Skicka bild/film utan reducerad kvalitet?

Permalänk
Medlem

Skicka bild/film utan reducerad kvalitet?

Om man vill skicka bild eller film, i original kvalitet, till en mottagare. Vilken app eller metod rekommenderas då? Skickar man exempelvis via messenger, en app som alla har, då blir ju kvaliteten reducerad 👎
Att ladda upp filen i sitt eget moln och dela en länk, ja det ger resultat men är för omständigt.. Så?

Permalänk
Medlem

@Pe_Er_79

https://wormhole.app kanske kan vara ett alternativ? Har aldrig provat själv dock men såg att den blev rekommenderad någon annan gång i en liknande fråga (här eller på reddit kommer jag inte ihåg)

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

WhatsApp och Telegram är två exempel som jag använder själv.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

En klassiker är att skicka filerna i ett arkiv (typ zip).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

@Pe_Er_79

https://wormhole.app kanske kan vara ett alternativ? Har aldrig provat själv dock men såg att den blev rekommenderad någon annan gång i en liknande fråga (här eller på reddit kommer jag inte ihåg)

Aldrig hört talas om denna.. Men ska läsa på lite... 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

WhatsApp och Telegram är två exempel som jag använder själv.

WhatsApp har jag också men långt ifrån alla som har den och då blir det problem. Men du har testat whatsapp och vet att den överför media utan reducering av kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

En klassiker är att skicka filerna i ett arkiv (typ zip).

Det blir för omständigt och en normal "Svensson användare" klarar troligen inte av att hantera en mottagen Zipfil..

Permalänk
Medlem

Telegram och du väljer "fil" sedan väljer du tex från galleriet om det är en bild då skickas bilden som heic istället för något annat

File sharing
Send and receive files of any type, up to 2 GB in size each, access them instantly on your other devices.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

WhatsApp har jag också men långt ifrån alla som har den och då blir det problem. Men du har testat whatsapp och vet att den överför media utan reducering av kvalitet?

Japp bara att skicka det man vill som "dokument" så skickas hela filen.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.