Permalänk

Ny fjärrkontroll för KODI?

Hej,

Min gamla HAMA MCE IR fjärrkontroll som jag använder till Windows/KODI är riktigt sunkig och IR-mottagaren är tejpad för att den gått sönder.
Använder den ihop med EventGhost för att få det att fungera bra.
Jag är på jakt efter en ny fjärrkontroll att styra Windows/KODI med. Hittar inte mycket till utbud. Vill helst inte lägga så mycket, ju mindre desto bättre, bara dom flesta standard funktionerna finns där så

Har ni några tips på ny billig fjärrkontroll?

Permalänk
Medlem

@timebandit Har du någon gammal fjärr som ligger o skräpar, kanske till nån gammal tv eller receiver?

I så fall kan jag rekommendera en FLIRC! Det är en liten mottagare som du sedan kan använda i stort sett vilken fjärrkontroll som helst till, grymt bra!

Jag har den första versionen men jag kan inte tänka mig att den nya skulle vara sämre

Verkar inte vara det lättaste att hitta en nuförtiden men finns på RaspberryPi.dk för €34,58 med frakt.

Alternativt att du kanske kan få tag i en begagnad.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Skrivet av immutable:

@timebandit Har du någon gammal fjärr som ligger o skräpar, kanske till nån gammal tv eller receiver?

I så fall kan jag rekommendera en FLIRC! Det är en liten mottagare som du sedan kan använda i stort sett vilken fjärrkontroll som helst till, grymt bra!

Jag har den första versionen men jag kan inte tänka mig att den nya skulle vara sämre

Verkar inte vara det lättaste att hitta en nuförtiden men finns på RaspberryPi.dk för €34,58 med frakt.

Alternativt att du kanske kan få tag i en begagnad.

Har kikat lite på just FLIRC SKIP 1S men då dom har stora problem med battery drain så struntar jag i den produkten.
Men tipset gällande FLIRC USB är ju riktigt bra om det fungerar som det sägs Minns inte om jag har kvar någon gammal fjärr men det går alltid att lösa. FLIRC kanske är det billigaste och enklaste. Skall nog klicka hem en sådan...

Permalänk
Medlem

Det är skitsvårt att tipsa om fjärrkontroller, är ju så mycket en fråga om personliga behov. Jag kör en gammal AppleTV2-remote med den första versionen av Flirc till Kodi. Funkar perfekt, och har lagom många knappar för daglig användning i mitt tycke. Den är kompletterad med ett Logitech k400i-tangentbord till mer avancerade operationer.

Vill du bara ha billigt som liknar den remote du länkat bild på, så föreslår jag att du ebayar hem vilken MCE-remote som helst som du tycker se ut att passa dig. Dito från kända "märkestillverkare" typ Dell, HP, Lenovo, etc. håller en bra lägstakvalitet om det är en faktor du tar hänsyn till, annars finns det hur mycket billigt kinacrap som helst av varierande kvalitet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Det är skitsvårt att tipsa om fjärrkontroller, är ju så mycket en fråga om personliga behov. Jag kör en gammal AppleTV2-remote med den första versionen av Flirc till Kodi. Funkar perfekt, och har lagom många knappar för daglig användning i mitt tycke. Den är kompletterad med ett Logitech k400i-tangentbord till mer avancerade operationer.

Vill du bara ha billigt som liknar den remote du länkat bild på, så föreslår jag att du ebayar hem vilken MCE-remote som helst som du tycker se ut att passa dig. Dito från kända "märkestillverkare" typ Dell, HP, Lenovo, etc. håller en bra lägstakvalitet om det är en faktor du tar hänsyn till, annars finns det hur mycket billigt kinacrap som helst av varierande kvalitet.

Ja så kan det vara i många fall men som jag först skrev att jag bara behöver dom vanliga funktionerna. Dvs spola, paus, play osv
Jag har vart riktigt jäkla nöjd med min HAMA MCE, haft den sjukt många år. Hittar inte riktigt någon likadan men hittat en på Amazon för ca 200:-
Det närmsta jag kommer är:

Försökt med ebay och amazon men verkar svårt att hitta mer likt den jag har.

Knapparna sitter dock inte där jag vill ha dom men man vänjer sig kanske.

Permalänk

har för mig jag haft någon att nån gång som kunde agera fjärr till dator (kan ev varit bara till XBMC/Kodi)via bluetooth

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Jubileumsmästare

Själv har jag alltid kört Yatse på telefonen, men den funkar bara för att styra KODI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timebandit:

Hej,

Min gamla HAMA MCE IR fjärrkontroll som jag använder till Windows/KODI är riktigt sunkig och IR-mottagaren är tejpad för att den gått sönder.
Använder den ihop med EventGhost för att få det att fungera bra.
Jag är på jakt efter en ny fjärrkontroll att styra Windows/KODI med. Hittar inte mycket till utbud. Vill helst inte lägga så mycket, ju mindre desto bättre, bara dom flesta standard funktionerna finns där så

Har ni några tips på ny billig fjärrkontroll?

<Uppladdad bildlänk>

Sök på MCE remote så hittar du massor.

Permalänk
Medlem

@timebandit Antar att datorn som används inte stödjer HDMI CEC?

En helt underbar funktion som fungerar med RaspberryPi och liknande enheter men även intel NUC minidator.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag kör en Firestick fjärris till min Nvidia Shield (och därmed också Kodi) o tycker den funkar klockers. Svart, liten och utan massa onödiga knappar. Går på blåtand också så man slipper tänka på det där med att sikta rätt.

Permalänk
Medlem

Flikar bara in och slår ett slag för FLIRC USB. Riktigt smidigt att ställa in.

Kör själv en fjärr till TLBB V8. Önskar dock jag inte hade slängt fjärren till förra TLBB jag hade. Den hade tangentbord på baksidan. Men om FLIRC skulle stödja så många knappar vet jag ej.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Snusfri

Jag körde med en sådan här HP MCE Remote en gång i tiden när jag hade en gammal Celeron 847 som HTPC med Kodi, fungerade riktigt bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

För det första så är en touchpad INTE en fjärrkontroll, det ska vara fysiska knappar som man kan KÄNNA sig till utan att titta!!!

Har haft/använt mååååååånga olika bluetooth fjärrkontroller några få har varit användbara dock aldrig bra, men dom flesta är absolut ren skit.
Det är då att du aldrig kan vara helt säker på att ett knapptryck registreras på en gång heller tar 1-3 sek heller inte alls, en del var så dåliga att man fick mer missade/dubbel/trippel/fyrdubbla tryck än det rätta trycket man ville ha.
Dvs det händer ganska ofta att man tror att ett tryck ej reggades och man trycker en gång till och 1sek senare får man två tryck.
Detta är oerhört irriterande i längden.

Då är samma fjärkontroller men med RF istället för BT klart bättre men även här så kan det missa knapptryck lite då o då men oftas handlar det då bara om missade tryck och inte att man får 2-3 tryck på en gång efter några sek.

Exempel på en BT fjärr är G20bts https://www.amazon.se/s?k=G20BTS&crid=16SS0X6HDAMC0&sprefix=g...
Och G10bts scrolla ned en bit G20 verkar vara den som har mindre problem/bättre kvalite än G10 dock när jag kollade runt för 6-8mån sedan.

Sen finns det diverse "Air Mouse Remote" en del BT en del RF och tex https://www.amazon.se/dp/B07NNWRG3B?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_... är en nästintill exakt kopia av G20bts (eller om det är tvärtom).
Men denna funkar så mycket bättre än BT G20bts fjärren.

Inga av dessa har speciellt hög kvalitet och problem verkar inte vara direkt ovanliga med dom, misstänker att dom troligen inte kommer ha så lång livstid heller.
Men många av dom andra typerna av BT och RF fjärrar du ser när du söker på tex air mouse verkar oftas vara snäppet sämre än just dessa två typerna jag länkade.
Fördelen med dessa är ju att det är RF/BT och man slipper leka sniper.

FLIRC vs MCE usb dongle!
FLIRC är det bättre valet utan tvekan och funkar med dom flesta IR fjärrkontroller och då många olika typer av IR protokoll MCE funkar oftas bara med en typ av IR protokoll.
MCE brukar även vara riktig dålig mottagning på oftas kombinerat med en väldigt låg vinkel från rakt framifrån som dom ens kan se IR signalerna från alls, (leka sniper varje gång man ska använda fjärren).
Flirc funkar oftas på betydligt längre avstånd och oftas från betydligt större vinkel, oftas även om man studsar IR signalen på vägg/tak, dvs det är oftas en väldigt stor skillnad.
Priserna för mce vs flirc är i stort sett det samma ibland är en dyrare än den andra så flirc är väldigt prisvärd enligt mig.

Själva fjärrkontrollen så kan du alltid titta på replacement remote till tex samsung/panasonic tv då många verkar gilla dom till HTPC och har du tex en samsung tv så kommer en panasonic fjärr ej att störa/kontrollera den (eller tvärtom) då dessa har ir koder från långtifrån varandra.
Vilket tyvärr kan hända med en del kombinationer av andra fjärrkontroller/tv, dock ganska sällsynt.
Hade själv valt en orginal fjärr över tex "YOSUN Universal Remote Control for All Samsung" då en org troligen har betydligt bättre kvalitet.
https://www.amazon.se/s?k=original+replacement+remote&crid=2U...

Själv så provade jag ju som sagt här över en G20bts BT och en RF fjärr, BT fjärren var för att jag köpte fel då dom ser nästan likadana ut och gissar att jag tryckte på fel tab i firefox och köpte den.
Så fick köpa RF fjärren men den missar klick lite för ofta så användes i ca en vecka innan jag gick tillbaks.

Och det handlar då om en logitech companion (har även en Logitech smart) fjärr som istället för logitechs smart hubb använder en raspberry pi2 och en Logitech unifying receiver (dvs usb dongel till deras tbord/möss) och sen en IR blaster från gpio pinnarna på pi'en.
Mer info om detta här https://www.avsforum.com/threads/sympathy-remote.3190935/?nes...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Min BT-fjärris funkar finfint iaf, enda är väl att man behöver "väcka" den på morgonen genom att trycka på nån knapp och vänta ett par sekunder, efter det rullar den på bra. Skönt att slippa sikta rakt mot mottagaren också, kan ha fjärrisen under filten eller nåt och ändå så registreras trycken.