Reddit blockerar alla sökmotorer utom Google

Permalänk
Medlem

Vad säger EU om sånt här? Det blir jo att större sökmotorer som har massa pengar som google har privilegier att söka mer på internet än andra sökmotorer?

Permalänk
Medlem

Men i helvete! Felsöker jag nåt är det ofta reddit-länkar jag vill ha, så ska jag behöva använda Google varje gång jag felsöker nåt? :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Vad säger EU om sånt här? Det blir jo att större sökmotorer som har massa pengar som google har privilegier att söka mer på internet än andra sökmotorer?

Skulle gärna se att EU bötlägger båda aktörerna och tar i från tårna den här gången. Att köpa upp stora populära delar av nätet för att sedan förlägga dem bakom en betal/krav-vägg är ju helt allmänvidrigt. Borde inte FTC eller dylikt säga något om sådant här?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Ändå fanns det en tid när ”internet” var öppet, istället för uppstyckat mellan några få värdelösa aktörer.

Det har väl varit flera fall där privatpersoner tex har stämt google för att dem vill att viss information om dem inte ska indexeras eller dyka upp i sökresultat. Känns ju som företag också borde kunna välja bort det då?

Jag är ingen expert, bara mina spontana tankar att det inte känns så självklart att allt ska indexeras och sparas för alltid.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Är väl ingen rättighet att få indexera allt man vill på internet för en sökmotor? Har svårt att se hur det ska gå till

Det är ju konkurrenshämmande om en så stor aktör stänger ute små nya sökmotorer, då blir det omöjligt för små nya att nå någon framgång. Indexering bör därmed vara lika för alla.

Skrivet av BrottOchStraff:

Det har väl varit flera fall där privatpersoner tex har stämt google för att dem vill att viss information om dem inte ska indexeras eller dyka upp i sökresultat. Känns ju som företag också borde kunna välja bort det då?

Jag är ingen expert, bara mina spontana tankar att det inte känns så självklart att allt ska indexeras och sparas för alltid.

Det är ju dock skillnad på folks personliga integritet och på ett företag.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Jag tycker att vi användare borde ha rätt att säga till åtminstone om vår data bara får användas av en enda aktör eller inte. Jag har inte gett hemsidor samtycke att förhindra vissa aktörer att inte se den data jag genererat.

Man skapar ju inlägg på forum just för att nå ut till alla som vid den tidpunkten kunde se det. Annars får man ju inte det man betalar för, så att säga, med sitt arbete.

Permalänk
Medlem

Well bara att folk använder Reddit överhuvud taget är lite av en varningsklocka... Har själv en bekant som får alla "nyheter" via Reddit i form av inlägg från privatpersoner, och är så ofantligt ofta vi hamnar i en diskussion där det han trott har hänt bara är bluff å båg..

Tycker det är en bra sak, då slipper man alla totalt onödiga söksvar som leder till totalt meningslösa Reddit trådar..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Well bara att folk använder Reddit överhuvud taget är lite av en varningsklocka... Har själv en bekant som får alla "nyheter" via Reddit i form av inlägg från privatpersoner, och är så ofantligt ofta vi hamnar i en diskussion där det han trott har hänt bara är bluff å båg..

Tycker det är en bra sak, då slipper man alla totalt onödiga söksvar som leder till totalt meningslösa Reddit trådar..

Fast det kanske är lite väl att dra alla Reddit-användare över en enda kant? Visst har Reddit blivit sämre, men detta är som att säga att det är en big red flag att använda Sweclockers för alla användare här har finnar och jobbar som ingenjörer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För vad då?

Reddit har rätten att säga nej till indexering.

# Welcome to Reddit's robots.txt # Reddit believes in an open internet, but not the misuse of public content. # See https://support.reddithelp.com/hc/en-us/articles/264102905258... Reddit's Public Content Policy for access and use restrictions to Reddit content. # See https://www.reddit.com/r/reddit4researchers/ for details on how Reddit continues to support research and non-commercial use. # policy: https://support.reddithelp.com/hc/en-us/articles/264102905258... User-agent: * Disallow: /

Välfungerande sökmotorer accepterar att de säger nej.

Visst ska man ha rätten att säga nej, men känns inte som att man ska ha rätt att få välja vem som får indexera. Antingen nekar man indexering eller så tillåter man det, men internet ska inte gå mot att varje sökmotor ska behöva göra egna kostsamma avtal med varje sida för att kunna konkurrera med de stora som har råd att göra dessa avtal. Snart kommer varje stora hemsida att inse att de kan få pengar från varje sökmotor som vill kunna visa resultat från dem, och då kommer alla små sökmotorerna att försvinna.

Reddit tror på öppet internet, men jag tror att detta går emot ett öppet internet.

Permalänk
Medlem

Trist, använder nästan enbart DDG.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmesanbrödssoppa:

Fast det kanske är lite väl att dra alla Reddit-användare över en enda kant? Visst har Reddit blivit sämre, men detta är som att säga att det är en big red flag att använda Sweclockers för alla användare här har finnar och jobbar som ingenjörer?

Precis. Är väl som typ allt annat när man letar info, man får hitta guldkornen. Såklart det finns bra saker på ett ställe med miljontals användare..

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hur rent tekniskt går en sån här blockering till? Eller är det bara robot-filen? För den kan man ju bara skita i om de själva ändå inte godtar vad som varit standard de senaste 30 åren.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmesanbrödssoppa:

Fast det kanske är lite väl att dra alla Reddit-användare över en enda kant? Visst har Reddit blivit sämre, men detta är som att säga att det är en big red flag att använda Sweclockers för alla användare här har finnar och jobbar som ingenjörer?

Va? Det jag syftar på är att merparten av det som dyker upp där är bara rent skräp, sen att hela strukturen är totalt värdelös gör inte saken direkt bättre.

Sure finns säkert en hel del vettiga saker på Reddit, men är fortfarande mer eller mindre exakt samma sak som flashback/familjeliv..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ja, det är juridiskt lagligt för Reddit att välja vilka sökmotorer som får indexera deras innehåll.

Webbplatsägare har rätt att styra och begränsa åtkomst till deras innehåll via “robots.txt” filen, som talar om för sökmotorer hur de får crawla och indexera webbplatsen

Men som sagt ”konsekvenser” kan komma

Reddit kan få mindre trafik från användare som föredrar andra sökmotorer än Google.

Andra sökmotorer kan påverkas negativt eftersom de inte kan erbjuda lika omfattande resultat som inkluderar Reddit-innehåll.

Användare som använder andra sökmotorer kan få en mindre komplett sökupplevelse och så vidare. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tycker du samma sak om att AI ska få hämta data från alla öppna webbsidor?

Jag har inte funderat så långt, AI är rätt nytt. Men det måste på något sätt finns gränser till vad en AI får tränas på sett till vad den ska användas till. Så en Google/Bing sök-AI ska användas i sökmotorn, för att hjälpa dig att hitta det du söker efter och inget annat.

Permalänk
Medlem

"Att vi blockat alla utom Google handlar inte om att vi skrivit avtal med Google om användandet av vår data för AI träning men inte med de andra, utan det handlar om att vi inte skrivit avtal med de andra men med Google."

Permalänk
Medlem

Skönt om man i fortsättningen kan slippa svar från Reddit. Vi behöver fokusera mindre på stora sajter som förväntas täcka upp alla ämnen och istället inse att för att kvalitet ska kunna uppstå så måste vi tillåta framväxten av mer nischade fora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Är väl ingen rättighet att få indexera allt man vill på internet för en sökmotor? Har svårt att se hur det ska gå till

Kanske inte. Men det hämmar verkligen friheten på internet.
En dålig liknelse är att det är bara vissa typer av bilar som får parkera vid biblioteket. Så länge biltillverkare betalar för den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tycker du samma sak om att AI ska få hämta data från alla öppna webbsidor?

Varför skall man skilja på mänskligt lärande och en AI's lärande?
Så länge inte informationen innehåller information om privatpersoner och är offentlig så är det fritt fram anser jag. Vill du skydda din information så får du lägga den bakom en konto-vägg.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Kanske inte. Men det hämmar verkligen friheten på internet.
En dålig liknelse är att det är bara vissa typer av bilar som får parkera vid biblioteket. Så länge biltillverkare betalar för den möjligheten.

eller ännu värre exemplar hade ju varit om bara vissa bilar som får parkera vid köpcentrum, så länge biltillverkare betalar för den möjligheten.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 5.0Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tycker att det ska få vara fritt för alla att indexera internet. Är det öppet utan registrering/inloggning så ska alla sökmotor få tillgång.

Visst det är inget tekniskt komplicerat att korrekt stänga ute en seriösa sökmotorer via robots.txt-filen. Men att det ska vara förbjudet att göra så.

Fördelen med en sökmotor ser jag som att den ger oss tillgång till all världens kunskap, åsikter osv. i en enda sökning. Istället för att jag ska behöva söka på en massa ställen.

Tyvärr så är alltför många sökmotorer (och övriga crawlers/bottar) rätt duktiga på att utföra mini-DDoS, så rent praktiskt så skulle det inte fungera att tvinga fram helt öppna dörrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur rent tekniskt går en sån här blockering till? Eller är det bara robot-filen? För den kan man ju bara skita i om de själva ändå inte godtar vad som varit standard de senaste 30 åren.

