Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

En öl på balkongen och första semesterveckan.
🍻

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus Strix 4080S - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Snusfri

Testa öl med smak av korv

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Testa öl med smak av korv

<Uppladdad bildlänk>

Hur smakar det?? Ölkorv?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Roger W:

Hur smakar det?? Ölkorv?

Det är bara en god öl som passar bra till korv, den smakar inte korv

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är bara en god öl som passar bra till korv, den smakar inte korv

Makes sense när jag tänker efter lite!
(samma med tex Ostronporter/Ostronstout, men när jag läser det så låter det bara som en skitäcklig blandning )

Åt du en korv till? (isåfall, blev kombon bra?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Smakar aningen mer än kranvatten, men det passar perfekt en varm dag som denna.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Roger W:

Makes sense när jag tänker efter lite!
(samma med tex Ostronporter/Ostronstout, men när jag läser det så låter det bara som en skitäcklig blandning )

Åt du en korv till? (isåfall, blev kombon bra?)

Vart faktiskt korvens kusin, hamburgare.
Men fungerade finfint till det med.

Det är en helt okej mellanmörk lager som passar bra till, korv, och kött.
Dock så är den lite väl dyr för vad den är.
Bort med 5-10:- så är den köpvärd, men inte för nuvarande pris tyvärr.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vart faktiskt korvens kusin, hamburgare.
Men fungerade finfint till det med.

Det är en helt okej mellanmörk lager som passar bra till, korv, och kött.
Dock så är den lite väl dyr för vad den är.
Bort med 5-10:- så är den köpvärd, men inte för nuvarande pris tyvärr.

Ok
Aha, ja inte direkt billig för en lager... Skulle vara kul att prova en nån gång dock, men vet inte om jag orkar beställa än för att släcka min nyfikenhet!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Tuletorn Brewing i Tallinn. <Uppladdad bildlänk>

Är inte det tripple-espresso 🤣

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nä, nu har jag provat så många IPA att jag vetenskapligt kan säga att det är bara skit!. Droppen kom idag när jag provade min sista IPA "Sierra Nevada Pale Ale" som jag enligt butikspersonalen skulle känna var annorlunda. Fuck that. Innis&Gunn is the shit! som jag kommer att hålla mig till hädanefter (och detta trots att jag smakat deras försök att slå sig in på den perversa IPA-marknaden som är en hädelse mot allt vad öl heter!) Om jag fick vara en putin så skulle fanimig IPA förbjudas med direkt eftersom den står rakt emot mina sk "värderingar" om öl.

Håller med dig. För mig blev droppen, när jag sa att de skulle överraska mig med en god IPA och de kom med en svindyr sort - som smakade passionfrukt. Nä, i mina ögon IPA/DIPA är för folk som inte gillar ölsmaken, men vill kunna säga att man drack öl med grabbarna- med andra ord fjollor🤣🤣
Nä, hos mig bjuds det enbart på tjeckisk lager - Pilsner Urqell, Gambrinus, Staropramen, Zlatopramen och för mörk öl älskare kan jag gräva fram några Krusovice.
Duger till till fest, grill och till fotbolls/hockey match😉

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Håller med dig. För mig blev droppen, när jag sa att de skulle överraska mig med en god IPA och de kom med en svindyr sort - som smakade passionfrukt. Nä, i mina ögon IPA/DIPA är för folk som inte gillar ölsmaken, men vill kunna säga att man drack öl med grabbarna- med andra ord fjollor🤣🤣
Nä, hos mig bjuds det enbart på tjeckisk lager - Pilsner Urqell, Gambrinus, Staropramen, Zlatopramen och för mörk öl älskare kan jag gräva fram några Krusovice.
Duger till till fest, grill och till fotbolls/hockey match😉

Är inte hela grejen med lager och pilsner att det är för folk som inte gillar smak överlag utan bara vill ha ett sätt att få i sig alkohol. Man vill kunna säga att man drack öl och blev lullig/packad men tål inte smak- med andra ord mesar? 🤣🤣🤣🤣
Nä, hos mig bjuds det enbart på mörka stouts och ales - Rochefort 10, Westvleteren, Omnipollo, Trip in the Woods och för ljus öl älskare kan jag gräva fram några belgiska triplar eller kanske en veteöl.

(För det är så sjukt fräscht att slänga ur sig lite homofobiska skällsord för att folk gillar annan öl än vad du gör)

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Är inte hela grejen med lager och pilsner att det är för folk som inte gillar smak överlag utan bara vill ha ett sätt att få i sig alkohol. Man vill kunna säga att man drack öl och blev lullilg/packad men tål inte smak- med andra ord mesar? 🤣🤣🤣🤣7

(För det är så sjukt fräscht att slänga ur sig lite homofobiska skällsord för att folk gillar annan öl än vad du gör)

Det var menat med glimten i ögat - därav emojis efter ”fjollor”…bli inte arg kompis😉

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Håller med dig. För mig blev droppen, när jag sa att de skulle överraska mig med en god IPA och de kom med en svindyr sort - som smakade passionfrukt. Nä, i mina ögon IPA/DIPA är för folk som inte gillar ölsmaken, men vill kunna säga att man drack öl med grabbarna

IPA/DIPA finns i varianter i hela smakspannet från juiciga nästan sötaktiga och citrusfruktiga, till hyfsat torra beska och tungkrullande skapelser.
Mycket möjligt IPA/DIPA ändå inte är för dig men jag skulle nästan kunna sätta pengar på att du skulle kunna hitta några du gillar
Bara ett exempel i högen, men du kanske skulle testa tex en Ballast point Sculpin om du vill ha en lite beskare mindre "citrusig" IPA.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

IPA/DIPA finns i varianter i hela smakspannet från juiciga nästan sötaktiga och citrusfruktiga, till hyfsat torra beska och tungkrullande skapelser.
Mycket möjligt IPA/DIPA ändå inte är för dig men jag skulle nästan kunna sätta pengar på att du skulle kunna hitta några du gillar
Bara ett exempel i högen, men du kanske skulle testa tex en Ballast point Sculpin om du vill ha en lite beskare mindre "citrusig" IPA.

Ska absolut testa 👍

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Jag får dock ändå säga att folk som tycker att ljus lager är smaklöst har inte så delikata smaklökar. Skillnaden mellan olika sorter är enorm.Testa en Pilsner Urquell och därefter en Pripps Blå eller Norrlands guld. Känner man ingen större skillnad, då förstår jag att man behöver citrus/frukt smaksättning😉

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Jag fick en liter Jabukovaca från en serbisk vän. Väldigt gott. Den serveras bäst väl kyld för att framhäva dess fräschör och fruktighet. Smaken domineras av en tydlig fruktighet från äpplena och lätt syrlighet. Den fruktiga och lätt syrliga karaktären gör Jabukovaca till en utmärkt dryck att kombinera med olika maträtter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Quorthon:

Är inte det tripple-espresso 🤣

Jo, det är sant. Jag gillar inte öl så jag häller kaffe/vatten/juice i ölglas för att låtsas vara cool.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Drack juice o kaffe med alkohol i igår så jag kunde bli full inför sportbollen

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Det var kaffe till från början - Festivita, bästa bönorna imho.

Permalänk
Medlem

Kanske inte är någon finwhisky men jag gillar den. Skål!

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Kanske inte är någon finwhisky men jag gillar den. Skål!

<Uppladdad bildlänk>

Whiskey behöver absolut inte vara dyr för att vara god, min favvo just nu är Caol Ila, imo!!

Permalänk
Medlem

En lite giftig lite syrlig Radio the Mothership DIPA.
Återkommer ganska ofta till den fast den liksom är lite småjävlig

Skrivet av Sysop:

Whiskey behöver absolut inte vara dyr för att vara god, min favvo just nu är Caol Ila, imo!!

Inte dum alls om man gillar rökigt Islay stuk
Konstig förklaring/beskrivning men för mig är Caol Ila liksom "god unkenhet", if that makes sense
Jag hade en distillers edition för några månader sen som var riktigt fin! (antagligen rent tekniskt inte värt extrapengarna mot en vanlig, men den var god )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

En lite giftig lite syrlig Radio the Mothership DIPA.
Återkommer ganska ofta till den fast den liksom är lite småjävlig

Hur många becquerel mäter den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inte dum alls om man gillar rökigt Islay stuk
Konstig förklaring/beskrivning men för mig är Caol Ila liksom "god unkenhet", if that makes sense
Jag hade en distillers edition för några månader sen som var riktigt fin! (antagligen rent tekniskt inte värt extrapengarna mot en vanlig, men den var god )

Har kommit in på det rökiga för ett år sedan - give or take, har du förslag på annat är Islay
-rökigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Whiskey behöver absolut inte vara dyr för att vara god, min favvo just nu är Caol Ila, imo!!

