Analytiker jämför Nvidias AI-investeringar med guldruschen

Permalänk
Melding Plague

Analytiker jämför Nvidias AI-investeringar med guldruschen

En framtid fylld av guld och gröna skogar är inte självklar för det gröna laget, menar Chey Tae-won.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska man gå efter hur Klarnas AI-drivna kundtjänst fungerar, så kommer det krascha hårt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Ai är en hype som kan floppa. För många företag gör dåliga Ai lösningar som säljs för att de är Ai.
Jag skulle dra en liknelse vid spelbranschen 1983: https://sv.wikipedia.org/wiki/TV-spelskraschen_i_Nordamerika_...

Nintendo som var en av de fick branschen att återhämta sig, la in skydd dels för att få licenspengar för spel på deras spel. Men även att folk skulle slippa skitspel som gjorde att deras förtroende minskades. Som spelet ET https://www.youtube.com/watch?v=GXs_pI4Tcmk

Nå precis som datorspel lär Ai inte helt försvinna utan återhämta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ai är en hype som kan floppa.

Håller absolut med. Det finns risk att det är en gnutta för stor hype. Det är många tekniska lösningar och revolutioner som har floppat genom tiderna.

Samtidigt så är AI är här för att stanna. Det är ett verktyg som är oerhört kraftfullt och användbart. Det återstår bara att se i vilken utsträckning och till vilket pris (både utv kostnader men också ur en energi- och miljöfråga).

Permalänk
Medlem

"....Samtidigt ökar kostnaderna för att träna nästa generations AI-modeller, vilket fått vissa analytiker att ifrågsätta om Nvidias investeringar i AI faktiskt kommer att löna sig...."

Permalänk
Medlem

Klart det kommer att krascha...
När... Hur hårt...?
Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

"....Samtidigt ökar kostnaderna för att träna nästa generations AI-modeller, vilket fått vissa analytiker att ifrågsätta om Nvidias investeringar i AI faktiskt kommer att löna sig...."

Alla ska ha sitt när det finns guld att tälja.

Nu finns det nog ingen risk att guldet ska ta slut i det här fallet. Men det blir många munnar att mätta när alla rusar till Klondike AI så lönsamheten är inte oändlig.

Permalänk
Medlem

Verkligheten kommer ikapp förr eller senare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Alla ska ha sitt när det finns guld att tälja.

Nu finns det nog ingen risk att guldet ska ta slut i det här fallet. Men det blir många munnar att mätta när alla rusar till Klondike AI så lönsamheten är inte oändlig.

👍

Permalänk
Medlem

Gillade den här bilden:

Permalänk
Medlem

AI har sina fördelar men man ska inte tro att den klarar av komplexa saker.
Inom specifika områden kan den vara ett bra komplement typ inom sjukvården för att hjälpa läkare med diagnos på specifika saker. Ex söka efter hudcancer.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Precis som IT-bubblan så är det väldigt sällan som första iterationen leder till den stora "revolutionen". Jag tror AI har sin plats i framtiden men jag tror attdet är för tidigt och för stora förväntningar. Har själv avslutat ett internt AI-verktyg i 10 miljoner klassen och jag tror inte man kommer få tillbaka investeringen.

Jag tror dock att om 5 - 10 år när någon vågar ta upp spillrorna och sattsa igen då kanske vi har något. Jag tror också att det kommer leva kvar i någon mån som ett stöd i vissa samnhang. Men frågan är vem som ska underhålla dessa generell tjänster när inte pengarna att driva det finns kvar.

Permalänk
Medlem

AI som teknik kommer fortsätta utvecklas, sen om nuvarande LLM eller annat kommer ersätta detta, och det är väl där skon klämmer för Nvidia

Men nu när ’alla’ bygger NPU i alla kiselprodukter så kommer väl dessa hitta en bra användning framöver oavsett, så jag gissar att Nvidias produkter kommer fortsätta användas och ökas

Permalänk
Medlem

AI är här för att stanna men det är för många företag som satsar för hårt på AI. Alla kommer inte överleva.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tror några få storföretag kommer bli kvar till slut som DeepMind ex o så.

A.I tror ja kommer revolutionera samhället ännu mer än iPhone gjorde.
När robotarna börjar ersätta mer o mer folk i arbetslivet.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]