HDMI 2.1: Vad gäller 2024?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag inser att du kanske frågade efter annat än vad jag svarade ovan.

Kabelkravet ändras inte varje gång HDMI.org lanserar en nytt PDF-dokument och räknar upp versionsnummer. Faktiskt en vanlig missuppfattning. Fast det vore förstås helt galet orimligt att ändra på hårdvarukraven varje år eller halvår.

Det finns ett enda aktuell hårdvarukrav på HDMI-kabeln. Ultra High Speed-certifering ser till att kabeln lever upp till detta aktuella krav.

Jag gissar att du undrar om en kabel som säljs som "2.1" skulle vara byggd enligt andra krav och ifall dessa krav skiljer sig från Ultra High Speed? Det är en frågeställning som baseras på att man ger HDMI-versionsnummer en betydelse det inte har, likt det orimliga att hårdvarukraven ändras varje gång versionsnummret ändras.

Finns några äldre kabelcertifieringar vika är inaktuella idag och ersätts helt av Ultra High Speed-kablar eftersom de fungerar med exakt alla HDMI-prylar från första början och framåt.

Enda orsaken till att det säljs kablar som kallas "2.1", "2.1a" och "2.1b" är för att konsumenter letar fram att HDMI-version X.X är den senaste. Många uppger FOMO-skäl eller att man inbillar sig att det garanterar något likt hur det tidigare nämnts i tråden. Även därför att det är inlärt beteende som kommer av alla "hjälpsamma" råd som ges att man behöver en viss kabelversion. Butikerna och tillverkarna är därför inte dummare än att de kallar sina kablar för just HDMI-version X.X så att de därmed svarar på kundens efterfrågan och därför säljer bättre.

En HDMI-kabel kan vara byggd enligt det aktuella kravet. Det kan vara byggt enligt ett äldre hårdvavarukrav eller inget krav alls. Vad som garanterar att kabeln är korrekt byggd enligt aktuell krav är Ultra High Speed-certifieringen. Allt man behöver hålla reda på.

Ergo – en HDMI-kabel utan certifiering kan vara hur bra som helst, eller hur dålig som helst. Detta har inget att göra med vilket version säljaren påstår att kabeln har eller hur mycket den kostar.

Och det belyser problematiken rätt tydligt Och konsumenter letar sådant för att företagen en gång i tiden började använda det i både sin märkning och marknadsföring för att det skulle framstå som att detta minsann är bättre än konkurrenterna och är precis det du behöver.... när det i själva verket inte alls är så.

Dvs det är företagen från grunden/början som gett dessa versionsnummer en betydelse de inte har och konsumenterna har tagit det till sig eftersom det var ett "lätt namnschema att förhålla sig till" som icke insatt.

Så det som diskuteras till del här är ju; Vi vet hur saker är samt vad de betyder, men hur får vi en lösning på detta? Inte för dem som är insatta, utan för gemene man. Och eftersom grundproblemet är att det endast är hdmi versioner är ju den enklaste lösningen att man inte får märka sina produkter/kablar med det, utan endast lista funktioner.

Och "ínte dumma" för att inte fortsätta är ju lite som att säga: Hey, det är inte förbjudet eller olagligt, men hårdrar vi det är det inget annat än en scam.... tycker inte jag är ett tillräckligt bra skäl till att det bör få fortgå.

"Finns några äldre kabelcertifieringar vika är inaktuella idag och ersätts helt av Ultra High Speed-kablar eftersom de fungerar med exakt alla HDMI-prylar från första början och framåt."
Det citerade tycker jag är just den lösningen och klarar de inte certifieringen får de inte heller fortsätta sätta hdmi versionsnummer på sina produkter.

Just när det kommer till kablar är det mycket lättare att idag säga: införskaffa en Ultra High speed kabel så fixar den allt du behöver än att behöva gå in djupare, vilket gemene man inte är intresserad av... det handlar mer om: Funkar detta för det jag vill ha den till.... och inte vill höra något tekniskt, versionsnummer eller dylikt Ja, människor är "lata", men det tycker jag inte heller skall vara skäl till att företagen får fortsätta med detta.

Som jag nämnt tidigare; du gör ett beundransvärt jobb med att försöka utbilda människor och försöka förmå dem att "tänka rätt", men när du står mot en miljard-industri som fortsätter pumpa ut denna felaktiga bild... "It's a losing battle my friend".

Edit:
Det var inget jag direkt frågade om, det var mer att ta med det i diskussionen

Edit 2:
Och som nämnts tidigare är vi ju inne på samma spår redan

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Fattar inte varför det här med kablar ska vara så avancerat.

På USB-C kablar vill jag se hur mycket data den klarar av med en GBPS markering, och hur mycket den klarar ladda saker med en Wattmarkering. Sedan vill jag att insidan ska ha en färg som gör att jag som konsument ser att datorns eller enhetens uttag klarar samma datakapacitet. USB 1 hade vit, USB 2 hade svart, USB 3 hade blå men sedan har det också blivit konstigt med röda eller orange uttag eller bara blå igen.

För HDMI vill jag se version och hur mycket GBPS kabeln klarar, samma som USB. Enda anledningen jag vill se version på kabeln är för att HDMI saknar de färgade uttagen som USB gör. Enda sättet att veta om TV eller receiver klarar samma fart som kabeln är ju att jämföra versioner. Så 2.1 har ju totalt fuckat upp alltihop.

För Displayport vill jag ha samma som för HDMI, jag vill se versionen samt hur mycket data i GBPS kabeln klarar av.

Jag vill ha kvar kontakterna som det är idag. USB-C för USB, det funkar när det är Displayport over USB för då är det bara data ändå. Men annars är det bra att HDMI och Displayport är olika så man vet vilken som kan överföra ljud och vilken som inte kan det.

Förstår inte hur folket som certifierar kablar och standarder kunnat vara så inkompetenta som de varit de senaste åren med hur problematiskt USB-C kablar blivit och nu även HDMI. Sedan hade jag ju önskat att vettiga kabelmakare markerar sina kablar så som jag skrev ovan så att omarkerade kablar fort försvinner från marknaden för att de skapar frågetecken hos konsumenterna.

Hade ju önskat att EU hade kunnat sätta starka regleringar för det här åt vår kontinents konsumenter. För marknaden har ju totalt misslyckats de senaste 5+ åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderGson:

Fattar inte varför det här med kablar ska vara så avancerat.

På USB-C kablar vill jag se hur mycket data den klarar av med en GBPS markering, och hur mycket den klarar ladda saker med en Wattmarkering. Sedan vill jag att insidan ska ha en färg som gör att jag som konsument ser att datorns eller enhetens uttag klarar samma datakapacitet. USB 1 hade vit, USB 2 hade svart, USB 3 hade blå men sedan har det också blivit konstigt med röda eller orange uttag eller bara blå igen.

För HDMI vill jag se version och hur mycket GBPS kabeln klarar, samma som USB. Enda anledningen jag vill se version på kabeln är för att HDMI saknar de färgade uttagen som USB gör. Enda sättet att veta om TV eller receiver klarar samma fart som kabeln är ju att jämföra versioner. Så 2.1 har ju totalt fuckat upp alltihop.

För Displayport vill jag ha samma som för HDMI, jag vill se versionen samt hur mycket data i GBPS kabeln klarar av.

Jag vill ha kvar kontakterna som det är idag. USB-C för USB, det funkar när det är Displayport over USB för då är det bara data ändå. Men annars är det bra att HDMI och Displayport är olika så man vet vilken som kan överföra ljud och vilken som inte kan det.

Förstår inte hur folket som certifierar kablar och standarder kunnat vara så inkompetenta som de varit de senaste åren med hur problematiskt USB-C kablar blivit och nu även HDMI. Sedan hade jag ju önskat att vettiga kabelmakare markerar sina kablar så som jag skrev ovan så att omarkerade kablar fort försvinner från marknaden för att de skapar frågetecken hos konsumenterna.

Hade ju önskat att EU hade kunnat sätta starka regleringar för det här åt vår kontinents konsumenter. För marknaden har ju totalt misslyckats de senaste 5+ åren.

Det absolut bästa med usb-c kablar är att det kan vara en kabel för laddning, men den fixar inte dataöverföring Köpte ett par nya för snabbladdning, visade sig att en stödde dataöverföring medan den andra inte gjorde det Fanns självklart inte någon information alls utöver att de minsann fixade 65w ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AlexanderGson:

Fattar inte varför det här med kablar ska vara så avancerat.

På USB-C kablar vill jag se hur mycket data den klarar av med en GBPS markering, och hur mycket den klarar ladda saker med en Wattmarkering. Sedan vill jag att insidan ska ha en färg som gör att jag som konsument ser att datorns eller enhetens uttag klarar samma datakapacitet. USB 1 hade vit, USB 2 hade svart, USB 3 hade blå men sedan har det också blivit konstigt med röda eller orange uttag eller bara blå igen.

För HDMI vill jag se version och hur mycket GBPS kabeln klarar, samma som USB. Enda anledningen jag vill se version på kabeln är för att HDMI saknar de färgade uttagen som USB gör. Enda sättet att veta om TV eller receiver klarar samma fart som kabeln är ju att jämföra versioner. Så 2.1 har ju totalt fuckat upp alltihop.

För Displayport vill jag ha samma som för HDMI, jag vill se versionen samt hur mycket data i GBPS kabeln klarar av.

Jag vill ha kvar kontakterna som det är idag. USB-C för USB, det funkar när det är Displayport over USB för då är det bara data ändå. Men annars är det bra att HDMI och Displayport är olika så man vet vilken som kan överföra ljud och vilken som inte kan det.

Förstår inte hur folket som certifierar kablar och standarder kunnat vara så inkompetenta som de varit de senaste åren med hur problematiskt USB-C kablar blivit och nu även HDMI. Sedan hade jag ju önskat att vettiga kabelmakare markerar sina kablar så som jag skrev ovan så att omarkerade kablar fort försvinner från marknaden för att de skapar frågetecken hos konsumenterna.

Hade ju önskat att EU hade kunnat sätta starka regleringar för det här åt vår kontinents konsumenter. För marknaden har ju totalt misslyckats de senaste 5+ åren.

Bort med version och märk kablarna med bandbredd och inget annat typ det som DP nu gjort, ett nummer som svarar mot bandbreddskapaciteten. (DP xx Cable)

DP har förresten stöd för multikanalljud och min monitor kan definitivt spela upp ljud via DPanslutning även om man knappast kan påstå att den låter bra och den bara har stereo.
Men det finns inte mycket ljudapparater som använder dp till skillnad från hdmi som finns på en del rena audioprylar, kanske för att Sony tryckte på mycket mot hdmi för att få in DRM även på musikformat likt sacd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Necrophor: Ja, någonting sådant. Tillverkarna behöver bli bättre på specifikationer och då inte bara HDMI-produkter utan all komplicerad elektronik.

Det man kan gör redan idag som användare är att sluta snurra runt i versionsnummer och fokusera på funktionen i alla kommunikation med andra användare – likt forum – och kräva att varje gång tillverkarna harklar ur sig versionsnummer så måste de förtydliga vilka funktioner de syftar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHa:

Får jag ställa en fråga: efter lite sökning* kommer jag fram till att respektive HDMI-version ökar bandbredd och lägger till stöd för olika funktioner. Men vad är den faktiska skillnaden mellan två versioner? Är det hårdvara, mjukvara eller det teoretiska stödet för fler funktioner via framtida mjukvaruuppdateringar?

Vi känner ju till TV-apparater, soundbars etc som lanserats med version 2.0 men som ändå erhållit exempelvis eARC via mjukvaruuppdatering i ett senare skede. Så vad krävs för att klassas som en ny HDMI-version, sitter det i chippen, omkodarna eller är det lite godtyckligt? Jag tänker också på exempelvis PS5 som väl marknadsförs som HDMI 2.1, där vad jag förstår hastigheten ska ha höjts till 48 Gbps, men där PS5 endast har 40 Gbps.

(*google --> genomläsning av 3-4 toppartiklar samt Chat-GPT)

/R

Versionen lägger bara till nya teoretiska funktioner, inget obligatoriskt, och alla funktioner från äldre versioner finns kvar i den nya versionen

En ny version kan lägga till stöd för en högre bandbredd, men det är upp till varje enhet att lägga till stöd

En port har ingen version, den har en samling funktioner. Den kan alltså få nya funktioner via mjukvara om resterande hårdvara kan leverera detta. Till exempel PS5 som fick VRR långt efter lanseringen

Ett tydligt exempel är LGs OLED i B-serien:
Port 1: 4K@120Hz VRR med eARC
Port 2: 4K@120Hz VRR
Port 3/4: 4K@60Hz

Det är alltså inte ens att en apparat uppfyller massa funktioner, ganska ofta är det bara enskilda portar med alla funktioner som apparaten stödjer, medan många andra har lägre specifikationer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AlexanderGson:

För HDMI vill jag se version och hur mycket GBPS kabeln klarar, samma som USB. Enda anledningen jag vill se version på kabeln är för att HDMI saknar de färgade uttagen som USB gör. Enda sättet att veta om TV eller receiver klarar samma fart som kabeln är ju att jämföra versioner. Så 2.1 har ju totalt fuckat upp alltihop.

För Displayport vill jag ha samma som för HDMI, jag vill se versionen samt hur mycket data i GBPS kabeln klarar av.

Det du frågar efter finns sedan flera år tillbaka. Ultra High Speed. Kabeln klarar 48 Gbps och är helt oknuten (som en kabel borde vara) till versionsnummer. Ultra High Speed kommer vara den aktuella kabeltypen till den dag vi behöver förändra HDMI till en bandbredd över 48 Gbps, vilket är när vi behöver nå 8K-signal en bra bit över 120/144 Hz. Vilket ännu är minst några år bort minst. Om det ens kommer till TV-apparater inom närtid.

För DP är det DP40-, DP54- och DP80-kablar som gäller om man behöver mer än den redan existerande DP8K för HBR3-nivån som fortfarande täcker 99,99 procent eller så av det existerande bildskärmsutbudet. Finns inga versionsummer på DP-kablar heller.

