Sonos ber om ursäkt för kritiserad uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Sonos ber om ursäkt för kritiserad uppdatering

Sonos delar med sig av sin plan för att återställa funktioner till den kritiserade applikationen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att de gör något åt det. Nya appen har varit katastrofdålig, har tagit flera minuter innan den ens hittar högtalare till och från och ändringarna på volymkontrollen var inte direkt en uppgradering heller.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Att släppa en alpha/beta till några frivilliga för att få feedback? Inte?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av LeifSandvik:

Att släppa en alpha/beta till några frivilliga för att få feedback? Inte?

Ship it!!!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kört med Sonos sedan lansering i Sverige, när det var nytt kändes det både unikt och prisvärt både med tanke på funktionalitet och ljudkvalitet. Priserna idag känns betydligt högre och finns säkert mängder med bra alternativ. Men har stått fast vid Sonos och det är integrerat i mer eller mindre varje rum i huset, både inomhus och utomhus inkl. ett 5.1 system till vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft sonos någonting men varför följer så många företag denna dumma trend. Visst, simplifiering och modernt enkelt är bra också. Men inte att ta bort funktioner och att göra saker och ting svåråtkomliga. Och dessutom troligen sämre optimerad app. Låter som Logitech G hub

För att inte bara tala om de dåliga; Nvidia verkar göra ett bra jobb med deras nya app. Ändrar och förenklar saker som faktiskt behövdes. Optimeras och släpps som beta först.

Permalänk
Medlem

Har Ikeas högtalare, som använder Sonos app. Möblerade om ett rum och flyttade en högtalare men har inte kunnat para om den till ett stereopar sen uppdateringen. Skitnöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Har aldrig haft sonos någonting men varför följer så många företag denna dumma trend. Visst, simplifiering och modernt enkelt är bra också. Men inte att ta bort funktioner och att göra saker och ting svåråtkomliga. Och dessutom troligen sämre optimerad app. Låter som Logitech G hub

För att inte bara tala om de dåliga; Nvidia verkar göra ett bra jobb med deras nya app. Ändrar och förenklar saker som faktiskt behövdes. Optimeras och släpps som beta först.

Problemet är väl när man börjar om på ny kula så är det lätt att underskatta alla features man byggt i gamla systemet och hur lång tid de tar att implementera … och då ”fuskas” det och byggs på efterhand istället och får man stå ut med lite gnäll under tiden.
Samma mönster ser man ju i all mjukvara, bara se på varje större motoruppdatering på Battlefield spelen tex

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Style over substance är det populära. Jag håller med dig att många nya / uppdaterade appar nu för tiden kanske får ett finare / flashigare UI men funktioner försvinner och andra saker döljs långt ner i flertalet menyer eller configs... Verkligen absurt!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

” Uppdateringarna som släpps från och med nu till oktober kommer göra applikationen mer stabil vid koppling till nya Sonos-enheter i nätverket och ge användare mer kontroll över sitt musikbibliotek. Vidare ska appen ge användare mer responsiv volymkontroll samt förbättrad alarm-funktion”

Oj oj oj! Vilka jävla features år 2024, mer stabilitet och lägre responstid volymkontroll!
Det dom menar är alltså att dom lagar skit som borde varit där från start…

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Style over substance är det populära. Jag håller med dig att många nya / uppdaterade appar nu för tiden kanske får ett finare / flashigare UI men funktioner försvinner och andra saker döljs långt ner i flertalet menyer eller configs... Verkligen absurt!

det absolut bästa (sämsta?) exemplet på detta är TP-link mesh, som (i de äldre modeller jag har) har en speed test som mäter direkt från WAN, skitbra för att kunna kontrollera sin anslutning mot ISP utan att behöva plugga in dator och liknande direkt ut, eller ur och in i routern.
Gissa vad de gjort i de nyare modellerna?
De har tagit bort funktionen, för att (enligt ett svar på deras forum) "vissa användare blandade ihop den med deras 'nya funktion' som mätte wifi-hastighet från din enhet"

så jävla korkat att jag själv troligen aldrig kommer rekommendera TP-link mesh igen...

Tråden på deras forum som vill ha tillbaka funktionen är numera 3 år gammal...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Sonos är ett brutalt överskattat varumärke. Nu har jag iofs bara använt deras största planka och deras största separata ljudbox, och de lät förskräckligt när man tar priset i betraktning.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Senaste appen är skit!

Skrivet av marcusOCZ:

Sonos är ett brutalt överskattat varumärke. Nu har jag iofs bara använt deras största planka och deras största separata ljudbox, och de lät förskräckligt när man tar priset i betraktning.

Så hur påverkas du eller vad tycker du om senaste appen som nämns i artikeln?

Sonos handlar ju mindre om bra ljud i förhållande till pris och mer om smidigt sätt att spela upp musik från olika källor och att synka detta mellan rummen. De försöker vara Apple för högtalare (kanske inte riktigt lyckas kan jag tycka)

Folk som kräver bra ljud göra sig icke besvär, de är inte målgruppen.
Som att säga: golvhögtalare låter inte bra i förhållande till hur jäkla fula de är. För vissa är andra saker än ljudkvalitet viktigare.

OnT: Appen är galet slö! Börjar man spela upp en spotify playlist så tar det 5-10 sek innan appen själv uppdaterar så man kan se vilken låt som spelas (ljudet börjar dock direkt haha).
Dock fungerar mina alarm som jag satte tidigare så jag har inte märkt att man inte kunde göra det i nya appen.

Sonos ska först och främst vara smidigt, kan de inte leverera på den punkten så har de inget existenberättigande.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Har mer eller mindre haft konstanta problem med mina symfonisk högtalare (sonos app) sen jag köpte dom för 2-3år sedan. Hoppar ut ur kontot, går ej att nå, man får starta om dom flera gånger i veckan så ploppar dom in i systemet igen... nä.

Trodde också att Sonos var enkelt och problemfritt, men icke sa nicke. Blir absolut annat när dessa ger upp helt, eller om jag ger upp på dom innan. Vad som än händer först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nog för att ljudet inte är högst prio men det låter ju inte illa. Framförallt inte när man har kalibrerat systemet.

Golvhögtalare är ju betydligt bättre men är bra smidigt med bara en soundbar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Har en Sonos Arc med Sub och surroundhögtalare och tycker det låter fantastiskt bra, minst lika bra som mitt gamla SVS-system. Smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Använt en Arc med Ikea Symfonisk i närmare tre år nu utan några som helst problem överhuvudtaget.

Men senaste uppdateringen har gjort att jag tappat mina 'settings' ett par gånger, det har aldrig hänt förut så jag kan inte säga att det är problemfritt längre.

Problemet många verkar ha med Sonos är oftast inte Sonos i sig, utan routern/mesh w/e dom använder som ställer till det.
Hjälpt flera vänner som skaffat hela Sonos-system och varenda gång dom har haft återkommande krångel med tappad kontakt eller svajigt wifi har det löst sig med byte av router.

Värt att nämna för att kanske spara huvudvärk åt någon

Permalänk

Har varit otroligt nöjd med min arc + sub, använder aldrig appen till något.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Nu använder jag bara appen för att justera volym när dottern blir lite för entusiastisk i sitt tittande på tv kvällstid och vi andra behöver få sova. Men de ändrade något som funkade smidigt till något sämre så det blir trevligt om de kan rätta till det där.
Haft Sonos sen lansering men skulle jag köpa nytt idag skulle jag nog kika på något annat, har varit lite för mycket pillande på saker som funkat bra men som sedan försämrats med nya "uppdateringar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Nu använder jag bara appen för att justera volym när dottern blir lite för entusiastisk i sitt tittande på tv kvällstid och vi andra behöver få sova. Men de ändrade något som funkade smidigt till något sämre så det blir trevligt om de kan rätta till det där.
Haft Sonos sen lansering men skulle jag köpa nytt idag skulle jag nog kika på något annat, har varit lite för mycket pillande på saker som funkat bra men som sedan försämrats med nya "uppdateringar".

Hittar du inte hur man sänker i appen efter uppdateringen eller vad är problemet? Tycker det är mycket smidigare att hitta rum, ändra volym och skapa rum i nya uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Hittar du inte hur man sänker i appen efter uppdateringen eller vad är problemet? Tycker det är mycket smidigare att hitta rum, ändra volym och skapa rum i nya uppdateringen?

Problemet för mig är att jag justerar ned volymen men inget händer på högtalaren och så hoppar den tillbaka till volymen innan jag började sänka, det händer titt som tätt. Ett annat bekymmer som är mer vanligt är att det tar mycket längre tid för justeringen att slå igenom än det gjorde innan uppdateringen.
Övriga funktioner har jag inte haft behov att pilla på än.

Permalänk

Var jag sur för att sovtimern försvann? Ja
Funkar det nu, efter några månader? Ja

Kommer jag köpa mer Sonos grejer? Förmodligen, jävligt smidigt

Visa signatur

AMD Ryzen 3900x @ 4.3 GHz 1.28125 V | G.Skill trident Z 3200 MHz cl 16 | ASUS DUAL RTX 2600 | Noctua NH U12A | Fractal design R6

Permalänk
Inaktiv

Katastofal uppdatering för mig med en Sonos Amp, då nya appen tog bort all funktionalitet att använda tredjeparts subwoofer. En funktion som var en stor anledning till att jag köpte den produkten överhuvudtaget. Alltså hela inställningsmenyn för det var som bortblåst...

https://en.community.sonos.com/controllers-and-music-services...

Gått flera månader nu och funktionaliteten är fortfarande inte åteställd:

"Latest app update on my device, just tested and for sub eq settings none of the adjustments make any impact on the sub. That is sub on/off, sub level and sub crossover. Nothing changes at all when these are adjusted in the app. So annoying"

Sånnahär saker som får en att fundera på konsumenträttigheter.

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa fler sonos förrän de stöder chromecast. Förstår inte vad appen ska vara till förutom konfiguration. Varför skulle jag vilja lyssna på den överhuvudtaget när varje tjänst har en egen bättre app? Även för egna filer har jag bättre appar. Samtidigt kan jag inte ens kör chromecast ifrån youtube (Android). Känns som deras koncept är helt ur led med tiden.

Permalänk
Medlem

Varning för gubbgnäll!
Detta måste vara en av de värsta "uppdateringarna" av en app jag någonsin har varit med om? För mig har Sonos alltid fungerat klockrent sen den dag jag började att köpa deras högtalare. Jag tycker att de låter bra och deras programvara var så mycket bättre än de andra märkenas. Det var då, nu är det en total katastrof. Att kunna släppa en "uppdatering" som gör att hela ditt ljudsystem mer eller mindre förvandlas till dyrbara pappershållare är för mig en gåta. Så många av funktionerna försvann att jag helt enkelt slutade att använda mina sonos-högtalare under flera veckor innan de nya uppdateringarna började komma. Dessa återställer funktioner som fanns innan den stora "uppdateringen" så sakteliga. Men det är fortfarande stora problem att använda/skapa spellistor, höja eller sänka volymen eller en så enkel sak att stänga av högtalarna. Det händer ibland att jag får gå och dra ut sladden till en högtalare för att den skall sluta spela musik. Och Sonos vägran att göra den gamla appen tillgänglig för de som vill kunna använda sitt sonos-system som de alltid har gjort tidigare är svår att förstå. Som läget är nu så avråder jag alla som frågar mig om att införskaffa sonos-högtalare.
Hoppas att de kommer att återställa funktionerna som funnits i flera år i den gamla appen till den nya efterhand, annars blir det aldrig mera några fler sonos-högtalare i mitt hem. Och de gamla hamnar på återvinningen. Ingen annan skall behöva bli så frustrerad över en dåligt fungerande app bara för att kunna lyssna på lite musik.

Permalänk
Medlem

Absolut. Håller med om skituppdatering. Har också stora problem med volymen.
Dessutom har deras "support " endast öppet för hjälp på vardagar 10- ? . Vad är det för innovation idag 2024?
Sonos känns som den kommer att avvecklas från mitt hem.
Orkar inte tillbringa 15-30 minuter för att själv försöka få igång skiten. Dra ur , vänta, försöka, ringa support.
Detta tog 1,5h senast när jag fick support.
Radion heter nått annat nu efter uppdateringen.
Svårt att hitta över lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Det fetade tål att debatteras, alla flashiga grejer är oftast bara en massa bloat.

Permalänk
Medlem

Jag håller kvar vi den gamla versionen så länge det går, har bara läst en massa negativt kring denna fortfarande nu ett par månader senare. Fattar att det tar tid att utveckla ny mjukvara och att man ville få ut den nya versionen i samband med att dras hörlurar började säljas. Extremt stressad release och jag tror knappast att den all negativ uppmärksamhet de fått gynnar försäljningen av hörlurarna. Hade varit bättre att hålla på release tills allt funkade eller kört flera versioner som man gjorde med S1 och S2 och haft S3 som öppen Beta för de som vågar chansa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowicki:

Extremt stressad release och jag tror knappast att den all negativ uppmärksamhet de fått gynnar försäljningen av hörlurarna. Hade varit bättre att hålla på release tills allt funkade eller kört flera versioner som man gjorde med S1 och S2 och haft S3 som öppen Beta för de som vågar chansa.

Detta, med avsaknaden av enkla funktioner som en insomningstimer saknas, gjorde att jag aldrig kommer köpa sonos igen, och funderar på att sälja min play1:a, den där amp:en + trådlösa enheten och tv-grejen/plattan/brädan med subwoofer på golvet.

Permalänk
Medlem

Appen är numera katastrof. Det är nu snudd på omöjligt att styra hemmets olika högtalare. Jag tvingas bocka i, samt bocka av högtalare på nåt random sätt för att få upp den aktuella spelningen i appen. När Sonos alarmet ringer på morgonen så syns det inte i appen att musik spelas vilket innebär att jag inte kan stänga av alarmet via appen.

Vid byte av låt via Google assistant kräver den nu att jag säger vilken enhet jag vill byta låt på. Och när jag säger vilken enhet jag vill byta låt på så misslyckas det ändå. Uselt.