Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Hur gör ni som har monterat fönsterkit för utblåset när det regnar? Låter ni det vara öppet som vanligt eller kopplar ni bort utblåset och stänger fönstret?

Nu när sommarvädret är helt koko där det är varmt och fuktigt på dagen för att helt plötsligt börja regna lite då och då så har det blivit jobbigt att koppla av och på utblåset varje gång det regnar. Har provat att bara ha det öppet men regnet läcker igenom fönsterkittet så det måste stängas.
Problemet är att det inte går att stänga helt med fönsterkittet monterat på fönstret och att montera av hela fönsterkittet varje gång det regnar är uteslutet.

Så hur gör ni andra med detta problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Hur gör ni som har monterat fönsterkit för utblåset när det regnar? Låter ni det vara öppet som vanligt eller kopplar ni bort utblåset och stänger fönstret?

Nu när sommarvädret är helt koko där det är varmt och fuktigt på dagen för att helt plötsligt börja regna lite då och då så har det blivit jobbigt att koppla av och på utblåset varje gång det regnar. Har provat att bara ha det öppet men regnet läcker igenom fönsterkittet så det måste stängas.
Problemet är att det inte går att stänga helt med fönsterkittet monterat på fönstret och att montera av hela fönsterkittet varje gång det regnar är uteslutet.

Kollar prognos och ösregnar det inte så får det vara öppet, dock har jag sällan regn mot det fönstret mitt kitt sitter av någon anledning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Fönsterkit ska gå att stänga, om man satt på den ordentligt!
Ibland kan man behöva en liten trappstege så man kan dra i tyget så de inte kommer emellan när man ska stänga.
Jag har från HOOMEE från Amazon.se funkar finfint att stänga med, borde dom andra göra också om man satt upp det rätt.
Jag har tur så när det regnar kommer oftast inget på kittet så länge det inte blåser massa också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Med det kit som jag använder kan fönstret vara öppet. Öppnas nedifrån och utåt så visst, det blir en del regn på rutan men det tar sig inte in. Och med mitt kit går det att stänga om man önskar, precis som skrivits så får man bara dra in överblivet tyg & dragkedja så att det inte ligger i springan. Vad är det som hindrar dig från att stänga med kitet monterat?

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostersjo:

Med det kit som jag använder kan fönstret vara öppet. Öppnas nedifrån och utåt så visst, det blir en del regn på rutan men det tar sig inte in. Och med mitt kit går det att stänga om man önskar, precis som skrivits så får man bara dra in överblivet tyg & dragkedja så att det inte ligger i springan. Vad är det som hindrar dig från att stänga med kitet monterat?

Vissa av oss har hårdplast Kit, typ till Electrolux, dock kommer inget regn in förutom tyget

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det har inte läckt in något alls för mig i alla fall även om det varit rejäla regnskurar rakt mot öppningen. Jag har aldrig tagit bort slangen och stängt fönstret för regn i alla fall under alla år med portabel AC.

Så nej jag har det öppet när jag har det inkopplat. Jag har min AC igång även om det regnar om det är varmt och fuktigt ute också.

Sen kan du inte stänga ditt fönster känns det som du monterat det fel, har haft fönsterkitt på flera olika typer av fönster, har alltid kunnat stänga fönsterna.
Jag stänger mitt fönster varje kväll om det inte är för varmt på natten så jag måste köra AC under natten.

Permalänk
Medlem

Har någon åsikter om denna? Hittar inga recensioner
Ska ha den i min etta på 35 kvm

https://www.inet.se/produkt/3302712/deltaco-smart-ac-12000btu...

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har någon åsikter om denna? Hittar inga recensioner
Ska ha den i min etta på 35 kvm

https://www.inet.se/produkt/3302712/deltaco-smart-ac-12000btu...

Kan tyvärr inte ge någon åsikt, men om du har Benify finns Electrolux nyaste med 14k BTU för 4100 kr eller 9k BTU för 3777 kr (12k btu kostar mer än båda av någon anledning). Går kanske via Mecenat också med rabattkod MECENAT10, osäker på om den koden är aktiv just nu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Kan tyvärr inte ge någon åsikt, men om du har Benify finns Electrolux nyaste med 14k BTU för 4100 kr eller 9k BTU för 3777 kr (12k btu kostar mer än båda av någon anledning). Går kanske via Mecenat också med rabattkod MECENAT10, osäker på om den koden är aktiv just nu dock.

Tack för tipset! Var 25% med Mecenat appen (enligt min matte är det typ 40% dock…). Beställde denna:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Tack för tipset! Var 25% med Mecenat appen (enligt min matte är det typ 40% dock…). Beställde denna:

<Uppladdad bildlänk>

Återkom gärna med recension sen Sett att de kör reor ganska ofta.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt min AC och den fungerar bra. Blev en Woods Cortina Silent 12K pga det är vad jag hade råd med.

En sak bara. Utluftröret är på tok för kort så ACn får inte plats där jag vill ha den. Finns det längre rör att köpa? Är det nån standard eller måste jag ha specifikt från Woods?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Rören är 'alltid' för korta och längden är avpassad för att maskinen precis skall klara av vad det den lovar. Tittar du i instruktionen får man inte ens böja slangen för mycket eller för hårt...

Maskinen designas efter att du designar installationens efter maskinens krav, inte efter vad du har redan innan.

Skall man förlänga så behöver man ofta gå upp en storlek på slangen/röret för att kompensera för den högre luftmotståndet som det blir av den längre rörlängden - därför brukar det inte finnas tillbehör med längre slang för dessa portabla AC från tillverkaren (varav slangkiten ofta är väldigt standardiserade även där, och inte gjord för svenska fönster - dvs. samma kit även över olika 'märken', utan är något man får försöka pussla ihop med allmänna ventilationsdelar man hittar i byggvaruhusen.

I hur mycket man kan fuska i med att inte gå upp med slangdimensionerna så är en termometer med en sensor som kan stickas in i varmluftutloppet bra att ha för att mäta utloppstemperaturen på varmluften vid portabla AC - går det upp mer än 5 grader och uppemot kanske 10 grader gentemot orginalslangen inkopplad rakt ut så stryper slanglösningen för mycket då dessa maskiner ofta har fläktar som tappar andan rätt fort så fort det är lite flödesmotstånd. Blir det för andtäppt så stänger maskinen av - men långt innan dess så har dess kylkapacitet sjunkit drastiskt.

Permalänk
Medlem

Slangen är väl typ 150cm som standard på de flesta.
Jag har min nästan sträckt max och det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Återkom gärna med recension sen Sett att de kör reor ganska ofta.

Fick den igår. Några snabba intryck:

Värt att veta:
- jag har aldrig haft eller upplevt en portabel AC förut så jag har inget att jämföra med
- min lägenhet har inga öppningsbara fönster. Enda vägen ut är min balkongdörr vilket jag vet är långt ifrån optimalt men men, bättre än inget i suppose. Jag har ghetto moddat lite kartong för att blocka av det mesta.

Det positiva:
- Electrolux skickade snabbt
- Deras app är ganska känns ganska ok
- Jag har fått ner temperaturen från 28c till 23c vilket överväger alla nackdelar (22c hade jag först men måste ju tänka på elräkningen också hehe)
- Man fick med en ände att sätta på slangen så man har ett ”mer rektangulärt” utblås

Det negativa:
- Tycker den är väldigt högljudd
- Den tar mycket plats
- Slangen är väldigt jobbig att arbeta med. Den är styv, seg och högljudd när man drar ut den
- Kommer ut mycket vatten från den, jag har satt en hink bredvid. Kanske är bra iofs, är väl luftfuktighet den tar bort?

Data från min Netatmo (stänger av den under natten, därav stigningen igen):

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Värt att veta:
- jag har aldrig haft eller upplevt en portabel AC förut så jag har inget att jämföra med
- min lägenhet har inga öppningsbara fönster. Enda vägen ut är min balkongdörr vilket jag vet är långt ifrån optimalt men men, bättre än inget i suppose. Jag har ghetto moddat lite kartong för att blocka av det mesta.

Det positiva:
- Jag har fått ner temperaturen från 28c till 23c vilket överväger alla nackdelar (22c hade jag först men måste ju tänka på elräkningen också hehe)
- Man fick med en ände att sätta på slangen så man har ett ”mer rektangulärt” utblås

Det negativa:
- Den tar mycket plats
- Slangen är väldigt jobbig att arbeta med. Den är styv, seg och högljudd när man drar ut den
- Kommer ut mycket vatten från den, jag har satt en hink bredvid. Kanske är bra iofs, är väl luftfuktighet den tar bort?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Du ska inte behöva koppla i slangen till en hink i normal kylning inställning, det vattnet förångas och blåses ut genom varma utblåset normalt sett. Du behöver bara använda slangen om du ska använda den i dehumidify läget där utblåset inte går ut utomhus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Du ska inte behöva koppla i slangen till en hink i normal kylning inställning, det vattnet förångas och blåses ut genom varma utblåset normalt sett. Du behöver bara använda slangen om du ska använda den i dehumidify läget där utblåset inte går ut utomhus.

Aha se där. Ska testa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dessutom är (rörligt) elpris rätt lågt den här månaden, så vi bränner på med våran på kvällarna nu för att få behagligt sovklimat 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Värt att veta:

Det positiva:

Det negativa:
- Den tar mycket plats

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Du har den nog på auto, sätt den på cold läge 😁så slipper du vatten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Aha se där. Ska testa

Slangen kan du ha för att avfukta luften när det är som jävligast och man är som en klibbig sticka i sängen. Det gör du i "Dry"-läget.

Rekommenderar att skaffa en Biltema dunk . Finns som 20-litersdunk med. Väldigt smidigt då en vanlig trädgårdsslang passar rakt i bakdelen på 12litarn. Koppla på trädgårdsslang i valfri längd, sen matar du bara in den.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Skrivet av Swedishchef_90:

Du har den nog på auto, sätt den på cold läge 😁så slipper du vatten

Skrivet av EyeNEye:

Slangen kan du ha för att avfukta luften när det är som jävligast och man är som en klibbig sticka i sängen. Det gör du i "Dry"-läget.

Rekommenderar att skaffa en Biltema dunk . Finns som 20-litersdunk med. Väldigt smidigt då en vanlig trädgårdsslang passar rakt i bakdelen på 12litarn. Koppla på trädgårdsslang i valfri längd, sen matar du bara in den.

Hitills har det funkat bra med att ta bort slangen och sätta tillbaka pluggen. Man hör dock ett lite annorlunda ljud då och då, jag gissar det är pyset när det ångas

Att ha kartonger i balkongdörren var inte bra btw, har tagit bort dem. Dels var det fult, dels kunde jag inte enkelt gå ut till balkongen, dels var det läskigt när någon öppnade andra dörren och det blev typ ett korsdrag.

Just nu har jag bara enheten framför dörren, dörren öppnad så lite som möjligt (just så den klämmer fast exhaust änden (som är vertikal nu) mellan dörren och väggen), och rullat ner rullgardinen så långt det går.
Tycker det funkar bra och är lagom lätt att ta sig ut om man behöver.
Men vore det bättre att ha enheten längre in i lägenheten?, jag tänker då borde den suga in mer av rummets luft och mindre av luften utifrån… men då måste slangen vara längre och den avger ju värme också… hmm.

Jag vet att jag har en ovinnbar situation då jag bara har en balkongdörr och vill även kunna använda den som en dörr, men försöker bara fundera vad det bästa är man kan göra i situationen, förutom att flytta

Sen försöker jag även lista ut vart värmen kommer ifrån i min lägenhet. Känner inte att det kommer värme från någonstans men ändå blir det nästan direkt 27c efter man stänger av den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hitills har det funkat bra med att ta bort slangen och sätta tillbaka pluggen. Man hör dock ett lite annorlunda ljud då och då, jag gissar det är pyset när det ångas

Att ha kartonger i balkongdörren var inte bra btw, har tagit bort dem. Dels var det fult, dels kunde jag inte enkelt gå ut till balkongen, dels var det läskigt när någon öppnade andra dörren och det blev typ ett korsdrag.

Just nu har jag bara enheten framför dörren, dörren öppnad så lite som möjligt (just så den klämmer fast exhaust änden (som är vertikal nu) mellan dörren och väggen), och rullat ner rullgardinen så långt det går.
Tycker det funkar bra och är lagom lätt att ta sig ut om man behöver.
Men vore det bättre att ha enheten längre in i lägenheten?, jag tänker då borde den suga in mer av rummets luft och mindre av luften utifrån… men då måste slangen vara längre och den avger ju värme också… hmm.

Jag vet att jag har en ovinnbar situation då jag bara har en balkongdörr och vill även kunna använda den som en dörr, men försöker bara fundera vad det bästa är man kan göra i situationen, förutom att flytta

Sen försöker jag även lista ut vart värmen kommer ifrån i min lägenhet. Känner inte att det kommer värme från någonstans men ändå blir det nästan direkt 27c efter man stänger av den.

Tror det är värme från väggar och tak. När man stänger av ACn trycker värmen som lagras inuti väggarna ut och blir som element. Så är det iallafall i min lägenhet som dock är en äldre av betong. Betong är känt för att lagra värme, bra på vintern men horribelt på sommaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Notera att då den tar luft inne ifrån rummet som den sen värmer upp och blåser ut genom slangen så kommer det ALLTID att tvingas in ny luft från nått annat ställe, oavsett vart du placerar maskinen kommer du inte undan det. Gör du det för tätt kan du kanske skapa problem med lägenhetens ventilation t.om. så var lite försiktig, planera mer för bekvämlighet och hålla ute insekter exempelvis.

Det har varit mycket prat i tråden här om 2-slang lösningar men det finns inga bra val på färdiga produkter som fungerar så utan några har försökt lösa det själva genom att tejpa av och lägga till en till slang till nedre delen där luften sugs in för kompressorn. Dock är det oftast inte perfekt förseglat internt inom maskinen mellan övre/undre kammaren så det läcker luft oavsett så även det blir inte "perfekt".

Portabla AC's är helt enkelt en lång rad av kompromisser som man får leva med tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tror det är värme från väggar och tak. När man stänger av ACn trycker värmen som lagras inuti väggarna ut och blir som element. Så är det iallafall i min lägenhet som dock är en äldre av betong. Betong är känt för att lagra värme, bra på vintern men horribelt på sommaren

Ah jo jag har betong, även om det är ganska ny byggnad (2019). Säkert det då, för jo, jag har varmt på vintern också! Fast det är -30c ute har jag runt 22+ inne och då brukar elementet inte ens vara särskilt varm.t

Skrivet av RaidSoft:

Notera att då den tar luft inne ifrån rummet som den sen värmer upp och blåser ut genom slangen så kommer det ALLTID att tvingas in ny luft från nått annat ställe, oavsett vart du placerar maskinen kommer du inte undan det. Gör du det för tätt kan du kanske skapa problem med lägenhetens ventilation t.om. så var lite försiktig, planera mer för bekvämlighet och hålla ute insekter exempelvis.

Det har varit mycket prat i tråden här om 2-slang lösningar men det finns inga bra val på färdiga produkter som fungerar så utan några har försökt lösa det själva genom att tejpa av och lägga till en till slang till nedre delen där luften sugs in för kompressorn. Dock är det oftast inte perfekt förseglat internt inom maskinen mellan övre/undre kammaren så det läcker luft oavsett så även det blir inte "perfekt".

Portabla AC's är helt enkelt en lång rad av kompromisser som man får leva med tyvärr.

Jo det är ju så. Har sett Technology Connections video om dem, men ja, vad kan man göra.. Tror jag kör på som jag har det då. Insekter verkar hålla sig ute redan, än så länge iaf.
Nästa ställe man flyttar till eller om man bygger ett eget hus får man definitivt tänka på sånt här, kanske kan fixa riktig AC då direkt
Tack för all hjälp allihopa, riktigt nöjd ändå överlag so far. Så mycket behagligare här inne nu, man som längtar att komma in igen efter man varit ute

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@lambdan: Om du inte har fönster att öppna så kan du inte täta mot balkongdörren, men du kan köra myggnät/nätdörr. Balkongdörren kommer behöva ta in både friskluften och vara där du blåser ut varmluften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jag kör inte med traditionellt fönsterkit utan kör med en plexiglasskiva som täcker hela fönstret som har ett hål för utblåset. I slutet på utblåset sitter också en kappa som förhindrar att det regnar iin utblåset.

Efter tre år har det ännu inte regnat in i vare sig utblåset eller in via fönstret. Jag bor dock högst upp så en liten del av takåsen sticker ut, vilket säkerligen hjälper till att stöta bort en del av regnet.

Permalänk
Medlem

Det är fortf. ingen som testat någon av de mindre "portabla" varianterna? Såg att de nämnts i tråden men ingen som köpt sen? Tänker främst på:
AC MS-AC5002
eller "Portabel AC för husvagn och husbil, med slang" från Clas: https://www.clasohlson.com/se/Portabel-AC-for-husvagn-och-hus...
Har bara behov av att kyla ner ett ~15kvm sovrum och vill fa komma åt lägre ljudnivå än alla vanliga (icke dual) portabla ACs kan lösa i kommande radhus och tänker att detta känns som en smidigare lösning för just det enskilda behovet än att installera luftvärmepump då jag måste montera på träfasaden rakt utanför sovrumsfönstret.

Tittade först även på Mideas "u-formade" som verkar oerhört smidiga, men jäkligt otillgängliga i Sverige dessvärre...
https://www.ubuy.com.se/en/product/FBHLKHH6G-midea-8-000-btu-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Det är fortf. ingen som testat någon av de mindre "portabla" varianterna? Såg att de nämnts i tråden men ingen som köpt sen? Tänker främst på:
AC MS-AC5002
eller "Portabel AC för husvagn och husbil, med slang" från Clas: https://www.clasohlson.com/se/Portabel-AC-for-husvagn-och-hus...
Har bara behov av att kyla ner ett ~15kvm sovrum och vill fa komma åt lägre ljudnivå än alla vanliga (icke dual) portabla ACs kan lösa i kommande radhus och tänker att detta känns som en smidigare lösning för just det enskilda behovet än att installera luftvärmepump då jag måste montera på träfasaden rakt utanför sovrumsfönstret.

Tittade först även på Mideas "u-formade" som verkar oerhört smidiga, men jäkligt otillgängliga i Sverige dessvärre...
https://www.ubuy.com.se/en/product/FBHLKHH6G-midea-8-000-btu-...

Radhus så köper du en luftvärmepump istället, kostar lite mer men drar mindre och är både uppvärmning och kylning.
Placera den rätt så har du kyla i sovrummet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Radhus så köper du en luftvärmepump istället, kostar lite mer men drar mindre och är både uppvärmning och kylning.
Placera den rätt så har du kyla i sovrummet

Av det jag läst så väsnas och vibrerar en luftvärmepump för mkt, så det riskerar att störa inte bara en själv utan öven grannar då den måste monteras på träfasad då jag inte kan stölla den på marken :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Av det jag läst så väsnas och vibrerar en luftvärmepump för mkt, så det riskerar att störa inte bara en själv utan öven grannar då den måste monteras på träfasad då jag inte kan stölla den på marken :/

Är dem korrekt monterade så har dem vibrationsdämpare och gärna placerade så det inte stör grannarna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Är dem korrekt monterade så har dem vibrationsdämpare och gärna placerade så det inte stör grannarna.

Jo så är det. Antar tyvärr att det finns en anledning till att ingen av de andra grannarna har någon monterad runt just sovrums-sidan på husen, de enda i området som har luftvärmepumpar är de med gaveltomter och således kör de pumpen på den extra sidan. Får kontrollera det mer efter inflytt.

Denna typ av AC känns ju annars helt galet smidig?! Finner den ingenstans i EU dock, men den typen av U-formad fönster AC verkar oerhört poppis i USA?!

https://www.amazon.com/GE-Conditioner-Technology-Installation...

Verkar verkligen fånigt smidiga och även nå runt 40dB vilket är ruskigt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=igAFM55wp8U

https://www.youtube.com/watch?v=66potWgCviY