Förresten, det enda sättet att veta "...om TV eller receiver klarar samma fart som kabeln..." är att jämföra specar eller rapporterad hastighet i metadata från EDID. Versioner säger ingenting. Kör du en Ultra High Speed-kabel vet du att den klarar 48 Gbps så HDMI-kabeln är aldrig problemet. Nu är detta ett iofs problem som inte riktigt finns. Jag har hittills inte sett någon produkt som har för låg bandbredd för att klara vad den är tänkt att användas till.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det du frågar efter finns sedan flera år tillbaka. Ultra High Speed. Kabeln klarar 48 Gbps och är helt oknuten (som en kabel borde vara) till versionsnummer. Ultra High Speed kommer vara den aktuella kabeltypen till den dag vi behöver förändra HDMI till en bandbredd över 48 Gbps, vilket är när vi behöver nå 8K-signal en bra bit över 120/144 Hz. Vilket ännu är minst några år bort minst. Om det ens kommer till TV-apparater inom närtid.

För DP är det DP40-, DP54- och DP80-kablar som gäller om man behöver mer än den redan existerande DP8K för HBR3-nivån som fortfarande täcker 99,99 procent eller så av det existerande bildskärmsutbudet. Finns inga versionsummer på DP-kablar heller.

Förresten, det enda sättet att veta "...om TV eller receiver klarar samma fart som kabeln..." är att jämföra specar eller rapporterad hastighet i metadata från EDID. Versioner säger ingenting. Kör du en Ultra High Speed-kabel vet du att den klarar 48 Gbps så HDMI-kabeln är aldrig problemet. Nu är detta ett iofs problem som inte riktigt finns. Jag har hittills inte sett någon produkt som har för låg bandbredd för att klara vad den är tänkt att användas till.

Jo, visserligen sant. Men hur många kablar marknadsförs inte som "ultra fast" eller "super speed" utan att vara de, för att det låter bra.

Hade hellre sett att kabelns kontakt i varje ände var märkt med 48 Gbps. Så det är inte riktigt det jag vill ha.

Nördic markerar kablarna så som jag tänker. Exempelvis en HDMI, en USB4 och DisplayPort 40Gbps enligt nedan.

https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-1m-red

https://noerdic.se/products/nordic-25cm-usb4-usb-c-till-c-nyl...

Även om USB helst borde se ut så här: USB 40Gbps 240W

https://noerdic.se/products/nordic-dp2-1-cable-red-2m

Nu visste jag inte om Nördic när jag senast gång skulle köpa kablarna. Men att det inte är mer spritt att kablarna är välmarkerade är verkligen underkänt.

Den vanliga konsumenten har ju ytterst lite koll på detta och det är ju oerhört många kablar som slängs i onödan eller inte fungerar som de borde för att folk inte har koll på de eller för att de inte är certifierade eller för att de helt enkelt inte är markerade väl.

Permalänk
Inet
Skrivet av ELF:

Tycker du fortfarande lägger för mycket ansvar på ovetande konsumenter. Har man kunskapen så fortsätter man inte prata versionsnummer. Men man är ju inte heller envis med att använda versionsnummer om man tror att det är det som gäller. Det beror ju på att man någon gång har blivit lurad av tillverkare, butik eller annan konsument som i sin tur blivit lurad att tro version gäller.
Här håller jag där emot med. Vi som har koll kan försöka inflika med lite snabb och enkel information om ämnet när någon börjar prata HDMI version.

Vi skulle även kunna försöka få butiker att sluta lista kablar med HDMI version.
Både @Inet @Komplett och Webbhallen gör detta.

Tjenare,

Hoppas helgen varit bra
Är det något ni/du känner att vi saknar när vi lista specifikationer på t.ex. vår egna kabel?

Har dragit igång en mailtråd internt för att se över vad vi kan addera specar på produkter också med HDMI-ingångar.
Återkopplar nog inte förrän efter sommaren dock, så trevlig sommar på er alla!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderGson:

Jo, visserligen sant. Men hur många kablar marknadsförs inte som "ultra fast" eller "super speed" utan att vara de, för att det låter bra.

Hade hellre sett att kabelns kontakt i varje ände var märkt med 48 Gbps. Så det är inte riktigt det jag vill ha.

Nördic markerar kablarna så som jag tänker. Exempelvis en HDMI, en USB4 och DisplayPort 40Gbps enligt nedan.

https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-1m-red

https://noerdic.se/products/nordic-25cm-usb4-usb-c-till-c-nyl...

Även om USB helst borde se ut så här: USB 40Gbps 240W

https://noerdic.se/products/nordic-dp2-1-cable-red-2m

Nu visste jag inte om Nördic när jag senast gång skulle köpa kablarna. Men att det inte är mer spritt att kablarna är välmarkerade är verkligen underkänt.

Den vanliga konsumenten har ju ytterst lite koll på detta och det är ju oerhört många kablar som slängs i onödan eller inte fungerar som de borde för att folk inte har koll på de eller för att de inte är certifierade eller för att de helt enkelt inte är markerade väl.

Nördic har även helvita Ultra High Speed kablar, har själv en på 1 m, från Blu ray spelaren till hemmabio recievern. Har även 2 st (1 m å en 2 m) med röda kontakter. En 2 m mellan TV å hemmabio recievern å en 1 m från 4K Apple TV:n till hemmabio recievern.

Edit: Såg nu att dom helvita Ultra High Speed finns i din länk.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AlexanderGson:

Jo, visserligen sant. Men hur många kablar marknadsförs inte som "ultra fast" eller "super speed" utan att vara de, för att det låter bra.

Hade hellre sett att kabelns kontakt i varje ände var märkt med 48 Gbps. Så det är inte riktigt det jag vill ha.

Nördic markerar kablarna så som jag tänker. Exempelvis en HDMI, en USB4 och DisplayPort 40Gbps enligt nedan.

https://noerdic.se/products/hdmi-2-1-1m-red

https://noerdic.se/products/nordic-25cm-usb4-usb-c-till-c-nyl...

Även om USB helst borde se ut så här: USB 40Gbps 240W

https://noerdic.se/products/nordic-dp2-1-cable-red-2m

Nu visste jag inte om Nördic när jag senast gång skulle köpa kablarna. Men att det inte är mer spritt att kablarna är välmarkerade är verkligen underkänt.

Den vanliga konsumenten har ju ytterst lite koll på detta och det är ju oerhört många kablar som slängs i onödan eller inte fungerar som de borde för att folk inte har koll på de eller för att de inte är certifierade eller för att de helt enkelt inte är markerade väl.

Säker på att du inte skapar ett problem för dig själv där inget problem behöver finnas?

När du har detta intresse och energin att lära dig hur det hänger ihop vet du att HDMI Ultra High Speed alltid klarar 48 Gbps. Det räcker med att köpa Ultra High Speed och du vet – och dina nära och kära tack vare dig – att den kabeln klarar precis allt som en HDMI-kabel förväntas klara av.

Därför är HDMI-kablar enkelt: Köp inget annat än certifierade Ultra High Speed-kablar. När och fler börjar ignorera alla icke-certifierade "2.1-superfast bla-blah" och enbart köper certifierade kablar så kommer branschen till slut följa pengaflödet.

