Bank ID-utmanare har nu över 1 miljon användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Helt sjukt att laglig identifikation idag är privatiserat.

Det som stör mig mer är hur kommunala tjänster kräver användning av det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det som stör mig mer är hur kommunala tjänster kräver användning av det...

Vad skulle dom använda istället?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shadee:

Nu pratar jag om att de kan stänga av vem som helst, som är vanlig medborgare - av vilken anledning som helst.

Nej, det kan de inte.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/lag-ratt/vad-sage...
Du snackar helt enkelt skit.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

Tänker det samma mycket märkligt.
Men jag tror det har att göra med att i Sverige dras mycket till absurdum pga ideologi.
Tex många snackar att staten ska ha så lite med saker att göra som möjligt, låt marknaden styra osv. Då kan vissa stolpskott "bara för att" inte ens acceptera att staten tar hand om sånt staten faktiskt borde ta hand om och så sprider det till stolpskotten som styr.

Det sänks miljarder och åter miljarder i offentliga kansjälv-projekt som inte ens levererar en användbar produkt, men här klagar vi över att ett i stora drag fungerande privat initiativ, som inte kostat oss ett öre, inte fungerar enligt våra önskemål?

Det, om något, är ett av ideologi fördunklat tankesätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sweclockers börjar mer och mer bli som Reddit - vilda spekulationer och gissningar presenteras som fakta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det sänks miljarder och åter miljarder i offentliga kansjälv-projekt som inte ens levererar en användbar produkt, men här klagar vi över att ett i stora drag fungerande privat initiativ, som inte kostat oss ett öre, inte fungerar enligt våra önskemål?

Det, om något, är ett av ideologi fördunklat tankesätt.

Jag klagar inte och jag säger inte emot hur det är utan hur det kanske borde vara ist.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilka är det som inte accepterar att svenska staten skulle ha ett eget elektroniskt ID så att BankID inte behövdes (eller åtminstone inte var de facto standard i Sverige för digital autentisering)?

Jag menar inte direkt så utan att det just finns många som anser att staten inte ska ha med nptt att göra utan låta marknaden sköta allt så har det per automatik blivigt så att staten inte ordnat nått sånt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vill de stänga ditt konto eller neka dig att starta konto kommer de göra det. Spelar ingen roll vad några lagar säger. De behöver inte utreda eller visa bevis.

Visst kan du som privatperson vinna i rätten i slutändan, men det är i så fall en David vs Goliat fight med tanke på ekonomi, advokater o.s.v.

Jag är övertygad om att banker och större företag följer de lagar och regler som de vill följa, och hittar kryphål till resten. Därav att jag är övertygad om att de stänger av vilka de vill, på vilka grunder som helst. Som i förlängningen leder till spärrat bank-id och uteslutande från samhället.

Det är inte vanligt idag såklart, men inträffar, så en lösning för att identifiera sig online utan att vara ankuten till en bank anser jag behövs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shadee:

Jag är övertygad

Tack, det märks. Vad anser du att det bidrar med?
Känns det som att världen behöver fler övertygelser och färre belägg?

Visa signatur

Permalänk

Bankid är stulet. Stefan Hultberg pitchade sin ide för bankerna som ville ha mer och mer information. Efter ett tag när bankerna fått tillräcklig information, lanserade bankerna bankid själva. Googla på det.
https://omni.se/entreprenor-bankerna-stal-min-miljardide-om-b...

Stefan stämde bankerna, men förlorade och gick i konkurs. Så Freja kanske är bra som inte göder bankerna?
https://www.breakit.se/artikel/25729/accumulate-stamde-bank-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tack, det märks. Vad anser du att det bidrar med?
Känns det som att världen behöver fler övertygelser och färre belägg?

Tror inte vi kommer någon vart. Dålig stil att klippa citat också, så vi kan avsluta här.

Permalänk
Medlem

Jag vet att Freja funnits ett tag men imho är de alldeles för sent ute. Med tanke på att det kommer komma ett statligt elektroniskt ID, vad ska man då med ytterligare en privat tjänst till?

