Kollar lite på hårddiskar från Western Digital och det verkar som WD Gold och WD Ultrastar serien är topp diskar. Dom verkar vara främst för Datacenter så dom kan låta lite antar jag? Det har ändå ingen betydelse för mig. Jag vill kunna skriva och läsa mycket data till den och den kommer vara på dygnet runt. Både pålitlighet och prestanda är viktigt för mig. Jag läser dock på nätet att WD Gold är i EOL. Stämmer detta? Varför tillverkas Gold diskarna fortfarande då? Jag undrar också ifall nån använder eller har WD Ultrastar diskar och vad ni tycker om dom? Om jag har missat nåt. Vilka serie av diskar från WD ska man köpa om pålitlighet och prestanda och att det har så lång livstid som möjligt?
Jag är väldigt nöjd med mina WD Red som går 24x7. (D.v.s. jag kör NAS-diskar i min desktop.) Det viktigast är nog att du kollar upp vilka disk-familjer och storlekar som är CMR (PMR) vs SMR, där de senare ger bättre kapacitet, men sämre skrivprestanda, beroende på vad du behöver. Kan vara lite pyssligt att gräva fram en klar översikt över detta. Räkna med att sitta med Google ett par kvällar.
Det beror alltså på om du skall köra en som bootdisk, ha en ensam extradisk i din stationära eller anordna en raid-samling.
Här är en uppdatering på dina uppgifter om att Gold skulle försvinna. Ursprungligen fortsatte produktionen för den kinesiska marknaden där nog namnet ändå betydde något (guld är alltid populärt i Asien), Ultrastar var ett mer känt modellnamn i väst.
https://www.pnpstorage.com/blogs/hdd-2/10228-wd-gold-vs-ultra...
2015-10 HGST stops operating autonomously , almost 7 years after the WD acquisition
2018-10 WD announces to Channel the transition from Gold to Ultrastar. Gold is Marked End of life
2019-09 WD announces that Gold will be Brought Back.
Om du inte känner till historien bakom IBM och HGST så ger första stycket i https://en.wikipedia.org/wiki/Deskstar en bra intro till var Deskstar och Ultrastar kommer ifrån. Ultrastar wikin är rörigare skriven.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.