Intel bekräftar anledningarna till problem med instabilitet

Permalänk
Medlem

Intel har varit med länge och har kunskapen, så om de säger att de hittat ett problem med microkoden som styr processorns interna ström fördelning så är det säkert så, och möjligt att det är orsaken till problemet.
Men det finns fler frågor som behöver svar, som har det här problemet orsakad degradering och obotlig skada i drabbade processorer?
Det förekommer även uppgifter om processorer som drabbats av oxidering internt, ska tydligen röra sig om processorer tillverkade mellan Mars 2023 och Mars 2024, men fortfarande oklart om detta stämmer än.
Sista ordet i det här problemet är nog inte sagt än, men först får vi se vad den här nya koden kan göra och om problemet löses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ja.
De som har problem just nu bör köra en RMA.
De som inte har problem skall uppdatera till senaste BIOS samt köra patchen när den kommer för att undvika att få problem.

Tråd på Reddit där Lex från Intel berättar mer.

Kul att Intel har en Lex… passar ju in på AMDs Superman-tema (K:et i deras äldre arkitektur-namn står för Kryptonite och Intel är då Superman)

Permalänk
Medlem

Intel må ha funnit orsaken.
Men det betyder tyvärr inte att problemet är över, då alla CPU'er som blivit exponerade för felet i microcoden kan vara påverkade även efter att moderkortet blivit flashat med ny microcode.
Ovanpå det så finns fortfarande CPU'er ute som är påverkade av oxidering på silicon vias för gen 13.

Ett inlägg på intels forum sätter verkligen fingret på omfattningen:

No, they have not been completely open at all. That's why people are still speculating. They didn't explain exactly what is going on. They just said incorrect elevated voltages requested by the CPU microcode are the root cause. They didn't describe exactly which voltages they are talking about, and how exactly the elevated voltages caused the instability issue.

In particular, they didn't say if the elevated voltages caused irreversible degradation of the CPU, which in turn caused the stability issues. They didn't say if fixing the microcode will make the affected CPUs stable again, or if the fix just prevents further degradation of the CPU. They didn't say if the microcode update will reduce performance to restore stability.

It's very likely that there is permanent damage to the CPUs exposed to the excessive voltage. Even CPUs that are still stable now may have had their life significantly reduced already. My CPU is unstable, it became unstable after just a couple of months of use, and I had to reduce its maximum frequency repeatedly, every 3-4 months, to keep it stable. It's very likely that it has been permanently damaged by this issue, and it might have been affected by the oxidation issue too, and it will probably have to be replaced.

Even the oxidation question has only been answered on reddit after somebody asked, instead of adding this information here from the beginning. I mean, I appreciate we got some information, but considering the scale of the issues its less than I expected.

For the oxidation issue for example, we don't have the exact time range for the products affected, or other ways to identify if we are affected or not. I bought my CPU in December 2022, so since the oxidation issue was fixed in 2023, I'm almost certainly affected.

Källa: community.intel.com/t5/Processors/July-2024-Update-on-Instability-Reports-on-Intel-Core-13th-and/m-p/1617186#M74809

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

hur ska man gå vidare i kommande cpu generationer?

jag menar incitamentet finns ju kvar för tillverkare att totalt överdriva överklockningarna vid release och ljuga om att siliconet "klarar detta" och sedan vinna alla tester... sen 6 månader down the line, så släpper man en bios uppdatering som sänker prestandan med 15% och alla är nöjda? känns som något är allvarligt fel här

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

jag menar incitamentet finns ju kvar för tillverkare att totalt överdriva överklockningarna vid release och ljuga om att siliconet "klarar detta" och sedan vinna alla tester... sen 6 månader down the line, så släpper man en bios uppdatering som sänker prestandan med 15% och alla är nöjda? känns som något är allvarligt fel här

fast detta har juh i regel aldrig hänt förut, och skulle intel göra det med flit så skulle alla gå över till AMD redan efter 2-3 år

Permalänk
Avstängd

Kan svenskar ens lyckas reklamera sin CPU? Blir väl svårt att bevisa att det är fel på den.
Frågan är också hur man ens vet om det är fel på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har det ens varigt några problem med processorer som har körts på ''stock'' voltage?

Om man skall tro Level1 Tech så har detta uppdagats i produkter som kört stock spänning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har släppt en ny video i ämnet:
" Intel's Biggest Failure in Years: Confirmed Oxidation & Excessive Voltage "

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Gamers Nexus har släppt en ny video i ämnet:
" Intel's Biggest Failure in Years: Confirmed Oxidation & Excessive Voltage "

https://youtu.be/OVdmK1UGzGs

Vet inte riktigt vad Intel håller på med.

Först publicerar de en halvkass förklaring att det beror på microkod länkad till "Excessive voltage" (vilket inte alls förklarar de processorer som suttit i servermoderkort och därför haft lägre spänning) och nu skall tydligen oxidation vara en bov i dramat och därför kan deras egna fix inte vara tillgänglig? Det är liksom som ena handen inte vet vad den andra gör..

GN nämner även att Intel inte verkar vara 100% ärliga när det kommer till RMA-processen (01:30 in i klippet) heller. Tydligen säger de nej till vissa RMA-fall om produkten skall ha inhandlats innan Intel var "medveten" om problemet (om jag tolkar GN rätt)? Om så är fallet är det på snudd till lagbrott från Intel eftersom detta skulle innebära ett produktionsfel och därför spelar det ingen roll när de blev "medvetna" om problemet utan där skall ju produkten bytas ut oberoende.

En sak är dock säkert. Det går "bra" för Intel nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ja vad skall man säga Intel.........

Är nästan så man saknar föregående VD som alla sa var problemet.

Intel börjar mer och mer påminna om hur Being håller på att implodera.

Skulle kalla detta ders Starliner Kapsel.

Tackar Gudarna att det inte är 737 MAX med tanke på all oskyldiga dödsoffer den katastrofen skapat.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Leiri:

Kan svenskar ens lyckas reklamera sin CPU? Blir väl svårt att bevisa att det är fel på den.
Frågan är också hur man ens vet om det är fel på den?

Är det ett välkänt problem är det inte särskilt svårt. Om inte Intel initierar en öppen återkallning kommer man som kund fortfarande behöva styrka att ens egen processor krånglar, men bevisbördan är inte särskilt tung.

Beroende på hurpass utbrett problemet visar sig vara och hur Intels försök att avhjälpa påverkar processorns prestanda kan möjligtvis även en väg att reklamera öppnas upp där, om processorn inte längre matchar specifikationerna när den såldes.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Är det ett välkänt problem är det inte särskilt svårt. Om inte Intel initierar en öppen återkallning kommer man som kund fortfarande behöva styrka att ens egen processor krånglar, men bevisbördan är inte särskilt tung.

Beroende på hurpass utbrett problemet visar sig vara och hur Intels försök att avhjälpa påverkar processorns prestanda kan möjligtvis även en väg att reklamera öppnas upp där, om processorn inte längre matchar specifikationerna när den såldes.

Frågan är ska man kontakta intel eller sin ÅF om man har Garanti kvar? ÅF brukar ha noll koll. Åtminstone deras support.

Permalänk

Vi går emot tider med minskade säkerhetsmarginaler på allt. Jag förstår även hur moderkorttillverkare kan tänka, att ta till lite extra spänning gör att deras moderkort blir lite stabilare, kanske presterar cpun lite bättre. Det sliter dock lite mer på cpun.

Permalänk
Medlem

Slarv i valideringen alltså. Ordentlig validering kostar mycket pengar. De tyckte väl det var lite för mycket och valde att skära ner på vissa delar för att spara pengar. Detta är inget jag vet säkert eller kan bekräfta men det är ändå ett vinstdrivande företag vi snackar om. Det är nästan ovanligt att stora sådana ägnar sig åt dumsnåla tilltag som tillslut biter den i arslet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Vet inte riktigt vad Intel håller på med.

Först publicerar de en halvkass förklaring att det beror på microkod länkad till "Excessive voltage" (vilket inte alls förklarar de processorer som suttit i servermoderkort och därför haft lägre spänning) [...]

Nja, de säger ju faktiskt att spänningsfelet beror på felaktig mikrokod i processorn, vilket därmed påverkar oavsett moderkort och chipset.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Kontot avslutas

Tråkigt att ha en cpu som man vet kanske är trasig/degraderas fort.

Tror ni detta kommer eskalera så de får byta ut allas cpuer till en ny batch där detta kanske är fixat eller hur ska de lösa detta.

Jag personligen tror denna nya microkod bara förlänger ett kort tag innan felen dyker upp igen.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 9070 XT Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

För 1-2 år sedan skrev jag om Intels utmaningar framåt, då försvarades de i god ordning De har ju så stor kassa, så det gör inget att marginalerna och marknadsandelarna minskar.

Jag är inte säker på att Intel finns kvar om 10 år, om de gör det så är risken stor att de har en mindre roll att spela än idag. X86 är på väg att ersättas av ARM och de hänger inte alls med AMD varken på CPU eller GPU, och när det gäller AI är de sämst av de tre stora.

Intel hade allt och kastade bort det.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ugh! Undrar om det är det här problemet jag dras med... Har en custom-PC som hänger sig konstant i load, oavsett om jag kör CPU/GPU benchmark eller power-benchmark. Hittar inget som sticker ut någonstans i GPU-Z loggarna...

Gjord felsökning:
Ominstallation
Uppdatering av chipset/drivers
Flashat bios
Reseatat samtliga kablar/komponenter
Bytt moderkort
Bytt RAM
Bytt GPU
Bytt PSU

Felet kvarstår. Endast CPU nu som inte är utbytt... Borde nog höra av mig till Webhallen igen om att byta CPUn med, alternativt avvakta den här kommande uppdateringen.

Shoutout: Stort tack till Webhallen som varit super hjälpsamma, vänliga och tillmötesgående med det här udda problemet och utan knussel löst byte av delar)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,
Galleri Ancalagon The Black

Permalänk
Hedersmedlem

@Deriveh Om din signatur stämmer så lär det inte vara just detta felet du drabbats av, då inget av de två problem som uppdagats hittills lär påverka något före 13000-serien. Men med det sagt så händer det att processorer dör oavsett, även om det är en av de sällsyntare komponenterna att strula, så det är definitivt värt att prova byta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Den här var ju fin också

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Får se hur detta spelar ut. Sänker de övre gränsen för spänning så att processorerna inte längre klarar lovade frekvensen så öppnar det för "class action" stämning i USA. Erkänner de tillverkningsfel kan det påverka aktiekursen. Än så länge är rykten och diskussioner på entusiast nivå. Många anser att det billigaste för Intel är att bara byta ut CPUerna tills garanti tiden gått ut och undvika komma med detaljer som kan hamna på första sidan av stora nyhetssajter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Ugh! Undrar om det är det här problemet jag dras med... Har en custom-PC som hänger sig konstant i load, oavsett om jag kör CPU/GPU benchmark eller power-benchmark. Hittar inget som sticker ut någonstans i GPU-Z loggarna...

Gjord felsökning:
Ominstallation
Uppdatering av chipset/drivers
Flashat bios
Reseatat samtliga kablar/komponenter
Bytt moderkort
Bytt RAM
Bytt GPU
Bytt PSU

Felet kvarstår. Endast CPU nu som inte är utbytt... Borde nog höra av mig till Webhallen igen om att byta CPUn med, alternativt avvakta den här kommande uppdateringen.

Shoutout: Stort tack till Webhallen som varit super hjälpsamma, vänliga och tillmötesgående med det här udda problemet och utan knussel löst byte av delar)

Jag skulle prova att klocka ner den några hundra Mhz för att se resultatet. Stabiliserar den sig är den nog kass. Gör den det inte, ja då är den nog också kass

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Varför är inte nyheten uppdaterad när Intel själva har uppdaterat om läget på reddit?

https://www.reddit.com/r/intel/comments/1e9mf04/intel_core_13...

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Varför är inte nyheten uppdaterad när Intel själva har uppdaterat om läget på reddit?

Jag känner mig också extremt kränkt att folk missar saker i Intels snurriga kommunikation på flera inofficiella fronter...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Mmm såg någon annanstans den nya intel lineupen nämnas. 14901K jämfört med 14900KE går från 24 till 8 kärnor, lär ju påverka både pris energieffektiviteten en hel del, kan bli en framtida favorit för gamers. Beror kanske lite på hur intel sköter problemen de har nu men hårdvaruköpare OCH hårdvargranskare brukar ha ganska kort minne. Såg inte några uppgifter om L3 chache i videon (kanske för att jag halvsov ) men vem vet, om det nu inte alls nämndes så kan man ju åtminstone fantisera om att det är någon form av svar på AMDs X3D cpuer En teori är att intel vill ha en processorer som kan slåss med AMD om gamingprestandakronan för ungefär samma pengar?

edit: cache står tydligt utsatt, drogs med och fantiserade lite mycket Verkar som processorerna är för embedded system, dock lga1700 och inte bga iaf. Någon lär ju få tag på en 14901KE och testa, kan ju bli kul att se skillnaden mot en 14900K i ett rent gaming scenarie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Deriveh Om din signatur stämmer så lär det inte vara just detta felet du drabbats av, då inget av de två problem som uppdagats hittills lär påverka något före 13000-serien. Men med det sagt så händer det att processorer dör oavsett, även om det är en av de sällsyntare komponenterna att strula, så det är definitivt värt att prova byta.

Nej nej, det gäller inte en dator i min signatur. Det är ett custom-bygge jag gjort åt en "kund" men inte levererat p.g.a. instabilitet. Det är en 13700k prolle.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag skulle prova att klocka ner den några hundra Mhz för att se resultatet. Stabiliserar den sig är den nog kass. Gör den det inte, ja då är den nog också kass

Hahaha, ja. (Har iofs inte testat att klocka ner den, tror dock inte det hade uppskattats.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Skicka in det som ett nyhetsförslag. Sommarredaktionen är förmodligen djupt upptagna med att skriva nästa läskclockersutvärdering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Det är inget märkligt, Reddit är inte särskilt stort i jämförelse med ex. traditionella medier, eller varför inte bolagets egen hemsida.

Intel är ett stort skämt i nuläget, någon får antagligen sparken för att de har släppt fram en bristfällig produkt som potentiellt kan kosta företaget miljarder och åter miljarder dollar.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Det känns som en sak man bara kan göra en gång innan man totalt sabbat sitt rykte och förtroende.
Tror snarare detta kommer att leda till att både Intel och AMD blir mer försiktiga med spänningar och klockfrekvenser framöver. Alla deras kunder är inte gamers som bara vill ha maximal FPS till varje pris, stabilitet är för de flesta ännu viktigare (även på vanliga konsumet-processorer).

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti