Visa din dashboard i Home Assistant

Permalänk
Medlem

Visa din dashboard i Home Assistant

Det finns redan en generell tråd för HA här men i denna tråden är tanken att vi fokuserar just på dashboarden i HA.

Jag har själv precis börjat leka med HA och söker nu inspiration till dashboards för mobil, tablet och dator.
Visa gärna vad ni byggt och berätta gärna vilka cards, addons och annat ni använder.

När ni lägger upp bilder så glöm inte att maska eventuella hemadresser, namn, ip-adresser och annan personlig information!

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Svårt att visa allt då jag har olika sidor för alla rum, samt olika sidor för endast belysning, temperatur, mediaspelare osv.
Men här är iallafall tre exempel: Förstasidan, rumsvy för kök och en sida som bara visar lampor (som man kommer till om man klickar på lampknappen längst upp på förstasidan).

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem

Har många jag skapat för att samla funktion etc. men resulterar alltid i att jag ändå till 95% nyttjar dessa två simpla. Det mesta sköts ändå av automationen och har egna brytare så har oftast bara behov av en simpel översikt för att kolla läget ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Har många jag skapat för att samla funktion etc. men resulterar alltid i att jag ändå till 95% nyttjar dessa två simpla. Det mesta sköts ändå av automationen och har egna brytare så har oftast bara behov av en simpel översikt för att kolla läget ibland.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Hur övervakar du värmesystem och vattentemp? Vi har pelletspanna (tyvärr) och jag skulle gärna vilja ha lite bättre koll på det systemet.

Vilket card är det du använder för den dashboarden förresten?

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Hur övervakar du värmesystem och vattentemp? Vi har pelletspanna (tyvärr) och jag skulle gärna vilja ha lite bättre koll på det systemet.

Vilket card är det du använder för den dashboarden förresten?

Min bergvärmepump publicerar all info över tcp så iprincip ingen effort från min sida förutom att ta reda på vilka signaler som är relevanta av de 900+ som är valbara.

Använder mig av ett simpelt "picture-elements" card, och lägger bara ikoner + labels över.

Permalänk
Medlem

Svårt att visa i bild men here goes nathink. Jag använder mig flitigt av custom:button-card tillsammans med några andra komponenter från HACS. Flera kort har slides (t.ex. väderprognos-pop-upen, middagsplaneringen, temperaturstatistik med mera så att jag kan scrolla horisontellt och få upp annan information).

Jag har valt att kategorisera mitt hem efter rum och når de rum som inte syns i bilden genom att scrolla neråt.
Swipear jag på kameravyn så byts streamen mellan de kameror jag har.

Väderprognos-pop-up

Temperaturstatistik, nås genom att trycka på temperaturen bredvid rumsnamnet för respektive rum.

Fjärrkontroll till tv/receiver i vardagsrummet.

Vi har många lampor (ca 50-60 st) så varje rum har en sub-view med de lampor som hör till rummet, navigeras genom att trycka på respektive rums lampknapp från huvudvyn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Pro V2 l CPU: AMD Ryzen 5 5600X l Kylare: be quiet! Pure Rock l GPU: Sapphire RX 5700 XT Pulse l RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3600MHz l PSU: Corsair RM750x 750 Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smeen89:

Svårt att visa i bild men here goes nathink. Jag använder mig flitigt av custom:button-card tillsammans med några andra komponenter från HACS. Flera kort har slides (t.ex. väderprognos-pop-upen, middagsplaneringen, temperaturstatistik med mera så att jag kan scrolla horisontellt och få upp annan information).

<Uppladdad bildlänk>
Jag har valt att kategorisera mitt hem efter rum och når de rum som inte syns i bilden genom att scrolla neråt.
Swipear jag på kameravyn så byts streamen mellan de kameror jag har.

<Uppladdad bildlänk>
Väderprognos-pop-up

<Uppladdad bildlänk>
Temperaturstatistik, nås genom att trycka på temperaturen bredvid rumsnamnet för respektive rum.

<Uppladdad bildlänk>
Fjärrkontroll till tv/receiver i vardagsrummet.

<Uppladdad bildlänk>
Vi har många lampor (ca 50-60 st) så varje rum har en sub-view med de lampor som hör till rummet, navigeras genom att trycka på respektive rums lampknapp från huvudvyn.

Snyggt! Bra jobbat

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smeen89:

Svårt att visa i bild men here goes nathink. Jag använder mig flitigt av custom:button-card tillsammans med några andra komponenter från HACS. Flera kort har slides (t.ex. väderprognos-pop-upen, middagsplaneringen, temperaturstatistik med mera så att jag kan scrolla horisontellt och få upp annan information).

Stiligt!

Eftersom jag ser att du är på jobbet när du tar screenshotsen så undrar jag, hur har ni satt upp remote access till HA?

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Stiligt!

Eftersom jag ser att du är på jobbet när du tar screenshotsen så undrar jag, hur har ni satt upp remote access till HA?

Tack! Det går att göra på flera sätt, vet att några använder VPNs som t.ex. Tailscale. Jag kör den enkla vägen med Nabucasa på grund av tre anledningar:

1. För att det är superenkelt att sätta upp.

2. För att Nabucasa låter mig integrera de enheter jag väljer från Home Assistant till Google Home så att jag kan röststyra dem med mina nest minis.

3. För att månadskostnaden (som är låg) går oavkortat till utvecklingen av Home Assistant, vilket jag mer än gärna stödjer😊

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Pro V2 l CPU: AMD Ryzen 5 5600X l Kylare: be quiet! Pure Rock l GPU: Sapphire RX 5700 XT Pulse l RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3600MHz l PSU: Corsair RM750x 750 Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem

Jag har senaste dagarna börjat strukturera upp lite bättre i olika vyer för att få lite mer överblick, men har lång väg kvar med det visuella. Kul att få lite inspiration här!

Hade ett svagt minne av att jag skapat en likadan tråd, men det blev inget av den
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1500963-bilder-hur-ser...
Har hänt ganska lite för på dessa år haha, men fler integrationer i alla fall.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag har senaste dagarna börjat strukturera upp lite bättre i olika vyer för att få lite mer överblick, men har lång väg kvar med det visuella. Kul att få lite inspiration här!

Hade ett svagt minne av att jag skapat en likadan tråd, men det blev inget av den
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1500963-bilder-hur-ser...
Har hänt ganska lite för på dessa år haha, men fler integrationer i alla fall.

Hittade inte den tråden när jag sökte faktiskt

Det jag tar med mig från din dashboard är postutdelningen. Lyckas aldrig hålla koll på vilken dag den kommer. Är det någon modul eller hemmasnickeri?

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Hittade inte den tråden när jag sökte faktiskt

Det jag tar med mig från din dashboard är postutdelningen. Lyckas aldrig hålla koll på vilken dag den kommer. Är det någon modul eller hemmasnickeri?

Det är en custom component installerad med HACS så tog inte många minuter att sätta upp. Dock är det Posten Norge data kommer från så vet om det finns för den aktör som delar ut post hos dig.

Hade också lite svårt att hålla koll. Posten här kommer tis, tor ena veckan och mån, ons, fre nästa. Sen helgdagar så delas det inte ut som normalt förstås, så var motiverat med en sensor kände jag

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?