Artic Liquid Freezer III 360 h670-pro d4

Permalänk
Medlem

Artic Liquid Freezer III 360 h670-pro d4

Hej,

Försökt montera det, får ingen POST alls.
QLED lyser inte upp alls, byter jag tillbaka till min gamla luftkylare så får jag allt att fungera.
Contact framen verkar ju inte alls hålla ner cpun tillräckligt?
Så stora frågan, nån som vart ute efter nått liknande?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Hejsan. En bild på hur du monterat den hjälper mycket när man fråga om den är rätt monterad.

Konstigt att den inte startar alls med den kylaren, även om den inte sitter rätt så ska datorn startas.
Är det något med metal som du satt fel så den kortsluter något på moderkortet.
Startar fläktar på övriga i datorn med aio på?

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Alla fläktar startar, men går lågt varv.
De har ju rätt smidigt med hur man ska installera den, dvs vilken rotation så det är inte felet.
Följde deras guide på youtube, tog exakt de skruvarna de tog men som sagt ingen output.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av basn:

Alla fläktar startar, men går lågt varv.
De har ju rätt smidigt med hur man ska installera den, dvs vilken rotation så det är inte felet.
Följde deras guide på youtube, tog exakt de skruvarna de tog men som sagt ingen output.

Tag bilder för datorn skall starta även utan kylare på

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tag bilder för datorn skall starta även utan kylare på

Starta och starta, den ger inga utslag på QLED ledsen.
Men den går ju och drar igång fläktar...

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Kollade på monteringen och misstänker du monterat plattan fel så du inte får kontakt odödligt med cpu mot moderkortet, finns inte mycket annat som skulle göra liknande fel.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Kollade på monteringen och misstänker du monterat plattan fel så du inte får kontakt odödligt med cpu mot moderkortet, finns inte mycket annat som skulle göra liknande fel.
Mvh Thomas

Svårt att se att jag har gjort det när den har en "triangel" på sidan... som man ska linea upp den mot och det är gjort :/

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Svårt att se att jag har gjort det när den har en "triangel" på sidan... som man ska linea upp den mot och det är gjort :/

Moderkortet startar utan att man monterar cpu så tycker det låter som du inte får tillräckligt tryck på cpu för att få cpu att fungera.
Då den fungerar när du monterar tillbaka gammla fästet så låter det som problemet ligger i monteringen av ramen vid cpu.

Som nämnts innan så ska man kunna starta en dator utan kylaren på cpu och få bild. Inget man rekommenderar men det fungerar vilket tyder på att något är fel vid monteringen.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

byggde en burk åt sonen med 14700K och den kylaren för några veckor sen, och var inga problem alls, man får vara lite noga med Contact framen och dra åt diagonalt växelvis och inte för löst och inte allt för hårt...

Tror inte man bör starta datorn utan kylare alls, ingen direkt fara för CPU men gissar att datorn stänger av sig på 2-3 sekunder PGA överhettning dvs innan man ens hinner få bild.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

byggde en burk åt sonen med 14700K och den kylaren för några veckor sen, och var inga problem alls, man får vara lite noga med Contact framen och dra åt diagonalt växelvis och inte för löst och inte allt för hårt...

Tror inte man bör starta datorn utan kylare alls, ingen direkt fara för CPU men gissar att datorn stänger av sig på 2-3 sekunder PGA överhettning dvs innan man ens hinner få bild.

Jag menar inte att ts ska starta sin dator utom kylare utan att cpu är fel monterad då datorn skulle startat utan kylare och gett bild, bara blivit varm om kylaren satt fel eller otillräcklig kontakt.

Att den inte ger bild tyder på att den sitter fel eller bara på en sida (skev) så man inte får kontakt mellan cpu och moderkortet.

Allt tyder på de då den startar med orginal låsning av cpu men inte med ramen till aio (contact frame)

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Prata just med Artic, de säger att de har problem med Asus moderkort... så det är inte mitt fel, phew ....

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Prata just med Artic, de säger att de har problem med Asus moderkort... så det är inte mitt fel, phew ....

Skönt att du fått svar av tillverkaren, kan du informera mer om vad dom sa att felet var så kan det hjälpa andra i framtiden.
Var problemet att cpu blev fel monterad? Fel tryck eller liknande?

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Skönt att du fått svar av tillverkaren, kan du informera mer om vad dom sa att felet var så kan det hjälpa andra i framtiden.
Var problemet att cpu blev fel monterad? Fel tryck eller liknande?

Mvh Thomas

Nä, de vet inte själva problemet men de tror att nått i framen gör att de kortsluter minnena eller någon bus men de visste inte mer än ville ge mig pengarna tillbaka direkt.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram