Rykte: Microsoft slutar marknadsföra Xbox-konsoler i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

4090 går å plocka upp i thailand för 1500 spänn om man är lite ljusskygg

lol, Är det blod på eller är kortet avtorkat?

Permalänk
Medlem

Skulle inte lita på ett rykte som detta. Kan absolut godta att MS vill satsa mer på Game Pass som service. Men Game Pass har en naturlig koppling till konsolerna. Om de slutar sälja fysisk hårdvara, varför ska jag hålla mig till Game Pass istället för Steam, Epic, GOG etc?

Mer naturligt är isf att lanserade en konsol som går med vinst redan från början, exempelvis genom att den precis som Switch baseras på Arm.

Permalänk
Inaktiv

Ägt både Xboxar och PS med sammanlagd spelad tid runt 10 timmar/år. Gråter inte direkt om Microsoft går över till att bara sälja Game Pass. Playstation är lika aktuellt som Apple-skräp i detta hushåll.

Permalänk
Medlem

Nog ingen större förlust, då jag tidigare endast haft Xbox för Forza- och Gears of War-spelen. Både känns dock småty övergivna numera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

De borde stöpa om konceptet till dator/htpc för vardagsrummet kanske? Jag tänker att det till slut kan bottna i ren mjukvara som kan köras på vilken PC som helst

1. Det är ju ganska lätt att koppla pc till vardagsrum numera. 2) Xbox är ju redan idag delvis en form av pc. Det finns ganska ok stöd föd m + k.

Så jag ställer mig tveksam till den typen av produkt. Vem är målgruppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Jag vet inte. Jag har aldrig varit en konsolkramare och alltid spelat främst på PC. Men jag har ägt ett antal konsoler och då uteslutande Playstation. Tills jag bildade familj. Nu bryr jag mig inte om konsol alls, men Game Pass Ultimate ger massor av spel till barnen, samtidigt som jag får PC Game Pass till mig själv. Något för framtiden skulle väl vara om jag kunde streama spel från min dator till Xbox och sitta i soffan för de spel som lämpar sig bättre där. Och då menar jag ALLA spel jag har på datorn, inte bara Game Pass. Jag menar, Microsoft borde kunna göra något med Windows som sammankopplar med Xbox kan jag tycka.

Kolla på en steam deck, den kan göra det redan idag. Iaf streama från dator till deck och även ps5 till deck, och är det att du vill ha bilden på tvskärmen så finns det docks för det.

On topic, såg precis att deras subscription ska höja priset, så tror snarare istället för att "satsa på ny marknad" det blir mjölka den de redan nått och fokusera på det framöver.

Permalänk
Medlem

Moderna spelkonsoller är asdyra, sen kostar spelen absurt mycket också, inte konstigt att Xbox inte säljer längre, nästa är att PS också går i graven. Sen, vem faen har tid att sitta och "gejma" när man är 30+, värre slöseri med tid finns inte, sitta och nöta i 15 timmar för att få nån badge eller unlocka nån achievment liksom. Gamla retro spel också för den delen, sitta och spela 30 år gamla spel, har man inget annat att göra med tiden eller (kan fatta om man har en kanal och måste dra trafik till den för att få pröjs).

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/402 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

PC-spelmarknaden är ju död, det har man fått höra tusen gånger.

Ja lite som med:
Microsoft: <gör ändring>
Linuxfabois: nu kommer linux ta marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Moderna spelkonsoller är asdyra, sen kostar spelen absurt mycket också, inte konstigt att Xbox inte säljer längre, nästa är att PS också går i graven. Sen, vem faen har tid att sitta och "gejma" när man är 30+, värre slöseri med tid finns inte, sitta och nöta i 15 timmar för att få nån badge eller unlocka nån achievment liksom. Gamla retro spel också för den delen, sitta och spela 30 år gamla spel, har man inget annat att göra med tiden eller (kan fatta om man har en kanal och måste dra trafik till den för att få pröjs).

Nu spelar jag förvisso inte så mycket längre men vad gör du med din fritid som är så fantastiskt?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Aldrig haft något annat xbox än series x men tycker det är fantastiskt

Permalänk
Medlem

Sen jag flyttade förra sommaren har min Series X legat i förrådet i någon flyttkartong. Inget fel på den, bra laddtider diskret och väldigt tyst men klarar mig fint med Switch samt dator. Så lär inte köpa ny konsol på många år.
Men kommer troligtvis köpa en xbox om jag skaffar barn och de kommer upp i spelålder. Lite enklare för sådana att förstå sig på en konsol än en PC.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lika bra, dom har ändå inget att komma med mot varken sony eller nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Moderna spelkonsoller är asdyra, sen kostar spelen absurt mycket också, inte konstigt att Xbox inte säljer längre, nästa är att PS också går i graven. Sen, vem faen har tid att sitta och "gejma" när man är 30+, värre slöseri med tid finns inte, sitta och nöta i 15 timmar för att få nån badge eller unlocka nån achievment liksom. Gamla retro spel också för den delen, sitta och spela 30 år gamla spel, har man inget annat att göra med tiden eller (kan fatta om man har en kanal och måste dra trafik till den för att få pröjs).

Oj vilken bitter människa du verkar vara. Har själv inte tid att spela särskilt mycket längre men gläds åt de som har det.

Permalänk

X-box laptop kanske skulle kunna vara något. Med extra tjockt batteri som tillbehör om man vill vara borta från uttaget mer än en kortare stund.
Släng in dual-boot för windows. CO-pilot+ stöd (med andra ord en tillräckligt kraftfull npu, vilket inte nödvändigtvis betyder arm).
Stöd för alla möjliga gaming stream funktioner.

Det blir ju inte en ren gaming-dator, för likt spelkonsol så får den låst hårdvara.
Lättare att ta med på semester än playstation, då den inte kräver extern skärm. Och ger viss speltid utan uttag.
Dual-boot innebär att man kommer åt både x-box appar och Windows desktop, för att strömma media.
Dom kanske till och med kan erbjuda tripple boot med android (TV).

Personligen hade jag gärna sett att ms utvecklade x-box OS med fullt UHD BluRay stöd. Profiler för hörlurar och multipla hörlursuttag. Så att dom hade en plattform för att vara den bästa hembio-mediaspelaren, så kanske även mindre streaming-tjänster skulle hoppa på. Dom har redan som tillägg Dolby Atmos och DTS för hörlurar, som nästan inget annat har stöd för. HDMI ingång med stöd för utbrytning av Dolby Atmos/DTS för avkodning för hörlurar även om källan skulle vara apple tv eller chromecast.

Jag är mer intresserad av film och serier än gaming.
Men ska dom satsa på gaming så skulle jag satsa på det jag skrev ovan, en x-box laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Nu spelar jag förvisso inte så mycket längre men vad gör du med din fritid som är så fantastiskt?

Varför spela när man kan vara bitter?

Permalänk
Medlem

Klokt, vem vill äga en Xbox konsol liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Klokt, vem vill äga en Xbox konsol liksom.

Är det för att du ogillar Xbox eller har du någon djupare insikt i begränsning av hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Whaat.
Det stämmer ju fullständigt.
Konsollportar som inte drar full nytta av PCs möjligheter ("ok ni kan få 4k texturer men inte mer").
Styrning och navigering i spelet är begränsat av att det måste gå att göra med en handkontroll.
Sikta och andra kontroller är sega som sirap för att konsolltroll ska hinna med och man får auto-aim och annat mög (t.ex. halo hade sjukt mycket potential, auto-aim och slött tempo tar bort all glädje).

Konsollportar är skit och massvis med missad potential för spel.

jag väljer den här lilla kullen att dö på XD

Jag förstår vad du menar men det är inte vad jag syftade på
Jag svarade på påstående att det är mestadels problem med PC spelen.
Så är det inte, 9ggr av 10 är PC versionen den bästa versionen. Om inte direkt vid release så iaf efter ett tag.
"Problemen" du dra upp är spelindustrin i sig. Men det går att lösa genom att titta åt annat håll om man fastnat i sk "AAA Träsket"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du menar återuppliva Windows Media Center?

Jag tror tyvärr den stora massan nöjer sig med "smart-tv" och chromecast idag.

Huga!

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför den säljer så dåligt, nu kör mest på PC då jag gillar WoW och Total War men har PC inkopplad till TV:n. Lyckades köpa ett 2080 super för några år sen billigt men till nästa uppdateringen så blir det en konsol istället då jag tycker att de är mer prisvärda jämfört med vad en ny GPU kostar och då är Xbox det solklara valet för mig, mycket tack vare Gamepass och playanywhere så man kan spela ett spel på konsolen och sedan fortsätta på PC om tv:en blir upptagen. En nackdel med konsol är ju att spelen är dyra men gamepass minskar ju det problemet. PS now känns mer begränsad och dyrare om jag förstått saken rätt. En fördel med konsoler är att de tar mindre plats, PC:n är rätt stor och klumpig. Är absolut bredd att offra prestanda för en enhet som tar mindre plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Game Pass med dag ett-spel är lukrativt,

Tror jag iofs inte att det är. Inte särskilt iaf. Finns en anledning till att ingen annan egentligen vill lansera något liknande.

