Bank ID-utmanare har nu över 1 miljon användare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

De anlitar väl för inkompetenta it-konsulter

Man envisas framförallt med att utveckla egna system, istället för att köpa och anpassa befintliga. Och sen i sann, svensk anda ska alla från facket till städarna få vara med och tycka. Då blir det

  1. svindyrt

  2. aldrig färdigt

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag börja använda en ID-tjänst som inte ens fungerar absolut överallt?

"Bankerna äger BankID!!!" säger sig väl självt med namnet... främst bankerna man vill ha säker inloggning till.

Hittills har det inte svikit mig, har inte kostat mig någonting eller ens haft känslan att jag behövde en till app för att sköta min vardag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Detta bör jag kolla upp. Kanske bättre än BankID?

Du kan ju inte använda det överallt så nä det e nog inte så mycket bättre

Permalänk
Sötast
Skrivet av improwise:

Inte utan att jag blir nyfiken på vad du anser om 5G?

Hmm, uppriktigt så får du specificera frågan ytterligare isåfall.

5G ser jag som en teknisk utveckling av tidigare tekniker men har på känn att det inte är det du undrade.

Skrivet av BrottOchStraff:

Så du vill att staten ska driva en digital tjänst? 🤣 Det har ju gått så bra innan. Ser fram emot att statliga versionen av BankID inte funkar stup i kvarten och inte är kompatibel med ny hårdvara varje gång det kommer en ny generation och andra idiotier.

Finns knappt en enda statlig myndighet som har en bra digital tjänst idag - trots att dem lägger miljarder på det.

Jag arbetar inom IT för/till kommunala/statliga funktioner och jag vet exakt hur sega saker kan vara.
Men på forumet så representerar jag inte mig själv som tekniker för företag XYZ och kan därmed helt enkelt säga: "Det är väl för fan inte mitt problem" hur de löser det. Jag vet inte, sluta använda tietoevry som leverantör eller något.

Skrivet av VinterSolen:

Håller med att det är farligt/dåligt att bankerna styr var och när du får Legga dig mot vilken tjänst.. Risken är stor om man har "fel åsikt" så helt plötsligt slutar kanske ens bankid att fungera på vissa siter.. Eller helt blockad lite godtyckligt

Det jag tycker är mest obehagligt är att bankerna och dess samarbetspartners eventuellt* har tillgång till hela min inloggnings och transaktionshistorik för exakt hur jag rör mig i mitt liv digitalt eller jordsligt.

Man kan alltid vägra bli kund på företag som aktivt spårar en.... sålänge de inte står med nyckel och hängelås för allt du behöver för att leva ett normalt liv.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka det borde regleras mera så inte bankerna kan diktera vilka som får ta del av vårt digital samhälle. Krav på att bli bankkund borde slopas så inte människor som syftas på i artikeln blir utestängda pga strama regler för att motverka penningtvätt. Det borde vara en separat del, precis som när man går till polisen och skaffar sig ett ID-kort, det ska inte vara några hinder.

Skrivet av Whitepilledoomer:

Helt sjukt att laglig identifikation idag är privatiserat.

Visst började det hela med att man ville helt digitalisera identifieringen hos bankerna och sen spred det sig till olika aktörer som inte verkar inom finansbranschen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad är det för fel på monopol?

Jag skulle kunna skriva en avhandling som svar på frågan. Men så roligt ska vi inte ha det.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om Freja eID ! Vad är fördelarna vs Bank ID ?

Kan man enbart klara sig med Freja eID utan att ha BankID ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Helt sjukt att laglig identifikation idag är privatiserat.

Absolut.

Det finns inget ekonomiskt incitament att skydda små utsatta grupper från bedrägeri. Det finns inget ekonomiskt incitament att göra en identifiering som alla kan använda utan behov av anhöriga eller egen teknisk kompetens. Människornas jämställdhet är helt beroende av att vi har ett system alla kan använda självständigt.

Konkurrens på områden som per definition inte gynnas av konkurrens utan tvärtom blir en merkostnad för samhället måste det bli ett slut med.

Vi behöver bara en infrastruktur, gäller alla infrastruktur. Det finns behov av kapitilstiska lösningar för tjänster kring dessa, som mail eller tom internetaccess men idag borde alla svenskar utan undanteg ha tillgång till ett nationellt fibernät och ett nationellt radionät där operatörer kan hyra in sig och betala för nyttjad kapacitet oavsett var i landet kunden befinner sig.