Permalänk
Medlem

Har alltid trott att Freja är en "bankid" för de utan svenskt personnummer.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Freja eID i ca två år nu, men jag har använt det noll gånger. Vet inte om jag någonsin sett det som ett alternativ att logga in på någon av de tjänster jag använder eller om jag helt enkelt missat det.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Så du vill att staten ska driva en digital tjänst? 🤣 Det har ju gått så bra innan. Ser fram emot att statliga versionen av BankID inte funkar stup i kvarten och inte är kompatibel med ny hårdvara varje gång det kommer en ny generation och andra idiotier.

Finns knappt en enda statlig myndighet som har en bra digital tjänst idag - trots att dem lägger miljarder på det.

Det finns flera digitala tjänster som drivs av offentlig verksamhet, t.ex. SITHS eID och Webcert (drivs av SKR via Inera). Dessa två exempel är riktade mot sjukvården, men nog borde SITHS eID kunna ligga till grund för ett nationellt eID för privatpersoner?

https://www.inera.se/tjanster/alla-tjanster-a-o/siths-identif...
https://www.inera.se/tjanster/alla-tjanster-a-o/intygstjanste...

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Håller med att det är farligt/dåligt att bankerna styr var och när du får Legga dig mot vilken tjänst.. Risken är stor om man har "fel åsikt" så helt plötsligt slutar kanske ens bankid att fungera på vissa siter.. Eller helt blockad lite godtyckligt

Ja det var en artikel för inte så länge sedan om en kille som handlade med kryptovaluta men helt plötsligt ville bankerna att han på något sätt skulle bevisa att ingen kriminell person hade haft med hans KV att göra vilket han givetvis inte kunde, lika lite som att du köper aktier och delar av vinsten kan komma från att att någon med svarta pengar investerat någonstans i kedjan.

Resultatet är nu att den killen i princip inte har vare sig ett svenskt bank id eller ens att någon svensk bank tar emot honom som kund...
Ungefär i samma veva gick flera banker ut med att man kunde köpa in sig i deras framtida krypto "fonder", givetvis med mycket sämre utdelning.

Så länge som Stockholmstad hålls utanför utveckling och drift så tror jag att tex Skatteverket skulle kunna drifta och utveckla något liknande bank id.

Skolplattformen lär väl ha kostat norr om 1 miljard och i princip aldrig fungerat, och man jagade frenetiskt och polisanmälde ett gäng pappor som hade programmerat ihop en smidig frontend app för Android och iOS som använde en publik api.

Stockholmstads egna gränssnitt i den mån det ens gick att logga in såg ut som en Alpha version av Windows 95, och då är jag generös då win 95 faktiskt fungerade alldeles utmärkt vilket Skolplattformen aldrig gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur ser det ut med den faktiska användningen av Frejas eID?

1 miljon registrerade användare är i sig imponernade men säger inte så mycket om användningen (vilken väl i sig lär begränas av antalet ställen man faktiskt kan använda det på).

Jobbar i butik med bland annat postutlämning och det är väl en eller två personer varje vecka som hämtar ut med FrejaID, något fler än de som hämtar ut med BankID-ID, vilket inte är så underligt, har du BankID så är det ju generellt enklare att identifiera i PostNord appen än att använda det som ID.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

Skatteverket skulle kunna drifta och utveckla något liknande bank id.

Utmaningen är inte att bygga själva BankID systemet, det kan till stor del köpas som en hyllprodukt idag (något förenklat). Utmaningen är istället utgivningen av certifikaten och den infrastruktur det kräver, alltså att se till att rätt person och bara den personen kan få ett digitalt ID kort för sin egen identitet. Det är det som är bankernas / BankIDs USP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Kartläggning är problemet. Jag har inte syftat specifikt på historik på bankkonton utan vilka tjänster man är medlem i också.

Fast kartläggningen grundar sig på betalningshistorik. Menar du att man behöver identifiera sig med bankid för tjänster som inte innefattar överföringar av valuta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Fast kartläggningen grundar sig på betalningshistorik. Menar du att man behöver identifiera sig med bankid för tjänster som inte innefattar överföringar av valuta?

Försäkringskassan, Skatteverket osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Försäkringskassan, Skatteverket osv

Överallt där man loggar in med bankid.. Kivra, Willys appen, apoteken osv.

Permalänk
Medlem

Hela denna diskussion känns märklig, hur tänker ni er att BankID skulle samla in information om kontotransaktioner osv. om dom ens ville?

