Frågor om RAID och val av diskar för NAS, samt generella råd

Permalänk

Frågor om RAID och val av diskar för NAS, samt generella råd

Hej!

Tänkte se om någon kunnig kan hjälpa mig att svara på några frågor angående NAS?

Har köpt min första nas, en begagnad Synology DS218j. Den kom med en 2TB samt 4TB diskar.
Har kört SHR som raid i den.

Men då den väljer minsta hårddisken i kapacitet när man kör raid så har jag bara 1.8TB nu. Så har tänkt köpa en ”ny” 4TB disk så jag iaf får 3.8TB

Min fråga lyder så här,
Kan jag ta ut 2TB disken och stoppa i 4TB och ändå behålla sina filer som ligger där
På idag? Tänker att SHR är lite som Raid1 och speglar eller är jag helt ute och cyklar?
Vill gärna uppgradera utan att förlora innehållet?

Sen undrar jag vilket märke rekommenderar ni, många kör WD red eller Seagate iron wolf diskar. Men har även sett att många har valt Toshiba diskar. Vad rekommenderar ni? Samt går det att blanda olika tillverkare och olika rpm på diskarna i en nas? Har WD red idag.
Är helt Noob inom detta och vill gärna ha tips och trix.
Samt vad mer rekommenderar ni att man ska göra med sin NAS för att få ut det maximala ur den? Inställningar och sånt. Kan googla om ni bara säger vad som man bör tänka på. Är bara jag och sambon som använder den för dokument,bilder samt backup ifrån våra Macbooks.

MOD: § 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
Permalänk
Medlem

Ska bara vara att sätta i en ny disk. Det går att blanda lite hur som med diskar. Se till att du har en back up bara då saker kan gå fel då man bygger om raiden.

https://kb.synology.com/en-global/DSM/tutorial/Why_doesnt_ava...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

Min fråga lyder så här,
Kan jag ta ut 2TB disken och stoppa i 4TB och ändå behålla sina filer som ligger där
På idag? Tänker att SHR är lite som Raid1 och speglar eller är jag helt ute och cyklar?
Vill gärna uppgradera utan att förlora innehållet?

Japp.
Har själv gjort så i alla år i mina Synology NAS'ar.
Men självklart måste du se till att ha backup på allt du inte kan förlora om det skulle gå fel.
Och jag brukar även kolla nya diskar i en dator innan jag pluttar i dom i NAS'en.
Kör en fullständig formattering så har du iaf. gjort ett grundläggande test av disken.
Men rensa bort alla partitioner innan du stoppar i den i NAS'en.

Och kom ihåg att själva processen kan ta en väldans tid.
Minst 24 timmar är rätt normalt med större diskar.
Och även om du tekniskt sett kan använda NAS'en under tiden så låt hellst bli med det

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Och kom ihåg att själva processen kan ta en väldans tid.
Minst 24 timmar är rätt normalt med större diskar.
Och även om du tekniskt sett kan använda NAS'en under tiden så låt hellst bli med det

Vilka diskar rekommenderar du som inte låter för mycket?
Och antar att NASen känner av om man plockar ut en disk och stoppar i en annan? Och då får
Man välja att reparera eller något sånt

Permalänk

Ja, det ska bara vara att byta ena disken om de "sitter ihop" med SHR så att säga.
Jag rekommenderar WD Red Plus hårddiskar (notera "Plus"), jag tycker de funkar bra. Har testat en del andra modeller men dessa är klart tystat. Jag har nog aldrig testat (vad jag vet iallafall) att blanda diskar med olika RPM, men jag kan inte tänka mig att det inte ska funka.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Ja, det ska bara vara att byta ena disken om de "sitter ihop" med SHR så att säga.
Jag rekommenderar WD Red Plus hårddiskar (notera "Plus"), jag tycker de funkar bra. Har testat en del andra modeller men dessa är klart tystat. Jag har nog aldrig testat (vad jag vet iallafall) att blanda diskar med olika RPM, men jag kan inte tänka mig att det inte ska funka.

Hur många timmar klarar diskarna av att gå? Tänker om man skulle köpa begagnad disk? En av mina diskar har kört 60000h ish och ena 43000h om man kollar status i diskhanteraren eller vad den nu heter.

Permalänk

Jag vet inte faktiskt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Hur många timmar klarar diskarna av att gå? Tänker om man skulle köpa begagnad disk? En av mina diskar har kört 60000h ish och ena 43000h om man kollar status i diskhanteraren eller vad den nu heter.

En wd red 4tb har 1M hours MTBF.
Så det skall inte vara några problem att köpa begagnade diskar för rätt pris.

Om du kollar på Enterprise diskar så finns det ganska stort utbud på begagnade diskar och de har oftast 2.5 M i MBTF.
De är dock betyligt mer högljudda, har 6st i raid och de låter en del.
Inte funderat på köpa sata ssd istället då du tänker ha så små diskar?

Permalänk
Skrivet av jope84:

En wd red 4tb har 1M hours MTBF.
Så det skall inte vara några problem att köpa begagnade diskar för rätt pris.

Om du kollar på Enterprise diskar så finns det ganska stort utbud på begagnade diskar och de har oftast 2.5 M i MBTF.
De är dock betyligt mer högljudda, har 6st i raid och de låter en del.
Inte funderat på köpa sata ssd istället då du tänker ha så små diskar?

Vart kan man läsa om hur många timmar diskarna klarar?

Jo klart man vill hellre ha SSD men det är också en ekonomisk fråga, vet dock inte vad beggade kostar så jag inte har kollat upp just SSD delen. Men har hittat beggade 4TB för 500kr, kan tänka mig högre storlek om man hittar några billigt. Har man barn så kan man inte punga ut hur mycket som helst på prylar längre. Fick godkänt av regeringen att få köpa NAS då hon har så många bilder på sin mobil att hon inte vill betala Apple för deras moln tjänst.

Permalänk
Medlem

Jo klart man vill hellre ha SSD men det är också en ekonomisk fråga, vet dock inte vad beggade kostar så jag inte har kollat upp just SSD delen. Men har hittat beggade 4TB för 500kr, kan tänka mig högre storlek om man hittar några billigt. Har man barn så kan man inte punga ut hur mycket som helst på prylar längre. Fick godkänt av regeringen att få köpa NAS då hon har så många bilder på sin mobil att hon inte vill betala Apple för deras moln tjänst.

Det kan du läsa hos tillverkarna, man kan behöva gå in och läsa specen .
Det skiljer mellan olika serier och kan nog skilja mellan olika storlekar.
Den siffran de anger är när den genomsnittliga disken går sönder, de kan alltså hålla både längre och kortare.
Tänk bara på att inte köpa smr, du skall ha cmr diskar. Så köp inte wd red, hellre wd red pro.

Permalänk
Medlem

Angående inte betala för molntjänst,
En nas är inte en backup, raid är bara redundans, du bör ha datan på 2 olika medier och gärna inte i samma fastighet. Så en usb disk med en backup är inte fel att ha.
Själv kör jag jag en backup på mina foton till molnet också.

Permalänk
Medlem

Stäng ner din nas innan du tar ut din 2TB disk, på det sättet har du en fullständig backup på den disken. Skulle något gå fel kan du komma tillbaka till den senare. Men sen är det som andra säger att bara byta ut den mot en annan disk så kan du bygga upp raiden igen. Generellt så låter diskar som snurrar snabbare mer.

Jag har två diskar WD RED 4TB som gått ~86 000h/ snart 10år, men två är bytta. Så allt beror på hur länge de håller.

Men tänk på att en nas inte är backup i sig, utan det beror på hur du använder den. Data på bara ett ställe är inte backup, backup är en kopia av din data på ett annat ställe.

Lite snabba saker att tänka på; (ganska generella ang en nas)
- kör BTRFS, och ställ in snapshots
- tänk över en backup strategi, all data kanske inte är lika värdefull? Kanske har du en kompis/familj med nas du kan byta utrymme med? Annars cloud eller en extern disk som du flyttar till jobbet
- exponera den inte direkt mot internet, dvs öppna inte portar i din router mot den
- sätt upp en användare som du bara använder för att administrera den, resten bör vara users som inte har rätt att göra allt
- om du kör mac är timemachine ganska smidigt som backup

Permalänk
Medlem

Köpte 2 recertifierade diskar (dvs begagnade) för att byta ut en av mina som började få för mycket fel. Den ena var så problematisk att den kastades ur raiden 2 gånger. Den andra har fungerat finfint utan några fel.

Man kan aldrig vara 100% säker ens med nya diskar, men jag skulle vara lite extra försiktig och se till att det finns extern backup - iallafall den första tiden.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Köpte 2 recertifierade diskar (dvs begagnade) för att byta ut en av mina som började få för mycket fel. Den ena var så problematisk att den kastades ur raiden 2 gånger. Den andra har fungerat finfint utan några fel.

Man kan aldrig vara 100% säker ens med nya diskar, men jag skulle vara lite extra försiktig och se till att det finns extern backup - iallafall den första tiden.

Ja det blir ju lite svårt att göra en backup om man inte har så stora diskar normalt, vill som sagt köpa en till 4TB för att byta ut nuvarande 2TB så att jag får 4TB då jag redan har en 4TB i.
Så ska man du slänga in 2TB disken i en kabinett och använda som extern hdd och göra backup på den? Viktigaste är familjen bilder.

Permalänk
Skrivet av varget:

Lite snabba saker att tänka på; (ganska generella ang en nas)
- kör BTRFS, och ställ in snapshots
- tänk över en backup strategi, all data kanske inte är lika värdefull? Kanske har du en kompis/familj med nas du kan byta utrymme med? Annars cloud eller en extern disk som du flyttar till jobbet
- exponera den inte direkt mot internet, dvs öppna inte portar i din router mot den
- sätt upp en användare som du bara använder för att administrera den, resten bör vara users som inte har rätt att göra allt
- om du kör mac är timemachine ganska smidigt som backup

Kan tyvärr inte köra btrfs och snapshots då J modellen av Synology bara stöder exfat och inte btrfs. Och då kan jag inte heller köra snapshots

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte köra btrfs och snapshots då J modellen av Synology bara stöder exfat och inte btrfs. Och då kan jag inte heller köra snapshots

Vill du köpa en som klarar btrfs så finns det en på tradera nu. DS918+ . Betydligt vassare än j modellen.

Permalänk
Medlem

Ah missa vilken model du har. Men då är det ännu viktigare med backup.

Permalänk
Skrivet av jope84:

Vill du köpa en som klarar btrfs så finns det en på tradera nu. DS918+ . Betydligt vassare än j modellen.

Har kollat på den med men ekonomin tillåter inte en sådan.

Permalänk
Medlem

Har kollat på den med men ekonomin tillåter inte en sådan.

Det var bara lite smygreklam för min del 🤣.
Det är jag som säljer den.
Jag växte ur den.
Synology är lite för enkelt för mig , jag gillar att krångla och lära mig nytt.
Synology är lite som nasarnas apple, man betalar väldigt mycket för märket och deras os. Men de är väldigt lätta och använda , det bara fungerar.