Snabbtest: LG Ultragear 32GS95UE – OLED i värstingklassen med sina brister

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av F.Ultra:

finns det någon bra test bild för detta online någonstans? Sitter på förra generationen, dvs GR mot GS och 45" mot 32" så säger antagligen inte så mycket om just denna modellen men ändå

Det är nog bara att kolla olika gråa nyanser.
Testa t ex denna: https://coolors.co/252525
Justera enbart brightness så har du alla gråskalor.

Sista bilden i min tråd här visar problemet på min LG C1.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Nån som vet om man nåt 1080p läget genom en fysisk switch? Hade varit schysst om det gick att köra 480Hz med DSR/VSR och rendera spelen i högre upplösningar i och skala ned till 1080p.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nån som vet om man nåt 1080p läget genom en fysisk switch? Hade varit schysst om det gick att köra 480Hz med DSR/VSR och rendera spelen i högre upplösningar i och skala ned till 1080p.

Ja, det är en fysisk switch.

Linus la upp en video om detta efter att du skrivit faktiskt, där han går igenom lite mer om hur dual mode fungerar (den skickar 2 olika EDID som blir som två skärmar). Jag vet dock fortfarande inte helt säkert hur DSR funkar med detta dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, det är en fysisk switch.

Linus la upp en video om detta efter att du skrivit faktiskt, där han går igenom lite mer om hur dual mode fungerar (den skickar 2 olika EDID som blir som två skärmar). Jag vet dock fortfarande inte helt säkert hur DSR funkar med detta dock.

https://www.youtube.com/watch?v=eJX-SJx-kQo

Tack! Får spana in videon sen.
Skitbra ju! Hade varit kasst om de inte hade gjort på det här sättet. Ser ingen anledning varför DSR inte skulle funka som på vilken 1080p som helst?
1080p på den här storleken hade nog sett rätt illa ut om du var tvungen att rendera spelen i 1080p. Å andra sidan... I de spel där man drar nytta av 480Hz är väl knappast spel där man bryr sig hur bra det ser ut. Nyfiken däremot på hur 480Hz ser ut på en skärm med minimal ghosting.

Köpte precis 1440p 260 IPS. Men överväger nu att inte hämta ut den. Inser att det blir en för liten uppgradering från det jag har för att det ska vara värt...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är nog bara att kolla olika gråa nyanser.
Testa t ex denna: https://coolors.co/252525
Justera enbart brightness så har du alla gråskalor.

Sista bilden i min tråd här visar problemet på min LG C1.

kan inte påstå att jag kan se något sådant brus som du hade i dina bilder där. Vid någon av de gråa nyanserna i fullskärm så kan jag ibland se ett litet litet moaré liknande mönster om jag rör på ögonen men inte om jag tittar stilla (antar att det är pixeldensiteten som jag ser då pga uw-45" och 1440p).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

finns det någon bra test bild för detta online någonstans? Sitter på förra generationen, dvs GR mot GS och 45" mot 32" så säger antagligen inte så mycket om just denna modellen men ändå

man måste söka om det, finns exempel. laddade själv upp en bild här på swec om detta men syns inte så jätte bra, men man ser de mörkare linjerna om man tittar noga.

i verkligheten är det väldigt lätt att spotta så att säga.

sen är det inte säkert att man ser linjer som jag gjorde när "dirty gray" artefakterna uppstår så kan det se ut som lite olika mönster på skärmen.

Sjuka är att många recensenter inte tar upp detta, som swec här. å om de gör så lägger de inte ner mer än nån sec på att nämna det utan att ens visa dem.

sjuuuuukt dåligt å men undrar om de bara vill pracka på oss saker så att säga.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

man måste söka om det, finns exempel. laddade själv upp en bild här på swec om detta men syns inte så jätte bra, men man ser de mörkare linjerna om man tittar noga.

i verkligheten är det väldigt lätt att spotta så att säga.

sen är det inte säkert att man ser linjer som jag gjorde när "dirty gray" artefakterna uppstår så kan det se ut som lite olika mönster på skärmen.