Permalänk
Medlem

Kul att det går bra för Freja, tror starkt på bolaget och deras internationella expansion verkar vara på G.
Polarna utomlands sneglar rätt avundsjukt på hur vi har det i norden men denna typ av tjänster.

Jag kör Freja uteslutande när jag kan istället för BankID och har även mitt leg i appen. Sen att vissa aktörer (som systembolaget) vägrar att acceptera Freja men accepterar BankID eID har jag inte riktigt förstått mig på. Ingen biggie för mig personligen då jag sällan behöver visa ID längre, men ändå.

Hoppas det kommer lagkrav som kör att ägarna av BankID (bankerna) tvingas erbjuda stöd för Freja och andra aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Har alltid trott att Freja är en "bankid" för de utan svenskt personnummer.

Det är det också samt att personer med svenskt personnummer som inte kan öppna bankkonto i Sverige av en eller annan orsak och därmed inte kan få BankID kan köra Freja för att komma åt tjänster.

Edit:
Tydligen så kan 1 av 10 inte få BankID i Sverige, det är en rätt stor andel som då hamnar utanför att kunna nyttja många digitala tjänster. Det är nog bara en tidsfråga innan BankID löser detta men tills dess så är Freja ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hela denna diskussion känns märklig, hur tänker ni er att BankID skulle samla in information om kontotransaktioner osv. om dom ens ville?

De har säkert tillgång till texten som visas vid varje signering, vilken ofta innehåller information om belopp och mottagare t.ex.

Men i större skala så avslöjar var du loggar in ganska mycket också, typ 1177 följt av försäkringskassan så kan man spekulera att du är sjuk. Men kan hitta mönster som avviker från ditt vanliga beteendet osv

Det blir ju lite som en lista över alla platser du besöker och när, fast digitalt istället för i verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

De har säkert tillgång till texten som visas vid varje signering, vilken ofta innehåller information om belopp och mottagare t.ex.

Men i större skala så avslöjar var du loggar in ganska mycket också, typ 1177 följt av försäkringskassan så kan man spekulera att du är sjuk. Men kan hitta mönster som avviker från ditt vanliga beteendet osv

Det blir ju lite som en lista över alla platser du besöker och när, fast digitalt istället för i verkligheten

Signeringstexten styr man själv i implementationen så det problemet är knappast på BankIDs ansvar.

Att dom kan spåra var man loggar in är nog nödvändigt av säkerhetsskäl, men det samma gäller även för din webbläsare, ditt operativsystem, din ISP osv. Det är väl dessutom ett problem som skulle gälla även med ett statligt elektroniskt ID kort som man kanske inte heller vill ska övervaka var man surfar. Dom har ju även att hantera "jag har aldrig loggat in där" och "det där har jag aldrig signerat" situationerna vilket naturligt kräver en viss spårbarhet. Knappast något unikt för just BankID.

Frågeställningen här var väl dock huruvida dom kunde övervaka vad man faktiskt gör på respektive "site" som tex kontohistorik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är det också samt att personer med svenskt personnummer som inte kan öppna bankkonto i Sverige av en eller annan orsak och därmed inte kan få BankID kan köra Freja för att komma åt tjänster.

Edit:
Tydligen så kan 1 av 10 inte få BankID i Sverige, det är en rätt stor andel som då hamnar utanför att kunna nyttja många digitala tjänster. Det är nog bara en tidsfråga innan BankID löser detta men tills dess så är Freja ett alternativ.

Nu vet jag inte var siffran en av tio kan inte få BankID kommer ifrån men rätt många av dessa faller väl för åldersgränsen, dvs är för unga. Det är väl primärt en juridisk gräns även kopplad till att det bara finns en typ av BankID vad jag vet (om än med fler olika tekniska lösningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu vet jag inte var siffran en av tio kan inte få BankID kommer ifrån men rätt många av dessa faller väl för åldersgränsen, dvs är för unga. Det är väl primärt en juridisk gräns även kopplad till att det bara finns en typ av BankID vad jag vet (om än med fler olika tekniska lösningar)

Tog det från Frejas egna sida, det handlar inte bara om åldersgräns utan funktionsnedsättning osv. Du måste kunna vara bankkund för att få BankID och det är bankerna som bestämmer vem dom vill ha som kund.

https://frejaeid.com/delta-i-uppropet-mot-den-digitala-diskri...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tog det från Frejas egna sida, det handlar inte bara om åldersgräns utan funktionsnedsättning osv. Du måste kunna vara bankkund för att få BankID och det är bankerna som bestämmer vem dom vill ha som kund.

https://frejaeid.com/delta-i-uppropet-mot-den-digitala-diskri...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motio...

