Krönika: Kabel-TV suger och streaming är på väg dit med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Själv har jag aldrig egentligen prenumerant på någon streamingtjänst (förutom Spotify från releasedagen fram till förra året) men går mycket på bio där man kan välja vad man vill se utan inlåsning, förutom inlåst i filmstadens monopol då...

Klippt citat.
Filmstaden är dominant, men Nordisk Film finns i Sverige också. Bara i Uppsala och Malmö än, men de har riktigt bra salonger och "4DX" salonger.

Www.nfbio.se

Skrivet av Fenrisulvfan:

Kabel-TV och Strömming måste bägge bita i det sura äpplet och gå över till on-demand, dvs allt måste gå att köpa enskilt precis när kunden behagar.
Livesändningar som t.ex sport behöver kunna köpas match för match eller tävling för tävling.

Annars finns det bättre saker att spendera sin tid & pengar på.

Vansinne med on demand för matcher i sporter där lag har ~55-60 matcher per säsong tycker jag. Då måste priset ner på ca 15-20:- per match, och knappt då är det värt det om man är intresserad av själva ligan och matcher och inte bara ett lag. Dessutom osäkra inkomster för bolaget samt att rättigheterna är så dyra att de skulle garanterat gå back.

Går föresten att köpa match för match i PL idag, men det är ~149:- per match eller något.

Jag kan tänka mig att man låser upp sig per säsong, med rabatterat pris halvvägs in.
Pris per liga
Pris per turnering
"Follow my Team"
Allt

Sen kanske dagspris (t.ex. sportlördag med 3 PL-matcher och stryktipset).

Permalänk
Medlem

Själv går jag knappt på bio längre då människor inte längre vet hur man beter sig i en biosalong, så för min del är det inget bra alternativ till streaming. Det skall pratas, pillas med mobiler osv. Om jag går så är det för det mesta endast om få stolar är bokade i salongen. Men jag har väl kanske gått och blivit en gnälllgubbe, men jag tycker det borde tillhöra vanligt folkvett att inte försöka störa andra i en biosalong.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Vi var ju två stycken som införskaffade så pass mycket musik. Och visst kostade det pengar. Däremot köpte vi mycket begagnat och i rea-backarna på 90-talet och början av 2000-talet. Jag skulle säga att genomsnittsskivan kostade ~65kr. ~300 skivor har införskaffats för småpengar nu när CDn blev impopulär. (men ja, jag har nog lagt runt 35 000kr i musik). Med det sagt hade man inte behövt äga så pass mycket som jag gör idag. Det gick ju överstyr i ungdomen när man tittar på det i retrospekt, många skivor tillhör vad jag skulle klassa som "kompletistbeteende". I dagsläget hade jag nog nöjt mig med runt 300 skivor, och nu för tiden gör jag av med ungefär 150kr på musik per år ungefär istället för 1200kr som prenumerationstjänsterna kostar.

Sedan kan man inte göra raka jämförelser i kostnad heller. Vad man investerade på musik under 90-talet och 2000-talet skedde ju ändå... Även människor som inte var musikintresserade hade runt 40-100 skivor när strömmningstjänsterna kom igång. Skillnaden är ju att många gjorde sig av med sin musikinvestering, i utbyte mot prenumeration. Och det är väl mer där mitt argument kommer in.

Jag kan bortse från konsumtionen under min ungdom. För den hade ägt rum ändå och det fanns inget annat alternativ. Skillnaden är att jag valde att ta vara på min investering när strömmningstjänsterna trädde i kraft. De flesta gjorde sig av med sin musik. Är man däremot yngre har fötts in i prenumerationsträsket. Då finns det inte så mycket att göra. Skulle säga att det är väldigt svårt att motivera att köpa ett helt bibliotek från grunden idag, Även om jag tror att det är en sundare investering.

