Permalänk

5G modem/router som failover

Hej,
jag har en Ubiquity Dream Machine Pro som router och vill lägga till ett 5G modem/router med SIM kort som failover på den andra WAN porten. Jag behöver alltså inte wifi eller någon annan router funktionalitet eftersom den bara kommer användas som input till UDM:en. Finns det någon enkel "nerskalad" router som jag kan använda? Någon som har ett förslag?

Gissar att det är något liknande denna jag letar efter men den är bara 4g och jag skulle gärna ha 5g om det finns:
https://www.dustin.se/product/5011228827/unifi-redundant-wan-...

Permalänk
Medlem

Är ont om 5G modem. Allt verkar ha router funktionalitet.
Zyxel och Nokia har routrar som kan sättas utomhus.
Tveksamt om Nokia går att köpa och Zyxel kostar skjortan.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

De rena 5G modem med ethernet som finns är riktade mot företag och har prislapp därefter. Ett billigare alternativ är att köra en 5G router i bryggatläge.

fel modell
Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Det du ska leta efter är väl en som går att sätta i bridge mode, om det finns.

Permalänk

Tack för svar
Jag vill helst inte lägga så mycket på det eftersom det förhoppningsvis inte ska behövas så ofta. Hade hoppats hitta något enkelt för runt 2000kr, 5g routrar verkar ligga på 3500 och uppåt så kanske får bli något sånt då och brygga. Fördelen är ju att man kan ta med den och använda om man åker på semester, så kanske inte är så dumt ändå.

Permalänk
Medlem

Bridge-mode existerar inte riktigt eftersom LTE aldrig kan "bryggas" på det sättet man tänker. Däremot finns "passtrough" funktionalitet.

Mikrotiks varianter brukar stödja Passtrough, å andra sidan är det vettiga routers så man brukar inte behöva hoppa över dem.
https://mikrotik.com/product/chateau5gr16