Att det inte är upp till bankerna själva att bestämma vilka som ska få vara kunder hos dom har vi redan konstaterat inte stämmer. Det krävs särskilda skäl för att neka så länge man är svensk medborgare osv. Det lär dock helt klart finnas personer som av olika anledningar har svårt att bli kunder i en bank, på samma sätt finns det väl folk som har svårt att få svenskt medborgarskap osv. Och sett till att bankerna står för verifieringen gällande för vem som ska få vilket BankID lär det vara svårt för dom att ge ut några till dom som inte är bankkunder.

När det gäller personer som inte är normalbegåvade blir det så klart besvärligt, det handlar väl både om inkludering men också att undvika uppenbara problem. Personer med IF som också har BankID är tyvärr vanliga offer för diverse bedrägerier vet jag från de som jobbar inom branschen. Här finns det nog inga rätt och fel, åtminstone så länge det finns en förväntan från samhället att bankerna ska ta ansvaret när folk blir lurade vilket absolut största delen beror på deras egen okunskap och oförsiktighet.

Men så länge inte staten tar sig i kragen och fixar ett alternativ till BankID så lär det förbli det bästa alternativet för de flesta medborgarna för de behov man har. Staten har väl heller inga sökmotorer, streamingtjänster, mobiltelefonoperatörer osv heller och även där får man hålla till godo med privata alternativ. Jag tycker personligen att staten borde erbjuda ett alternativ så att BankID inte behövdes, förmodligen gör även bankerna det, men nu finns det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att det inte är upp till bankerna själva att bestämma vilka som ska få vara kunder hos dom har vi redan konstaterat inte stämmer. Det krävs särskilda skäl för att neka så länge man är svensk medborgare osv. Det lär dock helt klart finnas personer som av olika anledningar har svårt att bli kunder i en bank, på samma sätt finns det väl folk som har svårt att få svenskt medborgarskap osv. Och sett till att bankerna står för verifieringen gällande för vem som ska få vilket BankID lär det vara svårt för dom att ge ut några till dom som inte är bankkunder.

När det gäller personer som inte är normalbegåvade blir det så klart besvärligt, det handlar väl både om inkludering men också att undvika uppenbara problem. Personer med IF som också har BankID är tyvärr vanliga offer för diverse bedrägerier vet jag från de som jobbar inom branschen. Här finns det nog inga rätt och fel, åtminstone så länge det finns en förväntan från samhället att bankerna ska ta ansvaret när folk blir lurade vilket absolut största delen beror på deras egen okunskap och oförsiktighet.

Men så länge inte staten tar sig i kragen och fixar ett alternativ till BankID så lär det förbli det bästa alternativet för de flesta medborgarna för de behov man har. Staten har väl heller inga sökmotorer, streamingtjänster, mobiltelefonoperatörer osv heller och även där får man hålla till godo med privata alternativ. Jag tycker personligen att staten borde erbjuda ett alternativ så att BankID inte behövdes, förmodligen gör även bankerna det, men nu finns det inte.

Bankerna har inget intresse av att staten skapar ett alternativ, bankerna tjänar storkvarn på BankID genom deras samägda bolag Finansiell ID-Teknik BID AB.
Vet inte hur det är idag men för några år sedan så var det många som valde att avstå att implementera stöd för BankID beroende på höga löpande kostnader (per inloggning/transaktion) och fasta avgifter, där var Freja ett billigare alternativ.
Vet dock inte hur det ser ut idag när det finns något mer konkurrens.

När det gäller bedrägerier så har ju Freja sin dubbla kontroll som jag tycker är bra när det gäller personer som kanske lättare kan falla offer för bedrägerier, kanske något för BankID att apa efter.

https://org.frejaeid.com/funktioner/delad-kontroll/