Glöm inte att addera kostnaden för lagringsmedia som också måste bytas då och då. 🙂

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att problemet är komplext (det är det alltid när många parter är inblandade och alla ska tjäna pengar), men för mig resulterade det till slut i att jag idag har noll streamingtjänster som kostar pengar. Till och från under året kan jag och frun köpa en månad hos Netflix, Max eller Disney+ för att binge watch en serie, sedan avslutas det lika fort.

Vi tittar på antingen kostnadsfritt material, eller så gör vi annat för hundralapparna som sparas varje månad. T.ex. pussel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Älskar att kolla på Terence Hill och Bud Spencer på Youtube. Alla deras komedi och spagetti western filmer. Bra kvalitet och "gratis". Har hittills ej hittat några av deras filmer på respektive streaming tjänst.

Finns på Pluto som är gratis

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Klippt citat.
Filmstaden är dominant, men Nordisk Film finns i Sverige också. Bara i Uppsala och Malmö än, men de har riktigt bra salonger och "4DX" salonger.

Www.nfbio.se

Vansinne med on demand för matcher i sporter där lag har ~55-60 matcher per säsong tycker jag. Då måste priset ner på ca 15-20:- per match, och knappt då är det värt det om man är intresserad av själva ligan och matcher och inte bara ett lag. Dessutom osäkra inkomster för bolaget samt att rättigheterna är så dyra att de skulle garanterat gå back.

Går föresten att köpa match för match i PL idag, men det är ~149:- per match eller något.

Jag kan tänka mig att man låser upp sig per säsong, med rabatterat pris halvvägs in.
Pris per liga
Pris per turnering
"Follow my Team"
Allt

Sen kanske dagspris (t.ex. sportlördag med 3 PL-matcher och stryktipset).

Absolut behöver man anpassa olika för olika sporter.
Självklart måste man kunna pressa ner priset på paketpriser för säsong och även lite för turnering.
149Kr är fortfarande hälften vad en hockeybiljett kostar per match (sittplats).
999Kr för ett digitalt klippkort med 10 matcher kanske vore rimligt?
Priset är inte det absolut viktigaste, men det vore skönt att inte behöva betala för 95% skit med ett årsabbonnemang, där man inte ens får schemalägga som man vill.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag kollar mer och mer Youtube istället. Det finns många kreatörer som gör bra innehåll med släpp en gång i veckan. Det är gratis med lite reklam, inte alls lika blodigt mycket reklam som kabel-TV.
För en hundring kan jag till och med få helt reklamfritt. För alla i familjen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Helt rätt, tänk er om man behövde 4-5 olika musikstreamingtjänster, ett för varje större skivbolag...Folk hade flockats till piratkopiering återigen.

Frågan är hur lång tid det tar innan streamingjättarna lär sig läxan? Kostnaderna för produktionerna måste helt enkelt ned, och det drastiskt.

Hur hade du tänmkt det skulle gå till? All utrustning samt personal kostar pengar. Ingen vill jobba för slavlöner eller gratis.
Sen har vi all rekvisita och platser där produktionerna spelas in.

Permalänk
Medlem

Skaffade faktiskt en TV-antenn häromdagen, för att kunna kolla på EM (TV4) Ibland saknar man den där känslan av att läsa veckans TV-program och ha något att se fram emot, typ en film som gick en gång och sen aldrig mer (Förutom Ivanhoe, Jesus från Nasaret, Karl-Bertil osv), eller så gick man och hyrde en film. Nu har man 3 olika streamingtjänster med en massa innehåll, och blir bara trött för att man dels aldrig orkar kolla på allt, och att allt är lite samma samma skit. Säger inte att det var bättre förr, med färre kanaler på en dumburk, men en annan känsla var det helt klart.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Glöm inte att addera kostnaden för lagringsmedia som också måste bytas då och då. 🙂

Den kostnaden är på sätt och vis icke-existerande, med tanke på att jag ändå behöver lagringsmedia för långtidslagring så finns ju kostnaden ändå. Mitt musikbibliotek tar bara upp 160GB av 4.5GB långlagring. Min backup-disk (där jag lagrar det absolut viktigaste) har varit en ~20år gammal (?) 2TB disk. Jag använder den som off-site backup. och den sätts igång en gång per år för backup (samtidigt som jag gör en sanitetstest och kikar på diskens hälsa). I år uppgraderade jag den... Som sagt, det är varken musik eller filmbibliotek som rättfärdigare lagringsmedia, utan snarare dokument, kreativa projekt, fotografier, hem-video, minnen osv. De andra intressena åker snålskjuts på att jag ändå behöver lagra saker digitalt.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Testpilot
Skrivet av _genki:

Vi var ju två stycken som införskaffade så pass mycket musik. Och visst kostade det pengar. Däremot köpte vi mycket begagnat och i rea-backarna på 90-talet och början av 2000-talet. Jag skulle säga att genomsnittsskivan kostade ~65kr. ~300 skivor har införskaffats för småpengar nu när CDn blev impopulär. (men ja, jag har nog lagt runt 35 000kr i musik). Med det sagt hade man inte behövt äga så pass mycket som jag gör idag. Det gick ju överstyr i ungdomen när man tittar på det i retrospekt, många skivor tillhör vad jag skulle klassa som "kompletistbeteende". I dagsläget hade jag nog nöjt mig med runt 300 skivor, och nu för tiden gör jag av med ungefär 150kr på musik per år ungefär istället för 1200kr som prenumerationstjänsterna kostar.

Sedan kan man inte göra raka jämförelser i kostnad heller. Vad man investerade på musik under 90-talet och 2000-talet skedde ju ändå... Även människor som inte var musikintresserade hade runt 40-100 skivor när strömmningstjänsterna kom igång. Skillnaden är ju att många gjorde sig av med sin musikinvestering, i utbyte mot prenumeration. Och det är väl mer där mitt argument kommer in.

Jag kan bortse från konsumtionen under min ungdom. För den hade ägt rum ändå och det fanns inget annat alternativ. Skillnaden är att jag valde att ta vara på min investering när strömmningstjänsterna trädde i kraft. De flesta gjorde sig av med sin musik. Är man däremot yngre har fötts in i prenumerationsträsket. Då finns det inte så mycket att göra. Skulle säga att det är väldigt svårt att motivera att köpa ett helt bibliotek från grunden idag, Även om jag tror att det är en sundare investering.

Vet inte om jag faller inom det yngre streaming-generationen, kanske någonstans halvvägs?

Växte upp med CD-skivor vid tidiga barnsben, dock hade jag väl kanske ett dussin som mest, favoritartister som man fick vid födelsedagar eller julklapp utefter önskemål från det man hörde på radion i bilen. Däremot fick jag tillgång till ADSL- och fiber-internet väldigt tidigt. Låt oss säga att Limewire och YouTube var det som byggde mitt musikintresse i tonåren, inte den lokala musikbutiken eller rea-backen på Rusta

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är väl inte någon som tycker att det här är en optimal utveckling, men det är väl inte som att bolagen täljer guld med pennkniv? Viaplay går ju oerhört dåligt, så de måste nog både spara och höja priserna. Reklam är ju inte heller så kul, men det innebär kanske att man kan hålla ned priset en aning.

Viaplay har ju bettat på att folk är villiga att betala 2k i månaden för att kunna se sin favorit-sport (De överbetalade grovt för Premier League). Bolaget har varit otroligt dåligt styrt (läs artiklar på ex DI). Det slutar troligtvis med konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Älskar att kolla på Terence Hill och Bud Spencer på Youtube. Alla deras komedi och spagetti western filmer. Bra kvalitet och "gratis". Har hittills ej hittat några av deras filmer på respektive streaming tjänst.

Haha.
But how do they survive? Broken bones and prays.

Permalänk
Medlem

Börjar vi se en förflyttning till det förgångna för streamingtjänster som varit med för länge eller har en fot i det förflutna?

De måste bli smartare än såhär för att göra det icke-intrusivt för tittare och tillräckligt intressant för annonsörer att kunna få effekt på deras plattformar.

Jag är övertygad om att nästa skifte kommer innebära en högre grad av interaktivitet med tittarna och kanske även att det finns ögonspårning kombinerat med AI och dynamiskt reklaminnehåll som bakas in i livesändningar där dedikerade reklamplatser finns (greenscreen t.ex. som hela tiden sänder reklam på en panelyta). Alltså att parallellt med det som sker fysiskt i studion samexisterar dessa ytor i ett antal virtuella utrymmen vars innehåll är i någon utsträckning demografiskt utformad utifrån förväntade intressenter eller målgrupper.

Är det en verklighet jag vill se? Hur skyddar vi tittare eller konsumenter i ett sådant scenario?

Det bästa vi kollektivt kan göra är att ifrågasätta med våra plånböcker, men just att det är gratis är något som drar rätt mycket och kanske påverkar det tuffa konjukturläget ytterligare en sådan utveckling.

Dessa tankar är mina egna och ren spekulation på en framtid som potentiellt kan ske utifrån den teknik som finns tillgänglig och det grundläggande system som råder över allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Jaha, då är det dags för mig att dra igång ett litet drev. Någon som är på? Prenumererar på 7 olika streamingtjänster…

Börjar med Viaplay! Hejdå. Dum som jag är har jag köpt Harry Potter-filmerna till barnen där. ✋

Viaplay kräver inte att du har en prenumeration för att spela upp EST, dvs digital köpfilm, bara ett inlogg. Så du kan säga upp prenumerationen och fortfarande ha tillgång till filmerna digitalt.

Inget de gör pratar högt om, men hyr och köpfilm, TVOD och EST, kräver ingen prenumeration alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Själv går jag knappt på bio längre då människor inte längre vet hur man beter sig i en biosalong, så för min del är det inget bra alternativ till streaming. Det skall pratas, pillas med mobiler osv. Om jag går så är det för det mesta endast om få stolar är bokade i salongen. Men jag har väl kanske gått och blivit en gnälllgubbe, men jag tycker det borde tillhöra vanligt folkvett att inte försöka störa andra i en biosalong.

Det har också blivit djäkligt dyrt. Förr gick jag och barnen på bio ibland men inte längre. Man vill ha snacks till filmen och man får inte längre ta med sig utan måste köpa till ockerpriser på bion. Cirka 700 kr med två barn är inte försvarbart. Då är det bättre att ta dem till någon affär typ Dollarstore eller Rusta och ge dem några hundringar var att spendera. Det uppskattar de också mer.

Permalänk
Medlem

Jag kör på typ alla streamingtjänsterna för 1500kr/mån och vill inget annat än att ta bort Viaplay men det är tydligen fortfarande någon serie den feminina sidan av famljen vill se så jag tvingas betala någon/några månader til...men bort ska den förr eller senare.

Håller med artikelförfattaren fullständigt för att betala för en tjänst som sen ändå ger reklam är kräkmedel...beslutsfattarna tror tydligen inte att vi kan/kommer att byta ut deras tjänster...det trodde inte heller försäljningsavdelningen på de mekaniska räknemaskinerna hos Facit heller när de elektroniska räknemaskinerna lanserades på 70-talet och se idag hur många av dem som har jobben kvar (0% så ni vet för er som är födda senaste 30 åren).

Betalar idag 3000 kr/mån för bredband och alla jvla kanaler och jag börjar irritera mig över att de ändrar förutsättningarna men behåller priset...whoppsie så är inte jag längre med som kund.

Vi i familjen har beslutat att agera som bokklubbskunder (googla ni 90-talister) så vi kan hoppa on/off på deras erbjudanden istället för att alltid betala överpris.

Just nu:
Disney+ - om du inte är star wars megafan så har de lite kul att titta på i 1-2 mån...säg sen upp det
HBO Max - mkt reklam för att sälja in tjänsten på stan...titta på det du fastnat för och efter 1-2 mån så kan du lätt säga upp tjänsten och vänta ett par månader till nytt kommer
Amazon - tricky...du får gratis leveranser men om du inte köper något så är det bortkastat. Superdåligt att de försöker få dig att betala för filmer när du redan betalar för tjänsten...årets rotten tomato
Netflix- dyraste tjänsten med 4K upplösning..bra innehåll men av någon anledning hamnar vi på Telia appens BrittTV oftare än på Netflix..men det är v
Viaplay - vi är TOTALT ointresserade av sport men delar av familjen gillar tydligen vissa serier så jag kan inte ta bort Viaplay än...jvligt dyrt för en tjänst som inte fyller på numera
Sky - kul ett tag med gamla filmer men sen torkade intresset
Apple+ - tråkigaste tjänsten av alla...inget händer...som ett bibliotek utan nya böcker...

Tips:
vi har 2000 DVD/BRay/4K filmer hemma med klassiker vi vill titta på mer än 1 gång...det trista är att alla streamingtjänster tar bort innehåll man gillar efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Har inga streaming tjänster här hemma. Vägrar sådant, blir alldeles för dyrt om man vill se allt.
Har en rejäl fysisk samling med alla favoritfilmer jag och bruden gillar (runt 400 totalt tror jag, räknar inte lådorna med VHS i källaren..) och kommer det något nytt tar man en tur till biografen inne i byn när/om den visar där.
Musik har man på skiva/youtube och tv serier... ja då får man ta fram träbenet och ögonlappen i hemlighet.

Saknar när man kunde åka in till kiosken och hyra film. 3 för 59 kr eller en för 29 kr. Det var lagom.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Skrivet av _genki:

Den kostnaden är på sätt och vis icke-existerande, med tanke på att jag ändå behöver lagringsmedia för långtidslagring så finns ju kostnaden ändå. Mitt musikbibliotek tar bara upp 160GB av 4.5GB långlagring. Min backup-disk (där jag lagrar det absolut viktigaste) har varit en ~20år gammal (?) 2TB disk. Jag använder den som off-site backup. och den sätts igång en gång per år för backup (samtidigt som jag gör en sanitetstest och kikar på diskens hälsa). I år uppgraderade jag den... Som sagt, det är varken musik eller filmbibliotek som rättfärdigare lagringsmedia, utan snarare dokument, kreativa projekt, fotografier, hem-video, minnen osv. De andra intressena åker snålskjuts på att jag ändå behöver lagra saker digitalt.

Ett till argument du kan ha på din sida är att man slutar typ lyssna på ny musik efter man fyllt 30 enligt en undersökning från Deezer.
Stämmer även på mig. Jag lyssnar bara på samma gamla dängor på spotify nu som 33 åring.... kanske dags att tänka om... i synnerhet att jag äger 200 vinylskivor av mina favoritartister lol.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Har nu bara Spotify (den blir jag aldrig av med pga familje-abb), och Amazon Prime. Prime mest för porto och erbjudanden när jag handlar. Prime har lagt fler saker bakom betalvägg, dvs, köpa en tjänst till. Lite som att skaffa kabel-TV och sedan ett paket till..och ett till. Etc.

Dock, nu börjar jag fundera även på Amazon. Läste att de tillsammans med NBC varit med om att pynta 800 miljarder dollar för NBA-rättigheterna under några år, och även om det kanske kommer att ge ekonomisk vinst så är det ju helt sjukt. Jag tror ärligt att den här typen av överbetalning är skadligt för samhället. Bröd och skådespel.

Det finns säkert intressant modern musik förresten, men det som ligger på topplistorna nu är ju mycket blekare än det som låg på topplistorna förr...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Vi var ju två stycken som införskaffade så pass mycket musik. Och visst kostade det pengar. Däremot köpte vi mycket begagnat och i rea-backarna på 90-talet och början av 2000-talet. Jag skulle säga att genomsnittsskivan kostade ~65kr. ~300 skivor har införskaffats för småpengar nu när CDn blev impopulär. (men ja, jag har nog lagt runt 35 000kr i musik). Med det sagt hade man inte behövt äga så pass mycket som jag gör idag. Det gick ju överstyr i ungdomen när man tittar på det i retrospekt, många skivor tillhör vad jag skulle klassa som "kompletistbeteende". I dagsläget hade jag nog nöjt mig med runt 300 skivor, och nu för tiden gör jag av med ungefär 150kr på musik per år ungefär istället för 1200kr som prenumerationstjänsterna kostar.

Sedan kan man inte göra raka jämförelser i kostnad heller. Vad man investerade på musik under 90-talet och 2000-talet skedde ju ändå... Även människor som inte var musikintresserade hade runt 40-100 skivor när strömmningstjänsterna kom igång. Skillnaden är ju att många gjorde sig av med sin musikinvestering, i utbyte mot prenumeration. Och det är väl mer där mitt argument kommer in.

Jag kan bortse från konsumtionen under min ungdom. För den hade ägt rum ändå och det fanns inget annat alternativ. Skillnaden är att jag valde att ta vara på min investering när strömmningstjänsterna trädde i kraft. De flesta gjorde sig av med sin musik. Är man däremot yngre har fötts in i prenumerationsträsket. Då finns det inte så mycket att göra. Skulle säga att det är väldigt svårt att motivera att köpa ett helt bibliotek från grunden idag, Även om jag tror att det är en sundare investering.

Om du vill ha ett billigt alternativ till musiksamling eller film så kan du låna allt på ditt lokala bibliotek och det som de inte har brukar de kunna hämta in från andra bibliotek. Vad du måste köpa är en hårddisk och de har bara blivit större och billigare med tiden.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RakatKadaver:

Ett till argument du kan ha på din sida är att man slutar typ lyssna på ny musik efter man fyllt 30 enligt en undersökning från Deezer.
Stämmer även på mig. Jag lyssnar bara på samma gamla dängor på spotify nu som 33 åring.... kanske dags att tänka om... i synnerhet att jag äger 200 vinylskivor av mina favoritartister lol.

Definitivt, och jag kan inte göra något annat än att hålla med. JKag utforskar visserligen fortfarande ny musik. Men inte alls i samma utsträckning som under ungdomen. Nu för tiden har jag dessutom lyssnat på ganska mycket SoundCloud. Där hittar jag ofta riktigt bra musik från människor utan skivkontrakt eller någon större fanbase.

Skrivet av Pauls711:

Om du vill ha ett billigt alternativ till musiksamling eller film så kan du låna allt på ditt lokala bibliotek och det som de inte har brukar de kunna hämta in från andra bibliotek. Vad du måste köpa är en hårddisk och de har bara blivit större och billigare med tiden.
Mvh Paul

Det gör jag också. Biblioteket är en fantastisk resurs för att utforska ny musik. Få människor verkar utnyttja deras tjänster idag, känns som att alla har blivit förslavade av bekvämligheten som "big tech" erbjuder i form av strömmningstjänster. Jag ser biblioteket som en trevlig utflykt, Man kommer ut och får se människor, ibland även prata med likasinnade. Överlag känns det som att man blir mer delaktig i staden också. Och bibliotek har ju mer än musik. Film, Tv-spel, böcker, tidsskrifter, musikhäften, det finns massor att låna. De har även olika trevliga evenemang. Jag är bl.a. med i "Repair Café" vartannan vecka här i Malmö där vi hjälper och stöttar människor till att själva reparera sina söndriga apparater och kläder. (vi erbjuder verktyg och mentorsskap)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC