Fläkt på moderkort låter illa

Permalänk

Fläkt på moderkort låter illa

Jag köpte nyligen en nybyggd Windows 7-dator, anledningen till detta är att jag har en del spel och program som inte fungerar så bra i Windows 10. Därför vill jag ha kvar Windows 7 på en dator och skaffade en ny då den gamla lade av.

Den nya datorn fungerar som den ska men det är ett problem med en av fläktarna, jag är ganska säker på att det är den som sitter på moderkortet.

Den låter illa. Ordentligt!

Den låter som ett flyglarm, uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhh hela tiden. Ett väldigt genomträngande ljud som hörs i hela lägenheten. Svårt att koncentrera sig när man sitter vid datorn och försöker göra något.

Fruktansvärt störande och med tanke på att jag redan har "öronsus" så blir det inte bättre av det där ljudet.

Jag har jobbat med datorer både i yrket och privat i många år och har aldrig upplevt något liknande.

Går det att göra något åt detta. Går fläkten att byta ut eller måste jag byta hela moderkortet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Northpower97:

Jag köpte nyligen en nybyggd Windows 7-dator, anledningen till detta är att jag har en del spel och program som inte fungerar så bra i Windows 10. Därför vill jag ha kvar Windows 7 på en dator och skaffade en ny då den gamla lade av.

Den nya datorn fungerar som den ska men det är ett problem med en av fläktarna, jag är ganska säker på att det är den som sitter på moderkortet.

Den låter illa. Ordentligt!

Den låter som ett flyglarm, uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhh hela tiden. Ett väldigt genomträngande ljud som hörs i hela lägenheten. Svårt att koncentrera sig när man sitter vid datorn och försöker göra något.

Fruktansvärt störande och med tanke på att jag redan har "öronsus" så blir det inte bättre av det där ljudet.

Jag har jobbat med datorer både i yrket och privat i många år och har aldrig upplevt något liknande.

Går det att göra något åt detta. Går fläkten att byta ut eller måste jag byta hela moderkortet?

Stoppa den temporärt för att kolla att det är den som låter och är den dålig så går de att byta, brukar vara 40-50mm fläktar och de är inte särskilt svåra att hitta utan bara sök.
https://www.inet.se/kategori/134/40mm
Ev kan det gå att kyla på annat sätt typ större kylfläns eller en stor fläkt i lådan eller på cpukylaren som blåser åt rätt håll eller nån kombinatuion av större kylare och en extern fläkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Stoppa den temporärt för att kolla att det är den som låter och är den dålig så går de att byta, brukar vara 40-50mm fläktar och de är inte särskilt svåra att hitta utan bara sök.
https://www.inet.se/kategori/134/40mm
Ev kan det gå att kyla på annat sätt typ större kylfläns eller en stor fläkt i lådan eller på cpukylaren som blåser åt rätt håll eller nån kombinatuion av större kylare och en extern fläkt.

Hur stoppar jag fläkten? Drar jag ur någon kabel?
Och det där med att montera är jag inte så bra på, behöver nog hjälp med det.

Det har bara varit tjafs sedan min gamla Windows 7-dator började lägga av och det verkar aldrig ta slut.
Jag förmodar att du sett en hel del trådar från mig den senaste tiden. Mycket som inte stämmer nu och många trådar att dra i.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Northpower97:

Hur stoppar jag fläkten? Drar jag ur någon kabel?
Och det där med att montera är jag inte så bra på, behöver nog hjälp med det.

Det har bara varit tjafs sedan min gamla Windows 7-dator började lägga av och det verkar aldrig ta slut.
Jag förmodar att du sett en hel del trådar från mig den senaste tiden. Mycket som inte stämmer nu och många trådar att dra i.

Det kan gå att koppla ur kabeln för den sitter nog i en kontakt och om inte det går så håll fast fläkten du kan kanske ta en penna eller skruvmejsel om det inte går att sätta ett finger på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan gå att koppla ur kabeln för den sitter nog i en kontakt och om inte det går så håll fast fläkten du kan kanske ta en penna eller skruvmejsel om det inte går att sätta ett finger på den.

"Hålla fast fläkten" går inte då det sitter en blå plastplupp som det står "Intel" på mitt på fläkten. Men jag ska testa om jag kan dra ur den.

Permalänk
Medlem

Alltså, du menar rimligtvis cpu kylaren, borde nog aldrig stå intel på en chipset fläkt.
Du kan byta hela blocket och kylarn för en väldans liten peng mot en ny knäpptyst.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Alltså, du menar rimligtvis cpu kylaren, borde nog aldrig stå intel på en chipset fläkt.
Du kan byta hela blocket och kylarn för en väldans liten peng mot en ny knäpptyst.

Liknar denna fläkt och sitter på något som borde vara moderkortet.

https://fruugo.se/cpu-kylflakt-for-intel-12v-02a-i5-i7-4790-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Liknar denna fläkt och sitter på något som borde vara moderkortet.

fruugo.se/cpu-kylflakt-for-intel-12v-02a-i5-i7-4790-flakt-e97379-003-kylflakt/p-281172224-625365442?language=sv&ac=ProductCasterAPI&asc=pmax&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwtNi0BhA1EiwAWZaANPBbQJefLljNIeKosbRN0Z4mFY8tO7LKngHKMmS_c8a64j7VqJnE3RoC33gQAvD_BwE

CPU-kylare alltså. Vet inte varför du tror att du inte kan hålla fast fläkten p.g.a en klisterlapp dock...

Men den går att byta, du behöver en ersättare som passar på sockeln.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Northpower97:

Liknar denna fläkt och sitter på något som borde vara moderkortet.

fruugo.se/cpu-kylflakt-for-intel-12v-02a-i5-i7-4790-flakt-e97379-003-kylflakt/p-281172224-625365442?language=sv&ac=ProductCasterAPI&asc=pmax&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwtNi0BhA1EiwAWZaANPBbQJefLljNIeKosbRN0Z4mFY8tO7LKngHKMmS_c8a64j7VqJnE3RoC33gQAvD_BwE

Det är en cpukylare med fläkt på bilden och den är lätt att stoppa om du vill men det behöver du egentligen inte göra för Intels originalkylare är alltid ganska ljudliga av sig så du borde byta den mot nått tystare.
Som redan sagts så ta reda på vilken sockel cpun har eller åtminstone vilken cpu du har så går det att hitta en passande kylare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

CPU-kylare alltså. Vet inte varför du tror att du inte kan hålla fast fläkten p.g.a en klisterlapp dock...

Men den går att byta, du behöver en ersättare som passar på sockeln.

det beror på att klisterlappen sitter på en plastbit som sitter ovanför den punkt på fläkten som man ska trycka på för att få den att sakta ned.

Skrivet av mrqaffe:

Det är en cpukylare med fläkt på bilden och den är lätt att stoppa om du vill men det behöver du egentligen inte göra för Intels originalkylare är alltid ganska ljudliga av sig så du borde byta den mot nått tystare.
Som redan sagts så ta reda på vilken sockel cpun har eller åtminstone vilken cpu du har så går det att hitta en passande kylare.

Jag tittar på det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Northpower97:

det beror på att klisterlappen sitter på en plastbit som sitter ovanför den punkt på fläkten som man ska trycka på för att få den att sakta ned.

Man kan låsa fast den via bladen också om man tex sätter nån plastdetalj typ en penna ner i dem kommer fläkten inte att rotera, gör man det innan man startar datorn är det ingen fara att slå på strömmen några sekunder och lyssna men originalkylaren är ansluten med en kontakt till moderkortet och den går också att lossa, på bilden nedan ser du kontakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan låsa fast den via bladen också om man tex sätter nån plastdetalj typ en penna ner i dem kommer fläkten inte att rotera, gör man det innan man startar datorn är det ingen fara att slå på strömmen några sekunder och lyssna men originalkylaren är ansluten med en kontakt till moderkortet och den går också att lossa, på bilden nedan ser du kontakten.
https://m.media-amazon.com/images/I/41M47YP3TtL.jpg

Blir nog bäst att bara byta ut eländet.

Permalänk
Skrivet av Northpower97:

Blir nog bäst att bara byta ut eländet.

ja byta den kommer du få göra lagerras är inget man lagar på PC-fläktar mer än att man möjligen kan droppa i en droppe olja i lagret som tillfällig lösning men den kommer ta ihop helt en dag utan förvarning.

du behöver dock vet vilken cpu sockel du har i datorn för att veta om den du köper kommer passa.

så ta reda på vad du har för cpu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad är det för komponenter i datorn ? processor kylare är inte särskilt universala, sedan vet vi inte om din " windows 7 dator " kanske är ny för dig men egentligen är komponenter från mer än 15 år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja byta den kommer du få göra lagerras är inget man lagar på PC-fläktar mer än att man möjligen kan droppa i en droppe olja i lagret som tillfällig lösning men den kommer ta ihop helt en dag utan förvarning.

du behöver dock vet vilken cpu sockel du har i datorn för att veta om den du köper kommer passa.

så ta reda på vad du har för cpu.

Det blir nog att jag lämnar in den på samma ställe där de byggde datorn.
Men jag måste vänta på att rätt personal är tillbaka från semestern.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Northpower97:

Det blir nog att jag lämnar in den på samma ställe där de byggde datorn.
Men jag måste vänta på att rätt personal är tillbaka från semestern.

