Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Av det jag läst så väsnas och vibrerar en luftvärmepump för mkt, så det riskerar att störa inte bara en själv utan öven grannar då den måste monteras på träfasad då jag inte kan stölla den på marken :/

Jag har en Toshiba Daisekai 9 med några år på nacken monterad på fasaden på huset. Kör bara kyla med den. Inomhusdelen låter knappt, så även utomhusdelen. Vibrationer har jag aldrig märkt. Enligt spec ska utomhusdelen ligga på 48 dB.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Jo så är det. Antar tyvärr att det finns en anledning till att ingen av de andra grannarna har någon monterad runt just sovrums-sidan på husen, de enda i området som har luftvärmepumpar är de med gaveltomter och således kör de pumpen på den extra sidan. Får kontrollera det mer efter inflytt.

Denna typ av AC känns ju annars helt galet smidig?! Finner den ingenstans i EU dock, men den typen av U-formad fönster AC verkar oerhört poppis i USA?!

https://www.amazon.com/GE-Conditioner-Technology-Installation...

Verkar verkligen fånigt smidiga och även nå runt 40dB vilket är ruskigt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=igAFM55wp8U

https://www.youtube.com/watch?v=66potWgCviY

Väldigt vanligt med såna fönster i USA man bara drar uppåt där de passar. Tror inte de är särskilt vanliga öht i EU varav en AC som passar såna inte har en marknad

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag har en Toshiba Daisekai 9 med några år på nacken monterad på fasaden på huset. Kör bara kyla med den. Inomhusdelen låter knappt, så även utomhusdelen. Vibrationer har jag aldrig märkt. Enligt spec ska utomhusdelen ligga på 48 dB.

Får kanske researcha ytterligare efter hustillträdet i oktober då. Är tyvärr i en egen klass vad gäller "kroppsvärme" och mår dåligt så fort det är över ~20 grader i sovrummet, så luftvärmepump med kyleffekt är ju verkligen drömmen! Sover alltid guld utomlands eftersom AC alltid finns tillgänglig. Vet bara att jag såg en del trådar på byggahus-forumet där folk fått panik på sina väggmonterade LLVP på träfasad.

Skrivet av LPG:

Väldigt vanligt med såna fönster i USA man bara drar uppåt där de passar. Tror inte de är särskilt vanliga öht i EU varav en AC som passar såna inte har en marknad

Inte ens tänkt på måtten, så är det kanske!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Denna typ av AC känns ju annars helt galet smidig?! Finner den ingenstans i EU dock, men den typen av U-formad fönster AC verkar oerhört poppis i USA?!

Även om de nu såldes här, hur många fönster skulle en sån modell skulle fungera på här i Sverige utan väldigt stora modifieringar? De är ju designade för USA's "dra ner uppifrån" fönster plus typ inget får vara utanför/innanför själva fönstret.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Även om de nu såldes här, hur många fönster skulle en sån modell skulle fungera på här i Sverige utan väldigt stora modifieringar? De är ju designade för USA's "dra ner uppifrån" fönster plus typ inget får vara utanför/innanför själva fönstret.

Hade kanske blivit jäkligt meckigt att lösa med fönster som öppnas utåt i nederkant, än värre på sidan ja. Blir ändå lite lack för att modellerna verkar så fånigt effektiva vs. vad vi har här. Får hoppas dedär minivarianterna ala husvagnsdimensionerade ACn kan lösa acceptabel sovljudnivå för mig iallafall om luftvärmepump inte går att lösa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Hade kanske blivit jäkligt meckigt att lösa med fönster som öppnas utåt i nederkant, än värre på sidan ja. Blir ändå lite lack för att modellerna verkar så fånigt effektiva vs. vad vi har här. Får hoppas dedär minivarianterna ala husvagnsdimensionerade ACn kan lösa acceptabel sovljudnivå för mig iallafall om luftvärmepump inte går att lösa...

Portabel AC är ju dubbel så högljudd som en luftvärmepump. Med tanke på att ute delen fortfarande är utanför så kommer grannarna få ännu mer oväsen...

En utedel på en ac är i paritet med en diskmaskin i ljudnivå.
Väljer du rätt utedel så kan flera innedelar dela utedel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Portabel AC är ju dubbel så högljudd som en luftvärmepump. Med tanke på att ute delen fortfarande är utanför så kommer grannarna få ännu mer oväsen...

En utedel på en ac är i paritet med en diskmaskin i ljudnivå.
Väljer du rätt utedel så kan flera innedelar dela utedel

Så är det förvisso. Tänkte dock att vibrationsrisk m.m är väldigt mkt mindre pga den lägre effekten. "Tror" inte ~60dB hade stört grannarna, men viss risk föreligger såklart, dessutom har vi vår uteplats rakt nedanför vilket inte heller är optimalt om man behöver ha igång den några timmar innan läggdags och samtidigt vill sitta ute...

Ja, tanken från början var att köra en LLVP utedel med 2 innedelar för att nå såväl vårt sovrum som vardagsrum, men positionen där denna utedel måste placeras är riktigt röv på ren svenska då vi bara har glastak direkt under dessutom. Gissel minst sagt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Så är det förvisso. Tänkte dock att vibrationsrisk m.m är väldigt mkt mindre pga den lägre effekten. "Tror" inte ~60dB hade stört grannarna, men viss risk föreligger såklart, dessutom har vi vår uteplats rakt nedanför vilket inte heller är optimalt om man behöver ha igång den några timmar innan läggdags och samtidigt vill sitta ute...

Ja, tanken från början var att köra en LLVP utedel med 2 innedelar för att nå såväl vårt sovrum som vardagsrum, men positionen där denna utedel måste placeras är riktigt röv på ren svenska då vi bara har glastak direkt under dessutom. Gissel minst sagt...

Montera den på taket? Om det går...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Montera den på taket? Om det går...

Taket kommer troligtvis behöva bytas om 5-10 år höftar man, så lite störande. Men ja, det ligger också i tanken! Blir långt att dra för innerdel i vardagsrummet dock men det går kanske att lösa ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Taket kommer troligtvis behöva bytas om 5-10 år höftar man, så lite störande. Men ja, det ligger också i tanken! Blir långt att dra för innerdel i vardagsrummet dock men det går kanske att lösa ändå!

Många tak håller avsevärt längre än sin rekommenderad livslängd.
Ha genomgång under och sköt om underhållet så kan de hålla det dubbla...

Att montera på taket för 5-10års drift för ljudlös kylning är en no brainer enligt mig 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många tak håller avsevärt längre än sin rekommenderad livslängd.
Ha genomgång under och sköt om underhållet så kan de hålla det dubbla...

Att montera på taket för 5-10års drift för ljudlös kylning är en no brainer enligt mig 😊

Taket har bara underhållts/småfixats sedan det byggdes ~1969, så det lever redan på mer än dubbla tekniska livslängden Men det tål absolut att kika på!

Permalänk
Medlem

Hej!

Säkert nån som redan köpt Bauhaus Proklima 9000 BTU (2.6kW)-AC för 1495kr på rea.
Jag köpte 2st och har en Jula Anslut 12000 BTU:are sen förut. (3.5kW)

Prokliman duger i krig, kyler ned sovrummet rätt så snabbt, sen när man ska sova så stänger man av den efter ca 5h eftermiddagsdrift.

Fönsterkit:et är amerikanskt, som typ alla andra portabla AC:s. Köp vanligt fönsterkit om du inte gör som jag och öppnar fönstret och tätar med 3 kuddar.

Ljudnivån är likvärdig med övriga, varken HÖG SOM FAN, eller tyst som en mus.

Just to let you know!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Hej!

Säkert nån som redan köpt Bauhaus Proklima 9000 BTU (2.6kW)-AC för 1495kr på rea.

Prokliman duger i krig, kyler ned sovrummet rätt så snabbt, sen när man ska sova så stänger man av den efter ca 5h eftermiddagsdrift.

Fönsterkit:et är amerikanskt, som typ alla andra portabla AC:s. Köp vanligt fönsterkit om du inte gör som jag och öppnar fönstret och tätar med 3 kuddar.

Just to let you know!

Tack för att du delar med dig! Hur upplever du Jula-maskinen?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tack för att du delar med dig! Hur upplever du Jula-maskinen?

Kraftfull, men lever om en del (jag kan inte sova med den igång; så därför boostar jag fram till läggdags).

10:e året jag har den i drift (bra kvalité!? : )

Den är rätt så tung, men har iaf hjul...

Visa signatur

Permalänk

https://www.k-rauta.se/produkt/luftkonditionering-midea-9000b...

Permalänk
Medlem

Generellt tips för alla är väl att kolla nu och under tidig höst när många butiker byter ’säsong’ och vill bli av med restlager. 9000BTU för 1500kr är bra pris jämfört med på våren när de kostar 3-4k

Permalänk
Medlem

Nån som har en "smart"/Wi-Fi modell som styrs via "Smart Life - Smart Living"-appen? Om ni också har iPhone, kan ni då bekräfta att det går att göra Siri-genvägar via Genvägar-appen för att styra AC:n?

Enligt trådar på Reddit tycks det gå, men att det är lite buggigt och inte helt intuitivt lättförståeligt

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Finns det fler som nu testat Proklima 9000BTU från Bauhaus?
Spanade in den i butik. Bra tryck i fläkten och den låter rätt bra men det gör väl alla dock märkte jag ingen större skillnad på fläktlägena samt silent-läget.
Någon här sade att den läcker efter ett tag vilket låter mindre bra, även en recension på Bauhaus säger samma sak. Från dräneringshålet?

Gissar på att den inte klarar skicka ut all kondens en fuktig dag men då bör behållaren bli full och maskinen slås av och inte läcka.

Dräneringspluggen är bara en gummiplupp som inte sitter särskilt hårt. Är det lika på Mideas nedre dränering?

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Hej!

Just to let you know!

Fast 5 timmar är ju inte snabbt. Kylde 8 m2 i 3 timmar och gick från 24,5 till 21,5. Maskinen inställd på 17 grader. Jag får samma effekt om jag ställer en liten 20 cm fläkt i fönstret i 3 timmar nu på kvällen.
Tilluft utifrån är nog ett måste till AC:n om den ska vara effektiv.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Fast 5 timmar är ju inte snabbt. Kylde 8 m2 i 3 timmar och gick från 24,5 till 21,5. Maskinen inställd på 17 grader. Jag får samma effekt om jag ställer en liten 20 cm fläkt i fönstret i 3 timmar nu på kvällen.
Tilluft utifrån är nog ett måste till AC:n om den ska vara effektiv.

Oj, min måste vara i MYCKET bättre skick än din.

Min kyler ned 16m²-sovrummet till 17°C på 5h. Jag vill ha kallt och tyst när jag sover, hela natten, annars kan jag lika gärna ha en 20cm-fläkt som vispar runt varmluften på kvällen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Min kyler ned 16m²-sovrummet till 17°C på 5h. Jag vill ha kallt och tyst när jag sover, hela natten, annars kan jag lika gärna ha en 20cm-fläkt som vispar runt varmluften på kvällen.

Beror mycket på hur tätt det är. Min 12000 btu får ned 17m2 på ca 1-2h om det är tätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Min är helt ny också 🫤 men det är ju riktigt kall luft som strömmar ut. Hoppades på att det skulle räcka med 2-3 timmar men det gör det inte hos mig med kvällssol som värmer fasaden i det rummet. Ett problem kan vara att det lilla rummet drar in varm luft från de övriga 140 m2 eftersom AC:n skickar ut väldigt mycket luft genom slangen. Från vilken temperatur sänker du ned till 17 grader?
Fläkt i fönstret som jag beskrev funkar ju bara lika effektivt när kvällarna är kyliga men det är annars smidigt och relativt tyst jämför med en AC. Funderar på att borra hål i fasaden för en tyst ventilationsfläkt. Stor fläkt från Jula är annars knäpptyst under natten och transporterar bort värmen bra men inget slår 17-18 grader på natten.

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Äntligen kyla här hemma i lägenheten!

28.1 grader i kontoret dom senaste dagarna och jag fick komma på en (kattsäker)-lösning ur desperation

Att hitta en skiva var svårast, allt annat bara beställde jag från Amazon, kostade totalt typ 1.5k eller något men det är inte relevant då det fungerar

När ska vi börja kunna sätta riktiga luftvärmepumpar i lägenheter i Sverige? Varför finns det inte överallt och att föreningarna inte tillåter det, det är helt sjukt att man måste hålla på så här i stället

/rant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Äntligen kyla här hemma i lägenheten!

28.1 grader i kontoret dom senaste dagarna och jag fick komma på en (kattsäker)-lösning ur desperation

Att hitta en skiva var svårast, allt annat bara beställde jag från Amazon, kostade totalt typ 1.5k eller något men det är inte relevant då det fungerar

När ska vi börja kunna sätta riktiga luftvärmepumpar i lägenheter i Sverige? Varför finns det inte överallt och att föreningarna inte tillåter det, det är helt sjukt att man måste hålla på så här i stället

/rant

https://i.imgur.com/aK6y9lS.jpeg
https://i.imgur.com/LMCE1rk.jpeg

Sjukaste är väl varför inte ftx system i nya hus inte har kyla också för sommaren.

Betong nybygge är ju typ 28C utan problem på sommaren

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sjukaste är väl varför inte ftx system i nya hus inte har kyla också för sommaren.

Betong nybygge är ju typ 28C utan problem på sommaren

Byggnormen som inte hänger med.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Av det jag läst så väsnas och vibrerar en luftvärmepump för mkt, så det riskerar att störa inte bara en själv utan öven grannar då den måste monteras på träfasad då jag inte kan stölla den på marken :/

Ledsen för väldigt sen replik @Kimball men som en fellow varmblodig man som får panik och inte kan sova alls vid för hög värme vill jag bara understryka vad andra redan sagt, att en luftvärmepump är den rätta vägen.

Efter supervärmeåret 2018 installerade vi en luftvärmepump på ovanvåningen i vårt trähus, där vi har våra tre sovrum. Utedelen är monterad på träfasaden precis utanför ena sovrummet, och det stör inte alls på nätterna. Innerdelen sitter i hallen utanför våra sovrum och den kyler effektivt alla tre sovrum. Givetvis låter fläkten på innerdelen lite när den kör men den går ju ställa på lägre effekt om man vill. Själv kör jag ändå öronproppar då jag är ljudkänslig överlag. Så oerhört nöjd! Enda nackdelen är att man vänjer sig vid denna perfekta sovkomfort så man vill nästan inte sova över hos andra längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Ledsen för väldigt sen replik @Kimball men som en fellow varmblodig man som får panik och inte kan sova alls vid för hög värme vill jag bara understryka vad andra redan sagt, att en luftvärmepump är den rätta vägen.

Efter supervärmeåret 2018 installerade vi en luftvärmepump på ovanvåningen i vårt trähus, där vi har våra tre sovrum. Utedelen är monterad på träfasaden precis utanför ena sovrummet, och det stör inte alls på nätterna. Innerdelen sitter i hallen utanför våra sovrum och den kyler effektivt alla tre sovrum. Givetvis låter fläkten på innerdelen lite när den kör men den går ju ställa på lägre effekt om man vill. Själv kör jag ändå öronproppar då jag är ljudkänslig överlag. Så oerhört nöjd! Enda nackdelen är att man vänjer sig vid denna perfekta sovkomfort så man vill nästan inte sova över hos andra längre

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jäklar så fint ja! Hoppas kunna dra typ 15m från utedelen för att kunna ställa den mer i trädgården vs. sätta den på vår hittepåfasad (tidigare ägare av huset byggde ut 2 rum ovanpå balkongen) som känns oerhört skör. Dessutom har vi bara uteplatsens glastak direkt nedanför, så inget som går att stå på direkt enkelt om någon service mot förmodan skulle behövas på utedelen. Beroende på hur jädra varmt det blir i sommar är jag dock inne på att sätta in luf/luft med 2 innedelar, 1 till ena sovrummet uppe och andra innedelen till vardagsrum/kök där nere. Tyvärr 40 lök minst, men det kan det bli värt i värsta fall.
Tack för replyen!

Permalänk
Medlem

Ta era lyxiga luftvärmepumpar i en annan tråd
Här pratar vi stackars lägenhetsnissar enbart om väsnande portabla AC inte knäpptysta Luftvärmepumpar

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns portabel ac med kylslang? Jag vill placera en ac på kattvinden och borra in ett hål i sovrummet och peta in en kylslang. Typ 50-80cm. Utblås går direkt ut via befintligt hål i fasaden.

Behöver ingen nämnvärd kylkapacitet, det är bara för 5kvm eller så och kommer endast köras under de absolut värsta nätterna.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Har halvt funderat på att flytta till en annan lägenhet och då skulle vi bli av med våra luftvärmepumpar och förmodligen gå tillbaka portabla enheter. Finns det något som är iaf hysat tyst om budget är mer eller mindre obegränsad?

För kan vi inte hitta något vettigt med två slangar är det en rätt stor anledning att inte flytta .