Stor klyfta mellan utvecklare och deras chefer visar undersökning

Permalänk
Melding Plague

Stor klyfta mellan utvecklare och deras chefer visar undersökning

Utvecklare och ledare ser olika lösningar på samma problem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt förvånad att så få utvecklare ser ökad produktivitet via AI-vektyg.

Jag tycker både ChatGPT och Copilot har förändrigt mitt jobb avsevärt. Copilot kanske inte gör så stor skillnad (än), men ChatGPT är väldigt mycket enklare att använda än Google e.dyl. för lära sig, och kan dessutom agera bollplank när man kodar.

Ingen av verktygen är bra nog för att generera slutgiltig kod dock för annat en enklare metoder.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Väldigt förvånad att så få utvecklare ser ökad produktivitet via AI-vektyg.

Jag tycker både ChatGPT och Copilot har förändrigt mitt jobb avsevärt. Copilot kanske inte gör så stor skillnad (än), men ChatGPT är väldigt mycket enklare att använda än Google e.dyl. för lära sig, och kan dessutom agera bollplank när man kodar.

Ingen av verktygen är bra nog för att generera slutgiltig kod dock för annat en enklare metoder.

Skulle vilja veta ålderspannet och vad de olika åldrarna valde där.
Äldre har mycket svårare att ta till sig nya saker.
Har en sjukt duktig kollega på jobbet som är 60+ men han kan inte googla på saker för fem öre och tycker det är värdelöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Äldre har mycket svårare att ta till sig nya saker.

Det har nog mer att göra med erfarenhet.
När man sett företag för femtioelfte gången uppfinna hjulet och försöka sälja in det som guds gåva till mänskligheten får man snart en insikt om att allt nytt inte nödvändigtvis är bättre.

Och kanske är din kollega så duktig just för att han inte "googlar på saker" varenda gång det blir lite utmanande.

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Väldigt förvånad att så få utvecklare ser ökad produktivitet via AI-vektyg.

Jag tycker både ChatGPT och Copilot har förändrigt mitt jobb avsevärt. Copilot kanske inte gör så stor skillnad (än), men ChatGPT är väldigt mycket enklare att använda än Google e.dyl. för lära sig, och kan dessutom agera bollplank när man kodar.

Ingen av verktygen är bra nog för att generera slutgiltig kod dock för annat en enklare metoder.

Jag använder chatGPT å Copilot där jag via kommentarer i VSCode eller prompt till chatGPT beskriver en lösning för något och sedan får jag ett kodutkast. Denna kan jag antingen bygga vidare på eller så kanske jag inser rätt så fort att det inte var så bra lösning jag tänkte på för att i kodutkastet kanske jag inser/upptäcker saker som jag inte först kunde tänka på under lösningstänkandet.

Dessa LLM:er är mycket bra för att få fram kodutkast som en sedan spinner vidare på eller kastar i den virtuella papperskorgen och börjar om med ett nytt kodutkast. Till och från lär jag mig även nya smådetaljer som jag inte hade fångat upp ännu som senast med att radera referensvariabler efter foreach-loopar i PHP vilket jag aldrig innan dess har behövt göra och därmed aldrig lärt mig den tekniska aspekten inom PHP.

Om en ber om mycket små pusselbitar (=små kodsnuttar) för en själv ser helheten i lösningen en håller på att bygga så är dessa LLM:er verkligen "kodskrivning på steroider" enligt mig än om en själv hade behövt skriva alla små pusselbitar från grunden vilket var vedertaget för snart drygt två år sedan.

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Äldre har mycket svårare att ta till sig nya saker.

Ja, jag är gammal, men har sett lite för många "moderna" tokigheter som ska vara så bra, och så blir det nåt helt annat av det. När plasten började bli vanlig på 50-60 talet, idag har vi den i havet och mikroplaster i maten, i allt, det är så bra men människan kan inte hantera det, tillbaka till tygpåsar, återvinning, vad sedan. Alla fina komfortabla bilar med 6-liters v8 som mullrar fram i 30-40 mellan trafikljusen, framtidens bil 1957, ja vad bra det är idag, nu ska det vara elbilar som byggs med ännu mer energikrävande metoder, så redan innan den lämnat fabriken har den stått för 7-8 års utsläpp motsvarande en dieselbil, och kräver sällsynta metaller från konfliktländer mm. Internet som var så bra en gång är idag så mycket spam, fiffel, intrång, falska id-uppgifter, grov kriminalitet, sårbarheter, mörka delar med oseriösa aktörer, en strid mellan gott och ont där lösningen verkar heta massövervakning på bekostnad av integritet, och är det så bra längre, eller har nätet och den ständiga uppkopplingen blivit till ett nödvändigt ont vi ofta längtar bort ifrån? Jag ser inget annat än att ai kommer hamna där också.

Är man bara i 20-årsåldern har man inte sett så mycket och är säkert mer positiv, så det kan nog vara så att skepsisen ökar med åldern, men är det fel att lära av historien?

Jag skulle aldrig någonsin lita på artificiell idioti att skapa viktig programkod, då samma artificiella idioti föreslår dumheter som att man ska limma fast osten på pizzan.

Och hur länge dröjer det innan nån sabotagegrupp kommer på hur man skjuter in mängder av skadliga kodexempel i ai'ns inlärningsprogram så den börjar föreslå direkt farlig kod med små svårtolkade avsnitt som är för besvärliga att sätta sig in i? Men inget funkar ju utan det där kodstycket, så det lämnas i god tro kvar av programmerare som tycker ai är halleluja och inte fattar riktigt vad den gör, men ai kan man ju lita på, eller hur? Så blir det aktivt på miljoner enheter och ingen vet hur det kunde hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

[...] programmerare som tycker ai är halleluja och inte fattar riktigt vad den gör [...]

Detta är det riktiga problemet, och är egentligen inte annorlunda jämfört med att ditt favoritbibliotek blir "hackat".

Resten av ditt inlägg ser jag inte riktigt relevansen i. Det var knappast tjugoåringar som stod bakom de uppfinningarna, och det är lätt att vara efterklok.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Utbildade mig till mjukvaru-utvecklare på universitetet för snart tjugo år sedan. Har sedan dess jobbat med mycket mer inom IT än bara utveckling, men snöat in på det igen de sista fem åren. Då jag jobbar på en av Sveriges största arbetsplatser med en gigantisk IT-avdelning med tusentals anställlda så är min bild att aldrig själva kodandet är problemet när saker ska lösas. Det är alltid saker omkring. Byråkrati, diplomati (stolthet hos många), usla beställningar, obefintliga eller tunna kravspecar, dålig QA (som man oftast får utföra själv), brist på tillit och övertro på inköpta system etc.

Så jag kan verkligen hålla med om diskrepansen som finns mellan chefer (produktägare) och utvecklare. Visst AI kan säkert snabba upp något man inte har koll på eller några utkast till idéer etc. Men den lilla tiden det sparar är absolut ingenting jämfört med all väntetid och möten som alla ovanstående problem innebär. Speciellt när chefer eller beställare säger att ”de testade lite i ChatGPT och det verkade ju busenkelt”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Ja, jag är gammal, men har sett lite för många "moderna" tokigheter som ska vara så bra, och så blir det nåt helt annat av det. När plasten började bli vanlig på 50-60 talet, idag har vi den i havet och mikroplaster i maten, i allt, det är så bra men människan kan inte hantera det, tillbaka till tygpåsar, återvinning, vad sedan. Alla fina komfortabla bilar med 6-liters v8 som mullrar fram i 30-40 mellan trafikljusen, framtidens bil 1957, ja vad bra det är idag, nu ska det vara elbilar som byggs med ännu mer energikrävande metoder, så redan innan den lämnat fabriken har den stått för 7-8 års utsläpp motsvarande en dieselbil, och kräver sällsynta metaller från konfliktländer mm. Internet som var så bra en gång är idag så mycket spam, fiffel, intrång, falska id-uppgifter, grov kriminalitet, sårbarheter, mörka delar med oseriösa aktörer, en strid mellan gott och ont där lösningen verkar heta massövervakning på bekostnad av integritet, och är det så bra längre, eller har nätet och den ständiga uppkopplingen blivit till ett nödvändigt ont vi ofta längtar bort ifrån? Jag ser inget annat än att ai kommer hamna där också.

Är man bara i 20-årsåldern har man inte sett så mycket och är säkert mer positiv, så det kan nog vara så att skepsisen ökar med åldern, men är det fel att lära av historien?

Jag skulle aldrig någonsin lita på artificiell idioti att skapa viktig programkod, då samma artificiella idioti föreslår dumheter som att man ska limma fast osten på pizzan.

Och hur länge dröjer det innan nån sabotagegrupp kommer på hur man skjuter in mängder av skadliga kodexempel i ai'ns inlärningsprogram så den börjar föreslå direkt farlig kod med små svårtolkade avsnitt som är för besvärliga att sätta sig in i? Men inget funkar ju utan det där kodstycket, så det lämnas i god tro kvar av programmerare som tycker ai är halleluja och inte fattar riktigt vad den gör, men ai kan man ju lita på, eller hur? Så blir det aktivt på miljoner enheter och ingen vet hur det kunde hända.

Om du inte förstår var koden gör har du ganska stora problem som utvecklare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Ja, jag är gammal, men har sett lite för många "moderna" tokigheter som ska vara så bra, och så blir det nåt helt annat av det. När plasten började bli vanlig på 50-60 talet, idag har vi den i havet och mikroplaster i maten, i allt, det är så bra men människan kan inte hantera det, tillbaka till tygpåsar, återvinning, vad sedan. Alla fina komfortabla bilar med 6-liters v8 som mullrar fram i 30-40 mellan trafikljusen, framtidens bil 1957, ja vad bra det är idag, nu ska det vara elbilar som byggs med ännu mer energikrävande metoder, så redan innan den lämnat fabriken har den stått för 7-8 års utsläpp motsvarande en dieselbil, och kräver sällsynta metaller från konfliktländer mm. Internet som var så bra en gång är idag så mycket spam, fiffel, intrång, falska id-uppgifter, grov kriminalitet, sårbarheter, mörka delar med oseriösa aktörer, en strid mellan gott och ont där lösningen verkar heta massövervakning på bekostnad av integritet, och är det så bra längre, eller har nätet och den ständiga uppkopplingen blivit till ett nödvändigt ont vi ofta längtar bort ifrån? Jag ser inget annat än att ai kommer hamna där också.

Är man bara i 20-årsåldern har man inte sett så mycket och är säkert mer positiv, så det kan nog vara så att skepsisen ökar med åldern, men är det fel att lära av historien?

Jag skulle aldrig någonsin lita på artificiell idioti att skapa viktig programkod, då samma artificiella idioti föreslår dumheter som att man ska limma fast osten på pizzan.

Och hur länge dröjer det innan nån sabotagegrupp kommer på hur man skjuter in mängder av skadliga kodexempel i ai'ns inlärningsprogram så den börjar föreslå direkt farlig kod med små svårtolkade avsnitt som är för besvärliga att sätta sig in i? Men inget funkar ju utan det där kodstycket, så det lämnas i god tro kvar av programmerare som tycker ai är halleluja och inte fattar riktigt vad den gör, men ai kan man ju lita på, eller hur? Så blir det aktivt på miljoner enheter och ingen vet hur det kunde hända.

Allting har ju en baksida och något som behöver hanteras. Plast är ju ett fantastiskt material i sig. Men i mängd så finns det problem. Samtidigt har det också skapat möjligheter, för många människor.

Utveckling = risk. Absolut att man skall vara vaksam. Men samtidigt innebär att inte driva utveckling framåt andra typer av risk. Minst risk har dock alltid den som kritiserar.

Permalänk
Medlem

Det är ett jädra gnäll hela tiden.

Permalänk
Sötast

Haha, vad är detta för sörja till svar?

97%?! Av utvecklarna anser att deras arbete är ineffektivt på grund av tekniskt skuld - vilket är ganska rimligt.

Och ledarna anser att det är på grund av av underbemanning samt för att rollen blivit mer omfattande?

Exakt samma problem som plågar hela IT-branschen.
Konstigt nog så har ledarna den briljanta insikten att lösningen vore att sluta bränna ut personal, men har valt att inte göra det under årtionden.... (pure brilliance)

men nu när AI blossat upp i media så vill man först lösa det....? Genom att......låta AI trycka ut undermålig kod som utvecklarna sedan skall skriva om? Medans de fortfarande är underbemannade?

Jag tycker gott de kan varva det med ett gäng uppsägningar av både mellanchefer och tekniker som man brukar göra. Det löser allt varje år!

Nej, "gissningsvis" vill man väl att kodarna ska vara med och träna AIn så att AIn snart blir bra nog att man kan sparka de andra människorna också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Skulle vilja veta ålderspannet och vad de olika åldrarna valde där.
Äldre har mycket svårare att ta till sig nya saker.
Har en sjukt duktig kollega på jobbet som är 60+ men han kan inte googla på saker för fem öre och tycker det är värdelöst

Kanske därför han är så bra, han har varit tvungen att memorera allt själv? Tror att kommer att förlora förmågan att memorera med alla verktyg vi har. Vet inte om det är bra eller dåligt dock.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Dessa LLM:er är mycket bra för att få fram kodutkast som en sedan spinner vidare på eller kastar i den virtuella papperskorgen och börjar om med ett nytt kodutkast. Till och från lär jag mig även nya smådetaljer som jag inte hade fångat upp ännu som senast med att radera referensvariabler efter foreach-loopar i PHP vilket jag aldrig innan dess har behövt göra och därmed aldrig lärt mig den tekniska aspekten inom PHP.

Gör likadant. Kan även rekommendera att köra i ChatGPT ibland, då får du en "carte blanche" lösning som inte är influerad av din kod-stil och kontext. Det kan vara använbart för att bredda sina vyer när det gäller alternativa kod-mönster t.ex.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Skulle vilja veta ålderspannet och vad de olika åldrarna valde där.
Äldre har mycket svårare att ta till sig nya saker.
Har en sjukt duktig kollega på jobbet som är 60+ men han kan inte googla på saker för fem öre och tycker det är värdelöst

Tvivlar starkt på att en duktig utvecklare som var i 40-års åldern när Google Search lanserades inte kan googla.

Permalänk
Medlem

Utvecklare vill bygga moderna lösningar som är enkla att testa, underhålla och felsöka, vilket tar tid. Chefen, däremot, vill ofta lägga minsta möjliga tid för att uppnå kraven och säkerställa ekonomin som man mäts på. Därför anser chefen att en bra utvecklare är den som kan ta de "rätta" genvägarna, leverera snabba resultat och arbeta under hög press när problemen i produktionen börjar hagla in. För Chefen spelar det ingen roll om miljön utvecklaren jobbar i är omständig och komplex så länge som resultat och ekonomi uppnås.

Även om man har liknande mål har man väldigt olika uppfattning om hur man bäst når dit.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

...nu ska det vara elbilar som byggs med ännu mer energikrävande metoder, så redan innan den lämnat fabriken har den stått för 7-8 års utsläpp motsvarande en dieselbil, och kräver sällsynta metaller från konfliktländer mm.

Det är väl off-topic, men att det skulle ta så lång tid innan elbilen "kommer ikapp" beror väl i högsta grad på hur elen den laddas produceras? I Sverige verkar det bara ta ett par år innan den är ikapp (frågade AI:n Claude om detta – aha, AI – on-topic!):

In Sweden, the electricity mix is particularly favorable for EVs, with a high proportion of renewable and nuclear energy. As of 2021, about 98% of Sweden's electricity production came from low-carbon sources (hydropower, nuclear, wind, and solar).

Given this context, the "catch-up" time for an EV in Sweden is likely to be relatively short compared to countries with more carbon-intensive electricity grids. While I don't have exact figures for Sweden specifically, studies in similar contexts suggest that the catch-up time could be around 1-2 years.

For example, a 2020 study by the University of Exeter, Nijmegen, and Cambridge found that in countries with decarbonized electricity grids (like Sweden), electric cars offset their higher production emissions within two years of average driving.

Samtidigt är det så klart problematiskt med de metaller som behövs brytas för batterierna (går dock att återvinna dessa) och nu senast en rapport om att nyare varianter av lithiumjon-batterier kan läcka PFAS under tillverkning, användning och återvinning – något som måste ses över.

Bör dock ej glömmas att framställning av fossilt bränsle inte heller har noll miljöpåverkan (exempelvis transport av råolja med båt där ibland olyckor händer på havet). Ibland känns det det inte tas med i beräkningarna när elbil och fossilbil jämförs.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:


Bör dock ej glömmas att framställning av fossilt bränsle inte heller har noll miljöpåverkan (exempelvis transport av råolja med båt där ibland olyckor händer på havet). Ibland känns det det inte tas med i beräkningarna när elbil och fossilbil jämförs.

Man kan göra livscykelanalyser som ger uppskattade (jag skriver inte exakta om någon feltolkar nu) sammanlagda värden för tillverkning och förbrukning under fordonets hela livslängd.

Permalänk

Många som jobbar internt och många behöver ha en projektledare som agerar låtsatsmamma åt dem.
Andra har fria händer att göra i princip vad de vill, enda egentliga kravet är att man ska ha 100% fakturering och supernöjda kunder som bara vill ha mer och mer jobb från en.
Det kan låtas fritt och det är det, men det är samtidigt likt ett snickarjobb. Snickaren hos kund kan göra lite vad den vill, men har en kund som också råkar vara snickare och lejer en p.g.a tidsbrist att göra jobbet själv, och de accepterar inte vilka lösningar som helst och noggrant kommer granska ens jobb som en snickare skulle göra.

Svårigheten är att sänka ens fakteringsgrad till juniorsnivå. Man vill fila på det ena och andra verktyget, men företag vill undvika detta. De vill folk som har arbetsbrist ska göra sådant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det amerikanska mjukvaruföretaget Atlassian[...]

Låt Australien ha sitt enda tech-företag, tack.. Annars är det bara Canva kvar att gapa om och det är fan pinsamt under vanliga förhållanden.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

... Speciellt när chefer eller beställare säger att ”de testade lite i ChatGPT och det verkade ju busenkelt”.

Å just där blir man så populär med svaret "Varför pratar ni med mig?", eller så kör man en diplomati som får vilket äktenskap som helst att blekna och ödslar en massa tid till ingen nytta.

Brukar bli det senare, varvid man får vandra genom gyttjan som följer, samtidigt som man får fört fram att det var inte riktigt så enkelt. Det är ju ändå beställaren som får betala och chefen som får ta diskussionen om varför det blev så dyrt

Nu verkar jag inom maskinkonstruktion och inte inom programmering, vilket mer visar på att det är ett vanligt problem oavsett område. Är nog att folk vill få det till att låta enkelt för att spara pengar, tror dom... Det börjar med beställaren och chefen faller på den biten.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det är samma i alla branscher när cheferna gradvis ersätts av heltids-administratörer utan kunskap om den specifika verksamheten. Det finns en etablerad term för detta fenomen: managerialism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Pekar ledarna på underbemanning, att utvecklarrollen blivit mer omfattande och den stora mängd teknisk kunskap som behövs

Omfattande är väl bara förnamnet. Förr hade man en frontend utvecklare, en backend, en som hade hand om databaser, en som driftade hårdvaran på servrarna, en som driftade OS/mjukvara övergripande på servrarna, en som hanterade DevOps biten åt utvecklarna och säkert en-två till unika roller som gjorde något specifikt.

Sedan för en tio-femton år sedan slogs frontend och backend ihop och blev fullstack, gärna med en dos serverdrift också. Och numera har de även slängt på DevOps och CI/CD uppepå det som en ensam utvecklare ska hålla koll på och vara ajour på.

Å så kommer mellanchefer likt en av mina tidigare och föreslår att "Äh vadå, vi kan väl scrape:a _alla_ världens siter med machine learning som säljer det vi gör för att få en bättre bild av hur marknaden ser ut just nu?" Jomenvisst, det är bara starta MachineLearning.exe och den löser biffen, inga konstigheter för oss två utvecklare som ni har på detta 100person+ bolaget att göra det på fikarasten. Lite verklighetsförankring om jag får be... nä jag är inte bitter.

Det gör så jäkla mycket för en utvecklare att ha en bra chef över sig jämfört med en dålig eller medelmåtta.

Permalänk
Medlem

Guube här med, eller snart... tycker det funkar skitbra med olika LLM för att koda, men jag skall också nämna att jag för närvarande mest hobby kodar, inga samhällskritiska system eller avancerade språk, mest for olika varianter av webblösningar.

Det jag ser är att många kodare riskerar att köra sitt eget race och inte alltid se helheten bakom det som faktiskt skall användas i verksamheten.

Jag är definitivt inte en gybbtjyv som inte klarar av att googla, men är kanske försiktigare med vad jag får upp på skärmen.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Även om just den här nämner utvecklare och med koppling till AI, så är det ju långt ifrån unikt för dessa.

Med ständigt ökande krav på lönsamhet ökar också distansen mellan cheferna och de anställdas verklighet.
Som chef ska man ju se till båda delar så att det fungerar optimalt, det går inte i längden att bara pressa på för lönsamhet.
Det krävs rätt förutsättningar och att chefer möjliggör för detta.
Anställda, inte minst mer erfarna sådana, har oftast en hyfsad uppfattning om vad som begränsar.
Anställda som både trivs och har rätt förutsättningar kommer sannolikt prestera bättre över tid än de som inte gör/har det.

Sen börjar vi väl också nå nivåer av produktivitet där det inte går att göra så mycket mer, någonstans finns ju en gräns.
Det finns siffror på hur pass mycket produktiviteten ökat från tidigare i historien, minns inte hur det var i detalj men att det var rejält.

Sen verkar chefer också ha en slags mirakeltro om att saker alltid ska lösa sig.

Underbemanning är definitivt ett chefsproblem som går att lösa, krävs rekrytering.

Har för övrigt sett hur flera olika individer som tidigare inte varit chefer vuxit in i chefsroller. Det är rätt tydligt att ju mer chef personer blir desto mindre förstår de av verkligheten som de själva varit en del av under längre tid, denna process går också väldigt snabbt.
Ju fler chefsled desto mindre har den lägre chefen att säga till om. Det gör även att de vill visa handlingskraft genom att försöka styra saker som inte behöver styrning.
De bättre cheferna är de som inser att så länge något inte direkt skadar verksamheten så ska det inte heller styras och vara tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Väldigt förvånad att så få utvecklare ser ökad produktivitet via AI-vektyg.

Jag tycker både ChatGPT och Copilot har förändrigt mitt jobb avsevärt. Copilot kanske inte gör så stor skillnad (än), men ChatGPT är väldigt mycket enklare att använda än Google e.dyl. för lära sig, och kan dessutom agera bollplank när man kodar.

Ingen av verktygen är bra nog för att generera slutgiltig kod dock för annat en enklare metoder.

Jag är i chock att någon blir effektivare överhuvudtaget av dessa "AI" som allt som oftast inte förstår någonting eller på sin höjd ger samma svar som översta alternativet på Google. Tro mig, hade det hjälp mig så hade jag använt det. Men det gör det inte.

Produktivitetsvinst = 0.

Om folk hade lärt sig grundläggande koncept och läst dokumentationen istället för att i panik fråga AI eller Google så fort det är något så hade det troligtvis sett bättre ut.

Permalänk
Medlem

Det är sen gammalt att chefer inte har har någon koll på läget överhuvudtaget eller verklighetsförankring whatsoever. Ju högre chef, desto mindre koll på vad som är bäst för verksamheten. Ironiskt men sant.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Omfattande är väl bara förnamnet. Förr hade man en frontend utvecklare, en backend, en som hade hand om databaser, en som driftade hårdvaran på servrarna, en som driftade OS/mjukvara övergripande på servrarna, en som hanterade DevOps biten åt utvecklarna och säkert en-två till unika roller som gjorde något specifikt.

Sedan för en tio-femton år sedan slogs frontend och backend ihop och blev fullstack, gärna med en dos serverdrift också. Och numera har de även slängt på DevOps och CI/CD uppepå det som en ensam utvecklare ska hålla koll på och vara ajour på.

Å så kommer mellanchefer likt en av mina tidigare och föreslår att "Äh vadå, vi kan väl scrape:a _alla_ världens siter med machine learning som säljer det vi gör för att få en bättre bild av hur marknaden ser ut just nu?" Jomenvisst, det är bara starta MachineLearning.exe och den löser biffen, inga konstigheter för oss två utvecklare som ni har på detta 100person+ bolaget att göra det på fikarasten. Lite verklighetsförankring om jag får be... nä jag är inte bitter.

Det gör så jäkla mycket för en utvecklare att ha en bra chef över sig jämfört med en dålig eller medelmåtta.

Håller med. Jag är anställd som backend utvecklare. Istället gör jag lite backend, lite frontend, devops, testning, felsökning, sover på meningslösa möten osv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det är sen gammalt att chefer inte har har någon koll på läget överhuvudtaget eller verklighetsförankring whatsoever. Ju högre chef, desto mindre koll på vad som är bäst för verksamheten. Ironiskt men sant.

Men de längre ned i näringskedjan har självklart stenkoll på vad som är bäst för verksamheten. Backendutvecklarna brukar ju framför allt ha stenkoll på marknadsföringsbudgetar. /s

Lite självinsikt skadar aldrig.

Permalänk
Medlem

Detta är egentligen ingen nyhet utan har alltid varit så. Jag har jobbat många år som mjukvarukonsult och många kunder/chefer tycker test, dokumentation och kodkvalitet är ointressant. Kod som inte syns (icke-GUI) är heller inte så viktigt

Har man tur har man en chef/projektledare med utvecklarbakgrund.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies