Lägre strömtak än väntat för RTX 5000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

När det kommer till elsäkerhet och dylikt så ska det vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel.
Speciellt om vi pratar om saker som vitt och brett är tillgängligt för vanliga konsumenter som inte är certifierade elektriker.

Du "erkände" ju själv att 12VHPWR var dåligt designad och lätt hamnar ur läge.

Erkände låter som konstigt ordval... låter ungefär som det är du som är ansvarig för 12VHPWR standarden... vilket jag inte menar.
Men vet inte vad jag ska kalla det.

Men jag upplever det som att 12VHPWR standarden är påstressad och att mer än fåtal fått smälta kontakter till sina 4090 tyder på att de är pågränsen till att ha en standard som håller vad den lovar.

Säg att du ska bygga en kran eller bro eller dylikt.
De får inte vara gjorda för att precis tåla den vikt de ska certifieras för utan måsta ha goda säkerhetsmarginaler.
Vad hade du tyckt om du hade varit på semester med familjen och ni åker bil över en bro och just då med övrig trafik så belastas bron 15% mer än den är officiellt certifierad för.
Om då bron kollapsar när ni är på den.
Är det okej för det var utanför officiell spec ?
Eller borde det funnits bättre säkerhetsmarginaler?

Nu har jag inte ett 4090 själv.
Men från vad man hört, bl.a. från den der8auer videon jag länkade tidigare i tråden, mm.
Att standarden har för dåliga marginaler i förhållande till vad de lovar.
(Standarden bör hålla mer än de officiellt lovar, med god marginal).

Det ska vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel.
(åtminstone tillräckligt allvarliga fel att det är mer än att datorn inte startar eller dylikt).

Well har bara sagt att kontakten i sig klarar bra mycket mer än 600 watt, sen är det självklart under förutsättning att den används korrekt! Sen att den är dåligt designad vilket gör det i många fall svårt att använda den korrekt ändrar inte faktumet att kontakten i sig klara mer än 600 watt utan problem..

Sen angående brom så ser jag ärligt talat inte likheten då i fallet med kontanten nu så är den specificerad säkert runt 60-70% av vad den faktiskt klarar av att leverera, så marginalen finns där redan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Vad menar du med "max värde" ?
För i meningen ovanför talar du om smältpunkt.

Smältpunkten för ren koppar är över 1000°C

Hade smältpunkten varit så låg som 70°C så hade det inte varit någon bra ide att använda koppar för kylare till CPU och GPU exempelvis.

Drift temp för koppar är max 70C I kabel...
Självklart inte smältpunkt

https://jmvcables.dk/sv/shop/blank-kobber/blank-kobber-1x120/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

marginalen finns där redan.

Kanske i teorin.

Men en snabbgoogling antyder att det inte gäller för de som lever i verkligheten.

https://www.reddit.com/r/PcBuild/comments/149fplu/rtx_4090_12...
https://en.overclocking.com/rtx-4090-the-card-burns-its-12vhp...
https://wccftech.com/hundreds-geforce-rtx-4090-gpus-burnt-con...
https://www.techpowerup.com/310179/be-quiet-dark-power-psu-ow...
https://forums.evga.com/NVIDIA-RTX-4090-Power-Connector-Repor...

Permalänk

Finns flera 8pin som också smält ... Det är ju inget nytt. Var vanligt med 3000 serien
Men skett på 1000 serien också...

https://www.reddit.com/r/gpumining/comments/ushdkp/what_cause...

https://www.reddit.com/r/gpumining/comments/m503zo/gpu_8pin_m...
https://forums.tomshardware.com/threads/pcie-cable-melted-ont...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte bra.

Men frågan är om att förvärra situationen är rätt väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Drift temp för koppar är max 70C I kabel...
Självklart inte smältpunkt

https://jmvcables.dk/sv/shop/blank-kobber/blank-kobber-1x120/

Nej det är den inte utan det beror på typ av kabel.
En FKKJ har exempelvis en specad maximal ledartemperatur på 70 grader medans N1XV har 90 grader.
Signal och kraftkablaget vi installerar på fartygen är samtligt specat 90 grader.
Kopparn i sig är inte bekymret utan det är dels isoleringen men primärt skulle jag säga lämpligheten.
Även om kabeln inte smälter så har man beröringsaspekten att beakta då folk kan bränna sig.
Sedan tyder en hög temperatur på snål dimensionering vilket är slöseri med energi då man eldar upp den samt att man antagligen dras med ett rejält spänningsfall vilket kan orsaka problem för det man försöker driva samt installerade skydd då strömmen kommer öka med spänningsfallet.

Rent krasst kan man dimensionera en kopparskena för en temperatur på 200 grader men lämpligt är det knappast och man kan få problem med regelverket. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Kommer bli intressant vad AMD kommer med. Kommer vi se 300W kort med bra totalprestanda så kommer de bli storsäljare. Alla som äger/har ägt grafikkort på +300W vet om problemet med värme när man spela länge. Det är inte kul. Som många här skriver så slutar det med att man känner sig tvingad att begränsa grafikkortet så man slipper spela i +30c.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Kommer bli intressant vad AMD kommer med. Kommer vi se 300W kort med bra totalprestanda så kommer de bli storsäljare. Alla som äger/har ägt grafikkort på +300W vet om problemet med värme när man spela länge. Det är inte kul. Som många här skriver så slutar det med att man känner sig tvingad att begränsa grafikkortet så man slipper spela i +30c.

Ja framförallt om man kör Intel som ligger på 200W+ på CPU dessutom, då blir det sauna perkele

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Smälta och brinna är två helt skilda saker!

Och ja batteri har en helt annat sammansättning och inte samma skydd som en psu.

Tja, vad tror du händer när isoleringen smälter bort från ledarna? Sen har du smält plast och ångor när det börjar gnistra, dvs bränsle för eld.

Visst pratar vi isbitar så är det ju skilda saker, men nu pratar vi ju plast.

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Tja, vad tror du händer när isoleringen smälter bort från ledarna? Sen har du smält plast och ångor när det börjar gnistra, dvs bränsle för eld.

Visst pratar vi isbitar så är det ju skilda saker, men nu pratar vi ju plast.

Smält plast till ledare kommer inte börja ånga/ryka då de följer regelverket för det. Generellt.

Psu kommer kortsluta innan du får någon form av gnistbildning/kortslutning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Smält plast till ledare kommer inte börja ånga/ryka då de följer regelverket för det. Generellt.

Psu kommer kortsluta innan du får någon form av gnistbildning/kortslutning

mja, kablarna du har i väggen har ju hårda krav på sig,,, numera.(men jodå, blir det tillräckligt varmt så.) Men kablar som skickas med grafikkort och annat som drar ström kan det ju vara lite si och så med.

Har du verkligen aldrig sett vad som händer om en kabel blir överbelastad? Kan ju tipsa om Electroboom på youtube som brukar vara duktig på att smälta kablar och få stötar.
Rent generellt så ökar resistansen i kablarna ju varmare det blir, vilket genererar mer värme, tills metallen i ledarna smälter. vid det laget så finns det inte mycket plast kvar. Det som blir kvar är smält ledare, smält/bränd plast och giftiga ångor.
Rent generellt så brukar brukade man dimensionera kablarna så att dom klarar av att hantera maximum ström som enheterna kan leverera... men har man följt nyheterna om de nya 12V kablarna så ser man ju att så inte längre är fallet. tex.
Och när du nämner att psu kommer kortsluta innan .... tja Gigabyte's psu'er var ju duktiga på att bilda gnistor ganska nyligen....

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

mja, kablarna du har i väggen har ju hårda krav på sig,,, numera.(men jodå, blir det tillräckligt varmt så.) Men kablar som skickas med grafikkort och annat som drar ström kan det ju vara lite si och så med.

Har du verkligen aldrig sett vad som händer om en kabel blir överbelastad? Kan ju tipsa om Electroboom på youtube som brukar vara duktig på att smälta kablar och få stötar.
Rent generellt så ökar resistansen i kablarna ju varmare det blir, vilket genererar mer värme, tills metallen i ledarna smälter. vid det laget så finns det inte mycket plast kvar. Det som blir kvar är smält ledare, smält/bränd plast och giftiga ångor.
Rent generellt så brukar brukade man dimensionera kablarna så att dom klarar av att hantera maximum ström som enheterna kan leverera... men har man följt nyheterna om de nya 12V kablarna så ser man ju att så inte längre är fallet. tex.
Och när du nämner att psu kommer kortsluta innan .... tja Gigabyte's psu'er var ju duktiga på att bilda gnistor ganska nyligen....

Senaste kabeln jag såg smält var en 220kv, så jag vet hur det ser ut då hela berget smälte.

Kablar följer alltid CPR, EU regel.

Han påvisar ju vad som händer utan de skydd som finns i produkterna. 99.9% av gångerna kommer den kortsluta mot jord innan brand risk finns.

Gigabyte var produktions fel. Dock är brand väldigt ovanligt från produkter i en anläggning med jordfelsbrytare.
Nästan alltid är det batterier som är problemet vid elektronik brand

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Xfx merc med powerlimit på max

Ok, så du köper ett 3-slots high end från AMD som ligger efter i GPU-fronten, maxar powerlimit och tycker 450+ är mycket?
Jag förstår inte.

Du tycker alltså att de skall begränsa powerlimit på deras kommande kort?!!?

Skrivet av LessHack:

Bra att de inte drar på med energi som galningar.
Eller bara dra ner på strömmen i starkare. Av det jag upplevt får man ut mer på det. Dock inte kollat så noga på det så kan vara fel.

De kommer ALLTID maxa deras kort, mata skiten ur dem. Du kommer se 1500W's kort om det var möjligt med deras artitektur.
För att folk hade betalat för det.

De kommer inte dra ner på prestandan för att tillfredställa power-limit för att ni inte kan köra det i era SFX/M-ATX-chassin. Eller för den delen tror att det gör någon markant skillnad på världsförbrukningen.

De kommer att maxa den för att det säljer och folk vill ha det.

Men ni kan säkert köpa en lägre modell med lägre strömkrav likt alla andra år som bör passa. Men top-end kommer dra ström.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

500watt då kan man värma en mindre lägenhet på vintern alltså.

Ja, men kan stänga av några element så halva året är det inte nödvändigtvis en energiförlust förutsatt vissa förutsättningar och optimeringar. Kan underklocka på sommaren och spela rts/strategi/turbaserade spel på kvällen och överklocka på vintern och spela fps-spel dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Ok, så du köper ett 3-slots high end från AMD som ligger efter i GPU-fronten, maxar powerlimit och tycker 450+ är mycket?
Jag förstår inte.

Du tycker alltså att de skall begränsa powerlimit på deras kommande kort?!!?

De kommer ALLTID maxa deras kort, mata skiten ur dem. Du kommer se 1500W's kort om det var möjligt med deras artitektur.
För att folk hade betalat för det.

De kommer inte dra ner på prestandan för att tillfredställa power-limit för att ni inte kan köra det i era SFX/M-ATX-chassin. Eller för den delen tror att det gör någon markant skillnad på världsförbrukningen.

De kommer att maxa den för att det säljer och folk vill ha det.

Men ni kan säkert köpa en lägre modell med lägre strömkrav likt alla andra år som bör passa. Men top-end kommer dra ström.

Lite läsförståelse på plats kanske? Jag skrev att det kommer vara bra mycket effektivare än vad mitt kort är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Strömförbrukningen sett till prestanda går ju ner? Det kommer alltid finnas folk som vill ha maximal prestanda till varje pris. Att inte maxa deras arkitektur och sälja till dessa vore korkat. Förstår verkligen inte tankegången på er som inte förstår det.

Inget stoppar er från att köpa mer energieffektiva kort i lägre klass.

Energiförbrukningen ökar ju typiskt även i de lägre klasserna. Hade man gjort större framsteg mellan generationerna hade man inte behövt öka effektuttaget för att uppnå önskade prestandavinster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Energiförbrukningen ökar ju typiskt även i de lägre klasserna. Hade man gjort större framsteg mellan generationerna hade man inte behövt öka effektuttaget för att uppnå önskade prestandavinster.

Edit: Hah, en snabb koll visar ju att 4060 drar markant mindre ström än 3060? Du snackar dynga.
https://www.sweclockers.com/test/36668-msi-geforce-rtx-4060-v...
https://www.sweclockers.com/test/31414-nvidia-geforce-rtx-306...

Fast de gör ju inte det sett till prestanda? Man får väl kanske köpa ett xx50-kort istället för xx60 om man vill vidhålla ett lågt effektuttag.

Sen är det så marginellt när man pratar kronor att jag inte märkt någon skillnad alls på elräkningen sen jag bytte från RTX 3070 till 7900 XTX trots att den sistnämnda drar runt 50-60% mer ström i full gas. Förbrukningen har till och med gått ner förra året jämfört med 2022 fast att jag hade fler timmar spelande. Det beror givetvis på vad man spelar, men bara för att man sitter på ett 4090/7900 XTX så betyder inte det att det jobbar full gas hela tiden. Ett 4090 som arbetar i 40% är nog väldigt energieffektivt sett till prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Edit: Hah, en snabb koll visar ju att 4060 drar markant mindre ström än 3060? Du snackar dynga.
https://www.sweclockers.com/test/36668-msi-geforce-rtx-4060-v...
https://www.sweclockers.com/test/31414-nvidia-geforce-rtx-306...

Fast de gör ju inte det sett till prestanda? Man får väl kanske köpa ett xx50-kort istället för xx60 om man vill vidhålla ett lågt effektuttag.

Sen är det så marginellt när man pratar kronor att jag inte märkt någon skillnad alls på elräkningen sen jag bytte från RTX 3070 till 7900 XTX trots att den sistnämnda drar runt 50-60% mer ström i full gas. Förbrukningen har till och med gått ner förra året jämfört med 2022 fast att jag hade fler timmar spelande. Det beror givetvis på vad man spelar, men bara för att man sitter på ett 4090/7900 XTX så betyder inte det att det jobbar full gas hela tiden. Ett 4090 som arbetar i 40% är nog väldigt energieffektivt sett till prestanda.

4060 ska du snarare jämföra med 3050.

Handlar om ljudnivå och värme, inte elräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

4060 ska du snarare jämföra med 3050.

Handlar om ljudnivå och värme, inte elräkningen.

Många gånger krävs det bara att vidga sina vyer.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F