Flera operatörer på dessa nät är inte ett problem men flera operatörer på järnvägen är helt otroligt korkat. Samma gäller sjukvården, den normala konkurrenssituation och regleringar som krävs för en fungerande kapitalism finns inte. Det enda positiva är väl att bristen på sjuksköterskor faktisk ger högre löner för de som inte behöver tryggheten med samma arbetsplats pga exempelvis närstående. För de som inte kan byta sjukhus pga hämtning på dagis etc blir det däremot en enorm orättvisa.

Allt detta har dessutom lett till extremt mycket fusk och korruption. Ersättningar till privata vårdgivare utgår inte ifrån individens behov utan vilka system man har och hur de kan räkna ut ersättningar vilket i sin tur leder till en suboptimerad vård där vårdgivarnas fokus blir det statliga ersättningssystemet och ingen som helst normal konkurrens.

Fusket inom exempelvis tandvården är extremt men samma kan sägas om vanlig sjukvård för av politiker beslutade sjukdomars stöd, det gäller för vårdcentralerna att samla på sig rätt sorts kunder som maximerar bidragen och minimerar kostnaderna, samhällsnyttan är irrelevant och ofta i direkt motsats till vad som är bra ur företagsperspektiv.

MEN
Kapitalismen är underbar och har effektiviserat en mängd områden där vi faktiskt har fungerande konkurrens även om vi ofta saknar regleringar och lokalpolitiker kan välja att främja enskilda bolag med skatterabatter etc som helt slår ut företag som inte är tjenis med kommunledning eller starka fackförbund. Utan kapitalsimens krafter hade vi ätit kokt potatis med kokt älg varje dag och våra datorer hade varit lika roliga som ENIAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hellre bankids ägare (som även äger swish) än det faktum att svenskarna helt har fått för sig att byta ut kontanter mot ett system vars grundsten kontrolleras från ett annat land, dvs användningen av konto och betalkort (Visa, Mastercard, etc). Ett system som det andra landets ledare har stängt av som påtryckningsmedel mot olika länder. Bättre med något som vi har någon form av politisk kontroll över.

Nu har jag dock svårt att tro att staten skulle gå med på att bankid såldes till någon annat företag, vare sig det är svenskt eller utländskt.

Det sagt, bankid borde användas när man behöver identifiera sig mot sin bank, inget annat, för resten så borde staten erbjuda något, så det håller jag med om.

Håller med delvis. Vi blippar idag rätt mycket med mobilerna och de ägs fortfarande av visa, mastercard, apple pay, google pay, samsung pay, etc

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det jag tycker är mest obehagligt är att bankerna och dess samarbetspartners eventuellt* har tillgång till hela min inloggnings och transaktionshistorik för exakt hur jag rör mig i mitt liv digitalt eller jordsligt.

Att organisationen som sköter alternativa betalmedel har möjlighet att spåra dina inköp har alltid varit ett faktum, vare sig det handlar om kreditkort, bankgiro, eller elektroniska överföringar. Vill du använda något annat än kontanter, kan dina inköp spåras, det är inget nytt. Varför är det plötsligt ett problem?

Permalänk
Medlem

Inte för att jag litar på bankerna direkt, men jag liter mer på bankerna än ett antal random snubbar och privata bolag...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har skaffat det men använder det inte. Bara meckigt att hålla på med 2 appar. När ändå bankid man behöver för det mesta.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Finkelzvin:

Att organisationen som sköter alternativa betalmedel har möjlighet att spåra dina inköp har alltid varit ett faktum, vare sig det handlar om kreditkort, bankgiro, eller elektroniska överföringar. Vill du använda något annat än kontanter, kan dina inköp spåras, det är inget nytt. Varför är det plötsligt ett problem?

Kartläggning är problemet. Jag har inte syftat specifikt på historik på bankkonton utan vilka tjänster man är medlem i också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Att organisationen som sköter alternativa betalmedel har möjlighet att spåra dina inköp har alltid varit ett faktum, vare sig det handlar om kreditkort, bankgiro, eller elektroniska överföringar. Vill du använda något annat än kontanter, kan dina inköp spåras, det är inget nytt. Varför är det plötsligt ett problem?

