Följ Black Week på SweClockers

Är det värt att studera IT på universitetet?

Permalänk

Är det värt att studera IT på universitetet?

Jag har precis träffat en person som hoppade av universitetet medan han studerade computer science för att han påstod att internet ger dig mycket bredare kunskap och att universitetet bara är för "människor som inte kan lära sig på egen hand" och "människor som inte kan göra sin egen sak" (som i företag, program, etc).

Det gav mig lite tankar. Även om jag känner att universitetet har gett mig möjligheter som jag normalt aldrig skulle få, är det fortfarande vanligt att höra att allt går att lära sig på internet och se ner på folk som väljer att studera. Är det faktiskt värt det?
Min linje är civilingenjör IT

Permalänk
Medlem

Jag vill påstå att du på universitet får en annan bredd på utbildningen än om du cherry-pickar kurser eller information på internet.

Visst kan du bli riktigt duktig genom att lära dig saker själv/via nätet, men du får inget kvitto på det. Söker du t.ex. ett jobb är det lätt att visa upp din ingenjörsexamen som ett kvitto på att du har viss kompetens. Det är svårare som självlärd (eller kräver att du lägger tid på projekt som kan visas upp).

Kort sagt. En universitetsutbildning är alltid bra, men det är inte omöjligt att bli duktig utan en. En utbildning är också ett plus vid jobbsök, men andra referenser/erfarenheter kan också funka.

Side notice: Jag hoppade av universitetet efter två år för att börja jobba. Huvudorsaken var att jag tyckte min utbildning var för bred och att stora delar inte intresserade mig. Känner nog att jag lärt mig mer (av intresse) sedan jag började jobba än vad jag gjorde när jag pluggade. Inser dock att de som pluggade vidare har ett bredare kontaktnät idag, som gynnar dem när de hoppar mellan olika jobb.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

För- och nackdelar finns med studier på universitet.

Jag har själv pluggat och hjälpt kompisar ta sig igenom. Det är en saligt blandad kvalité man kan få uppleva på docenter, professorer och vad som kanske bäst bör kallas närvarande.

På papper ser det väldigt bra ut, du bevisar att du har tagit dig igenom en utbildning, speciellt av den storleken.
Det krävs mer disciplin och kunskap om du ska göra det utan vägledning och ensam.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av Barafragar:

Jag har precis träffat en person som hoppade av universitetet medan han studerade computer science för att han påstod att internet ger dig mycket bredare kunskap och att universitetet bara är för "människor som inte kan lära sig på egen hand" och "människor som inte kan göra sin egen sak" (som i företag, program, etc).

Det gav mig lite tankar. Även om jag känner att universitetet har gett mig möjligheter som jag normalt aldrig skulle få, är det fortfarande vanligt att höra att allt går att lära sig på internet och se ner på folk som väljer att studera. Är det faktiskt värt det?
Min linje är civilingenjör IT

Först och främst: Vad är det för livsattityd egentligen? Gör som du vill i ditt liv, överväg för- och nackdelar och acceptera det ofta faktumet att du inte kan få allt här i livet och därmed alltid måste leva med faktumet att alla val innehåller "dolda ofrivilliga kompromisser". Och varför skulle dina val i ditt liv behöva bero på vad andra har gjort för val i deras liv? Det luktar lite avundsjuka här vilket säger en del om den individens karaktär. Den personen låter som en potentiellt problematisk framtida arbetskollega om du frågar mig.

För det andra, vi är alla mer eller mindre "självlärda" när det väl kommer till kritan. Bara för att du går en utbildning betyder inte att kunskap och färdigheter automatiskt "installeras" i din hjärna som någon app på mobiltelefonen. I sådana fall hade alla som gått utbildningar kommit ut relativa lika kompetenta och duktiga vilket absolut inte är fallet. Personligen upplever jag att utbildningar oftast är mer strukturerade och ha en logisk upptrappning i vad du lär dig än om du försöker lära dig utan denna "vägledning". Om du inte vet vart du ska börja, vad ska du då börja med? En annan fördel med utbildningen som du går är att när du är färdig med den och har en examen så blir examen även ett kvitto på att du klarar av att ta dig igenom utmaningar förutsatt att framtida rekryterare kan göra denna extrapolering när de skummar igenom ditt CV.

Till sist så är det bara du som kan avgöra om det är värt det eller inte för det är din utbildning i ditt liv, inte någon annans utbildning i deras liv. Utbildningsnivå är positivt associerat med bättre hälsa om du vill ha någon extra knuff i att slutföra din utbildning - särskilt om du har CSN-lån i samma veva som ska betalas tillbaka oavsett utbildningsutfall.

När du har slutfört din utbildning får du även en viss ökad nivå av självkänsla för att du inser att du klarade av den utmaningen trots allt. Ett sista råd är att leva ditt liv primärt genom ditt liv och inte genom andras liv vilket är ett råd min mor gav mig för flera år sedan.

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

För egen del så läste på universitet jag för att jag tyckte att det var kul. Jag hade inte lärt mig matematik, transformer, logik, kompilatorer osv. på egen hand. Avslutningsvis så gav det mig en bred verktygslåda där jag sett lite av varje och lärt mig att se saker ur andra perspektiv. Läste också 5 år datateknik/datavetenskap.

Man kan vända på det, säga att det är 5 års träning på att lära sig nya saker i snabb takt. Det var också 5 år av att vässa hjärnan och bli mer analytisk samt träffa och diskutera med likasinnade. Det är en stimulerande miljö för att byta tankar och idéer.

Permalänk
Medlem

Utbildning passar den absoluta majoriteten, är du såpass duktig / självlärd kommer du vara anställd innan du ens börjar universitetet. Har du dessutom någon form av intresse av t.ex att bygga något eget så passar universitetet bra då du kommer träffa klasskompisar med samma intresse.

Har flera i min umgängeskrets som byggt framgångsrika företag med klasspolare via skolprojekt och andra som landat bra jobb via utbildningen enkelt och tryggt.

Någon enstaka hjälte i skolan minns jag som alltid var tre steg före utbildningen och hade byggt diverse system - Är man en av dessa så fyller väl inte utbildning någon större roll men vad är oddsen för det?

Permalänk
Medlem

Är högavlönad IT-tomte som inte pluggat på universitet. Det är visserligen sant att det går att lära sig ett specifikt ämne snabbare och mer fokuserat genom typ internet, men för att tala klarspråk så är det oerhört värt att utbilda sig om du har möjligheten till det. En examen kommer alltid se bra ut på CV:t och kommer öppna många dörrar för dig i framtiden. Det är extremt mycket enklare att landa ett bra betalt jobb med schyssta villkor med en civingexamen i bagaget.

Plus att om du börjar plugga i rätt ålder så kommer du plugga med andra människor i ungefär samma ålder och liknande intressen och potentiellt hitta vänner för livet. Det är en svårslagen gemenskap där.

Så gör dig själv en tjänst och plugga om du tror att du klarar av det. Jag önskar att jag hade gjort det, även om det gick helt okej för mig till slut ändå.

Permalänk
Medlem

Jag är självlärd och det har fungerat bra. Men, avsaknaden av etablerade metoder och tankesätt har legat mig i fatet ibland. Har t.ex. alltid haft en besk avsmak mot allt vad byråkrati heter. Men friheten att tänka utanför boxarna har varit min styrka. Så det är både för och nackdelar där jag tror att en gruppdynamik med båda typerna av utbildningar ger mest för ett företag. Man brukar ju skämtsamt säga att akademikerna inte vet "vilken ända av en skruvmejsel man skall hålla i". Men det gäller nog för vem som helst de första åren i arbetslivet, om man inte snickrat eller tokmeckat i tonåren.

Summering: Oavsett vilken väg du tar, glöm inte att skaffa två ben: Bred teori och fysisk praktik.

Permalänk

Högskola. Man får x antal år studera ett område med likasinnade, kurslitteratur och allt är planerat. Under dessa år får man studiebidrag och kan söka studiebidrag.

Självlärd person. Ja hur ska de lösa problemet med att ens få tid att studera? Det är liksom inte så att man kan söka studiemedel för självstudier.

Det har alltid och kommer alltid finnas personer som på egen hand kommer in, jag påstår att denna skara blir mindre inom precis alla jobb. Det har blivit en utbildningsinflation.