Permalänk
Medlem

HDMI splitter

Jag har köpt en hdmi splitter för att kunna få bild på 2 tv apparater från min arris box.
Men jag får ingen bild, utan bara ljud. Är det någon som vet hur jag ska göra. Är helt novis på detta plan.

Permalänk
Medlem

Vad har du för spliter och andra prylar i systemet?
Och hur har du satt ihop det

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockyboy:

Jag har köpt en hdmi splitter för att kunna få bild på 2 tv apparater från min arris box.
Men jag får ingen bild, utan bara ljud. Är det någon som vet hur jag ska göra. Är helt novis på detta plan.

Köper man en billig HDMI splitter fungerar dom sällan bra, Ibland inte alls

Permalänk

Som tidigare säger så är dessa splitters lite tveksam funktionalitet iom att de inte klarar några hdmi cert.

Troligen funkar den i typ 480-720p om du har tur men annars är det bara att köpa en annan tills du hittar en som fungerar.

Alternativt ev om det finns någon aktiv variant men då snackar vi nog om typ norr om 1000:- för adaptern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är inte HDCP till för att förhindra detta?

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Är inte HDCP till för att förhindra detta?

Exakt och därför inte dessa splitters kan bli hdmi certade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

jag har använt en hdmi-splitter från Kjell & Co för att driva 3 st skärmar och den fungerade bra. Dock testade jag aldrig 4K utan bara 1080p. Det står dessutom att denna stödjer HDCP.

https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/hdmi/hdmi...

Permalänk
Hedersmedlem

TVn berättar för datorn vad den stöder för upplösningar och standarder, har du då två apparater som inte är exakt lika så blir det pannkaka, oftast. Du behöver därför en switch som hanterar EDID på något sätt. Leta efter det och HDCP i specifikationerna, troligen kommer du behöva köpa någon som är dyrare. Startech brukar vara bra, men kolla ovan saker.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta beror på HDCP och att avkodningen inte fungerar pga krypteringen.

En bättre splitter kan lösa det hela

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert 📺

Som alltid med sådana här frågor som resulterar i en lek med att sätta svansen på åsnan:

Vad är det för HDMI-splitter?
Vad är det för TV-apparater?
Vad är det för utrustning i övrigt?
Vad försöker man uppnå?

Finns två återkommande scenarion där vanligaste är att man (1) har fel pryl för uppgiften och (2) försöker uppnå något som inte går eller som lämpligare löser sig på andra sätt. Men man är fast i tankesättet att koppla A+B att man frågar efter fel svar.

Utan den här informationen blir trådarna om och om igen en gäng gissningar som man kastar tills något fastnar.

Svaren som kommit säger annars det mesta. En enkel HDMI-splitter duplicerar bildsignalen och har man två olika TV med två rätt olika krav på bildsignal fungerar det helt enkelt inte. Fast om det är förklaringen vet vi inte pga av att informationen saknas.

Det andra problemet som också nämnts är HDCP där det måste till nycklar för varje instans av ljud och bild. Källan kan ha begränsad mängd nycklar, säg 3 stycken, vilket räcker till ljud + bild på en TV där det endast blir en HDCP-nyckel kvar, ofta ljudet, till den andra TV:n.

Allt detta går att lösa men är svårt – och ofta dyrt till väldigt dyrt – eftersom det gäller att navigera ett sällan kartlagt teknikutbud med tekniskt mer kapabla HDMI-utrustning. Random Amazon-pryl för hundralappar har random resultat.

Permalänk
Medlem

Kidnappar denna tråd

För att slippa behöva köpa en ny Reciever som stödjer 120Hz@4K VRR ALLM Dolby Vision HDR10+ osv bara för att kunna spela från datorn så tänkte jag på en HDMI splitter. Men läser man inläggen i tråden och framförallt från @Laxpudding så verkar det vara en slump att det faktiskt funkar, samt att en del (långt ifrån alla) köpare på Amazon verkar vara minst sagt onöjda.

Jag är dock bara intresserad av att plocka ut ljudet från signalen och skicka till Reciever, resten ska gå till Tvn. Så en random splitter från Amazon kanske funkar ändå.

ARC från Tvn går bort för att den inte stödjer DTS (kör en del film också, tack för det!).
Signalen kommer från en dator med AMD Grafikkort och går till en LG CX och Denon 1600H.

Om splittern inte funkar, skulle man kunna skicka ut Bilden och Ljudet från två olika utgångar på Grafikkortet? Bilden via HDMI till tvn och ljudet via DisplayPort till Reciever?

Det går ju att skicka ljudet via Toslink men då är det i lägre kvalitet och där vill jag inte hamna.
Tacksam för svar

Splittern i fråga: https://www.amazon.se/dp/B0C739QQ4Q/ref=pe_27093201_516075731...

Länk till produkten.
Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk
Bildexpert 📺

@Strelok: Du ska inte ha en HDMI-splitter (en källa, flera TV-apparater) utan typiskt en HDMI-switch (flera källor, en TV) med kapacitet att plocka ut ljudet på en separat HDMI, en funktion som brukar kallas HDMI audio extractor.

Vad en splitter skulle åstadkomma är att skicka samma signal med 4K/120, HDR etc. till receivern som då inte kan hantera de formaten och därför får den aldrig ljudet. Däremot möjligt att just den splitter du tittar på har en nedskalningsfunktion som kanske lyckas lösa detta i just denna situation. Det är testa och se som är svaret om inte säljaren svarar på frågor.

En HDMI Audio extractor kan vara ihopbyggd med en switchfunktion, med en splitterfunktion, både och (då kallas det ofta HDMI Matrix) eller bara vara just en enkel väg för signal in med bild ut och ljud ut på separata HDMI. En del modeller kan ha olika skalningsfunktioner och selektiv EDID. Det blir snabbt komplext. Det finns därför sjuttioelva sådana här produkter eftersom de svarar mot olika behov.

Om allt du använder är en källa (datorn) och allt du behöver är att få ljudet till den gamla förstärkaren behöver du i första hand en enklare sorts audio extractor – vare sig switch eller splitter – som kan plocka ut ljudet och skicka vidare bilden till TV:n. Den måste fortfarande kunna hantera den bildsignal du vill hantera, framför allt 4K/120 och VRR eftersom dessa kräver rätt sorts bildkretsar.

Permalänk
Medlem

Tack @Laxpudding!
Nu är jag inne på rätt spår förhoppningsvis, hittade en tysk tillverkare av en Extractor som Nördic säljer, ska höra med dom!

Tack igen

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]