Sedan kan man diskutera särskilt USB-C och även DP-kablar med flera. Men HDMI är idag så enkelt det bara kan bli.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Inet:

Tjenare,

Hoppas helgen varit bra
Är det något ni/du känner att vi saknar när vi lista specifikationer på t.ex. vår egna kabel?
https://cdn.inet.se/product/1600x900/8906825_1.png

Har dragit igång en mailtråd internt för att se över vad vi kan addera specar på produkter också med HDMI-ingångar.
Återkopplar nog inte förrän efter sommaren dock, så trevlig sommar på er alla!

Bra där inet!

Två saker som slår mig. Första: Är kabeln certifierad? Jag misstänker att den inte är det, för jag ser inte rätt sorts språk eller någon QR-kod/hologram som vanliga användare kan verifiera. Så bekräfta gärna.

För benämning "Ultrahög hastighet" låter väldigt mycket som ett fulknep att alludera på Ultra High Speed-certiferingen utan att faktiskt vara certifierad. Detta är väldigt, väldigt vanligt och jag anar två tänkbara orsaker till detta bakom raderna:

(1) Pressa inköpskostnader på att köpa okey-ish-kabel från kina. I andra änden tjäna mer på en elegant förpackning med fagra löften.

(2) Era produktinköpare har inte riktigt koll på detta med hur HDMI-kablar och certifiering fungerar och litar på kabeltillverkarens ord att kabeln minsann är "certifierad" eller kanske "lika bra som certifierad".

Kruxet med icke-certifierade kablar är konsumenten själv måste bekräfta att kabeln verkligen klarar 48 Gbps. Vilket är fullt möjligt men också onödigt. Samtidigt är det helt omöjligt för konsumenten att på egen hand verifiera att kabeln lever upp till den obligatoriska nivån av avskärming mot radiointerferens som är ett av kraven på certifierade HDMI-kablar.

Och detta med interferens är ett existerande problem: https://www.sweclockers.com/nyhet/32876-elsakerhetsverket-9-a...

----

Del två: Vad gör en HDMI-kabel egentligen? Det enda av det som listas på på nuvarande förpackning som är kabelns uppgift är följande:
• Bandbredden 48 Gbps (vilket omräknas till 8K/60 och 4K/120 etc.)
• eARC/ARC (via pinne 14)
+ finns mer som är kabelns uppgift, likt HPD (Hot plug detect), 5V och DDC-kanal men detta är ju underförstått för en kabel som saknar dessa är i praktiken en felkonstruerad kabel där man oftast inte ens får bild.

Allt annat ni listar: Dynamisk HDR, ALLM, VRR, QFT, QMS har ingenting med HDMI-kabeln att göra. Handlar enbart om prylarna i båda ändarna av kabeln. Jämför med nätverkskablar. Inte kabeln som avgör om du kan skicka epost eller besöka youtube.

Jag förstår säljnyttan med att addera mer teknik likt Deep Color, olika färgrymder och kanske varumärken likt Freesync, G-Sync, Dolby Vision, HDR10+, Dts och så vidare. Eftersom köparna frågar.

Samma sak där: det är inte kabelns roll att bestämma över de funktionerna. Men återigen, jag förstår att skriver ut det ändå eftersom så många frågar om detta och så många (se denna tråd) tror att dessa funktioner handlar om HDMI-kabeln. Jag menar, hälften av alla kabelråd jag läser om på swec:s forum handlar om att köpa en ny kabel för funktioner som inte har med kabeln att göra. Förmodligen för att de läst liknande funktionslistor i andra sammanhang och därför feedback-loppar sin egen missuppfattning.

Så jag gjorde en snabb prototyp i Photoshop om hur förpackningen egentligen borde se ut:

Ni kan tacka mig senare!

Permalänk
Medlem

När jag köper vanliga HDMI kablar har det inte varit några problem att hitta certifierade kablar men när jag köpte min G8 OLED så blev det svårt, den har bara Mini DP och Micro HDMI och hittade aldrig någon certifierad Micro HDMI kabel.

Blev att jag köpte en Micro HDMI kabel från någon som säljer certifierade vanliga HDMI kablar och hoppas på det bästa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LeVvE:

När jag köper vanliga HDMI kablar har det inte varit några problem att hitta certifierade kablar men när jag köpte min G8 OLED så blev det svårt, den har bara Mini DP och Micro HDMI och hittade aldrig någon certifierad Micro HDMI kabel.

Blev att jag köpte en Micro HDMI kabel från någon som säljer certifierade vanliga HDMI kablar och hoppas på det bästa.

Det är också svårare att finns certifierade mini-DP-kablar. Verkligen ett uselt beslut värdig en "Samsung, But why?"-meme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är också svårare att finns certifierade mini-DP-kablar. Verkligen ett uselt beslut värdig en "Samsung, But why?"-meme.

Ja det var onödigt mycket krångel pga mini/micro portarna, köpte mest HDMI kabel då vid inköp av skärmen då det var problem med att skärmen inte vaknade som den skulle när man körde med DisplayPort.

Blev https://www.amazon.de/-/en/15516/dp/B0BXKHT7RM då jag inte hade några problem med deras vanliga certifierade kablar.

Vet inte varför det är så svårt att hitta, om det är för att det inte går pga de små portarna eller för ingen vill lägga pengar på att certifiera.

Permalänk
Medlem

Köpte Inets Ultra High Speed kablar för ett par år sedan och vill minnas att de hade en certifiering med QR-kod på framsidan. Syns dock inte på produktbilden och så var även fallet förr. IRL var det en annan femma dock.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Säker på att du inte skapar ett problem för dig själv där inget problem behöver finnas?

Baserat på hur du svarade på Inets post precis under och ifrågasatte deras certifiering och dina följdfrågor på det så skulle jag säga nej.

1a) Vet den gemene konsumenten ens om att det finns certifierade kablar?
1b) Borde man ens behöva veta om att det finns en certifiering innan man ska ge sig ut att köpa en kabel?

2) Som konsument så har jag tusentals, tiotusentals olika HDMI-kablar att välja mellan eftersom att de är användbara till så oerhört många olika enheter(bra!). Jag vill bara veta att kabeln klarar av de funktioner jag behöver och att den är lång nog. Jag vill inte sitta och researcha kablar i fem+ dagar innan jag vet mina egna behov och vilka kablar som klarar av det eller inte.

3) När jag har min låda av fem olika HDMI kablar i olika längder och tjocklek för att jag lagt de i "kan vara bra att ha kablar"-lådan så vill jag inte spara förpackningen för att veta vad varje kabel klarar av. De kan vara identiska men flera år mellan inköpen, jag vill ha markeringar på kontakten som förklarar hur mycket Gbps de klarar och en bonus är att det finns en markering för certifiering. That's it.

Skrivet av Laxpudding:

När du har detta intresse och energin att lära dig hur det hänger ihop vet du att HDMI Ultra High Speed alltid klarar 48 Gbps. Det räcker med att köpa Ultra High Speed och du vet – och dina nära och kära tack vare dig – att den kabeln klarar precis allt som en HDMI-kabel förväntas klara av.

Se punkt 1b och punkt 2. Dessutom gäller ju det där bara tills vi får funktioner som kräver mer än 48Gbps och det behövs en ny standard, om det nu tar 5 eller 10 år är irrelevant.

