Cpu speedclock cappat på 3.39ghz även på 100% användning (ryzen 5700x3d)

Permalänk
Medlem

Cpu speedclock cappat på 3.39ghz även på 100% användning (ryzen 5700x3d)

Tja!

Tja!
Någon som vet varför min kompis cpu är stuck på clockspeed 3.39ghz men base speed är 3.5ghz. Oklart hur det fungerar men jag och han har samma gpu och cpu 5700x3d och 2080. Min basespeed ligger på 3.00 men fluktuerar mellan 3,6-4,0ghz, med andra ord inget problem på mitt håll plus hans volt är högre än min som ligger på 1.35V, min ligger på 1,25V.
Varför är hans clockspeed stuck även fast han har högre volt och högre base speed än mig? Någon windows setting?
(bild på hans aktivitetshanterare)

Temp ligger på runt 50c idle, inget speciellt.

Testat:

Tagit av balancerad energi i windows settings.
Ändrat baseclock från 3.00ghz till 3.8ghz.
Stress testat mend cinebench till 100% cpu usage på alla cores men clockspeed är fortfarande 3.39ghz.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är temperaturen i last då?
Bild kom det inte med någon

Hur menar du med "ändrat baseclock" förresten? Vad ändrade ni mer exakt?

Du kan se några potentiella begränsningar med HWiNFO64, framför allt de här:

Det kan nog vara värt att köra en "Load Optimized Defaults" i BIOS också och se till att inga ändringar där ställer till något.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ändrade ration i bios till 35 från 30 vi utgick ifrån datan i aktivitetshanteraren, så base speed i hanteraren gick från 3.00 till 3.50ghz.

Här är en bild på just de datan du visade, vet inte riktigt vad det är för data men om du vet om du ser något problem så säg till.
https://imgur.com/a/bNepgxO

Notering är att där det står frekvenzgräns - global och håller över så står det att den är restriktivt och den går absolut inte över den gränsen. Hur kan man ändra den?

Permalänk
Hedersmedlem

Siffrorna är bara relevanta om processorn belastats max under körningen.
Men just gränsen där är ju som sagt intressant, men tyvärr inget jag stött på förut. Intressant är att den "gränsen" varierar för mig (min: ~4350 MHz, max: 4509 MHz) på en 5800X3D.

Förresten! Har ni uppdaterat BIOS på datorn? Du kan kolla BIOS-version med HWiNFO64 också, så länge som "Summary"-fönstret är aktivt (bockas i vid uppstart).

Om BIOS inte har stöd för processorn kan den köras precis som du beskriver, det är nog faktiskt det mest sannolika svaret.
Jag testade nämligen min 5800X3D i kompisens dator för felsökning när jag hade rejäla problem med min dator, och den fungerade, men kördes kring base clock konstant. Hans BIOS var från 2020 (och processorn kom ju 2022).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Gurra321:

Tja!

Tja!
Någon som vet varför min kompis cpu är stuck på clockspeed 3.39ghz men base speed är 3.5ghz. Oklart hur det fungerar men jag och han har samma gpu och cpu 5700x3d och 2080. Min basespeed ligger på 3.00 men fluktuerar mellan 3,6-4,0ghz, med andra ord inget problem på mitt håll plus hans volt är högre än min som ligger på 1.35V, min ligger på 1,25V.
Varför är hans clockspeed stuck även fast han har högre volt och högre base speed än mig? Någon windows setting?
(bild på hans aktivitetshanterare)

Temp ligger på runt 50c idle, inget speciellt.

Testat:

Tagit av balancerad energi i windows settings.
Ändrat baseclock från 3.00ghz till 3.8ghz.
Stress testat mend cinebench till 100% cpu usage på alla cores men clockspeed är fortfarande 3.39ghz.

fick samma problem med min cpu för typ en vecka sedan.

märkte det på att jag plötsligt fick typ 20fps lägre i Aska så Googlade lite.

lösningen var att köra en bios reset efter att ha hittat flera trådar med folk som fått samma problem att boost slutat köras helt plötsligt både nya och gamla.

körde sedan in mina pbo inställningar och minnesprofil igen och nu funkar den som före reseten.

så tippar någon bugg i bioset som plötsligt gör att boost slutar köras och verkar ha varit ett problem som existerat i flera år nu och aldrig blivit löst.

och hade inte senaste bioset men bara en version back så var iaf för mig inget bekymmer med inkompabilitet plötsligt iom att den funkat som den ska i typ ett år eller nått på samma bräda.

uppdaterade till senaste iaf när jag ändå var igång får se om felet återkommer i framtiden.

en fördel med uppdateringen är iaf att efter så boostar den till 4550 istället för 4450 med -30 all core. så något positivt kom med det iaf.

kör min cpu multiplier på Auto aldrig rört den alls.

PPT : 142
TDC : 92
EDC : 140
temp limit: 80°c
PBO -30

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gurra321:

Tja!

Tja!
Någon som vet varför min kompis cpu är stuck på clockspeed 3.39ghz men base speed är 3.5ghz. Oklart hur det fungerar men jag och han har samma gpu och cpu 5700x3d och 2080. Min basespeed ligger på 3.00 men fluktuerar mellan 3,6-4,0ghz, med andra ord inget problem på mitt håll plus hans volt är högre än min som ligger på 1.35V, min ligger på 1,25V.
Varför är hans clockspeed stuck även fast han har högre volt och högre base speed än mig? Någon windows setting?
(bild på hans aktivitetshanterare)

Temp ligger på runt 50c idle, inget speciellt.

