EU hotar X med miljardböter över brist i transparens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Som om inte världens rikaste man också är den del av den korrumptionen i så fall.
Dessutom kan han hävda vad han vill. Det är inte sant förrän han har bevis, vilket han med största sannolikhet inte har men det skiter hans fans i utan äter upp hans propaganda som om det vore lösgodis.

Det är lite av e en öppen hemlighet att myndigheter har varit i maskopi med socialamedier (ex twitter/fb)

Missade du när elon släppte mailen med vita huset när han tog över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Det är lite av e en öppen hemlighet att myndigheter har varit i maskopi med socialamedier (ex twitter/fb)

Missade du när elon släppte mailen med vita huset när han tog över?

Som visade sig vara en nothingburger?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Han är en av få som är för free speech allafall.

Ja verkligen. Att man blir bannad på X om man förlöjligar honom, eller att hans egna inlägg dyker upp som förslag även om man rätt och slätt blockerar honom är ju så mycket "free speech" det kan bli

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Driva något framgångsrik och var ärlig brukar sällan vara 1:1 ratio dock 😉

Kan ju också vara att Twitter/X är bland hans första initiativ som inte är framgångsrika. De första 6 månaderna av 2023 sjönk annonsintäkterna med 40% mot föregående period enligt egna siffror, vilket också var innan han sa till annonsörerna "go F yourself". Siffrorna inkluderade även en brakförlust på över 400 miljoner dollar första kvartalet 2023. Det finns inga som helst indikationer på att Twitter Blue ens kommit i närheten av att ha fyllt detta enorma hål i intäkter. Fidelity Investments uppskattar att deras andel av bolaget har sjunkit med 73% i värde sen Elon köpte det. Kollar man på topplistor på Google Play och App Store så ser man att X/Twitter ligger långt efter de flesta konkurrenter, inklusive Threads, i nedladdningar 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så EU klagar på att "forskare" inte får stjäla användardata?

Det dör provocerar mig också! Varför ska forskare få gräddfil in till all data?

I övrigt ställer jag mig bakom EUs krav, men tycker den där delen är skev.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Varför skulle det bli rättegång?

Hela inlägget följde inte med när jag citerade, syftade på Musks svar.
"We look forward to a very public battle in court"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kanske det, en av världens främsta hjärnor/entreprenör har nog på fötterna när han påstår det.

Vilket år var det vi skulle få robottaxi nu igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vilket år var det vi skulle få robottaxi nu igen?

2017, 2018, 2019, 2020, 2021... när händer det på riktigt? 🤔

Se även: The Boy who Cried Wolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hela inlägget följde inte med när jag citerade, syftade på Musks svar.
"We look forward to a very public battle in court"

Ahh ok.
EU: "ni får böter"
Musk: "WÖÖUAAA?!? men rättegången då?
Ja, rättegången var skit"

(ska läsas som att det handlar om 10 000 cuda kärnor )

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Han är en av få som är för free speech allafall.

Det här måste vara ett av de större skämten i tråden

Permalänk
Medlem

Är inte första gången Thierry Breton (EU) utpressar X, dom kör vanliga populära "hat och hot" retoriken och vågar inte peka ut en enda post som undkommit X moderering och bryter mot DSA på uppmaning.
Hade EU rent mjöl i påsen hade det inte behövs göra saker från skuggorna.

https://x.com/ThierryBreton/status/1711808891757944866

Permalänk
Medlem

Så den blå symbolen var mindre lyckad, och forskare kommer inte åt användares data tillräckligt lätt? Är detta verkligen straffbart, och om det är det, varför är boten så våldsamt stor? Känns genom åren som att EU alltid slår sig på bröstet med lagar för att värna om vår data, men i slutändan så blir det bara ett stort regelverk som cementerar de stora socialamediebolagens plats på toppen. Det har också gjorts extremt mycket värre saker med folks data, men någon form av rekordbot ska delas ut för en mindre lyckad feature? Begriper mig inte på det hela, det måste finnas bättre tvister att driva.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Det här måste vara ett av de större skämten i tråden

Måste väl vara lite av troll som fortsätter posta den gamla dängan väl, eller? Det kan omöjligen finnas en människa i världen som tror det är sant på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Hur var det, EU var dom goda?

Du tror på honom utan att have uppvisar något bevis? Cool.

Om du ger mig 100kr så swishar jag 200 biljoner triljoner dollar om en vecka!

Permalänk
Medlem

X ville inte acceptera deal att EU vill censurera som facebook/insta mm.
Nu hittar EU på alla möjliga straff för att dom blev nekade.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

X ville inte acceptera deal att EU vill censurera som facebook/insta mm.
Nu hittar EU på alla möjliga straff för att dom blev nekade.

Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

https://x.com/elonmusk/status/1811783320839008381

Litar mera på Elon än EU.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Undrar hur många här i tråden som faktiskt använder X/Twitter. Det har blivit markant sämre sen elons övertag, detta är ett faktum. bots, kommentarena spammade av OF ads och grov racism mm. Appen brinner värre än vad hans bilar gör. Om man som jag använder bara twitter för att följa konstnärer så är det samma gamla vanliga men fybövelen vad mainstream twitter är hemskt.

Tmi
Permalänk
Medlem
Skrivet av Belmazzar:

Undrar hur många här i tråden som faktiskt använder X/Twitter. Det har blivit markant sämre sen elons övertag, detta är ett faktum. bots, kommentarena spammade av OF ads och grov racism mm. Appen brinner värre än vad hans bilar gör. Om man som jag använder bara twitter för att följa konstnärer så är det samma gamla vanliga men fybövelen vad mainstream twitter är hemskt.

För mig blir det alltid automatiskt lite suspekt när folk avslöjar att de hänger på Twitter. Då blir min fråga innerst inne alltid "varför". Jämförelsevis anser jag det helt normalt när folk hänger på Flashback. Det är en plattform som faktiskt på riktigt lever upp till sina principer om yttrandefrihet, och inte "selektiv yttrandefrihet" som råder på Twitter, och vars ägare inte verkar ha en tydlig agenda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det där är ingen källa. Elon har en tendens att snacka skit.

Permalänk
Medlem

Ser framemot att se vad som händer oavsett resultat eller vinnande sida.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Det där är ingen källa. Elon har en tendens att snacka skit.

Och EU är en stabil och bra källa utan lögner ?

Ställ dig frågan vem har att tjäna/förlora på detta inlägg.
Samt tajmingen med en oseriös stämning precis efter av EU är en slump då ?

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Och EU är en stabil och bra källa utan lögner ?

EU måste gå igenom rättsprocesser för att få sin vilja igenom, Elon behöver bara göra en tweet full med skitsnack. Vad är det EU har ljugit om specifikt i det här fallet?

Skrivet av hakd:

Ställ dig frågan vem har att tjäna/förlora på detta inlägg.
Samt tajmingen med en oseriös stämning precis efter av EU är en slump då ?

Elon har att tjäna på detta inlägg, då hans fans helt saknar all form av källkritik. Och vadå tajming? Vi har ingen aning om det han säger är sant, han har inte uppvisat ett uns av belägg för sitt påstående.

För att inte nämn att det ju är Elon som kommer med detta påståendet *efter* att EU annonserat att dom kanske tänker stämma X. Då är det väl snarare Elon som far med suspekt tajming? Varför skulle han inte berättat om det förrän nu? Denna så kallade förkämpe för yttrandefrihet som ni påstår att han är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

EU måste gå igenom rättsprocesser för att få sin vilja igenom, Elon behöver bara göra en tweet full med skitsnack. Vad är det EU har ljugit om specifikt i det här fallet?

Elon har att tjäna på detta inlägg, då hans fans är saknar all form av källkritik. Och vadå tajming? Vi har ingen aning om det han säger är sant, han har inte uppvisat ett uns av belägg för sitt påstående.

För att inte nämn att det ju är Elon som kommer med detta påståendet *efter* att EU annonserat att dom kanske tänker stämma X. Då är det väl snarare Elon som far med suspekt tajming? Varför skulle han inte berättat om det förrän nu? Denna så kallade förkämpe för yttrandefrihet som ni påstår att han är.

Så om jag förstår dig rätt

Det är en slump/lögn det Elon skriver
Det är en slump att bara X blir stämda
Det är en slump att enbart x är i EUs sikte gång på gång
Det är en slump att detta händer efter x går ur "European Union's voluntary code to fight disinformation" (runt maj)

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Så om jag förstår dig rätt

1 Det är en slump/lögn det Elon skriver
2 Det är en slump att bara X blir stämda
3 Det är en slump att enbart x är i EUs sikte gång på gång
4 Det är en slump att detta händer efter x går ur "European Union's voluntary code to fight disinformation" (runt maj)

Nej, du har inte förstått mig rätt. Men *du* uppvisar ungefär den nivå på läsförståelse som jag förväntade mig.

1. Jag vet inte, för han har inte uppvisat några som helst belägg. Och det vet inte du heller, du bara antar att det han säger är sant. Jag däremot säger inte att det är en lögn, men att jag är skeptisk då han är känd för att ljuga om mångt och mycket.

2. Nej, det är inte en slump. EU hävdar att X bryter mot reglerna och drar dom inför rätta. Hur kommer du på något sätt fram till slutsatsen att jag tror att det är en slump?

3. Detta är inte sant, det pågår just nu en rättsprocess mot Meta. I övrigt kan du se svar 2.

4. Troligtvis helt orelaterat, eftersom dom även stämmer Meta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Molusken får komma med bevis annat än en xiit.

Om det nu var en "illegal secret deal from EU" (vilket inte skulle förvåna mig en sekund), tror du då att EU lämnar kvar bevis på att konversationen har ägt rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johej:

Om det nu var en "illegal secret deal from EU" (vilket inte skulle förvåna mig en sekund), tror du då att EU lämnar kvar bevis på att konversationen har ägt rum?

Du menar att Musk är dum nog att inte ha spelat in bevis på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johej:

Om det nu var en "illegal secret deal from EU" (vilket inte skulle förvåna mig en sekund), tror du då att EU lämnar kvar bevis på att konversationen har ägt rum?

Ja, för en konversation går ju inte två vägar där båda parterna tar del av informationen och således kan spara den? Doh! Och EU är ingen enhetlig entitet som vissa verkar vilja få det att framstå som, det är en MÄNGD individer och länder som skall komma överens.

Det är ungefär lika intelligent som att påstå att ALLA jordens länder har kommit överens om att ljuga om att jorden är platt. Japp, för DET kommer de överens om, men de skulle gärna utrota varandra vid minsta chans... men att "gömma" att jorden minsann är platt har de kommit överens om!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av johej:

Om det nu var en "illegal secret deal from EU" (vilket inte skulle förvåna mig en sekund), tror du då att EU lämnar kvar bevis på att konversationen har ägt rum?

Inser du inte hur vansinnigt hela idén med att EU skulle kontakta massor med privata företag i syfte att göra illegala avtal är? Det hade ju läckt info om detta som ett ösregn om de hade försökt det.

Och sedan för att lägga lök på laxen så skulle alltså EU bestraffa de bolag som inte vill gå med på dessa hemliga avtal genom att bötlägga den offentligt så att det hela både blir offentligt och att man tar bort incitamentet från dessa bolag att hålla tyst om dessa hemliga avtal...

Inte ens en sjukt dåligt B film som anklagas för att vara full med plotholes skulle ha lika korkad handling.

Med 100% sannolikhet så kommer Musk om han väl lyckas producera minsta lilla bevis, enbart att peka på klausulerna om desinformation i DSA och låtsas som att det både handlar om censur och att det skulle vara hemligt trotts att hela DSA är offentlig. Men han kommer inte att lägga fram några bevis öht för detta är bara ett spel för gallerierna i hopp om att reta upp folk mot EU.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Moderator
Moderator

Då tråden står och snurrar med samma och i sammanhanget helt ovidkommande sidospår och egentligen, föga oväntat, aldrig lyckats hålla sig till ämnet låser vi här.

Skulle någon av oss moderatorer få feeling och städa ut öppnar vi upp igen.

- MOD

edit: Har städat bort en hel hög trams som inte har någon koppling till ämnet. Tråden får dock fortsatt vara låst då chansen att relevanta inlägg tillkommer bedöms vara låg.

Visa signatur