Vet inte om reddit aktivt blockerar någon form av indexering, men det är ju bara att blockera ip:n som läser in för många sidor på en viss tid.

Standard har varit att man respekterar robots.txt-filen.

Permalänk
Medlem

Antar att alla som kallar Reddit för trams jobbar med annat än IT. Reddit ger ofta de bästa svaren vid felsökning och efterforskning

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Antar att alla som kallar Reddit för trams jobbar med annat än IT. Reddit ger ofta de bästa svaren vid felsökning och efterforskning

Vad gäller politik är den inte demokratisk utan diktatoriskt ensidig. Reddit har blivit giriga. Plattformen, som en gång var känd för sin öppenhet och gemenskap, har nu prioriterat vinst över användarupplevelse. Genom att blockera stora sökmotorer som Bing och DuckDuckGo från att visa nya inlägg, tvingar Reddit användare att enbart förlita sig på Google för att få aktuella resultat. Detta är inte bara irriterande för användarna, utan det visar också Reddits girighet och deras vilja att maximera sina intäkter på bekostnad av användarna. Reddit har tydligt visat att de är mer intresserade av att glädja Google än att tillhandahålla en bra användarupplevelse. Det är en tråkig utveckling för en plattform som en gång handlade om gemenskap och öppenhet.

Permalänk
Medlem

Reddit runkar ner sig själva mer och mer synd för sidan är rätt bra men de verkar ju inte fatta att sidan bygger på användbarare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Vad gäller politik är den inte demokratisk utan diktatoriskt ensidig. Reddit har blivit giriga. Plattformen, som en gång var känd för sin öppenhet och gemenskap, har nu prioriterat vinst över användarupplevelse. Genom att blockera stora sökmotorer som Bing och DuckDuckGo från att visa nya inlägg, tvingar Reddit användare att enbart förlita sig på Google för att få aktuella resultat. Detta är inte bara irriterande för användarna, utan det visar också Reddits girighet och deras vilja att maximera sina intäkter på bekostnad av användarna. Reddit har tydligt visat att de är mer intresserade av att glädja Google än att tillhandahålla en bra användarupplevelse. Det är en tråkig utveckling för en plattform som en gång handlade om gemenskap och öppenhet.

Absolut är det så, men det har ingenting att göra med varken inlägget jag citerade eller det jag själv skrev.

Eftersom faktum kvarstår att Reddit är störst och fortfarande ofta tillhandahåller de bästa svaren. Finns ju flera tillverkare som har Reddit och Discord som sina primära supportforum.

Vidare är väl ett företag alltid ”diktatoriskt”? Problemet är ju öppenheten de tvärvänt med, som du beskriver.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Är det dags att lära sig darkwebb? Hur fungerar sökmotorera där? Någon bra guide ni kan länka?

Visa signatur

__________________
CM Centurion 5 | Intel Core i5 760 2.8 GHz | Gigabyte GA-P55A-UD3 | Corsair XMS3 1333 MHz 4 GB | AMD Radeon HD 6950 Series (2048 MB) | Corsair CSSD-F60GB2 | Corsair 550TX | Windows 7 x86

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovgren87:

Är det dags att lära sig darkwebb? Hur fungerar sökmotorera där? Någon bra guide ni kan länka?

Vad har det med ämnet att göra?

Permalänk
Sötast

Nej men! Så trevligt att nu börja segregera internet också ovanpå alla andra idiotier som man försöker uppnå på internet.
Om inte detta hindras så är det verkligen ett stort steg i riktningen: FUCK YOU till alla konsumenter på hela planeten.

Jag undrar över mitt egna intellekt då jag fortsätter förundras över såna här saker.

Antingen bör man indexeras eller inte indexeras.

Google har en sådan stor pengahög att om detta klassas som lagligt så kommer de inte bara hålla 80%+ av alla installerade webbläsare, 80+% av alla webbsökningar....

Utan i framtiden genom att slänga miljarder på ägare av webbsidor så äger de sökningarna och trafiken till 80% av alla webbsidor i världen.
Det låter ju fullständigt normalt och något som bör accepteras.

Som vanligt:
Svensson: "nice, jag slipper reddit lulz"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nej men! Så trevligt att nu börja segregera internet också ovanpå alla andra idiotier som man försöker uppnå på internet.
Om inte detta hindras så är det verkligen ett stort steg i riktningen: FUCK YOU till alla konsumenter på hela planeten.

Jag undrar över mitt egna intellekt då jag fortsätter förundras över såna här saker.

jag börjar undra över andras intellekt som inte tycker att detta är sjukt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P