Få igång gammal XP Burk

Permalänk
Medlem

Få igång gammal XP Burk

Hallå, hoppas frågan är i rätt forum

var precis hos päronen och hämtade min gamla dator som hade vart kul att få igång

Där finns säkert gamla mobilbilder, spel, screenshots från WoW etc, från barndomen

Det är en gammal HP Pavilion 2003-2005 ish med Windows XP

Startade faktiskt först, alla USB enheter lästes in och jag kom till skrivbordet men crashade innan jag han kika direkt i den och jag fick dra strömmen

Nu är den så att startar man Windows normalt står den bara och tuggar, svart skärm med en grå bar nere som aldrig laddar färdigt

Testat felsäkert läge, med nätverk, kommandotolk, senast fungerande konfig, återställningskonsol, ingen funkar

Får Master boot record error, fel på System32/Drivers/pci.sys eller så startar aldrig OS. Har tyvärr inte kvar CDn men har testat att boota från USB-minnen med torrentad Windows XP, olika Ubuntu mm men det går inte heller, man kommer in i BIOS och kan ändra Bootorder men installationen vill inte starta, får svart skärm med ett blinkande - i vänster övre hörne

Finns det nåt sätt att komma in i den, koppla in diskarna i min befintliga dator med Windows 10, kommer jag att se nåt då?

Det är 2st vanliga (ej SSD) diskar, en med SATA och en med IDE, får isåfal skaffa lite adapters men är det lönt?

Mvh Pontus

Permalänk
Medlem

Vill du komma åt filerna så är det lättaste väl externt usb kabinett för respektive typ av disk

Permalänk
Medlem

Kopplar du diskarna som sekundära diskar så ska du komma åt dem från din Windows 10-installation. Likaså om du kör t.ex. Ubuntu från USB, då ska du kunna komma åt alla dina andra diskar därifrån.
Väljer du däremot att ha XP-disken som boot på din Win10-dator kommer det förmodligen inte att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Kopplar du diskarna som sekundära diskar så ska du komma åt dem från din Windows 10-installation. Likaså om du kör t.ex. Ubuntu från USB, då ska du kunna komma åt alla dina andra diskar därifrån.
Väljer du däremot att ha XP-disken som boot på din Win10-dator kommer det förmodligen inte att fungera.

Nej jag vill inte ändra boot order på min befintliga, nöjd om jag kan se Jpeg och liknande fast det är sparat på en Windows Xp burk men det kommer jag att kunna göra då?

Om inte hårddisken är helt trasig då

Ska kika på USB adapters då, tack

Permalänk
Expertgissare

Om du har ett USB minne till övers så skulle jag rekommendera som @dunis90 skrev och göra en live sticka med linux, tex linux lite.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Det vet du säkert, men om du får igång XP, koppla inte upp den mot internet!

Permalänk
Avstängd

Skapa en ny bootbar USB med hjälp av verktyg som Rufus och en ISO-fil av en Linux-distribution som Ubuntu.

https://rufus.ie/sv/

https://ubuntu.com/download/desktop?ref=itsfoss.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det vet du säkert, men om du får igång XP, koppla inte upp den mot internet!

Nej det visste jag faktiskt inte, varför? Säkerhetsrisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Skapa en ny bootbar USB med hjälp av verktyg som Rufus och en ISO-fil av en Linux-distribution som Ubuntu.

https://rufus.ie/sv/

https://ubuntu.com/download/desktop?ref=itsfoss.com

Hallo

Jag gjorde en bootbar USB med Ubuntu och ändrade bootorder, fick upp Grub launcher och provade både Installera Linux och nåt i stil med Installera Linux (graphics only) men installationen startar aldrig

Permalänk
Expertgissare

Du ska inte installera linux på XP datorn, du använder rufus för att skapa ett bootbart USB minne, sedan väljer du att starta ubuntu, då kör du det från USB minnet och installerar då alltså inte ubuntu på hårddisken, för då är din data mer borta är tillgänglig.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Du ska inte installera linux på XP datorn, du använder rufus för att skapa ett bootbart USB minne, sedan väljer du att starta ubuntu, då kör du det från USB minnet och installerar då alltså inte ubuntu på hårddisken, för då är din data mer borta är tillgänglig.

Ahhh, det låter mer logiskt, ska testa det
Tack

Permalänk
Expertgissare

Här kommer en guide från ubuntu själva som verkar bra när jag skummade igenom den
https://ubuntu.com/tutorials/create-a-usb-stick-on-windows#1-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Här kommer en guide från ubuntu själva som verkar bra när jag skummade igenom den

Toppen tack

Jag missförstod nog bootbart först, trodde man skulle installera det på datorn, att man lagt det på en av diskarna utan att formatera partitionerna men låter ju bättre att bara köra det på usb minnet

Permalänk
Expertgissare

Lycka till och berätta gärna hur det går, och fråga på om du blir osäker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATIsuger:

Nej det visste jag faktiskt inte, varför? Säkerhetsrisk?

Så länge man inte kopplar upp sig direkt mot nätet, så kommer ingenting att hända.

Men ja, Windows XP har inte uppdaterats på ett årtioende och källkoden har blivit läckt sedan några år tillbaka, vilket betyder att operativsystemet inte är det säkraste i laget. Men risken är ändå ganska låg om man har en modern router, antivirus, uppdaterad webbläsare (dock få som stöder XP) och inte klickar på eller besöker skumma länkar/hemsidor.

Folk har blivit hysteriska över folk som använder gamla operativsystem, på grund av hur några säkerhetsexperter har demonstrerat på YouTube, vad som händer när man exponerar en XP dator, direkt mot nätet, utan något som helst skydd, vilket inte är representativt av normal användning. Största risken man löper är om man ska ut och surfa med en XP dator från så kallade drive-by nedladdningar, ofta via infekterade annonser.

Den här videon förklarar ganska bra hur det ligger till och vad som är de verkliga riskerna.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Lycka till och berätta gärna hur det går, och fråga på om du blir osäker

Ska definitivt göra, var riktigt kul det här

Har inte hållit på med datorer på ett tag men jag hade tydligen Linux installerat sen gammalt på datorn då jag höll på att experimentera

Dock gick det inte heller att boota upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Så länge man inte kopplar upp sig direkt mot nätet, så kommer ingenting att hända.

Men ja, Windows XP har inte uppdaterats på ett årtioende och källkoden har blivit läckt sedan några år tillbaka, vilket betyder att operativsystemet inte är det säkraste i laget. Men risken är ändå ganska låg om man har en modern router, antivirus, uppdaterad webbläsare (dock få som stöder XP) och inte klickar på eller besöker skumma länkar/hemsidor.

Folk har blivit hysteriska över folk som använder gamla operativsystem, på grund av hur några säkerhetsexperter har demonstrerat på YouTube, vad som händer när man exponerar en XP dator, direkt mot nätet, utan något som helst skydd, vilket inte är representativt av normal användning. Största risken man löper är om man ska ut och surfa med en XP dator från så kallade drive-by nedladdningar, ofta via infekterade annonser.

Den här videon förklarar ganska bra hur det ligger till och vad som är de verkliga riskerna.
https://youtu.be/xBDGCDtIWoU?si=KWVAm6tNi_Z8dfc_

Ah, intressant

Hade faktiskt nätverkskabel i när jag startade upp den men det var under 20 min och det lär väl finnas en brandvägg i routern

Om jag inte minns fel hade jag lite problem med virus som lade sig i system32 när det begav sig, kanske därför den strular

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Sen är det rekommenderat att köra dd-rescue på respektive disk till en image.
typ: ddrescue /dev/sdX sdX.ima sdX.log (X = a, b, c, eller vad nu disken får för beteckning)
Glöm inte log-filen, den gör att man kan starta om utan att börja om från början.
Detta kan ta lång tid om diskarna är halvdåliga, typ flera dagar.
Går det bra så man man skriva tillbaka respektive image med dd, går det inte bra så kan man ju prova skriva tillbaka på en "ny" disk som är lika eller bara lite större än den gamla.

Permalänk
Medlem

Right, följde guiden, ändrade bootorder, och bootar från USB men vad jag än väljer i denna menyn

Så står den bara och tuggar så här

Permalänk
Medlem

stoppa in disken i en annan dator och du kan dra och släppa filerna du vill ha.. (boota alltså inte från xp disken)

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

stoppa in disken i en annan dator och du kan dra och släppa filerna du vill ha.. (boota alltså inte för xp disken)

Det får väl bli nästa steg

Har beställt en adapter från molex till SATA för att koppla in den ena

Och en sata till IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATIsuger:

Det får väl bli nästa steg

Har beställt en adapter från molex till SATA för att koppla in den ena

Och en sata till IDE

Alternativt så bota ifrån en linux distro på ett usb minne och titta vad du har.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Alternativt så bota ifrån en linux distro på ett usb minne och titta vad du har.

Är det inte det jag gör? Följde guiden över och gjorde en USB med Rufus

Permalänk
Expertgissare

Kan vara så att ubuntu inte längre stödjer så pass gammal hårdvara, jag är inte säker. Men det var därför jag rekommenderade linux lite i mitt första svar, det vet jag ska fungera med pentium 4.

Edit.
Inser att linux lite är baserat på ubuntu, men väl värt att prova.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Kan vara så att ubuntu inte längre stödjer så pass gammal hårdvara, jag är inte säker. Men det var därför jag rekommenderade linux lite i mitt första svar, det vet jag ska fungera med pentium 4.

Edit.
Inser att linux lite är baserat på ubuntu, men väl värt att prova.

Ahhh, ska se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATIsuger:

Right, följde guiden, ändrade bootorder, och bootar från USB men vad jag än väljer i denna menyn

<Uppladdad bildlänk>

Så står den bara och tuggar så här

<Uppladdad bildlänk>

Det skulle förenkla hjälpandet om du kunde få tag på en spec med vad du har för komponenter eller åtminstone vilken modell du har.

Med tanke på datorns ålder kan du pröva med ubuntu 17.04 som verkar vara den sista ubuntu som stödjer 32-bit.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Det skulle förenkla hjälpandet om du kunde få tag på en spec med vad du har för komponenter eller åtminstone vilken modell du har.

Med tanke på datorns ålder kan du pröva med ubuntu 17.04 som verkar vara den sista ubuntu som stödjer 32-bit.

Haha. Kom ju inte in i datorn för att kunna kolla systeminfo men jag gick in i min profil och jag hade tydligen gjort en tråd om att jag hade problem med den 2009 xD

Så här står det då

Dator: Hp färdigbyggd dator 3.2 GHZ dualcore intel pentium 4 CPU, windows xp home edition, ATI radeon x600/x550 series tror de är 256MB minne, samt 3.999 GB ram

Permalänk
Medlem

Samma resultat med Linux lite, kommer hit men inte längre

Ska testa det andra där ovan för 32-bit

Permalänk
Medlem

Nu är den igång, bara se om man kan laga windowsinstallationen då

Permalänk
Expertgissare

Skönt att du fick igång det
Det första jag skulle göra är att spara alla filer du vill ha kvar på en extern hårddisk/USB minne, sedan kan du leka med att få igång XP igen

Visa signatur