En skillnad är att det inte längre handlar om bara betalningshistorik. Bankid har ju blivit en defakto-standard för identifiering, något då staten och inte bankerna borde vara bakom.

Dock så ser jag fortfarande Visa/Mastercard/etc som ett större problem än Swedbank/SEB/Handelsbanken/etc.

Permalänk
Medlem

För just dessa fundamentala tjänsterna som mer eller mindre måste användas tycker jag staten ska se till att ta över ansvaret.

Visst kan staten och tjänstemän göra bort sig, men samhällsnytta ska inte drivas enbart i vinstsyfte.

Integrationskostnaden för t.ex. BankaId är hutlös för mindre bolag, då varje inloggning via tjänsten kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Så du vill att staten ska driva en digital tjänst? 🤣 Det har ju gått så bra innan. Ser fram emot att statliga versionen av BankID inte funkar stup i kvarten och inte är kompatibel med ny hårdvara varje gång det kommer en ny generation och andra idiotier.

Finns knappt en enda statlig myndighet som har en bra digital tjänst idag - trots att dem lägger miljarder på det.

Vad är det för fel på 1177?

Jag är för majoriteten av konkurrensutsatta saker i samhället, då det driver på innovativa lösningar. Men precis som pass, så ser jag inte vitsen med konkurrens inom hur man identifierar sig på nätet.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Använder mig av Freja varje gång jag får chansen. På tok för många ställen har bara BankID som alternativ.

Logga in på Ica för att kolla veckans erbjudande, BankID.
Logga in på apoteket, BankID.

Jag bytte nyligen bank och kunde inte bli kund i mitt förstaval utan BankID. Denna bank utfärdade inte heller själv BankID, utan jag hade fortfarande behövt vara kund i en annan svensk storbank, bara för att få BankID.

Nej, jag gillar inte hur beroende vi har blivit till BankID och de svenska storbankerna.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Absolut.

Det finns inget ekonomiskt incitament att skydda små utsatta grupper från bedrägeri. Det finns inget ekonomiskt incitament att göra en identifiering som alla kan använda utan behov av anhöriga eller egen teknisk kompetens. Människornas jämställdhet är helt beroende av att vi har ett system alla kan använda självständigt.

Konkurrens på områden som per definition inte gynnas av konkurrens utan tvärtom blir en merkostnad för samhället måste det bli ett slut med.

Vi behöver bara en infrastruktur, gäller alla infrastruktur. Det finns behov av kapitilstiska lösningar för tjänster kring dessa, som mail eller tom internetaccess men idag borde alla svenskar utan undanteg ha tillgång till ett nationellt fibernät och ett nationellt radionät där operatörer kan hyra in sig och betala för nyttjad kapacitet oavsett var i landet kunden befinner sig.

Flera operatörer på dessa nät är inte ett problem men flera operatörer på järnvägen är helt otroligt korkat. Samma gäller sjukvården, den normala konkurrenssituation och regleringar som krävs för en fungerande kapitalism finns inte. Det enda positiva är väl att bristen på sjuksköterskor faktisk ger högre löner för de som inte behöver tryggheten med samma arbetsplats pga exempelvis närstående. För de som inte kan byta sjukhus pga hämtning på dagis etc blir det däremot en enorm orättvisa.

Allt detta har dessutom lett till extremt mycket fusk och korruption. Ersättningar till privata vårdgivare utgår inte ifrån individens behov utan vilka system man har och hur de kan räkna ut ersättningar vilket i sin tur leder till en suboptimerad vård där vårdgivarnas fokus blir det statliga ersättningssystemet och ingen som helst normal konkurrens.

Fusket inom exempelvis tandvården är extremt men samma kan sägas om vanlig sjukvård för av politiker beslutade sjukdomars stöd, det gäller för vårdcentralerna att samla på sig rätt sorts kunder som maximerar bidragen och minimerar kostnaderna, samhällsnyttan är irrelevant och ofta i direkt motsats till vad som är bra ur företagsperspektiv.