Eller så byter du cpukylaren själv, det är inte särskilt svårt och det är inga särskilt elektriskt eller mekaniskt "ömtåliga" delar du behöver hantera utan handlar mest om mekanisk montering, kan vara små variationer men det är i princip lika oavsett sockel.

https://www.sweclockers.com/test/38785-sweclockers-noobbyggar...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan köra spel på Windows 11 i kompatibilitetsläge för Windows 7,

Navigera till spelets exe-fil:

Öppna File Explorer och navigera till mappen där spelets körbara fil (exe-filen) finns.
Öppna egenskaper:

Högerklicka på spelets exe-fil och välj "Egenskaper" i menyn som dyker upp.
Gå till fliken "Kompatibilitet":

I fönstret som öppnas, klicka på fliken "Kompatibilitet".
Aktivera kompatibilitetsläge:

Under avsnittet "Kompatibilitetsläge", bocka i rutan "Kör det här programmet i kompatibilitetsläge för:".
I dropdown-menyn som blir aktiv, välj "Windows 7".
Justera ytterligare inställningar:

Om spelet fortfarande inte fungerar som förväntat kan du prova att justera ytterligare inställningar i samma flik, till exempel:
"Kör det här programmet som administratör".
"Ändra inställningar för hög DPI-skalning".
Applicera ändringarna:

Klicka på "Apply" och sedan "OK" för att spara ändringarna.
Starta spelet:

Försök att starta spelet igen och se om det fungerar bättre i det valda kompatibilitetsläget.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Eller så byter du cpukylaren själv, det är inte särskilt svårt och det är inga särskilt elektriskt eller mekaniskt "ömtåliga" delar du behöver hantera utan handlar mest om mekanisk montering, kan vara små variationer men det är i princip lika oavsett sockel.
https://www.youtube.com/watch?v=_5msQZ-AN5Y&t

https://www.sweclockers.com/test/38785-sweclockers-noobbyggar...

Jag är rätt usel på det där med montering men jag ska se vad jag kan göra åt det.

Permalänk
Skrivet av klockish:

Du kan köra spel på Windows 11 i kompatibilitetsläge för Windows 7,

Navigera till spelets exe-fil:

Öppna File Explorer och navigera till mappen där spelets körbara fil (exe-filen) finns.
Öppna egenskaper:

Högerklicka på spelets exe-fil och välj "Egenskaper" i menyn som dyker upp.
Gå till fliken "Kompatibilitet":

I fönstret som öppnas, klicka på fliken "Kompatibilitet".
Aktivera kompatibilitetsläge:

Under avsnittet "Kompatibilitetsläge", bocka i rutan "Kör det här programmet i kompatibilitetsläge för:".
I dropdown-menyn som blir aktiv, välj "Windows 7".
Justera ytterligare inställningar:

Om spelet fortfarande inte fungerar som förväntat kan du prova att justera ytterligare inställningar i samma flik, till exempel:
"Kör det här programmet som administratör".
"Ändra inställningar för hög DPI-skalning".
Applicera ändringarna:

Klicka på "Apply" och sedan "OK" för att spara ändringarna.
Starta spelet:

Försök att starta spelet igen och se om det fungerar bättre i det valda kompatibilitetsläget.

Kompabilitetsläget fungerar sällan när man ska använda det.

Jag har lyckats installera NHL 2004 på Windows 10 och fått det at fungera. Hur det gick till vet jag knappt, annat än att jag lade till en särskild "launcher" som finns på NHL 2004 rebuilt-sidan.

Hur det är med Windows 11 vet jag inte. det har varit vissa problem med att få NHL 2004 att fungera på Windows 11. Jag vet inte om de lyckats lösa dem.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att spelet behöver nocd crack pga att windows blockerar en del av drivrutinen till cd kopierings skyddet.
Starforce har jag för mig det hette.

Pcgamingwiki hjälper en del med att få igång spel på nyare operativ system tillsammans med eventuellt använda nglide för emulering av 3dfx glide eller för kompabilitet med äldre direct x dgvoodoo2 funkar ganska bra.

Och även stänga av windows " fullskärms optimering " genom att högerklicka in på egenskaper på programmet / spelet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Northpower97:

Kompabilitetsläget fungerar sällan när man ska använda det.

Jag har lyckats installera NHL 2004 på Windows 10 och fått det at fungera. Hur det gick till vet jag knappt, annat än att jag lade till en särskild "launcher" som finns på NHL 2004 rebuilt-sidan.

Hur det är med Windows 11 vet jag inte. det har varit vissa problem med att få NHL 2004 att fungera på Windows 11. Jag vet inte om de lyckats lösa dem.

funkar det på win 10 så bör det funka på win 11.

typ ingen större skillnad på spelkompabiliteten mellan de bägge.

det är typ bara stödet för kopieringsskyddet SecuROM/SafeDISC som försvunnit ihop med windows 10.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

funkar det på win 10 så bör det funka på win 11.

typ ingen större skillnad på spelkompabiliteten mellan de bägge.

det är typ bara stödet för kopieringsskyddet SecuROM/SafeDISC som försvunnit ihop med windows 10.

Jag får kolla det längre fram. För närvarande har jag en Windows 10-dator och en Windows 7-dator med en högljudd fläkt.

Det kan bli så att jag köper en Windows 11-dator när supporten till Windows 10 upphör nästa år.

Men inte om Windows 11 automatiskt lagrar vad jag har i något "cloud". Det vill jag inte vara med om.