Spotify-VD: Hifi-ljud kommer snart

Permalänk
Melding Plague

Spotify-VD: Hifi-ljud kommer snart

Efter år av tystnad berättar Spotify att prenumeration med bättre ljud och nya funktioner släpps "snart".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer nog testa någon månad hifi ljudet iallafall.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

För konsumenter som letar efter alternativ med hög ljudkvalitet och fler funktioner finns det andra tjänster att överväga. Tidal erbjuder högupplöst ljud (HiFi och Master Quality Authenticated) och en stor katalog av exklusivt innehåll. Apple Music har lossless audio och spatial audio med Dolby Atmos utan extra kostnad. Amazon Music HD erbjuder HD och Ultra HD-ljudkvalitet till ett konkurrenskraftigt pris.

Permalänk
Medlem

Nej, jag lyssnar aldrig på spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

För konsumenter som letar efter alternativ med hög ljudkvalitet och fler funktioner finns det andra tjänster att överväga. Tidal erbjuder högupplöst ljud (HiFi och Master Quality Authenticated) och en stor katalog av exklusivt innehåll. Apple Music har lossless audio och spatial audio med Dolby Atmos utan extra kostnad. Amazon Music HD erbjuder HD och Ultra HD-ljudkvalitet till ett konkurrenskraftigt pris.

Tidal har stöpt om sina abonnemang så numera finns det bara ett abonnemang (Individual plan) som liknar Spotifys men där man får tillgång till högsta ljudkvalitet (FLAC), kostar 119kr/månad. MQA (och Sony360) fasas ut idag ur Tidals tjänst, dock inga större förluster då de är propertiära protokoll som inte är bättre än öppna såsom FLAC och Dolby Atmos.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Tidal har bra pris numera och har gått över till FLAC(lossless) från MQA vilket är win-win

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har varit nöjd med Qobuz för 130 usd per helår (idag cirka 117 kr månad). Upp till 192 khz/24 bit och minst CD-kvalitet. Inget MQA-lullull eller andra proprietära onödigheter. Tycker inte jag saknat något i deras utbud av musik. Vad jag däremot kan lockas av hos Spotify är deras rekommendationsalgoritmer och anpassade spellistor, som inte är särskilt bra alls hos Qobuz.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Detta skulle inte ge något värde för oss som ändå använder Bluetooth hörlurar, eller tänker jag fel?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Så detta kommer vara ljud i form av guld-bits?

Skämt åsido men audiofiler kommer knappast att köa till Spotify för detta. Vilken är den tilltänkta kundkretsen?

Permalänk
Medlem

Spotify ska alltså nästan dubbla månadspriset för att erbjuda samma musikkvalité som Tidal redan gör idag.
Är musikkatalogen så mkt bättre att det motiverar det högre priset? (Helt ointresserad av att lyssna på pods där)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jag har varit nöjd med Qobuz för 130 usd per helår (idag cirka 117 kr månad). Upp till 192 khz/24 bit och minst CD-kvalitet. Inget MQA-lullull eller andra proprietära onödigheter. Tycker inte jag saknat något i deras utbud av musik. Vad jag däremot kan lockas av hos Spotify är deras rekommendationsalgoritmer och anpassade spellistor, som inte är särskilt bra alls hos Qobuz.

Qobuz är bra, kör också deras tjänst. Hög kvalite och stort utbud. Inte lika utvecklat på vissa funktioner som du säger, men för mig har det inte varit ett problem.

De har också en butik där man kan köpa album digitalt och ladda ner i flac utan kopieringsskydd. För de som vill köpa många album finns ett dyrare månadsabonnemang "Sublime" där man får rätt stora rabatter på inköpen.
https://www.qobuz.com/se-en/shop

Permalänk
Keeper of Traditions

Kommer självklart testa när det väl släpps, men sen får man väl se om det är värt de extra slantarna. Hur som helst är det väldigt lite pengar med tanke på hur mycket tjänsten används.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Känns som att jag läst den här nyheten sex gånger nu ungefär, en gång per år sen 2018 eller nåt Apple music är mitt val, har testat tidal, spotify, qobuz, spotify och roon.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Kommer hela prishöjningen gå till Spotify eller kommer det vara samma split på 70/30 till rättighetsinnehavare? Eller något annat?

Permalänk
Medlem

Som "Audiofil" tycker jag detta är toppen, mest pga av all "Smart"-automation oftast endast stödjer musik från Spotify, dvs om jag vill be Google assistenten spela specifik musik via en tjänst är detta endast möjligt via Spotify, du kan inte be den spela en viss låt via Tidal, Qubus,Apple Music eller liknande, det stöds inte helt enkelt. Tyvärr...har Tidal idag men dom har inte fokuserat på detta eller så har inte Google fokuserat på att stödja Tidal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

För konsumenter som letar efter alternativ med hög ljudkvalitet och fler funktioner finns det andra tjänster att överväga. Tidal erbjuder högupplöst ljud (HiFi och Master Quality Authenticated) och en stor katalog av exklusivt innehåll. Apple Music har lossless audio och spatial audio med Dolby Atmos utan extra kostnad. Amazon Music HD erbjuder HD och Ultra HD-ljudkvalitet till ett konkurrenskraftigt pris.

Ingen av de har dock Spotify Connect vilket är ett skallkrav för mig, betydligt bättre än blåtand i hemmet. Så jag är ändå rätt sugen på att iaf testa hifi versionen och se hur det blir.

Sen undrar jag hur det ter sig över SSC till mina Buds 3 Pro. Att komprimera nåt som redan är komprimerat brukar ju sällan vara bra så även om alla bluetooth codecs slaktar ljudet lite kanske det blir snäppet bättre med högre kvalitet på källan, I dunno.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tycker detta är en sån stor grej då de fortfarande kan utgå från en dålig master där lossless inte gör någon större skillnad. Dynamiken är redan helt avklippt. Därför har jag kvar en gammal samling av fysiska referensskivor som är helt överlägsna vad jag kan hitta på Spotify.

Ta t.ex. Dire Straits - Brothers in Arms. Det låter skrämmande dåligt remastrad, men originalmastern är fantastisk! Samma sak är Depeche Mode - Violator. Originalet var helt perfekt.

Generellt är det fördelen med all musik man gillar som släpptes före 1992-1993: de tidiga CD-utgåvorna låter fantastiskt.

Vissa klassiska album med Rush kan man också hitta specialmastrade av MFSL på de så kallade guldskivor a. Helt sjukt vad bra det kan låta på en bra anläggning då.

Det som skulle kunna vara intressant är om de erbjuder nedsamplade versioner av riktigt HD-ljud, typ SACD eller liknande där den fulla dynamiken är bevarad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Spotify ska alltså nästan dubbla månadspriset för att erbjuda samma musikkvalité som Tidal redan gör idag.
Är musikkatalogen så mkt bättre att det motiverar det högre priset? (Helt ointresserad av att lyssna på pods där)

Håller med. Det här är lika förvirrat som video-tjänster som 2024 ska ha mer betalt för ”4K”…

Det är en sak att ta extra betalt för ”bleeding Edge” funktioner. Saker som 4K och lossless är inte det 2024….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Vet inte om jag tycker detta är en sån stor grej då de fortfarande kan utgå från en dålig master där lossless inte gör någon större skillnad. Dynamiken är redan helt avklippt. Därför har jag kvar en gammal samling av fysiska referensskivor som är helt överlägsna vad jag kan hitta på Spotify.

Ta t.ex. Dire Straits - Brothers in Arms. Det låter skrämmande dåligt remastrad, men originalmastern är fantastisk! Samma sak är Depeche Mode - Violator. Originalet var helt perfekt.

Generellt är det fördelen med all musik man gillar som släpptes före 1992-1993: de tidiga CD-utgåvorna låter fantastiskt.

Vissa klassiska album med Rush kan man också hitta specialmastrade av MFSL på de så kallade guldskivor a. Helt sjukt vad bra det kan låta på en bra anläggning då.

Det som skulle kunna vara intressant är om de erbjuder nedsamplade versioner av riktigt HD-ljud, typ SACD eller liknande där den fulla dynamiken är bevarad.

AKA Loudness War, bra poäng. Högre bitrate eller okomprimerat i alla ära så är det ofta dynamiken man egentligen vill åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Detta skulle inte ge något värde för oss som ändå använder Bluetooth hörlurar, eller tänker jag fel?

Jag tänker åsså så, ngn som kan kan säga nåt om att BT lurar och Hifi ljud?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Är det de enda dom har att komma med är "bättre ljud" alla dessa år? Tycker gratis versionens ljud duger, märker ingen skillnad.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Jag tänker åsså så, ngn som kan kan säga nåt om att BT lurar och Hifi ljud?

Det är väl lite både och: nej du kan inte nyttja lossless om du använder ett lossy bluetooth protokoll.. (finns väl lossless bluetooth dock? Se inlägg längre ner i tråden)

Men å andra sidan om du idag kör vanliga lossy Spotify så blir det risk för kaka på kaka:
Datorn/telefonen tar en lossy signal, dekodar den, skickar den till bluetooth enheten som sen kodar om den med bluetooth lossy encoding och skickar till själva luren/högtalaren... då har du ju ”förstört” signalen två gånger istället.
Så att gå till lossless skulle göra att du bara har ett steg med lossy kompression.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Qobuz är bra, kör också deras tjänst. Hög kvalite och stort utbud. Inte lika utvecklat på vissa funktioner som du säger, men för mig har det inte varit ett problem.

De har också en butik där man kan köpa album digitalt och ladda ner i flac utan kopieringsskydd. För de som vill köpa många album finns ett dyrare månadsabonnemang "Sublime" där man får rätt stora rabatter på inköpen.
https://www.qobuz.com/se-en/shop

Amazon music hd är lika bra som Qobuz, 24bit 96khz, finns även högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Jag tänker åsså så, ngn som kan kan säga nåt om att BT lurar och Hifi ljud?

Om du har typ aptx HD, LDAC eller apx lossless kan det bli en teoretisk skillnad med högre än "vanliga" 320 kbit/s.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Vet inte om jag tycker detta är en sån stor grej då de fortfarande kan utgå från en dålig master där lossless inte gör någon större skillnad. Dynamiken är redan helt avklippt. Därför har jag kvar en gammal samling av fysiska referensskivor som är helt överlägsna vad jag kan hitta på Spotify.

Ta t.ex. Dire Straits - Brothers in Arms. Det låter skrämmande dåligt remastrad, men originalmastern är fantastisk! Samma sak är Depeche Mode - Violator. Originalet var helt perfekt.

Generellt är det fördelen med all musik man gillar som släpptes före 1992-1993: de tidiga CD-utgåvorna låter fantastiskt.

Vissa klassiska album med Rush kan man också hitta specialmastrade av MFSL på de så kallade guldskivor a. Helt sjukt vad bra det kan låta på en bra anläggning då.

Det som skulle kunna vara intressant är om de erbjuder nedsamplade versioner av riktigt HD-ljud, typ SACD eller liknande där den fulla dynamiken är bevarad.

Moderna mastringstekniker och återutgivningar har förbättrats avsevärt. Även om vissa remasteringar kanske inte alltid är tillfredsställande, finns det många exempel där nya mastringar har gett äldre inspelningar nytt liv med bättre dynamik och klarhet. Streamingplattformar som erbjuder lossless-alternativ har ofta utbud av olika mastringar av samma album, vilket ger lyssnaren möjlighet att välja den version som låter bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

AKA Loudness War, bra poäng. Högre bitrate eller okomprimerat i alla ära så är det ofta dynamiken man egentligen vill åt.

Lossless är ju bevisligen mest blaj, det är extremt få som faktiskt hör skillnad på bra komprimerat ljud i relativt hög bitrate gentemot lossless.

Det är snarare mastern eller mixen som spelar roll och det är det oftast det folk faktiskt pratar om.

När man tittar på en del film och det kommer en låt som har en helt annan dynamik och tryck än versionen som finns på t.ex. spotify så blir det väldigt tydligt.

Jag hoppas att anledningen till att Spotifys hifi-satsning drar ut så enormt på tiden handlar om just det att det inte bara är lossless utan att det är hifi-mastrade versioner som finns tillgängligt och är tydligt markerat på något sätt.

Permalänk
Medlem

Hoppas! Har varit runt och provat Tidal, Qobuz etc...Bra ljudkvalitet, men inget slår Spotifys utbud eller algorithm för nya rekommendationer.

Kört Tidal de senaste 2 åren, under perioden så adderade jag kanske en 10-20 låtar till mina spellistor. Skaffade Spotify igen efter många år av frånvaro och adderade samma mängd låtar under en period på 1 månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nej, jag lyssnar aldrig på spotify.

Fan, jag lyssnar på Spotify varje dag, både på datorn och i mobilen.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Hoppas! Har varit runt och provat Tidal, Qobuz etc...Bra ljudkvalitet, men inget slår Spotifys utbud eller algorithm för nya rekommendationer.

Det är en myt att Spotify har större utbud än de andra. Antalet låtar är i princip lika stort mellan alla tjänster. Det kan skilja med artister som utesluter sig från vissa tjänster. Men det går åt båda hållen och är inte bara fördel Spotify. Det fanns t.ex. flera mindre metalband som jag inte hittade på Spotify utan fick köra via bandcamp.

Permalänk
Medlem

Använder mig av Deezer, de har haft "hifi" ljud några år. Tidigare var det ett separat abonnemang för 149kr/mån, men nu ingår det i vanliga abonnemanget för 109 kr/månaden.

Ville egentligen ha en anledning att nämna Deezer, aldrig hört någon nämna dom när det kommer till alternativ till Spotify.