SnickeriClockers - Hemmasnickrare, vad bygger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

<Uppladdad bildlänk>
Snickrade ihop en trädgårdsbänk mellan skurarna i lördags.
Tanken är att göra 4 stycken för att ha vid en eldstad.

Snyggt gjort. Själv har jag tillverkat en hel hoper bänkar. Allra enklaste sorten. Början var när de skulle vara till en boulebana. Men intill var fotbollsplaner. Där kom dom till mer användning. Så jag har nog tillverkat ca 10 st. Dom används av föräldrar som följer sina barn på träning. Ungarna har även kommit på att använda bänken som mål när dom tränar.

Permalänk
Medlem

Lite bilder från mitt biobygge. Kanske speciellt maskinracket kan vara av intresse då det möjliggör smidig omflyttning av hyllplanen efter behov. Gängstänger och kragmuttrar från biltema.
Den ljudtransparanta DIY-duken är mycket bra och väldigt billig i badlycra (spandex). Riktigt gött med identiska LCR och dialogen mitt i bild.
För mer detaljer och inspiration får ni söka på mitt namn på minhembio.

Permalänk
Medlem

Nyligen köpt hus och behövde då garderober. Efter att ha dammsugit marknaden så stod det mellan att antingen köpa garderober som inte fyllde ytan / slösa utrymme, betala en firma obscena summor pengar för att få platsbyggt. Eller ta på sig tänkarhatten och bygga något eget.

Ett stor plus med detta var att jag fick köpa massa nya verktyg

Tittade igenom vad som fanns i IKEAs metodsystem och anpassade dörrarna efter detta.

Utgångsstommar
Metod högskåp 200cm höga och 40cm breda
Metod bänkskåp 90cm höga(?) och 80 cm breda.
Utrusta hyllplan 80cm

Byggde en enkel botten av 21mm MDF så de kom upp lite från golvet.

Tog botten från bänkskåpen och satte som botten på högskåpen, sågade till egna bakstycken viola IKEA 80cm högskåp. Sen Utrusta hyllplan för toppen.
Efter det gjorde jag nya lägre skåp av bänkstommarna (48.5cm) och nyttjade utrusta hyllplan som botten i dessa.

Sen var det bara att leta fram dörrar som sambon godkände, 1st 200cm och en st 60cm. Ramen gjorde jag också av luckor som jag sågade av i rätt bredder, hörnen var klart jobbigast (syns inte på bilderna men taket har en höjdskillnad på 1,8cm från vänster till höger kant, och väggarna slår ~1,5cm så det var lite jobb att få till ramen)

Lådor och hyllplan är vanliga 80cm metod, klädhängarna är från pax 100cm med tillkapade.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk

Totalrenoverar ett hus på fritiden och som hobby filmar/dokumenterar det på youtube
https://youtube.com/@nielsenbuilds

Permalänk
Medlem

Total novis, ärvde tyvärr bara farsans IT-intresse och kunskaper tyvärr inte snickeriet.

Jag och mina två grannar på varsin sida om oss beslutade oss för att fixa staket, men vägrade betala 799:- per stolpe som finns att köpa. Vi ville inte ha någon fram/baksida på ribbstaketet, så vi fixade allt själv istället.

Väldigt nöjd med resultatet med tanke på ens kunskaper!! Enbart sista 2 sektionerna kvar och att fixa grindar.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Lite snickeri är det allt i det här projektet

Ska det bli en minibar?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Är det 45x45-reglar och typ 90x45? Hur är de horisontella fastsatta?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Hedersknyffel
Skrivet av fue:

Total novis, ärvde tyvärr bara farsans IT-intresse och kunskaper tyvärr inte snickeriet.

Jag och mina två grannar på varsin sida om oss beslutade oss för att fixa staket, men vägrade betala 799:- per stolpe som finns att köpa. Vi ville inte ha någon fram/baksida på ribbstaketet, så vi fixade allt själv istället.

Väldigt nöjd med resultatet med tanke på ens kunskaper!! Enbart sista 2 sektionerna kvar och att fixa grindar.

https://i.imgur.com/vjd8ohF.jpg

Det där är riktigt snyggt! Är inne på att göra något liknande på framsidan fast med vridna 45or men precis som du är inne på så är det ju inte kalasroligt att lägga pengar på massa stolpar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur har du gjort bordsskivan?

Jag placerade två MDF-skivor intill varandra på golvet och fyllde dessa med lim. Sedan tog jag två mdf skivor till och lade ovanpå fast vridna 90 grader så skarvarna bildade ett kors och sedan allt tung i hemmet ovanpå.

Därefter en handfräs i ena sidan på en planka och andra sidan fäst i mitten och runt runt runt med ökande djup.
Tungt och gedigen känsla i skivan.

Handspackel/träfiller i den lilla springa som syntes och sedan färg på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Är det 45x45-reglar och typ 90x45? Hur är de horisontella fastsatta?

45x45 reglar.

Stolparna är 71x71 som vi klyvt på mitten och sedan suttit ihop varje sida på. "så det inte blir någon fram/baksida".

Kan skicka bilder på hur det ser ut närmare ifall det är intressant.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trallo:

Jag placerade två MDF-skivor intill varandra på golvet och fyllde dessa med lim. Sedan tog jag två mdf skivor till och lade ovanpå fast vridna 90 grader så skarvarna bildade ett kors och sedan allt tung i hemmet ovanpå.

Därefter en handfräs i ena sidan på en planka och andra sidan fäst i mitten och runt runt runt med ökande djup.
Tungt och gedigen känsla i skivan.

Handspackel/träfiller i den lilla springa som syntes och sedan färg på det.

Härligt ser riktigt bra ut 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

45x45 reglar.

Stolparna är 71x71 som vi klyvt på mitten och sedan suttit ihop varje sida på. "så det inte blir någon fram/baksida".

Kan skicka bilder på hur det ser ut närmare ifall det är intressant.

Frågan var nog hur 45x45 sitter fast i stolparna, är det skruvat i ’halvorna’ från 71x71 eller fräst ur så de passar i spår eller annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Frågan var nog hur 45x45 sitter fast i stolparna, är det skruvat i ’halvorna’ från 71x71 eller fräst ur så de passar i spår eller annat?

Skruvat i halvorna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av fue:

Skruvat i halvorna.

Okej, och sedan är halvorna ihoplimmade? Smart idé, blev nämligen inte klok på hur ni hade fått ihop allt baserat på bilden.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

https://i.imgur.com/vjd8ohF.jpg

vad snyggt! Kommer att behöva bygga något liknande, vad använde ni för material?
Edit: såg att det redan frågats!

fråga redan ställd
Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ska det bli en minibar?

Nej en fullt fungerande R2-D2

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

snickrat arkadkabinett

https://i.imgur.com/fSBjiwR.jpg

ska målas rött också på de delar som inte har vinyldekaler.

Vart fick du tag i de grafiska detaljerna på ditt bygge? Klisterdelarna, vad de nu kallas... 😀

Permalänk
Skrivet av holetaker:

<Uppladdad bildlänk>
Snickrade ihop en trädgårdsbänk mellan skurarna i lördags.
Tanken är att göra 4 stycken för att ha vid en eldstad.

Stiligt!
Vad har du för dimension på virket?

Permalänk
Medlem

Mindre projekt i form av "utekök". Gjotformen/erna får väl anses vara snickeridelen.. Resten är ju svets och gjutning.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om verktyg till bra pris om det är någon som vill starta en samling på en plattform.
Skil har börjat blivit riktigt bra, men de är svåra att få tag på ibland.

https://www.bauhaus.se/verktygspaket-skil-3311ea-20v-1x2-0ah-...

Hade jag inte haft en annan plattform hade jag lätt köpt det där till det priset.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Skil är ju ett bekant namn, men säljs bara på Bauhaus vad jag kan se.
Ägs sedan 2016 av ett kinesiskt företag https://global.chervongroup.com/en/what-we-do/our-brands
Det paketet är nog svårslaget för pengarna, men eftersom de verkar små i Europa tänker jag på risken att de försvinner från svenska marknaden.

Ryobi är generellt bra verktyg för hemmafixare, bra pris nu och då får man tigersåg, vinkelslip, multiverktyg och slagskruvdragare i tillägg. Men kostar mer då förstås.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@marcusOCZ: Skil är ju ett bekant namn, men säljs bara på Bauhaus vad jag kan se.
Ägs sedan 2016 av ett kinesiskt företag https://global.chervongroup.com/en/what-we-do/our-brands
Det paketet är nog svårslaget för pengarna, men eftersom de verkar små i Europa tänker jag på risken att de försvinner från svenska marknaden.

Ryobi är generellt bra verktyg för hemmafixare, bra pris nu och då får man tigersåg, vinkelslip, multiverktyg och slagskruvdragare i tillägg. Men kostar mer då förstås.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Hur är känslan i Ryobi jämfört med Makita, Milwaukee och övriga ”proffs” märken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Hur är känslan i Ryobi jämfört med Makita, Milwaukee och övriga ”proffs” märken?

Min åsikt är att Ryobi känns väldigt mycket som en "leksak", betyder de att det är dåliga? Verkligen inte de fungerar oftast väldigt bra men känns helt enkelt inte lika gedigna som andra märken. Så är det bara för små fix och inte dag ut och dag in fungerar Ryobi bra, ska du renovera ett helt hus, jobbar med det etc. skulle jag säga att det är bättre att välja annat, sedan får man ju också kollat att det märke du planerar att välja har de maskiner du vill ha. Sen har jag också sätt att det finns adapter att 3d printa för batterier till de olika märkena, men har inte testat själv men det kanske gör att man inte behöver känna sig lika låst. Tycker för övrigt att Makita är bland det bättre, det håller överlag bra kvalitet till ett rimligt pris, och gjort så i många år nu.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tänkte bara tipsa om verktyg till bra pris om det är någon som vill starta en samling på en plattform.
Skil har börjat blivit riktigt bra, men de är svåra att få tag på ibland.

Hade jag inte haft en annan plattform hade jag lätt köpt det där till det priset.

https://ceenr.com/ inte testat själv men här finns en review.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Jag började med Ryobi, och har 8 verktyg på batteri. Någon av modellerna är riktigt bra, tex de första starka borstlösa slagskruvmaskinerna. Dom slutade tillverka dom rätt fort då jag misstänker att de blev för dyra i tillverkning.
Jag har sedan två år tillbaka börjat samla på Dewalt, och även om dom har några maskiner som är skräp så har dom också helt sjukt bra grejer. Man måste bara följa med tester så man köper riktigt. Jag ser mer och mer på ergonomi och att ha en så tyst maskin som möjligt till mitt ändamål, och där har aldrig Ryobi varit bra för min del.

När det gäller Skil så är det framför allt deras bordssåg och största gjärsåg jag ser mest mot. Deras borrtorn är också väldigt prisvärda. Men det är ju stationära maskiner på ström.

Verkter har Skil också, men oftast dyrare när jag tittat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://ceenr.com/ inte testat själv men här finns en review.

Dom verkar vara rätt så bra, men man låser ju in sig på dom batterierna i stället. Då måste man ha adaptrar på alla maskiner, eller åtminstonde två. Blir också fort 1400kr för ett batteri och adapter.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xaph:

Vart fick du tag i de grafiska detaljerna på ditt bygge? Klisterdelarna, vad de nu kallas... 😀

vinylklistermärken. jag köpte allt från ett företag som heter talentec, så googla på dom. Tror dom var i spanien eller grekland.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

vinylklistermärken. jag köpte allt från ett företag som heter talentec, så googla på dom. Tror dom var i spanien eller grekland.

Ritade du upp klistermärkena själv med något ritprogram eller fick du hjälp med det också?

Permalänk
Skrivet av Xaph:

Ritade du upp klistermärkena själv med något ritprogram eller fick du hjälp med det också?

Dom har en massa olika att välja på och som passar deras kabinett.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Skulle bygga med ungarna och fick lite hjälp i alla fall i de olika momenten.
Allt är återbruk, virke från en lastpall, färg som stod i garaget, förzinkad plåt för att skydda hålet, syllpapp som skyddar taket. Sitter ihop med trallskruvar. Nu sitter en längre tryckimpregnerad bräda bakom och tänkte fästa i en björk på tomten med ett spännband.
Hålets storlek är anpassat för blåmes men nu flyttar nog ingen in förrän nästa år.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?