MEN
Kapitalismen är underbar och har effektiviserat en mängd områden där vi faktiskt har fungerande konkurrens även om vi ofta saknar regleringar och lokalpolitiker kan välja att främja enskilda bolag med skatterabatter etc som helt slår ut företag som inte är tjenis med kommunledning eller starka fackförbund. Utan kapitalsimens krafter hade vi ätit kokt potatis med kokt älg varje dag och våra datorer hade varit lika roliga som ENIAC.

Absolut. Samtidigt är detta som hänt mer statskapitalism och inte att alla ska vara lika inför lagen. När man ger lukrativa kontrakt åt folk man känner osv, och själv blir belönad efter man slutar...

Permalänk
Medlem

Tycker inte Freja löser några problem då även det är privatägt och vinstdrivande. Tycker en statlig myndighet borde hantera legitimation och id, oavsett om det är digitalt eller på papper. Detta framförallt så man kan ställa staten till svars om man tex nekas att skaffa legitimation eller om det uppstår något problem som tex falsk legitimation eller legitimation utfärdat på felaktiga grunder.

Detta är lite som ifall man var tvungen att gå till Tyr Pass AB för att få ett pass utfärdat istället för polisen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av issue:

På tok för många ställen har bara BankID som alternativ.

Nu kanske jag inte alls tolkar det som du avsedde, men på vilket sätt är det negativt om det är ett alternativ?
På t.ex. ICA som du nämnde väljer du ju i så fall helt själv att använda BankID istället för lösenord.

Menar du att du vill ha t.ex. Freja också/istället för lösenord, och inte BankID i de fallen?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lol nej, det finns massvis med lagar som styr vilka personer som bankerna får, inte får och vilka de måste erbjuda tjänster till. Det är helt i händerna på dina folkvalda. Bankerna lägger miljoner årligen bara på att försöka se till att alla anställda följer de regler som finns.

"Misstänkt penningtvätt". Mer än så behöver de inte säga, då får de agera precis hur de vill utan krav på att presentera några bevis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker inte Freja löser några problem då även det är privatägt och vinstdrivande. Tycker en statlig myndighet borde hantera legitimation och id, oavsett om det är digitalt eller på papper. Detta framförallt så man kan ställa staten till svars om man tex nekas att skaffa legitimation eller om det uppstår något problem som tex falsk legitimation eller legitimation utfärdat på felaktiga grunder.

Detta är lite som ifall man var tvungen att gå till Tyr Pass AB för att få ett pass utfärdat istället för polisen.

Det är även grunden till problemet som nämns i artikeln, det handlar inte om godtycke eller regler mot penningtvätt som nämnts tidigare.

Bankid är byggt runt att man har svenskt personnummer som kan verifieras automatiskt mot SPAR. För personer som istället har samordningsnummer eller inte förekommer i SPAR blir det en manuell process, där banken inte längre kan peka på statens uppgifter om det blir fel.

Bankerna vill också att det ska vara staten som håller koll på vem som är vem, det är särhanteringen av utlandsboende och o-svenska medborgare som har ställt till det.

https://www.sviv.se/blog/2024/01/ar-bankid-noten-pa-vag-att-k...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

"Misstänkt penningtvätt". Mer än så behöver de inte säga, då får de agera precis hur de vill utan krav på att presentera några bevis.

Och det kan du tacka staten för. Det är ju till följd av statens inkompetens som man valt att lägga över ansvaret att motverka penningtvätt på bankerna.

Men alla i tråden som drömmer om att gå till Polisen och betala för digital legitimation kommer troligtvis få som dom vill iom. EUs id wallet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shadee:

"Misstänkt penningtvätt". Mer än så behöver de inte säga, då får de agera precis hur de vill utan krav på att presentera några bevis.

Om och om behöver det tydligen sägas, banken måste följa lagen för att få vara bank, de har inget val.

Om du inte gillar hur lagen om penningtvätt är utformad får du ta upp det med politiken.

Nej de agerar inte som de vill, banken hade gladeligen tagit emot dina resväskor med tusenlappar om de bara fick.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nu kanske jag inte alls tolkar det som du avsedde, men på vilket sätt är det negativt om det är ett alternativ?
På t.ex. ICA som du nämnde väljer du ju i så fall helt själv att använda BankID istället för lösenord.

Menar du att du vill ha t.ex. Freja också/istället för lösenord, och inte BankID i de fallen?

