Spotify-VD: Hifi-ljud kommer snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Hoppas! Har varit runt och provat Tidal, Qobuz etc...Bra ljudkvalitet, men inget slår Spotifys utbud eller algorithm för nya rekommendationer.

Håller med, Spotifys algoritm för rekommendationer är fantastisk. Men jag slutade använda Spotify när de började "bloata" appen med poddar och annat totalt ointressant som inte hade med musik att göra och man kunde inte gömma det så att man slapp se rekommendationer för skiten. Det jag under alla åren saknade var dock Spotifys fenomenala algoritm för rekommendationer. Provade alla utom youtube och qobuz. Ingen lyckades konkurrera, (och Apple Music var värst). deezer var den som kom närmast. Men när Tidal sänkte priset testade jag den och föll direkt för att dess algoritm är i par med Spotify vill jag påstå. Den lyckas förstå vilken stämning jag är ute efter i sina rekommendationer som den baserar på vad jag lyssnat på inom olika genrer.
Vill jag lyssna på t.ex. slow blues, så blir det bara sånt i listan som genereras, inte som i Apple Music där det plötsligt kom country mitt i alltihopa bara för att jag råkat lyssna på nån enstaka sådan. Jag tillhör dock dem som till slut, lite motvilligt då jag upplever mig som en wannabe-audiofil och köpt hörlurar därefter, fått erkänna att mina gamla öron egentligen inte hör någon skillnad på Hifi och det vanliga formatet

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Detta skulle inte ge något värde för oss som ändå använder Bluetooth hörlurar, eller tänker jag fel?

Du får inte full valuta för det, men även med bluetooth så gäller regeln att ju bättre källa ger bättre ljud, om du har en förstörande codec så blir ljudet sas förstört 2 ggr, med lossless så är det bara bluetooth som förstör lite.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det funkar med Spotify family.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Hoppas! Har varit runt och provat Tidal, Qobuz etc...Bra ljudkvalitet, men inget slår Spotifys utbud eller algorithm för nya rekommendationer.

Kört Tidal de senaste 2 åren, under perioden så adderade jag kanske en 10-20 låtar till mina spellistor. Skaffade Spotify igen efter många år av frånvaro och adderade samma mängd låtar under en period på 1 månad.

Hur hittar du ny musik med Spotify? För mig spelar den nästan uteslutande låtar jag lyssnat på många gånger eller som jag redan har i spellistor. Smart Shuffle funkar kasst. Hade varit bra om man kunde be Spotify spela musik som liknar en spellista men inte inkludera någon låt från spellistan själv, så det bara blir ny musik.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Hur hittar du ny musik med Spotify? För mig spelar den nästan uteslutande låtar jag lyssnat på många gånger eller som jag redan har i spellistor. Smart Shuffle funkar kasst. Hade varit bra om man kunde be Spotify spela musik som liknar en spellista men inte inkludera någon låt från spellistan själv, så det bara blir ny musik.

Discover weekly och New Arrivals är två autogenererade listor som baseras på din lyssningshistorik, kan ibland vara kassa och ibland riktiga bangers, uppdateras varje vecka.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Spotify Lite försvinner tydligen pga detta.
Sökte efter den för ett par månader sen då jag tröttnat på all bloat i den vanliga appen.
Fick upp "Appen är inte tillgänglig för din enhet".

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Discover weekly och New Arrivals är två autogenererade listor som baseras på din lyssningshistorik, kan ibland vara kassa och ibland riktiga bangers, uppdateras varje vecka.

Yes, jag kan intyga att Discover Weekly är grymt. Har hittat väldigt mycket bra musik därifrån. Den har bra koll på vad jag gillar, förutom under en liten period då den - då jag hade några Nightwish-låtar i spellistan - tänkte att jag bara ville lyssna på finsk musik. Men det löste sig snabbt genom några "dölj", antar att den även fattar vad jag inte gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I ett samtal med investerare berättar Spotify-chefen Daniel Ek att det nya vassare prenumerationsalternativet inte bara kommer erbjuda okomprimerat ljud, utan även andra funktioner som förbättrar upplevelsen.

Okomprimerat?? Vadå, PCM i WAV eller AIFF då eller? Eller menar han förlustfritt? För det är två helt skilda saker. Bandbredden minskar ju iaf med ~ 40 % med FLAC -8 vilket borde ligga i deras intresse kanske.

Sedan undrar jag igen vilket källmaterialet är och i vilken samplingsfrekvens och bitdjup de tänker använda. Väldigt knapphändig information tycker jag.

Permalänk

Talar såklart bara för mig själv, men jag vill ju påstå att man ibland hör skillnad mellan olika ljudformat... Framförallt finns en annan energi som man känner om man spelar på lite kralligare prylar. Det kan såklart inte uteslutas att det har med olika utgåvor att göra, men nu tänker jag dock främst på olika remixar osv, dvs relativt modern musik som inte kommit ut i olika remastrar.

Det är en del... den andra delen är kanske än viktigare:
Genom att äntligen få tummen ur och erbjuda förlustfri ljudkvalitet ser vi ett Spotify som återigen sätter musiken främst - i stället för att lalla på med poddar, videor osv osv.

Sen att det behövs ytterligare en abonnemangsversion för att erbjuda funktionen är lite trist i sig, nog kunde det ingå redan från start såsom det gör med så många andra tjänster idag, men vad kan jag säga.... TAKE MY MONEY! 😂😂

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Kört Tidal nu sen länge, de har många intressanta spellistor och så vidare. Men varken Tidal eller någon annan tjänst har lika bra fjärrkontrollsfunktion som Spotify.
Med Spotify kan musik datorn bli styrd av en mobil som inte är ansluten till samma nätverk, något som varit praktiskt på jobbet.
Sen så är Spotifys funktion för att låta vänner lägga till låtar i kön bättre än något annat jag sett.
Så kanske blir att testa Spotify igen när det blir hifi. Tråkigt att varken Tidal eller Spotify förstår vad shuffle är.

Permalänk
Medlem

Kör med Spotify för att man har bäst användarupplevelse, men kommer inte betala 180-200 kr för lossless när 320 kbps räcker gott och väl för mina öron.

Permalänk
Skrivet av Arzei:

Ingen av de har dock Spotify Connect vilket är ett skallkrav för mig, betydligt bättre än blåtand i hemmet. Så jag är ändå rätt sugen på att iaf testa hifi versionen och se hur det blir.

Sen undrar jag hur det ter sig över SSC till mina Buds 3 Pro. Att komprimera nåt som redan är komprimerat brukar ju sällan vara bra så även om alla bluetooth codecs slaktar ljudet lite kanske det blir snäppet bättre med högre kvalitet på källan, I dunno.

Tidal lade till connect tidigare i veckan. Det fungerar utmärkt.

Kommer nog köra tidal tills spotify hifi kommer då utbudet är större på spotify.