Sjuka är att många recensenter inte tar upp detta, som swec här. å om de gör så lägger de inte ner mer än nån sec på att nämna det utan att ens visa dem.

sjuuuuukt dåligt å men undrar om de bara vill pracka på oss saker så att säga.

svårt att säga, det är ju så mycket att testa och inte alla som är medvetna om alla potentiella fel heller. Kan ta ett betydligt större exempel som gick alla reviewers (och i princip alla som köpte den också) förbi och det var ljudpspåret på DVD:n för den franska filmen Vidocq från 2001 där jag märkte att de råkat växla vänster och höger ljudkanal men har aldrig sett att någon annan har märkt det och det är ju något som man tycker att folk borde märka direkt

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack! Får spana in videon sen.
Skitbra ju! Hade varit kasst om de inte hade gjort på det här sättet. Ser ingen anledning varför DSR inte skulle funka som på vilken 1080p som helst?
1080p på den här storleken hade nog sett rätt illa ut om du var tvungen att rendera spelen i 1080p. Å andra sidan... I de spel där man drar nytta av 480Hz är väl knappast spel där man bryr sig hur bra det ser ut. Nyfiken däremot på hur 480Hz ser ut på en skärm med minimal ghosting.

Köpte precis 1440p 260 IPS. Men överväger nu att inte hämta ut den. Inser att det blir en för liten uppgradering från det jag har för att det ska vara värt...

1080p på en 4K skärm i 27-32" lär ändå se bättre ut än 1080p på en native 27-32" just tack vare pixeldensiteten. Jämför man 4K native mot 1080p uppskalat så ser helt klart 1080p suddigt och dåligt ut. Men om man kunde jämföra sida vid sida mot en native 1080p i samma storlek så ser nog 4K skärmen aningen bättre ut. Och spelar man CS, Valorant, Apex eller andra spel som drar nytta av över 300 fps, den där 4K skärmen får ju 480hz i 1080-läget, så bryr man nog inte sig om upplösningen överhuvudtaget. Man drar ändå ner grafik och annat.

Angående din IPS så har jag jämfört en 271QRX 360hz 1440 mot min gamla IPS på 165hz från 8 år sedan.
Skillnaden är nästan natt och dag när båda körs i 120hz, min gamla IPS modell fick sämre responstider i högre hz vilket ledde till än mer ghosting och min nya har tyvärr inte 144 eller 165hz så kan inte jämföra dem där.

OLED skärmen har 0 - 0.9 ms vilket leder till i princip ingen ghosting varken over eller undershoot utöver det som alla LED/OLED skärmar har: sample & hold kombinerat ihop med ögats egna förmåga att smeta ut saker i snabba ögonrörelser.

Jag skulle nog aldrig gå tillbaka till en IPS efter att ha använt en OLED nu i nästan 2 veckor. För någon anledning annat än Burn In eller drop av ljusstyrka. Som kommer att ske, bara tidsfråga.

När jag kikat på min OLED i ett par timmar så ser min IPS helt urtvättad ut, dassig, som ett grått filter går över hela displayen. Oavsett vad jag kollar på, utöver just vitt. Kontrasten är typ allt.

Sedan har vi ju HDR. Har inte testat många spel än i HDR, bara Cyberpunk men skillnaden är natt och dag. Utan HDR ser spelet väldigt platt ut, neonskyltar poppar inte på samma sätt. I film och serier så ser det löjligt bra ut, förutsatt att innehållet är gjort bra för HDR. Vissa sämre sådana som Disney Star Wars serierna, ser typ likadana ut men lite mer färgglada eller så.

Och för första gången sedan TN så kan jag släcka alla lampor i lägenheten och verkligen inte störas av en massa blb eller ips glow i mörka områden i spel och film. Det är liksom en helt annan värld.

Jag rekommenderar om du kan, testa både IPS och OLED. Sedan lämnar du tillbaka den du inte vill ha kvar. Förutsatt att du har möjligheten att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Synd bara att QD-OLED skärmarna tycks vara omöjliga att hålla rena utan magi och voodoo så se till att inte hosta eller nysa framför skärmen. Märkligt att inte fler tester tar upp detta (inkl att ge rekommendationer kring vad som faktiskt fungerar utan att ge massa fläckar osv).

Jag sprang faktiskt på det här också - smuts verkar sätta sig enklare på dom här panelerna än andra skärmar jag haft. Det som fungerat för mig är att använda en mikrofiber putsduk lätt fuktad med destillerat vatten.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jag sprang faktiskt på det här också - smuts verkar sätta sig enklare på dom här panelerna än andra skärmar jag haft. Det som fungerat för mig är att använda en mikrofiber putsduk lätt fuktad med destillerat vatten.

Japp speciellt på de som är glossy, Samsungs varianter med matt coating är mycket bättre på det.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+/R4K+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Bildexpert 📺

Matta skärmar har typiskt en mikroskopisk gropighet som är en del av själva mattheten och hur det diffuserar infallande ljus. Vilket då torde ge slutsatsen att smutsen har har mer ytareal och dessutom försänkta ytor att faktiskt fastna på.