Nej men det nog jag som uttrycker mig som en kratta. Självklart är det ju bra att det finns som alternativ, det jag menar är enda val.
Ta Kivra som exempel, det är ingen bank, ändå är det enda sätt att logga in via BankID och för att få ett BankID MÅSTE man vara kund i en av Sveriges storbanker.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nej men det nog jag som uttrycker mig som en kratta. Självklart är det ju bra att det finns som alternativ, det jag menar är enda val.
Ta Kivra som exempel, det är ingen bank, ändå är det enda sätt att logga in via BankID och för att få ett BankID MÅSTE man vara kund i en av Sveriges storbanker.

Inte bara att du måste ha BankId, du måste ha _Mobilt_ BankId.

BankId på kort eller BankId på fil (finns det fortfarande?) fungerar inte. Måste vara Mobilt Bankid.

Inte första stället jag ser det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Medans jag är allt för ett öppet samhälle, öppen källkod etc etc så förstår jag inte ens varför BankID eller frejaID fortfarande är en "thing".

I sverige så är det sverige staten som utfärdar våran legitimation, ID, Pass, körkort etc.

Hur i helvete kan det komma sig att det fortfarande är privata aktörer som håller korten om att faktiskt identifiera oss online? Dvs 99.9% av svenssons behov av att identifiera sig?

Ägarna av bankid sitter ju i jättefin sits redan. I princip varje svensk använder tjänsten så summan kronor de kan tänka sig att sälja tjänsten för är väl astronomisk... men helt ärligt så kan användarbas bara helt och hållet kvitta när det kommer till en tjänst som legitimering.

Utveckla en tjänst som är för användaren lik bankid och lansera den 12 månader innan man inför ett totalförbud för att privata aktörer ska kunna hålla privatpersoner låsta till deras företag och miljöer.

Är ju absurt. Tänk att gå till polisen för att ansöka om pass men de berättar att det nu är benny på hörnet som bestämmer... du får gå till benny... kanske ni kan göra en deal... om allt går bra så kan vi fixa pass till dig sen!

Pajasland

Tänker det samma mycket märkligt.
Men jag tror det har att göra med att i Sverige dras mycket till absurdum pga ideologi.
Tex många snackar att staten ska ha så lite med saker att göra som möjligt, låt marknaden styra osv. Då kan vissa stolpskott "bara för att" inte ens acceptera att staten tar hand om sånt staten faktiskt borde ta hand om och så sprider det till stolpskotten som styr.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tänker det samma mycket märkligt.
Men jag tror det har att göra med att i Sverige dras mycket till absurdum pga ideologi.
Tex många snackar att staten ska ha så lite med saker att göra som möjligt, låt marknaden styra osv. Då kan vissa stolpskott "bara för att" inte ens acceptera att staten tar hand om sånt staten faktiskt borde ta hand om och så sprider det till stolpskotten som styr.

Vilka är det som inte accepterar att svenska staten skulle ha ett eget elektroniskt ID så att BankID inte behövdes (eller åtminstone inte var de facto standard i Sverige för digital autentisering)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om och om behöver det tydligen sägas, banken måste följa lagen för att få vara bank, de har inget val.

Om du inte gillar hur lagen om penningtvätt är utformad får du ta upp det med politiken.

Nej de agerar inte som de vill, banken hade gladeligen tagit emot dina resväskor med tusenlappar om de bara fick.

Nu pratar jag om att de kan stänga av vem som helst, som är vanlig medborgare - av vilken anledning som helst.

Självklart gör bankerna precis som de vill, oavsett lagar. "Too big to fail", eller tror du Swedbank skulle kunna bli av sin licens? Inte direkt så de förlorade licensen eller hände något särskilt för allt omtalat penningtvätteri i Baltikum.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/penningtvattskandalen-i-sw...

Sen när bankerna hamnar i kläm så kommer räddningspaketen med våra skattepengar.

Kommer jag med en säck pengar kommer bankerna såklart lösa det, om de vill. Kryphålen finns om de vill utnyttja det, åt båda hållen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det senaste kvartalet har Freja eID nått en milstolpe.

Läs hela artikeln här

Hur ser det ut med den faktiska användningen av Frejas eID?

1 miljon registrerade användare är i sig imponernade men säger inte så mycket om användningen (vilken väl i sig lär begränas av antalet ställen man faktiskt kan använda det på).