Hade alla kablar varit markerade med hur mycket data de klarar av och de dyrare kablarna var certifierade och då garanterar hastigheten så hade det räckt att det fanns någon hemsida där man väljer vilka HDMI-funktioner de enheter man har stödjer eller vad man vill använda för att se hur mycket Gbps som behövs i kabeln, så man vet om man har en bra nog kabel hemma eller behöver köpa en bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderGson:

Baserat på hur du svarade på Inets post precis under och ifrågasatte deras certifiering och dina följdfrågor på det så skulle jag säga nej.

1a) Vet den gemene konsumenten ens om att det finns certifierade kablar?
1b) Borde man ens behöva veta om att det finns en certifiering innan man ska ge sig ut att köpa en kabel?

2) Som konsument så har jag tusentals, tiotusentals olika HDMI-kablar att välja mellan eftersom att de är användbara till så oerhört många olika enheter(bra!). Jag vill bara veta att kabeln klarar av de funktioner jag behöver och att den är lång nog. Jag vill inte sitta och researcha kablar i fem+ dagar innan jag vet mina egna behov och vilka kablar som klarar av det eller inte.

3) När jag har min låda av fem olika HDMI kablar i olika längder och tjocklek för att jag lagt de i "kan vara bra att ha kablar"-lådan så vill jag inte spara förpackningen för att veta vad varje kabel klarar av. De kan vara identiska men flera år mellan inköpen, jag vill ha markeringar på kontakten som förklarar hur mycket Gbps de klarar och en bonus är att det finns en markering för certifiering. That's it.

Se punkt 1b och punkt 2. Dessutom gäller ju det där bara tills vi får funktioner som kräver mer än 48Gbps och det behövs en ny standard, om det nu tar 5 eller 10 år är irrelevant.

Hade alla kablar varit markerade med hur mycket data de klarar av och de dyrare kablarna var certifierade och då garanterar hastigheten så hade det räckt att det fanns någon hemsida där man väljer vilka HDMI-funktioner de enheter man har stödjer eller vad man vill använda för att se hur mycket Gbps som behövs i kabeln, så man vet om man har en bra nog kabel hemma eller behöver köpa en bättre.

Men det är inte så enkelt i verkligheten heller. En gammal kabel byggd innan 48Gbps ens var med i HDMI kan fortfarande fungera i dessa hastigheter. Det vet man inte förrän man kopplar in och provar

En certifiering betyder bara ’minst denna nivå’ inte max

Det finns ju många bandbredder mellan 1080p@30Hz till 8K@60Hz, och en kabel kan klara mer än den är certifierad/testad för

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AlexanderGson:

Jag vill inte sitta och researcha kablar i fem+ dagar innan jag vet mina egna behov och vilka kablar som klarar av det eller inte.

Vad du beskriver där (och i hela ditt inlägg ovanför) är en falsk premiss. Ett inbillat problem. Det enda du behöver veta ifall en HDMI-kabel hanterar alla funktioner som existerar med HDMI är som följer:

Alla 19 pinnar är kopplade och fungerar
• Konstruerad för tillräcklig bandbredd, där 48 Gbps är rådande gräns
Avskärmad mot interferens

Ultra High Speed-certifiering säkrar de tre punkterna ovanför. Alla andra funktioner du tänker på med HDMI? De har inte med kabeln att göra. För det vore hål-i-huvudet att göra så, precis som nätverkskablar.

Gratulerar till att du har fem HDMI-kablar i låda du inte vet vad de klarar. Jag har runt tjugo stycken. Hur vet jag när förpackningen är slängd vilka kablar som klarar ovanstående? Enkelt, därför att certifieringen kräver att de är märkta som Ultra High Speed.

Notera kravet om märkningen på själva kabelkroppen.

Situationen är alltså inte svårare än så. Ultra High Speed svarar mot precis allt du beskriver som ett problem – som egentligen inte är ett problem. Nu behöver du genomföra göra en unlearn om vad du trodde var viktigt med HDMI. Jag vet att man inte gör det på några minuter efter att ha läst på ett forum. Den här processen tar rätt lång tid.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vad du beskriver där (och i hela ditt inlägg ovanför) är en falsk premiss. Ett inbillat problem.

Gratulerar till att du har fem HDMI-kablar i låda du inte vet vad de klarar. Jag har runt tjugo stycken.

Situationen är alltså inte svårare än så. Ultra High Speed svarar mot precis allt du beskriver som ett problem – som egentligen inte är ett problem. Nu behöver du genomföra göra en unlearn om vad du trodde var viktigt med HDMI. Jag vet att man inte gör det på några minuter efter att ha läst på ett forum. Den här processen tar rätt lång tid.

Ärligt talat ganska oskönt svar, nedlåtande skrivet. Jag tror inte du hade för avsikt att framföra det på det viset så du får min benefit of the doubt att du skrev i all välmening.

Jag uppskattar utbildningen om certifieringen för HDMI men jag förstår inte hur det gör min åsikt om hur jag hade velat att det ser ut på kabelmarknaden mindre värd?

Jag säger att:

* Alla kablar som är HDMI ska märkas med den datahastighet kabeln "klarar". Även kontakthuvudet ska märkas.
* Certifierade kablar som garanterar den utlåtna hastigheten ska märkas extra väl och verifierbart (som de gör idag) för att påvisa att de är rigoröst testade enligt en gemensam förutbestämd testmetodik.

På så vis så raderas ju så gott som tankar om "behöver jag köpa en ny kabel till min nya pryl eller klarar den jag har det redan?". Ja, har man en certifierad kabel så vet man det som du säger.

Men om jag får gissa i det gemena svenska hemmet så kanske det är ett på tjugo hem som har en certifierad kabel till sina enheter? Jag tar siffrorna ur röven här men min uppfattning av att handla kablar och få frågor om kablar från nära vänner och familj så har det egentligen bara varit frågeställningar i stil med "Klarar kabeln av HDMI version x.x, är den lång nog, och vilken är billigast eller finns i närmsta butik så jag har den i handen så snart som möjligt".

Det hade ju varit trevligt om den frågeställningen istället blev "Hur snabb behöver kabeln minst vara, hur lång ska kabeln vara, ska jag ta den billiga kabeln som kanske strular eller den dyrare som garanterat kommer funka?"

Skrivet av Laxpudding:

Alla andra funktioner du tänker på med HDMI? De har inte med kabeln att göra. För det vore hål-i-huvudet att göra så, precis som nätverkskablar.

Jag får känslan av att vi säger samma sak men på olika sätt och går runt varandra. Precis som med Ethernetkablar tänker jag. Där vill man ju att kabeln ska vara markerad med vilken version kabeln har (för det kan man ju lita på). Då är det ju en snabb sökning bort från att se vad 5e klarar till skillnad mot 6. Så man vet vilken datakapacitet de klarar, och så kan man välja mellan skärmad eller oskärmad kabel efter behov och budget/riskbenägenhet.

Ethernetkablar har inga certifieringar för att garantera att de klarar den hastighet eller inte. Står det vilken Category kabeln har så kan man lita på den. Varför måste HDMI vara annorlunda? Är det bara för att professionella hantverkare anlägger ethernet och de hade inte accepterat något annat, medan privatkunder kan man göra lite hur man vill med?

Skrivet av Laxpudding:

Hur vet jag när förpackningen är slängd vilka kablar som klarar ovanstående? Enkelt, därför att certifieringen kräver att de är märkta som Ultra High Speed.

Det är ju för att du köper certifierade kablar där du vet vad det certifikatet innebär. Hur är det med alla andra som inte köper certifierade kablar, där de inte är märkta. Då kan de ju inte veta vad kabeln "bör" gå för.

Det borde ju gå att reglera inom EU exempelvis? Det är ju inget inbillat problem, eller? För EU reglerade ju ganska nyligen precis Apple att tvingas använda USB-C portar istället för deras Ligthningkablar. Det hade väl också att göra med att europeiska konsumenter inte visste skillnaden på kablarna och man ville, återigen som med micro-USB, göra laddningskablar enhetliga för mobiler för att underlätta för konsumenten.

Oavsett hur mycket eller lite vi är överens med varandra så hoppas jag att vi kan vara överens att om alla kablar och/eller kontakthuvud hade varit märkta med vad de klarar av så hade livet varit enklare.

* Gbps för HDMI och Displayport
* Gbps och Watt för USB - Samt färgkodning på kontakt och port för de olika datahastigheterna.
* Category för Ethernetkablar som man kan kolla upp vad varje category ger stöd för hastighet etc.
* Wire gauge på högtalarkablar som förklarar hur tjocka de är och därav hur mycket ström och amp de klarar av.

Och så vidare.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vad det står på kablarna, om du inte kan lita på att det verkligen stämmer med verkligheten. Är kabeln certifierad vet du det, annars kan du inte lita på det.
Det finns alldeles för många HDMI kablar där tillverkarna lovar både det ena och det andra, men där kabeln inte riktigt uppfyller vad som utlovas.
Att certifieringen kom till är just för att det är lite vilda västern på marknaden för HDMI kablar med för många oseriösa tillverkare.

Permalänk
Bildexpert 📺

@AlexanderGson: Allt du beskriver som ett problem med HDMI-kablar har en lösning sedan många år.

Din reaktion är förnekelse och starka känslor. Du anser att jag är nedlåtande mot dig när jag förklarar vad certifierade HDMI-kablar innebär. Ifall det jag skriver orsakar någon form av dissonans och väcker negativa känslor är mitt råd att sluta fundera på det egentligen rätt så banala ämnet HDMI-kablar och istället fråga dig själv varför du reagerar som du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderGson:

Ärligt talat ganska oskönt svar, nedlåtande skrivet. Jag tror inte du hade för avsikt att framföra det på det viset så du får min benefit of the doubt att du skrev i all välmening.

Jag uppskattar utbildningen om certifieringen för HDMI men jag förstår inte hur det gör min åsikt om hur jag hade velat att det ser ut på kabelmarknaden mindre värd?

Jag säger att:

* Alla kablar som är HDMI ska märkas med den datahastighet kabeln "klarar". Även kontakthuvudet ska märkas.
* Certifierade kablar som garanterar den utlåtna hastigheten ska märkas extra väl och verifierbart (som de gör idag) för att påvisa att de är rigoröst testade enligt en gemensam förutbestämd testmetodik.

På så vis så raderas ju så gott som tankar om "behöver jag köpa en ny kabel till min nya pryl eller klarar den jag har det redan?". Ja, har man en certifierad kabel så vet man det som du säger.

Men om jag får gissa i det gemena svenska hemmet så kanske det är ett på tjugo hem som har en certifierad kabel till sina enheter? Jag tar siffrorna ur röven här men min uppfattning av att handla kablar och få frågor om kablar från nära vänner och familj så har det egentligen bara varit frågeställningar i stil med "Klarar kabeln av HDMI version x.x, är den lång nog, och vilken är billigast eller finns i närmsta butik så jag har den i handen så snart som möjligt".

Det hade ju varit trevligt om den frågeställningen istället blev "Hur snabb behöver kabeln minst vara, hur lång ska kabeln vara, ska jag ta den billiga kabeln som kanske strular eller den dyrare som garanterat kommer funka?"

Jag får känslan av att vi säger samma sak men på olika sätt och går runt varandra. Precis som med Ethernetkablar tänker jag. Där vill man ju att kabeln ska vara markerad med vilken version kabeln har (för det kan man ju lita på). Då är det ju en snabb sökning bort från att se vad 5e klarar till skillnad mot 6. Så man vet vilken datakapacitet de klarar, och så kan man välja mellan skärmad eller oskärmad kabel efter behov och budget/riskbenägenhet.

Ethernetkablar har inga certifieringar för att garantera att de klarar den hastighet eller inte. Står det vilken Category kabeln har så kan man lita på den. Varför måste HDMI vara annorlunda? Är det bara för att professionella hantverkare anlägger ethernet och de hade inte accepterat något annat, medan privatkunder kan man göra lite hur man vill med?

Det är ju för att du köper certifierade kablar där du vet vad det certifikatet innebär. Hur är det med alla andra som inte köper certifierade kablar, där de inte är märkta. Då kan de ju inte veta vad kabeln "bör" gå för.

Det borde ju gå att reglera inom EU exempelvis? Det är ju inget inbillat problem, eller? För EU reglerade ju ganska nyligen precis Apple att tvingas använda USB-C portar istället för deras Ligthningkablar. Det hade väl också att göra med att europeiska konsumenter inte visste skillnaden på kablarna och man ville, återigen som med micro-USB, göra laddningskablar enhetliga för mobiler för att underlätta för konsumenten.

Oavsett hur mycket eller lite vi är överens med varandra så hoppas jag att vi kan vara överens att om alla kablar och/eller kontakthuvud hade varit märkta med vad de klarar av så hade livet varit enklare.

* Gbps för HDMI och Displayport
* Gbps och Watt för USB - Samt färgkodning på kontakt och port för de olika datahastigheterna.
* Category för Ethernetkablar som man kan kolla upp vad varje category ger stöd för hastighet etc.
* Wire gauge på högtalarkablar som förklarar hur tjocka de är och därav hur mycket ström och amp de klarar av.

Och så vidare.

Finns en hel del här på forumet som håller på med Hemmabio å jag tror att dom flesta har certifeirade Ultra High Speed HDMI kablar. Har själv 3 st (Nördic), kör Dolby Atmos/DTS:X 5.2.2, sonen har en (Goldkabel, Tyskland) å det är 2 olika hushåll i samma "bonnhåla". Finns säkert fler här i "bonnhålan" som håller på med Hemmabio. Dock är det tvivelaktigt att dom lokala "TVkrängarna" vet vad en Ultra High Speed kabel är. Ena affären har Nedis Premium HDMI kablar som är dyrare än en Ultra High Speed kabel.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Till och med Deltaco gör certifierade kablar, de är bland de billigaste som finns på marknaden även ställt mot rent skit:
https://www.maxgaming.se/sv/hdmi-kabel/ultra-high-speed-hdmi-...
(Snabbt exempel: 2m 99kr)

Permalänk
Bildexpert 📺

Lite kabelhistorik och WhyTF har HDMI-kablar Ethernet?

