Bygga uppgraderad dator med befintliga delar

Permalänk
Medlem

Bygga uppgraderad dator med befintliga delar

Hej!

Jag har just nu en dator med ett RTX 4080 och en processor som heter Intel I9-14900F. Tyvärr sitter det bara ett moderkort som klarar av DDR4, och jag skulle därför vilja byta ut det mot ett annat som klarar av DDR5.

Några förslag på vad man ska ha? RGB o sånt spelar ingen roll.

Om det är något annan info ni behöver, let me know!

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/354181-MSI-PRO-Z790-P-WI...

Du ger ju inga krav för vad den ska klara annat än ddr5 så även billigare finns, men borde inte ha några problem med denna. Kan däremot behöva uppdatera bios så att den ska fungera, vet jag inte.

annars så kan du sälja 14900f och troligen köpa 7800x3d för samma pengar (speciellt om din cou kylare passar am5 också) vilket också ger bättre spelprestanda överlag.

Permalänk
Medlem

Infon som igentligen fattas är varför?
Är det något som gör att DDR5 är ett måste?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Varför vill du byta moderkort för att få DDR5 stöd?

Du lär inte märka någon skillnad i prestanda om du inte gör väldigt specifika saker med datorn.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Varför vill du byta moderkort för att få DDR5 stöd?

Du lär inte märka någon skillnad i prestanda om du inte gör väldigt specifika saker med datorn.

Enkla svaret är för att jag kan och vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monday87:

Enkla svaret är för att jag kan och vill.

Okej, ditt val att kasta pengar i sjön 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Som sagt antagligen en onödig uppgradering.

Hursom, låt oss börja med vad det är för dator du har idag, märke, modell? Om eget bygge; vilket chassi?