Alla fyndtips från mellandagsrean

Krönika: Samsung är så fruktansvärt tråkiga

Permalänk
Medlem

Samsung skulle vara så mycket bättre om dom lade ner One UI och sina egna appar.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har kört Android sedan iPhone 5, det var då jag gick över till Andrid. Tycker alla hade skit UI och när det inte va stock, de kunde ha kört stock men de skulle ha sin egen skit, LG, HTC och Samsung var det jag körde och fy vilken skit allt va.

Idag kör jag fortfarande Samsung och One UI skulle jag säga är bra idag, enda jag kan klaga på är att Samsung är långsamma med att ändra saker, t.ex. så finns det ingen vertical app drawer i stock launchern än.

Kanske blir en Pixel nästa gång men hatar deras hårdvara så det blir säkert Samsung iaf. Skulle aldrig spendera pengar på en telefon från Sony, även nya Sony Xperia 1 VI har en haka som om det fortfarande är 2017.

Tycker HTC är överhypat. Körde med en M8 och skrattade första gången jag höll i telefonen, grillen för högtalarna är klisterlappar.

Pratar om ca 15 år sedan

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Det är lätt att ha åsikter om andras investeringar. Samsung säljer massor av mobiler så något gör de rätt.

Finns det behov kommer så småningom en uppstickare med en lösning, som sedan kopieras av de stora.

Samsung har ju f.ö. testat en del, ex flip och de har även haft en del innovationer på mjukvarusidan även om det tyvärr ofta kännts halvfärdigt.

Permalänk
Medlem

En telefon är en telefon... Känns som att det vore rätt otroligt att varje ny generation skulle komma med något banbrytande som hela den samlade mobilindustrin aldrig kommit att tänka på de senaste 30 åren.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

En telefon är en telefon... Känns som att det vore rätt otroligt att varje ny generation skulle komma med något banbrytande som hela den samlade mobilindustrin aldrig kommit att tänka på de senaste 30 åren.

Kanske inte varje ny generation, men var femte känns ju rimligt. Nej, vi får bara små säkra förändringar.
Apple är också galet tråkiga
Apple: Oooo kolla här: vi har en lite snabbare CPU som ingen behöver med mer neural engine som ingen heller använder
också Apple: Varför uppgraderar inte folk?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Samsung mobiler är skräp! Dålig bygg kvalitet och horribelt UI!
min fru har en Samsung fy varje gång jag måste in i hennes mobil o fixa något usch! Sånt UI!

Skrivet av SuperSverker:

Samsung har väl alltid haft det sämre UIt, men jag håller med om att de ibland haft vettiga funktioner...

Jag kommer iofs aldrig någonsin röra Samsung igen, men det är väl främst för att jag trivs väldigt bra med min Sony och att ex. Nothing 2A visar vilka sinnessjuka marginaler man faktiskt har om man enbart fokuserar på att skapa vettiga enheter som är tillräckligt bra.

Det finns ingen anledning att pusha prestanda nu för tiden (förutom för de som spelar på mobilen, usch) så den tillverkare som levererar en tillräckligt bra enhet för under 6 kommer sälja som smör.

Äckligt att det är svårt att hitta mainstreamenhete under 10k nu för tiden...

Verkar som ni inte varit samsung-ägare på väldigt länge, det där med att deras UI skulle ligga efter övriga nuförtiden är helt enkelt inte sant och sedan 5-6 år tillbaka är de i linje med andra fast med sin egna tvist på vissa element i operativsystemet och det finns definitivt de som gör android sämre.

Tyvärr är krönikan spot-on, samsung har inte gjort några intressanta telefonmodeller på ganska länge och exynosskräpet som vi i europa utsätts för gör det svårt att tycka att deras enheter är spännande. Att de dessutom saboterar för kunder som vill få ut mer av sina telefoner genom att köra med knox som på hårdvarunivå förstör möjligheten att återgå till full stock om man skulle vilja testa någon custom rom vilket i sin tur leder till att utvecklingen av sådana i princip är död är verkligen grädden på moset. Apples stora rival på den gröna sidan men verkligen ingen innovation på många år.

Skulle säga att de peakade med Galaxy S9 och har därefter gjort allt tråkigare telefoner, saknar också deras Edge-modeller som fanns tidigare som var ganska unika när det begav sig.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Tycker att telefoner har blivit ett gissel. Visst är det smidigt att ha kamera, internet o fans mormor i telefonen men när man ser föräldrar negligera sina bebisar för att dom glor på facebook eller 10 åringar uppslukade istället för att springa runt utomhus önskar iaf jag mig tillbaka 20 år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Kanske inte varje ny generation, men var femte känns ju rimligt. Nej, vi får bara små säkra förändringar.
Apple är också galet tråkiga
Apple: Oooo kolla här: vi har en lite snabbare CPU som ingen behöver med mer neural engine som ingen heller använder
också Apple: Varför uppgraderar inte folk?

En innovation Apple kom med, som jag tycker är ganska rolig då den är så extremt simpel i sitt koncept, men ändå helt otänkbar för andra, påstått innovativa tillverkare, var att de lät den vanliga kameraappen börja scanna efter qr-koder.

Plötsligt behöver miljarder användare inte ladda ner eller hitta till en separat app för att läsa av qr-koder, plötsligt får qr-koder ett enormt uppsving och syns på varenda gatureklam, i kollektivtrafiken, på restaurangbord, etc.

Innovation behöver inte betyda hårdvarugimmicks som vikbar skärm eller pulsmätare, det kan lika gärna vara genomtänkta funktioner som gör prylen man bär runt på mer praktiskt användbar i vardagen.

Där har android-sidan mycket att jobba med. Bara en sån sak som att en 120hz pixel 8 fortfarande har sämre flyt i UI:t än en 60hz iphone från 10 år tillbaka, är faktiskt otroligt att någon accepterar.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Är väl som allt annat som blir för stort, se bara på Apple, inte mycket mer man får för mer pengar när det kommer till nästa generation.

Folk kommer köpa det för att det är ett märke, inte för att det är en fantastisk produkt som säljs till ett vettigt pris.

De bra/prisvärda produkterna kommer från utstickare, OnePlus (fast inte längre), Nothing Phone ( är på samma stig som OnePlus just nu dock ).

Länge sedan jag var hypad över ett telefonköp, OnePlus One måste vara senaste, den var faktiskt riktigt grym när den släpptes och priset man betalade för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

En innovation Apple kom med, som jag tycker är ganska rolig då den är så extremt simpel i sitt koncept, men ändå helt otänkbar för andra, påstått innovativa tillverkare, var att de lät den vanliga kameraappen börja scanna efter qr-koder.

Plötsligt behöver miljarder användare inte ladda ner eller hitta till en separat app för att läsa av qr-koder, plötsligt får qr-koder ett enormt uppsving och syns på varenda gatureklam, i kollektivtrafiken, på restaurangbord, etc.

Innovation behöver inte betyda hårdvarugimmicks som vikbar skärm eller pulsmätare, det kan lika gärna vara genomtänkta funktioner som gör prylen man bär runt på mer praktiskt användbar i vardagen.

Där har android-sidan mycket att jobba med. Bara en sån sak som att en 120hz pixel 8 fortfarande har sämre flyt i UI:t än en 60hz iphone från 10 år tillbaka, är faktiskt otroligt att någon accepterar.

Vi köper in ca 150-200 mobiler per år i det lägre segmentet på jobbet ( <2000 SEK ex moms ), har under senaste 2 åren gått från 90 -> 120Hz, menyerna flyter på som smör, Android brukar dock inte ha övergångsanimationer som Apple kör med ( tänk gamla LCD-TV med 600 HZ superflow och allt vad det hette aka fake frames ).

Vet inte hur ofta folk hos oss som faktiskt får köpa in Apple-lurar klagar på menyer och appar som blir "tröga" och vill byta ut luren, då snackar vi om telefoner som är <3 år gamla då det är våran livscykel, precis som med alla Android-lurar.

Dvs om inte batteriet har dött innan dessa vilket är det vanligaste felet hos Apple och våra användare.

Eller vilken TV som helst, när du köper den så är den rapp som satan, efter 2 år är den seg som sirap i menyerna, går sen och kollar på ett demo-ex så flyter det på som fan i butiken, måste köpa ny...

Permalänk

Tycker som många andra att både Android och IOS är jäkligt tråkiga nu förtiden.

Fram till iphone 13 så körde jag både senaste Samsung och senaste iphone men har sedan dess bara fortsätt med iphone.
Dels för båda är tråkiga och inte kommer med något nytt samt att batteritiden på Iphone "X" pro max alltid varit grym och bara funkar utan problem.
Dock sägas jag är extremt petig med lagg osv så när jag kört senaste Galaxy S23 ultra telefon har jag även kortat ner animation hastighet i utvecklar menyn för få den kännas rappare men ändå inte varit så lent och skönt som min iphone.
Men detta är ju en smak sak osv.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 pro Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuuFi:

Vi köper in ca 150-200 mobiler per år i det lägre segmentet på jobbet ( <2000 SEK ex moms ), har under senaste 2 åren gått från 90 -> 120Hz, menyerna flyter på som smör, Android brukar dock inte ha övergångsanimationer som Apple kör med ( tänk gamla LCD-TV med 600 HZ superflow och allt vad det hette aka fake frames ).

Vet inte hur ofta folk hos oss som faktiskt får köpa in Apple-lurar klagar på menyer och appar som blir "tröga" och vill byta ut luren, då snackar vi om telefoner som är <3 år gamla då det är våran livscykel, precis som med alla Android-lurar.

Dvs om inte batteriet har dött innan dessa vilket är det vanligaste felet hos Apple och våra användare.

Eller vilken TV som helst, när du köper den så är den rapp som satan, efter 2 år är den seg som sirap i menyerna, går sen och kollar på ett demo-ex så flyter det på som fan i butiken, måste köpa ny...

Användare brukar hitta alla möjliga fel på sina telefoner när det finns en ny modell att beställa

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Jag brukade älska Samsung. Men efter en klocka som knappt var en uppgradering över en Gear 2, en mobil som knappt var en uppgradering från S10 till S22 och en TV som har ett av marknadens sämsta operativsystem så blir det inget mer Samsung förrän de skärpt sig. Det hela hade inte varit så irriterande om det inte vore så att Samsung ska vara ett premium märke och de tar betydligt mer betalt för sina produkter än sina konkurrenter.

Sen är det galet hur mycket min Samsung TV blir blockad av Pi-hole.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Användare brukar hitta alla möjliga fel på sina telefoner när det finns en ny modell att beställa

Mja och nej, skulle säga att när man t.ex. har en BYOD så har man 2 installationer samtidigt och det drar verkligen ner på prestandan snabbare men samma nergradering av prestanda kommer fram mycket tidigare än i normalt användande.

Sitter själv och felsöker dessa ibland och finns väl lite sanning i att de blir "sega" men det är något man själv vant sig vid och tycker är normalt, det är saker som kommer fram flera år senare när någon faktiskt testar äldre hårdvara med nya mjukvara.

De telefoner vi kör som fullt enrollade har i princip aldrig problem med undantag av 1-2% hårdvarufel vilket är förväntat.

Permalänk
Medlem

Känns inte som Samsung har blivit tråkigare än de varit tidigare. De började ju sin smartphone karriär med att kopiera Apple så om något så har de väl blivit bättre på att göra lite egen design 🙃

Samsung Apple patent krig

Permalänk
Medlem

Men jag gillar ju arenarockband... Metallica? Aerosmith? Van Halen? \m/

I'm fucking old I guess

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Samsung mobiler är skräp! Dålig bygg kvalitet och horribelt UI!
min fru har en Samsung fy varje gång jag måste in i hennes mobil o fixa något usch! Sånt UI!

Har Samsung privat och Iphone som arbetsmobil. Tycker precis tvärt om.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Känns inte som Samsung har blivit tråkigare än de varit tidigare. De började ju sin smartphone karriär med att kopiera Apple så om något så har de väl blivit bättre på att göra lite egen design 🙃

Samsung "kopierade" designen med rektangulär form och smartskärm. I stort sett allt efter det har Iphone härmat från Samsung.
Större skärm, OLED, vattentät, trådlös laddning osv osv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Samsung "kopierade" designen med rektangulär form och smartskärm. I stort sett allt efter det har Iphone härmat från Samsung.

Vattentät smartphone släppte i varje fall Sony före Samsung.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

Många saker är väl inte särskilt revolutionerade utan bara fortsättning på det man har (eller anpassning till vad kunderna vill ha)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Skrivet av Elgot:

Många saker är väl inte särskilt revolutionerade utan bara fortsättning på det man har (eller anpassning till vad kunderna vill ha)?

Samma sak går ju att säga även om iPhone. Vissa hävdar ju till och med att Apple kopierade LG Prada.

Det som kanske var mest revolutionernade med iPhone var mjukvaran.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hör nog till normalköparen av teknik, bryr mig inte särskilt mycket om utseendet bara det fungerar till det jag gör, har en Huawei P20 Pro nu men den börjar bli lite till åren, köpte den på BF 2018 och tycker den har rätt ok format. Har kört Nova Launcher och SwiftKey sen de kom så enda av UI jag ser är i settingsmenyn.
Egentligen kanske jag borde köpa en Googlelur så man slapp extra appar till ett ekosystem man ändå aldrig använder 🙂