Lite nördläsning för de som bryr sig. Ni är inte många men tillräckligt många. HDMI:s kabelhistorik är som följer:

Det fanns ett reelt problem med HDMI-kablar för ungefär tio år sedan. Det fanns en tid när du inte kunde köpa en HDMI-kabel och på förhand veta ifall den klarade den bandbredden du behövde. Notera att detta gällde bandbredden på kabeln, det som kabeln ansvarar för. Att köpa en kabel för 3D-bild, HDR eller dts-ljud har aldrig varit en problemsituation eftersom detta inte har med kabeln att göra.

Fas 1: tidigt 00-tal. Inga problem. Inte än i alla fall.

(1) Först fanns bara en enda kabel och HDMI var i version 1.0. Vi talar om tidigt 00-tal. Ingen förvirring rådde.

(2) 2006 fanns fortfarande endast en enda sorts HDMI-kabel. Utvecklingen av HDMI nådde version 1.3. Redan då började ändlösa diskussioner bölja fram och tillbaka om versioner på prylar och kablar. När miljoner köpare efterfrågar "HDMI 1.2a"-kablar börjar tillverkare och butiker också sälja dem som "HDMI 1.2a"-kablar även om det är exakt samma kabel som det alltid varit. För övrigt: version 1.2a ändrar förstås inte på kabeln, utan förtydligar endast CEC-funktionen.

(3) 2009: Ethernet, why but why? Med 1.4-specen introducerades flera förändringar och en sak man införde var 100 Mbps Ethernet på en tidigare oanvänd/reserverad pinne14. För man trodde i förarbetet att detta behövdes. Tänk att det fortfarande är 00-tal när Wifi ännu var ovanligt och främst långsamma 11b-nätverk. Wifi kanske inte var ovanligt i Sverige på den tiden, fast ur det globala perspektivet som en global standard verkar mot är det däremot ett annan situation.

Ethernet användes aldrig på någon produkt. Däremot använder ARC och senare förstås eARC med samma pinne14. Fortfarande av vikt att Ethernet-kopplingen finns och benämningen "...with Ethernet" lever kvar trots att det i praktiken borde kallas "...with Audio Return Channel" eftersom det finns gissningsvis minst 100.000.000 användare av eARC/ARC men 0 användare av Ethernet.

(4) Standard och High Speed med 1.4-specen. Diskussionerna om HDMI-versioner på prylar, portar och kablar var redan 2009 på helt galna nivåer. Om en produkt släpptes och denna produkt – helt korrekt – inte skrev ut någon HDMI-version så blev det genast storm mot tillverkaren att faktiskt skriva ut HDMI-versioner på prylar.

Då ansågs det vara konsumentfientligt att inte skriva ut HDMI-version eftersom så många (alldeles felaktigt) var helt insnöade på att de måste matcha versionsnummer mellan prylar och kablar. Så gud nåde den tillverkare som skrev detaljerat om vad apparaten kunde för funktioner. Nä, nä! Man måste skriva versioner så att alla som noggrant matchar HDMI-versioner ska känna att deras jobb inte är förgäves.

---

Fas 2: Kring 10-talet. The actual shitstorm begins:

Här jag tror rejäla misstag gjordes från HDMI:s sida vilket spädde på förvirringen än mer. HDMI släppte flera kabelspecifikationer!
• Standard HDMI (upp till ≈2,25 Gbps, 720p/1080i etc.)
• Standard with Ethernet
• High Speed (upp till ≈10 Gbps, 1080p/60, 4K/30 etc.)
High Speed with Ethernet <- Denna kabel klarade då allt. Kanske.

(5) Falska High Speed-kablar. Vid den här tiden är HDMI en bransch där det säljs miljarder produkter varje år. Det fanns inget sätt att verifiera att en High Speed-kabel verkligen var byggd enligt specifikationen. Själva märkningen är endast en enkel jpeg som vem som helst kan trycka på en förpackning. Alltså flödar det ut enkla skitkablar av högst varierande kvalitet där man trycker den där jpeg-bilden på förpackningen.

(6) 2013 med 4K/60 och 18 Gbps – fortfarande samma High Speed-kabel. Inom HDMI tog man verkhöjd för att High Speed-kabeln skulle räcka för framtiden. Så med HDMI 2.0 när man specade 18 Gbps var det forfarande High Speed with Ethernet som gällde för allting. Ingen förändring på kabeln.

Dock fortfarande stora problem att år 2013 köpa en HDMI-kabel och veta på förhand ifall den lever upp till bandbredd man behöver.

En välbyggd High Speed with Ethernet-kabel från 2010 kan fortfarande fungera fullt ut idag med 4K/120 och de 18–40 Gbps man ofta kör då. För kabeln i sig har inte ändrats utöver kraven på lägsta bandbredd och avskärmning. [/b] Minst 18 Gbps bandbredd kan också betyda mer än 18 Gbps bandbredd med YMMV.

Detta är något som går många förbi och resulterar i två typiska reaktioner:
• Va, är du säker? Kan min gamla kabel fungera fast den är version X.X???!!?!?!?! Det är inte vad hört.
• Min gamla HDMI-kabel fungerade i 4K utan problem. Pwffft. Certifiering schmertifiering my ass.

Dold text

Gah! Kombinera detta med den redan rådande massiva missuppfattningen om versionsnummer på allting. Nu ville man istället köpa en "High Speed 1.4a"-kabel men den kabeln kanske inte orkade med de 1080p/60 man vill köra eftersom kabeln var billigt skräp med falsk märkning.

Här tror jag intrycket av att HDMI är krångligt cementerades för alltid. Point of no return.

VESA riskerar för övrigt vara på väg mot samma situation. Det finns inget enkelt sätt att verifiera att DP80-kabeln man köper verkligen är DP80-certifierad. Vi riskerar se mängder av DP80-kablar som inte orkar med 80 Gbps. Den längsta som listas av VESA som är certifierad DP80 är 1,3 meter lång. Ser du någon idag sälja längre DP80-kablar är det ett tecken på att vi är på väg dit.

----

Fas 3: 2015 och efter. Lösningen kommer.

(7) 2015 Certifierad Premium High Speed. Situation med skräpkablar blev ohållbar när marknaden översvämmas av dåliga kablar. Nu är det ett reelt problem att köpa kabel för man vet inte vad man klickar hem för skräp från kina. Därför började HDMI med certifieringsprogrammet där du som konsument kan verifiera med HDMI-appen att en kabel är certifierad, byggd enligt spec, klarar minst 18 Gbps och är avskärmad mot interferens.

Skrev för övrigt detta om ovanstående redan 2016: https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

(8) 2020 Ultra High Speed. Lagom till att produkterna kommer och en ny bandbredd på 48 Gbps genomför man en ny certifiering. Nu har vi en enda kabel som klarar allt. Ultra High Speed certifierar även AOC-kablar. Finns inget på framtidskartan som ser ut att ändra detta under de närmaste åren.

(9) 2024. Lösningen finns. Svårt att acceptera den? Levde man igenom shitstorm-åren och råkad ut för falskt märkta skitkablar för 10 år sedan är det kanske svårt att tro att det faktiskt är mycket bättre idag och så mycket enklare. Vi ser ju tydligt i tråden att så är fallet.

Och det är fortfarande ett problem när man envist utgår från den felaktiga premissen att köpa en kabel med en viss version. Köper man en icke-certifierad "2.1"-kabel kan det fortfarande vara en skitkabel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Till och med Deltaco gör certifierade kablar, de är bland de billigaste som finns på marknaden även ställt mot rent skit:
https://www.maxgaming.se/sv/hdmi-kabel/ultra-high-speed-hdmi-...
(Snabbt exempel: 2m 99kr)

Bra att du nämner det, jag har liksom inte hunnit med.

Ultra High Speed är en sådan enorm utjämnare. Oavsett vad kabeln kallas, oavsett vad kabeln kostar, oavsett vad tillverkaren lovar för esoteriska egenskaper och förekomster av ädla metaller är båda dessa kablar är ekvivalenta ur synpunkten att de lever upp till alla de tekniska krav som HDMI ställer på kabeln.

Deltaco Ultra High Speed HDMI-kabel 2.1 - Svart - 2m: 99 kr

AUDIOQUEST CINNAMON HDMI ULTRA HIGH SPEED 2m: 2 098 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bra att du nämner det, jag har liksom inte hunnit med.

Ultra High Speed är en sådan enorm utjämnare. Oavsett vad kabeln kallas, oavsett vad kabeln kostar, oavsett vad tillverkaren lovar för esoteriska egenskaper och förekomster av ädla metaller är båda dessa kablar är ekvivalenta ur synpunkten att de lever upp till alla de tekniska krav som HDMI ställer på kabeln.

Deltaco Ultra High Speed HDMI-kabel 2.1 - Svart - 2m: 99 kr
<Uppladdad bildlänk>

AUDIOQUEST CINNAMON HDMI ULTRA HIGH SPEED 2m: 2 098 kronor
<Uppladdad bildlänk>

Jag kan inte hitta någon info om att Audioquest-kabeln är certifierad...

Eller missuppfattar jag din poäng?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FatherOfThree:

Jag kan inte hitta någon info om att Audioquest-kabeln är certifierad...

Eller missuppfattar jag din poäng?

Audioquest är certifierad och man kan verifiera innan köp via QR-kod och Hologram i butiken. I alla fall senast jag besökte Hifi-klubben. Butikerna låter ofta dessa dyrgripar hänga bakom disken.

Det finns ett visst incitament från kabeltillverkarna som har dyra kablar att inte pusha så hårt och tydligt på Ultra High Speed-certifieringen. För det blir ju svårare att motivera höga priser när certifieringen innebär att två kablar är ekvivalenta oavsett allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Audioquest är certifierad och man kan verifiera innan köp via QR-kod och Hologram i butiken. I alla fall senast jag besökte Hifi-klubben. Butikerna låter ofta dessa dyrgripar hänga bakom disken.

Det finns ett visst incitament från kabeltillverkarna som har dyra kablar att inte pusha så hårt och tydligt på Ultra High Speed-certifieringen. För det blir ju svårare att motivera höga priser när certifieringen innebär att två kablar är ekvivalenta oavsett allt annat.

Lite märkligt kan man tycka...
Men, de har nog fog för det förhållningssättet.

Vi som tar intryck från den här tråden är nog inte den tilltänkta kundgruppen.

Edit: På audioquests hemsida hävdar de att HDMI-kablarna är certifierade.
Men QR-kod/hologram saknas på alla förpackningsbilder jag kunnat hitta på nätet.
Vidare hittar jag inga belägg för att man uppfyller kravet,
att själva kabelhöljet skall vara märkt: "Ultra high speed".

Slut på utvikningen!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inet
Skrivet av Laxpudding:

Bra där inet!

Två saker som slår mig. Första: Är kabeln certifierad? Jag misstänker att den inte är det, för jag ser inte rätt sorts språk eller någon QR-kod/hologram som vanliga användare kan verifiera. Så bekräfta gärna.

För benämning "Ultrahög hastighet" låter väldigt mycket som ett fulknep att alludera på Ultra High Speed-certiferingen utan att faktiskt vara certifierad. Detta är väldigt, väldigt vanligt och jag anar två tänkbara orsaker till detta bakom raderna:

(1) Pressa inköpskostnader på att köpa okey-ish-kabel från kina. I andra änden tjäna mer på en elegant förpackning med fagra löften.

(2) Era produktinköpare har inte riktigt koll på detta med hur HDMI-kablar och certifiering fungerar och litar på kabeltillverkarens ord att kabeln minsann är "certifierad" eller kanske "lika bra som certifierad".

Kruxet med icke-certifierade kablar är konsumenten själv måste bekräfta att kabeln verkligen klarar 48 Gbps. Vilket är fullt möjligt men också onödigt. Samtidigt är det helt omöjligt för konsumenten att på egen hand verifiera att kabeln lever upp till den obligatoriska nivån av avskärming mot radiointerferens som är ett av kraven på certifierade HDMI-kablar.

Och detta med interferens är ett existerande problem: https://www.sweclockers.com/nyhet/32876-elsakerhetsverket-9-a...

----

Del två: Vad gör en HDMI-kabel egentligen? Det enda av det som listas på på nuvarande förpackning som är kabelns uppgift är följande:
• Bandbredden 48 Gbps (vilket omräknas till 8K/60 och 4K/120 etc.)
• eARC/ARC (via pinne 14)
+ finns mer som är kabelns uppgift, likt HPD (Hot plug detect), 5V och DDC-kanal men detta är ju underförstått för en kabel som saknar dessa är i praktiken en felkonstruerad kabel där man oftast inte ens får bild.

Allt annat ni listar: Dynamisk HDR, ALLM, VRR, QFT, QMS har ingenting med HDMI-kabeln att göra. Handlar enbart om prylarna i båda ändarna av kabeln. Jämför med nätverkskablar. Inte kabeln som avgör om du kan skicka epost eller besöka youtube.

Jag förstår säljnyttan med att addera mer teknik likt Deep Color, olika färgrymder och kanske varumärken likt Freesync, G-Sync, Dolby Vision, HDR10+, Dts och så vidare. Eftersom köparna frågar.

Samma sak där: det är inte kabelns roll att bestämma över de funktionerna. Men återigen, jag förstår att skriver ut det ändå eftersom så många frågar om detta och så många (se denna tråd) tror att dessa funktioner handlar om HDMI-kabeln. Jag menar, hälften av alla kabelråd jag läser om på swec:s forum handlar om att köpa en ny kabel för funktioner som inte har med kabeln att göra. Förmodligen för att de läst liknande funktionslistor i andra sammanhang och därför feedback-loppar sin egen missuppfattning.

Så jag gjorde en snabb prototyp i Photoshop om hur förpackningen egentligen borde se ut:

<Uppladdad bildlänk>

Ni kan tacka mig senare!

Tjenare,

Var nere i vår butik och såg en av våra otroligt fina HDMI-kartonger. Kom att tänka på denna tråden som jag helt glömde av efter semestern, sorry för det!
Hur som helst, vi har faktiskt certifiering på våra kablar, ska däremot uppdatera så det även syns på vår hemsida och inte bara kartongen
Tack för engagemanget, vi vill naturligtvis ligga i framkant när det gäller hur vi presenterar våra produkter och vara transparenta.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram