Efter 41 år – nu har Anteckningar stavningskontroll

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Poängen med Notepad är att det är enklaste möjliga sätt att skriva enklare saker. Gör jag tyngre kan jag använda något annat.

Jag skulle nog säga nej där.

Poängen med notepad är att det är tillgängligt.
Oavsett om man vill skriva saker, läsa en logg, kolla en header på en fil utan filändelse, göra en batchfil, spana i en xml eller liknande så går det att göra. Även på en företagsklient som är nedlåst för installationer så kan man qnvända notepad.
Inte för att det är bäst på någon del - utan för att det är tillgängligt.

Om man sedan har specifika önskemål så kan man hämta andra texteditors precis som du säger.
Det inkluderar då puristönskememål så som en texteditor som är onödigt mycket avsklad för gemene man. Ladda ner en sådan i så fall 😁.

Den förinstallerade i windows har fler användningsområden för olika personer. Det finns då all anledning att den ska kunna täcka aningen mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Man undrar ju hur MS tänker här. Ingen av de som använder notepad regelbundet vill ha denna skit, inte word wrap eller flikar heller för den delen.
Notepad är, eller var, ett jätte bra enkelt och minimalt verktyg för att smidigt och snabbt kunna redigera textfiler.

Inte? Jag använder word wrap, o flikar hade varit trevligt också (men får väl inte det till tian). Jag är inte heller emot att ha en rättstavning att slå igång dom få gånger jag behöver det. Allt är okej så länge det fortfarande är lika snabbt och stabilt att öppna och använda som det alltid varit.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Johoo då. Det vill vi som använder notepad regelbundet visst ha.

Fast mest safe är kanske att inte tala för alla andra 😁.

Själv uppskattar jag både flikar och autospar utan att behlva skapa sparfiler. Och möjligheten att ställa word wrap själv.

Stavningskontrollen är däremot helt ointressant för min del.

Fast "safe" är ju sällan spännande, blir ju ingen diskussion då.

Skrivet av Gurrrra:

Inte? Jag använder word wrap, o flikar hade varit trevligt också (men får väl inte det till tian). Jag är inte heller emot att ha en rättstavning att slå igång dom få gånger jag behöver det. Allt är okej så länge det fortfarande är lika snabbt och stabilt att öppna och använda som det alltid varit.

Vi får återkomma till tråden i framtiden när MS fortsatt sin vidareutveckling av notepad för att se vart det tog oss. Jag är helt övertygad om att en mindre andel än idag, bland Windows användare, kommer använda sig av notepad.

Man ser även i andra trådar om andra delar och funktioner att detta ändrandet för sakens skull skapar irritation.

Permalänk
Medlem

Rättstavning i texteditorer (.txt) stänger jag alltid av, men kul för de som vill ha det.

Visa signatur

A Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 4070TiS, 2xNVMe, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
B Fractal chassi, ROG B360 mATX, i5-8400, 16GB, 1080Ti, 2xSSD, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570