LG OLED65C7V startar (oftast) ej, klickande ljud

Permalänk
Medlem

LG OLED65C7V startar (oftast) ej, klickande ljud

Hej,

Har fått problem med min 6 år gamla TV (LG OLED65C7V) och tänkte göra ett försök i detta forum för att se om någon kan hjälpa mig på rätt väg. Om möjligt hade jag viljat göra ett försök att rädda den istället för att köpa ny.

Problemet är att den ej går att starta, lysdioden på framsidan är släckt, och det hörs ett klickande ljud på baksidan. Om jag drar ut strömsladden och låter den vara utdragen ett tag, för att sedan stoppa i den igen, så kan jag under en kort period starta upp TV'n. Desto längre jag låter strömkabeln vara utdragen, desto längre blir luckan som jag har på mig att starta TV'n (till viss mån, till slut börjar klickandet och lysdioden på framsidan släcks). Väl igång så funkar TV'n utan problem i flera timmar.

Se video på klickandet här: https://photos.app.goo.gl/QjzFb8my9DeaqeUj7

Jag har sökt runt lite i detta forum och andra ställen efter möjligt fel. Kommit fram till att det är kondensator som är dålig, eller hela power board-kretskortet. Låter det som att jag är på rätt väg, och hur vet jag i så fall vilket utav det som är problemet? Kondensator låter som något jag kan fixa själv, men om det är kretskort blir det lite svårare antar jag.

Tacksam för hjälp 🙏

felaktig länk
Permalänk
Hedersmedlem

Länken fungerar inte. Men på beskrivningen låter det som ett relä som bråkar av någon anledning (behöver inte vara fel på reläet för det).
Det är säkert något på power board, men "hela" kortet lär inte vara trasigt, utan sannolikt någon komponent (eller ett fåtal, om flera skadats tillsammans av något anledning).

Om du inte är van att felsöka och reparera själv (och inte känner någon som är haj på det) så är nog det enklaste att byta ut hela kortet, vilket nog inte är så värst svårt, men kanske dyrt. Hittade t ex detta som kanske kan fungera, men sedan Brexit blir det ju dyrare och långsammare att köpa sånt här den vägen tyvärr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Länken fungerar inte. Men på beskrivningen låter det som ett relä som bråkar av någon anledning (behöver inte vara fel på reläet för det).
Det är säkert något på power board, men "hela" kortet lär inte vara trasigt, utan sannolikt någon komponent (eller ett fåtal, om flera skadats tillsammans av något anledning).

Om du inte är van att felsöka och reparera själv (och inte känner någon som är haj på det) så är nog det enklaste att byta ut hela kortet, vilket nog inte är så värst svårt, men kanske dyrt. Hittade t ex detta som kanske kan fungera, men sedan Brexit blir det ju dyrare och långsammare att köpa sånt här den vägen tyvärr.

Hej Thomas,

Länken till videon är nu fixad.

Tackar för svaret! Jag har inte någon större kunskap om detta själv, men kan då kika runt lite och se om jag hittar något begagnat power board till vettigt pris. Antar att jag även bör öppna upp baksidan av TV'n också för att bättre lokalisera ljudet, och få en bild av mitt egna power board och jämföra med ev köp på nätet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har ett svagt minne att den där serien eventuell kan ha omfattas av utökad garanti pga av undermåliga PSU:er. Skadar inte att kontakta LG.s support om vad som kan gälla (ha serienummer redo) och om inte annat få förslag på vad en reparation kan kosta och vilka mot försöken att göra det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har ett svagt minne att den där serien eventuell kan ha omfattas av utökad garanti pga av undermåliga PSU:er. Skadar inte att kontakta LG.s support om vad som kan gälla (ha serienummer redo) och om inte annat få förslag på vad en reparation kan kosta och vilka mot försöken att göra det själv.

Du har helt rätt, det ringde en klocka hos mig nu att jag faktiskt har bytt ut PSU'n (antar power board / PSU samma sak?) pga https://www.lg.com/se/support/announcement/SENTC2020103115083.... Detta gjordes 2021, så lite märkligt att den bara höll tre år till efter detta. Jag ska kontakta LG och höra vad de säger.

Permalänk
Medlem

Registrerade ett nytt serviceärende hos LG så kom de ut dagen efter och bytte hela power boarden (för andra gången), så ärendet löst nu Tack för svaren.

Permalänk
Medlem

Snyggt av LG och ytterligare ett skäl att välja märket, verkar vara oerhört smidiga att ha att göra med vid serviceärenden!