Så är det ju. Vill gärna ha lite rökigare och den ligger i en vettig prisklass. Gillar även Finlaggan Islay Single Malt och Bunnahabhain Mòine.
Har inte provat Caol Ila så det får bli någon dag nu under semestern. Tack för tipset.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Så är det ju. Vill gärna ha lite rökigare och den ligger i en vettig prisklass. Gillar även Finlaggan Islay Single Malt.
Har inte provat Caol Ila så det får bli någon dag nu under semestern. Tack för tipset.

Skål på det!

… och tack för tipsen, kommer inhandlas på torsdag. :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hur många becquerel mäter den?

3 Röntgen... Eller 15000

Skrivet av Sysop:

Har kommit in på det rökiga för ett år sedan - give or take, har du förslag på annat är Islay
-rökigt?

Finlaggan som nämnts är hyfsat prisvärd (lite mörkare, dovare liksom)
De rökiga varianterna av Arran är absolut inte dumma!
För egen del är nog Ardbeg ten den jag oftast återkommer till om jag vill ha rökighet och mycket karaktär.
Laphroaig var dock min inkörsport till rökiga whiskeys så den har en speciell plats i mitt hjärta
Den går mer åt jod och sälta och jag får alltid lite skärgårdsvibbar av den men smaken är som baken
En kompis gillar verkligen Bowmore 12 årig men för egen del tycker jag den är ett snäpp efter i karaktär. (Möjligen kommer den i kapp lite i eftersmak?)
En som jag provade någorlunda nyligen som jag verkligen gillade var Port Charlotte, som upplevdes lite som en "Ardbeg plus moms" i brist på bättre kortförklaring. Inte prisvärd men god om man gillar det rökiga!
Buhannahabhain som nämnts vet jag inte om jag provat. Får nog hålla ögonen på den

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Har kommit in på det rökiga för ett år sedan - give or take, har du förslag på annat är Islay
-rökigt?

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/bunnahabhain-moine...

Precis den som tipsades om här ovan blev jag bjuden på för några veckor sedan och inhandlade snabbt själv efteråt. Mycket whisky för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

3 Röntgen... Eller 15000

Finlaggan som nämnts är hyfsat prisvärd (lite mörkare, dovare liksom)
De rökiga varianterna av Arran är absolut inte dumma!
För egen del är nog Ardbeg 10 den jag oftast återkommer till om jag vill ha rökighet och mycket karaktär.
Laphroaig var dock min inkörsport till rökiga whiskeys så den har en speciell plats i mitt hjärta
Den går mer åt jod och sälta och jag får alltid lite skärgårdsvibbar av den men smaken är som baken
En kompis gillar verkligen Bowmore 12 årig men för egen del tycker jag den är ett snäpp efter i karaktär. (Möjligen kommer den i kapp lite i eftersmak?)
En som jag provade någorlunda nyligen som jag verkligen gillade var Port Charlotte, som upplevdes lite som en "Ardbeg plus moms" i brist på bättre kortförklaring. Inte prisvärd men god om man gillar det rökiga!
Buhannahabhain som nämnts vet jag inte om jag provat. Får nog hålla ögonen på den

Skrivet av medbor:

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/bunnahabhain-moine...

Precis den som tipsades om här ovan blev jag bjuden på för några veckor sedan och inhandlade snabbt själv efteråt. Mycket whisky för pengarna

Tack, har lite att pröva framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tack, har lite att pröva framöver.

Kan bara hålla med om tidigare tips. Men vill även lägga till Kilchoman och Lagavulin. Sen finns det några utanför den rökiga ön (Islay) som är ganska bra också. Spirit of Hven - Tyco's Star (svensk), Talisker (från Isle of Skye), anCnoc Sherry Cask Finish Peated Edition, Isle of Raasay.