Var väl mest för att göra Xbox attraktivt. Om man nu skippar Xbox så kan man undra vad det är bra för.

Personligen tror jag bars det mest vattnar ur marknaden. Men det funkar väl då längre man man oändligt med Azure/Office pengar att ta av...

Permalänk
Medlem

Inte undra på att försäljningen går dåligt när priset fortfarande är så skyhögt! Du får inte längre några spel via Games with gold, utan bara rätten att spela spelen "gratis" så länge du har en fortsatt gold prenumeration. Samt att de inte längre släpper färdiga spel.. Efter Forza 3 och 4 vände det för Xbox marknaden till det sämre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Du får inte längre några spel via Games with gold, utan bara rätten att spela spelen "gratis" så länge du har en fortsatt gold prenumeration.

Känns ju helt rimligt. Varför skulle de ge bort spel för?

Tror snarare problemet med Gamepass är att det genererar alldeles för lite vinst. Vilket i förlängningen urvattnar marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Halv-död skulle jag väl säga men uttrycket har man ju sett ett par gånger..

Det görs alldeles för mycket spel som är avsedda för konsoller och sen portade till PC vilket brukar skapa en del problem.

PC-spelmarknaden är ju knappast halvdöd 😂
Om något så är den ju friskare än nånsin.

Mycket som skrivs bland kommentarer här av folk som inte vet vad de pratar om (menar inte specifikt din kommentar). Steam blomstrar mer än någonsin, även Game Pass PC.

Varenda dator idag har ju dessutom Bluetooth, något både Series S/X-kontrollerna och PS5-kontrollerna har stöd för. Så spel avsedda för kontroll känns ju inte som något hinder på PC. Fördelen med PC är förstås att många spel antingen kan spelas med kontroll eller mus och tangentbord. Vissa spel är överlag bättre med kontroll och vice versa.

Men visst, pris-tröskeln är högre för att spela på dator. Men det verkar inte stoppa folk.

Själv äger jag alla konsoler och gaming-dator. När jag ska spela konsol föredrar jag faktiskt Series X, för Gamerscore, Game Pass, Quick Resume (super-feature!) och när jag ska köra couch co-op med sambon (finns ett gäng fina såna spel på Game Pass!). Jag tycker personligen det är synd om MS kanske t.om lägger ner konsoler helt. Men jag tror vi är ganska långt därifrån ännu..

Permalänk
Medlem

Handlar snarare nog om att Series X befinner sig i den perioden nu, det är ju större kampanjer när de lanserar en ny konsol. Personligen har jag haft en Xbox ur varje generation, och funderar på att komplettera min Series X med en Series S som bara ska ha emulatorer med hjälp av ett Xbox developers-konto, det är fantastiskt hur öppna Microsoft är med sin plattform och det vore tråkigt om det försvann.

https://m.youtube.com/watch?v=9AUtERZ6tXY

Permalänk
Medlem

dom satsar väl mer på cloud gaming nu i väntan på att nästa xbox släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Känns ju helt rimligt. Varför skulle de ge bort spel för?

Tror snarare problemet med Gamepass är att det genererar alldeles för lite vinst. Vilket i förlängningen urvattnar marknaden.

Nu pratar jag om gold och inte game pass.

Tidigare betalade man 100 kr i månad för att kunna spela online, så det var ju inte direkt så att de gav bort ett spel. Utan det kostade indirekt 100 kr. Spelen man fick var oftast "gamla" spel som ändå inte sålde längre, men som alltid var välkommet "gratis".

Permalänk

Inte jättekonstigt egentligen. Jag får lite känslan av att den svenska konsolmarknaden främst domineras av Playstation.
Xbox var ju populärt även här i Sverige ett tag, men det känns som att det började gå utför efter Xbox One.

Permalänk
Inaktiv

Gamepass-modellen funkade när det knappt kom ut några Xbox-spel. Nu när det kommer ut många spel verkar ms inse att det inte funkar. Har man gamepass köper man inte spelen.

Exklusivitet är ett måste för konsoler. Xbox har inte ett enda exklusivt spel då allt kommer på PC. Jag tror att övervärderingen av gamepass kan ha dödat Xbox.

Permalänk
Medlem

Har sagt och skrivit det här massor med gånger. Ska dom överleva (Xbox) Måste dom sluta släppa sina spel till pc. Att dom bara kommer till xbox konsolen.

Har gamepass, Och en bra gamingburk, När man märkte att Microsft spel som för bara släpptes till xbox nu kommer till pc tex halo, Forza mm. Sålda jag xbox,Varför ha kvar den när man kan spela på pc med bättre grafik prestanda