Testat:

Tagit av balancerad energi i windows settings.
Ändrat baseclock från 3.00ghz till 3.8ghz.
Stress testat mend cinebench till 100% cpu usage på alla cores men clockspeed är fortfarande 3.39ghz.

Steg ett är att köra en reset på BIOS och nolla alla inställningar, aktivera sedan turbo-funktionerna för minne och CPU så att vi har en pålitlig startsits. Undvik att pilla på fel frekvensreglage bara, dvs, ändra inte frekvensnivåerna utan slå bara på alla turbofunktioner i grundläge.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vi tänkte också att han inte hade senaste bios uppdateringen men vi uppdaterade till nyaste bios Asus 2.20. Fortfarande samma problem. Väldigt konstigt.

Men vi har ej gjort en bios reset och bara ändra docp. Förstår inte på mig alla ppt tdc osv men vi försökte hitta pbo i bios men den inställningen fanns inte.

Tack för svar grabbar verkar som det är något med bios så ska göra en default reset och endast ändra DOCP, om det inte fungerar testar jag göra en cinebench och skickar data på det som ni hade skickat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra321:

Vi tänkte också att han inte hade senaste bios uppdateringen men vi uppdaterade till nyaste bios Asus 2.20. Fortfarande samma problem. Väldigt konstigt.

Men vi har ej gjort en bios reset och bara ändra docp. Förstår inte på mig alla ppt tdc osv men vi försökte hitta pbo i bios men den inställningen fanns inte.

Tack för svar grabbar verkar som det är något med bios så ska göra en default reset och endast ändra DOCP, om det inte fungerar testar jag göra en cinebench och skickar data på det som ni hade skickat!

Angående PBO, det går ju alltid att installera Ryzen Master och köra PBO där.

Permalänk
Medlem

Hittar inte PBO på min ryzen master.

https://imgur.com/a/2zYJc8G

Detta är bild på min ryzen master,(min och hans ryzen master är lika han är inte här just nu så tog bild på min) men hittar inte PBO på den. Oklart varför den inte är uppe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra321:

Hittar inte PBO på min ryzen master.

https://imgur.com/a/2zYJc8G

Detta är bild på min ryzen master,(min och hans ryzen master är lika han är inte här just nu så tog bild på min) men hittar inte PBO på den. Oklart varför den inte är uppe

PBO syns inte för att det inte är påslaget i BIOS. PBO möjliggör att du själv kan ändra på processorns maxnivåer för effekt och ström. PBO behövs normalt inte, men kan användas för att trimma prestanda lite. Kolla först att allt funkar i stock.

För att kontrollera om processorn klarar att boosta normalt, använd Cinebench eller CPU-Z med enkeltrådad last och titta i HWINFO eller RyzenMaster vad bästa kärnan toppar på när den får köra själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Gick in och kollade i bios men finns ingen PBO setting, finns inte inne på NBIO common options. Kollade på fler tal yt videos men finns inte inne på bios.

Det är just det som är problemet när han kör single thread eller multi thread så går inte någon core över 3.39ghz för den är hard cappad på 3.39ghz. Det verkar som den varken går upp eller ner från denna ghz.

Här har du ännu mer data för lite allt möjligt om det hjälper:

https://imgur.com/a/058ofny

Permalänk
Hedersmedlem

Att ändra PBO lär inte hjälpa då senaste bilden från HWiNFO visar att han inte når något av de tre gränserna man kan ändra i PBO (PPT, EDC, TDC), knappt ens halvvägs till gränserna ens.
Körde ni en reset (load optimized defaults / liknande) i BIOS alltså?

Vad är det för moderkort? Och BIOS-version? (2.20 är inte en BIOS-version, ASUS har 4 siffror som version, t ex är senaste för mitt B550-F version 3607.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Moderkort: ROG STRIX B450f Gaming
Bios version: Längst ner på bios står det 2.20.1271. Om man kollar på Information står det 'BIOS Ver. 4007' Oklart vilken det är men någon utav det är det.

Vi har testat load optimized defaults i bios men fungerar fortfarande inte.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gurra321:

Om man kollar på Information står det 'BIOS Ver. 4007' Oklart vilken det är men någon utav det är det.

Den versionen är över 3½ år gammal, och har därmed inte fullt stöd för processorn.

Uppdatera omedelbums här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var bios som var problemet tack som fan för alla svar!

Permalänk
Skrivet av Gurra321:

Moderkort: ROG STRIX B450f Gaming
Bios version: Längst ner på bios står det 2.20.1271. Om man kollar på Information står det 'BIOS Ver. 4007' Oklart vilken det är men någon utav det är det.

Vi har testat load optimized defaults i bios men fungerar fortfarande inte.

kan va så att det inte har stöd för PBO från bios med 5000 serien vet faktiskt inte iom att det är chipset från före 5000 serien existerade.

du kan ju testa om det kanske går att köra från ryzen master som någon skrev.

eller så låter du den gå på stock bara ingen direkt jätteskillnad med eller utan mer än att den går lite svalare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows