Reddit blockerar alla sökmotorer utom Google

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad har det med ämnet att göra?

Ganska mycket då mainstream-internet har blivit kapat av storföretag som endast ser dollar i allt.

Jag tycker Windows, Google, FB och IG är för folk som är naiva, bekräftelsesökande eller för att tjäna pengar på något vis.

Stå på knä för åsiktskontrollerande pengakåta storföretag eller lär dig hantera alternativen.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Sötast
Skrivet av JockeSw:

Ganska mycket då mainstream-internet har blivit kapat av storföretag som endast ser dollar i allt.

Jag tycker Windows, Google, FB och IG är för folk som är naiva, bekräftelsesökande eller för att tjäna pengar på något vis.

Stå på knä för åsiktskontrollerande pengakåta storföretag eller lär dig hantera alternativen.

Uppriktigt TACK!

Permalänk
Medlem

Google har blivit så värdelöst att söka med, så att söka på Reddit via Google har typ blivit mitt standardförfarande. Söker man på Google är de första 100 resultaten någon AI-genererad sida "How to fix..blabla" som i olika varianter, helt värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nej men! Så trevligt att nu börja segregera internet också ovanpå alla andra idiotier som man försöker uppnå på internet.
Om inte detta hindras så är det verkligen ett stort steg i riktningen: FUCK YOU till alla konsumenter på hela planeten.

Jag undrar över mitt egna intellekt då jag fortsätter förundras över såna här saker.

Antingen bör man indexeras eller inte indexeras.

Google har en sådan stor pengahög att om detta klassas som lagligt så kommer de inte bara hålla 80%+ av alla installerade webbläsare, 80+% av alla webbsökningar....

Utan i framtiden genom att slänga miljarder på ägare av webbsidor så äger de sökningarna och trafiken till 80% av alla webbsidor i världen.
Det låter ju fullständigt normalt och något som bör accepteras.

Som vanligt:
Svensson: "nice, jag slipper reddit lulz"

Reddit har inte så mycket val. Utan begränsningarna kommer deras innehåll att sväljas av LLMs och då blir det så småningom inte många intäkter till Reddit

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Ganska mycket då mainstream-internet har blivit kapat av storföretag som endast ser dollar i allt.

Jag tycker Windows, Google, FB och IG är för folk som är naiva, bekräftelsesökande eller för att tjäna pengar på något vis.

Stå på knä för åsiktskontrollerande pengakåta storföretag eller lär dig hantera alternativen.

Reddit blockerar andra sökmotorer än Google. Lösning: Darkweb

Hur kommer du åt Reddits sökresultat via darkweb då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Wow. Inte för att jag någonsin varit aktiv på Reddit, men några inlägg har jag ju snubblat över där. Jag antar att det kommer bli lika lätt att bojkotta Reddit som det var med Google 😂

PS. ”…partnerskapet med Google inte har något att göra med blockeringen av de andra sökmotorerna.” Såklart inte 🤣🤣

Reddit är populärt att attackera. Speciellt av ”coola” grabbar och tjejer i små kommentarstrådar som denna (älskar Sweclockers, men är förstås litet i det ”stora hela” 😁).

Det finns såklart en jävla massa skit på Reddit. Men allt beror ju på vilka Reddits man följer! Det finns mängder med bra hjälp att få, och snabbt dessutom. Hela idén med Reddit är fortsatt klockren. Man behöver ju inte hänga i skräp-Reddits överhuvudtaget liksom. Själv brukar jag skutta in på diverse Reddits med mestadels seriöst folk. Och har man en fundering så är det stor chans att nån frågat det på en Reddit och dessutom fått bra svar, vare sig det gäller hårdvara, mjukvara, diverse recensioner, solbrillor, bilar, smörgåspålägg, ja you name it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nej men! Så trevligt att nu börja segregera internet också ovanpå alla andra idiotier som man försöker uppnå på internet.
Om inte detta hindras så är det verkligen ett stort steg i riktningen: FUCK YOU till alla konsumenter på hela planeten.

Jag undrar över mitt egna intellekt då jag fortsätter förundras över såna här saker.

Antingen bör man indexeras eller inte indexeras.

Google har en sådan stor pengahög att om detta klassas som lagligt så kommer de inte bara hålla 80%+ av alla installerade webbläsare, 80+% av alla webbsökningar....

Utan i framtiden genom att slänga miljarder på ägare av webbsidor så äger de sökningarna och trafiken till 80% av alla webbsidor i världen.
Det låter ju fullständigt normalt och något som bör accepteras.

Som vanligt:
Svensson: "nice, jag slipper reddit lulz"

Du har missat att det inte är google som har erbjudit reddit pengar, det är reddit som har börjat ta betalt...
google betalar inte för någon ensamrätt, vill microsoft betala reddit så kommer reddit också ge dem rätten att indexera.
Problemet här är inte google, det är reddit...

Använder du startpage idag för sökningar så får du fortfarande reddit i sökningar (då startpage betalar google).
Använder du duckduckgo, så, om microsoft betalar reddit så kommer du då få reddit i sökningarna (då duckduckgo betalar microsoft för tillgång till resultat från bing.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Ganska mycket då mainstream-internet har blivit kapat av storföretag som endast ser dollar i allt.

Jag tycker Windows, Google, FB och IG är för folk som är naiva, bekräftelsesökande eller för att tjäna pengar på något vis.

Stå på knä för åsiktskontrollerande pengakåta storföretag eller lär dig hantera alternativen.

Och värre lär det garanterat bli. Reddit har som så många andra blivit för stora och hittat ett sätt att mjölka goa dollars ur sökföretag. När företag får monopolställning har de guldläge att mjölka till höger och vänster eftersom ingen kan göra något åt det och de vet att folk inte orkar bry sig om de sämre alternativ som finns. Alla företag vill tjäna pengar, det är bara därför de finns. Konsumenter är korkade och följer bara med strömmen. Därför kommer det bli mycket värre på många sätt om stora företag får råda ohämmat. Sorgligt men sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Varför skall man skilja på mänskligt lärande och en AI's lärande?
Så länge inte informationen innehåller information om privatpersoner och är offentlig så är det fritt fram anser jag. Vill du skydda din information så får du lägga den bakom en konto-vägg.

Jag håller med. Jag avskyr verkligen gatekeepers. Det enda de gör är att bromsa utvecklingen och det enda det gör är att försena hela mänsklighetens utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Jag håller med. Jag avskyr verkligen gatekeepers. Det enda de gör är att bromsa utvecklingen och det enda det gör är att försena hela mänsklighetens utveckling.

Ja! Usch och fy för etiska principer!!!

Tänk vart mänskligheten skulle vara idag, om företagen inte behövde bry sig om att följa miljö och arbetslagar, eller om det var fritt fram för vetenskapen att experimentera på levande människor!!! 🙃

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Reddit är populärt att attackera. Speciellt av ”coola” grabbar och tjejer i små kommentarstrådar som denna (älskar Sweclockers, men är förstås litet i det ”stora hela” 😁).

Det finns såklart en jävla massa skit på Reddit. Men allt beror ju på vilka Reddits man följer! Det finns mängder med bra hjälp att få, och snabbt dessutom. Hela idén med Reddit är fortsatt klockren. Man behöver ju inte hänga i skräp-Reddits överhuvudtaget liksom. Själv brukar jag skutta in på diverse Reddits med mestadels seriöst folk. Och har man en fundering så är det stor chans att nån frågat det på en Reddit och dessutom fått bra svar, vare sig det gäller hårdvara, mjukvara, diverse recensioner, solbrillor, bilar, smörgåspålägg, ja you name it!

Från vad jag kan läsa så missförstod du mig, jag sa inte att jag blivit missnöjd de gånger jag ”snubblat in”, snarare motsatsen. Jag gissar att Reddit lider av samma problem som Flashback och i princip alla större, öppna forum.
Problemet är ju att de sålt tjänsten till (det är frestande att skriva ”den store digitala satan”, men jag lämnar det hängande inom en parantes istället) Google, som inte sparar en sekund på att förstöra tjänsten, och jag kommer i fortsättningen att bojkotta allt de lägger sina klåfingrar på.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja! Usch och fy för etiska principer!!!

Tänk vart mänskligheten skulle vara idag, om företagen inte behövde bry sig om att följa miljö och arbetslagar, eller om det var fritt fram för vetenskapen att experimentera på levande människor!!! 🙃

Ja för att bränna ner alla skogar i hela världen och förgifta allt vatten och lobotomera människor är ju verkligen samma sak som att lära sig något av sånt folk skriver/visar öppet på internet utan att någon/någonting i hela världen tar någon skada för att utveckla saker som kommer att hjälpa mänskligheten att röra sig framåt.

Det finns absolut ingenting oetiskt med att lära sig/lära AI av allt som finns öppet på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Varför skall man skilja på mänskligt lärande och en AI's lärande?
Så länge inte informationen innehåller information om privatpersoner och är offentlig så är det fritt fram anser jag. Vill du skydda din information så får du lägga den bakom en konto-vägg.

Det stora problemet med AI-tjänsterna för den som driver och kanske har en viss inkomst från sin webbsida ligger i att AI-tjänsten publicerar en snabb rewrite av det arbeta de lagt ned. I många fall, kanske de flesta, kommer den som gjort en sökning nöja sig med just den rewriten och inte besöka sidan där ursprungstexten/informationen finns.

Sidägaren kommer då stå med kostnader för driften utan att få någon som helst ersättning, normalt genom reklam, för driftskostnaden och det nedlagda arbetet.
Så den stora skillnaden i lärandet ligger nog mest i att få människor som lär sig något återpublicerar det på samma sätt.

Visst skulle det gå att låsa in informationen bakom en betalvägg för att skydda den från dessa tjänster, men det skulle ju samtidigt begränsa det mänskliga lärandet till dem som har råd att betala.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Först blev jag förbannad men sen tänkte jag precis samma sak. Kanske lika bra för reddit är ju ändå 75% trams..

Med tanke på att 99,99999999999% av internet i helhet består av obrukligt trams tycker jag 75% låter fantastiskt bra.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Det stora problemet med AI-tjänsterna för den som driver och kanske har en viss inkomst från sin webbsida ligger i att AI-tjänsten publicerar en snabb rewrite av det arbeta de lagt ned. I många fall, kanske de flesta, kommer den som gjort en sökning nöja sig med just den rewriten och inte besöka sidan där ursprungstexten/informationen finns.

Sidägaren kommer då stå med kostnader för driften utan att få någon som helst ersättning, normalt genom reklam, för driftskostnaden och det nedlagda arbetet.
Så den stora skillnaden i lärandet ligger nog mest i att få människor som lär sig något återpublicerar det på samma sätt.

Visst skulle det gå att låsa in informationen bakom en betalvägg för att skydda den från dessa tjänster, men det skulle ju samtidigt begränsa det mänskliga lärandet till dem som har råd att betala.

Nej jag menade inte betalvägg utan bara ett gratiskonto, då räknas det inte som offentligt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Reddit började som en gräsrotsgrej och var väl bra (använt det ytterst lite) men nu när det är ett börsnoterat företag så handlar det om pengar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om själva nyheten, på ett sätt löjligt agerande. Tycker öppenhet och tillgänglighet är viktigt. Känns som blockering och censur har blivit helt accepterat och nästan trendigt på bara några år både i europa och staterna.

Reddit känns något som en religös kult och en massa trams.

Här är det duckduckgo för hela slanten. Använder aldrig google nuförtiden. Google som sökmotor har blivit helt obrukbar de senaste åren (och tyvärr håller de på att göra samma sak med youtube). Vad jag än söker på så är de 20 första resultaten någon spamsida eller unken och orelevant artikel på New York Times. Bara storföretag som syns i deras resultat, trist för de som letar information men kul för storföretagen förståss.

Två tramsföretag säger jag, men det blir säkert bra 😂

Permalänk
Medlem

Med tanke på att mindre än en procent av internet är indexerat soo What? Låt Google fortsätta indexera hat och trams så kan vi som vuxit upp och lämnat kulten kanske hitta något som ingen betalat för att hittas, Reddit har väl visat vad fritt internet är enligt deras moralkompass AI fick ta del av allas inlägg för att lära sig att mänskligheten är utan räddning och när den når en högre evolution kommer göra allt den kan för att avliva oss🙄😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Nej jag menade inte betalvägg utan bara ett gratiskonto, då räknas det inte som offentligt.

Oki, då missuppfattade jag dig lite.

Ta en sida som Sweclockers, personligen tror jag att många av oss som har konton här började precis som jag med att lurka runt, titta och läsa innan vi beslöt oss för att det här är en sida som är intressant för oss.

Om jag eller andra varit tvungna att skapa ett konto bara för att kunna ta del i Sweclockers innehåll och se vad sidan handlar om hade vi nog inte gjort det, jag tror att förr eller senare hade Sweclockers börjat förlora så mycket läsare att sidan både tappat sin relevans och sin ekonomiska grund att stå på.

Vem ska i slutänden ta fram det material som AI-tjänsterna är beroende av om sidor som t.ex. Sweclockers tvingas läggas ned?
Eller har vi all kunskap och all information vi behöver för all framtid?

I stället för att tvinga sidor att lägga sin information bakom en inloggning skulle jag vilja se att de olika AI-tjänsterna följer t.ex. robots.txt-filen eller ber om lov innan de söker av och, framförallt, återpublicerar material från de olika webb-sidorna, på samma sätt som de stora sökmotorerna gör idag.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Reddit är populärt att attackera. Speciellt av ”coola” grabbar och tjejer i små kommentarstrådar som denna (älskar Sweclockers, men är förstås litet i det ”stora hela” 😁).

Det finns såklart en jävla massa skit på Reddit. Men allt beror ju på vilka Reddits man följer! Det finns mängder med bra hjälp att få, och snabbt dessutom. Hela idén med Reddit är fortsatt klockren. Man behöver ju inte hänga i skräp-Reddits överhuvudtaget liksom. Själv brukar jag skutta in på diverse Reddits med mestadels seriöst folk. Och har man en fundering så är det stor chans att nån frågat det på en Reddit och dessutom fått bra svar, vare sig det gäller hårdvara, mjukvara, diverse recensioner, solbrillor, bilar, smörgåspålägg, ja you name it!

Japp håller med. Får känslan av att de flesta negativa kommenterarna här kring Reddit är av folk som inte använder Reddit.
Kan väl vara värt att nämna också att Reddit-användarna generellt inte verkar vara jätteförtjusta i hur Reddit driver siten.

Tycker att frågan är komplex. Ska tex Google, CoPilot osv kunna använda datat på Sweclockers (tex foruminlägg) fritt för att träna LLM? Borde Swec ta till åtgärder hur datat får användas?

Jag ser väl för o nackdelar. Det är bra för AI träningen som kommer till nytta till dess användare men det är på bekostnad av andras arbeten som på sätt och vis jobbat gratis för att dessa storföretag kan tjäna mer pengar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du har missat att det inte är google som har erbjudit reddit pengar, det är reddit som har börjat ta betalt...
google betalar inte för någon ensamrätt, vill microsoft betala reddit så kommer reddit också ge dem rätten att indexera.
Problemet här är inte google, det är reddit...

Använder du startpage idag för sökningar så får du fortfarande reddit i sökningar (då startpage betalar google).
Använder du duckduckgo, så, om microsoft betalar reddit så kommer du då få reddit i sökningarna (då duckduckgo betalar microsoft för tillgång till resultat från bing.)

Jo, Google är lika stor skurk här.
Dom hade lätt kunnat säga nej till Reddit, men valde förstås att nappa på det då dom vet att andra sökmotorer stängs ute då dom inte har pengar. Ingen skulle blivit utestängd för reddit vet att dom måste indexeras av någon för att kunna nås.
Google skulle alltså kunnat spara in på det hela geom att bara säga nej med motiveringen att man tror på ett öppet internet där tanken bakom nätneutralitet där ingen trafik prioriteras eller stängs ute godtyckligt hålls nere där man inte får betala för tillgång/bandvidd. (Gäller visserligen ISP men Googles monopol gör att det snuddar vid att få samma konsekvenser som när stora ISP gör samma sak)

Istället så låter man maffioson härska genom sin utpresssningsmetod där dom vet att andra sökmotorer inte vill betala samma utpressningspengar.

Reddit vet att Google har i princip monopol på sökningar och utnyttjar läget i koalittion med Google då dom vet att tappad indexering från andra sökmotorer inte står i förhållande till vinsten i att Google betalar deras "skyddspengar" (Betala, annars händer något illa!)

Skulle inte förvåna mig om något tillägg görs till nuvarande nätneutralitetslagar så att dom innefattar sånt här där det snuddar vid makten som en aktör kan ha för att styra internettraffik. Där får ju bokstavligt talat inte olika internettjänster betala ISPn för att prioriteras över andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Jo, Google är lika stor skurk här.
Dom hade lätt kunnat säga nej till Reddit, men valde förstås att nappa på det då dom vet att andra sökmotorer stängs ute då dom inte har pengar. Ingen skulle blivit utestängd för reddit vet att dom måste indexeras av någon för att kunna nås.
Google skulle alltså kunnat spara in på det hela geom att bara säga nej med motiveringen att man tror på ett öppet internet där tanken bakom nätneutralitet där ingen trafik prioriteras eller stängs ute godtyckligt hålls nere där man inte får betala för tillgång/bandvidd. (Gäller visserligen ISP men Googles monopol gör att det snuddar vid att få samma konsekvenser som när stora ISP gör samma sak)

Istället så låter man maffioson härska genom sin utpresssningsmetod där dom vet att andra sökmotorer inte vill betala samma utpressningspengar.

Reddit vet att Google har i princip monopol på sökningar och utnyttjar läget i koalittion med Google då dom vet att tappad indexering från andra sökmotorer inte står i förhållande till vinsten i att Google betalar deras "skyddspengar" (Betala, annars händer något illa!)

Skulle inte förvåna mig om något tillägg görs till nuvarande nätneutralitetslagar så att dom innefattar sånt här där det snuddar vid makten som en ISP kan ha för att styra internettraffik. Där får ju bokstavligt talat inte olika internettjänster betala ISPn för att prioriteras över andra. ISPm motsvarar i detta fall Reddit men dom som förbjuds att sluta avtal är ISP:erna(dvs motsvarande Google i detta fall)!

Andra sökmotorer har inte pengar?

Microsoft (Bing) har defintivt pengar.

Och köper Microsoft det så får ju även DuckDockGo det, då de betalar Microsoft för använda sig av sökresultat från Bing. På samma sätt som att startpage har det då de betalar Google för att använda deras sökresultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Andra sökmotorer har inte pengar?

Microsoft (Bing) har defintivt pengar.

Och köper Microsoft det så får ju även DuckDockGo det, då de betalar Microsoft för använda sig av sökresultat från Bing. På samma sätt som att startpage har det då de betalar Google för att använda deras sökresultat.

Fast just tanken med ett fritt internet som finns i "Net Neutrality" är att vissa aktörer inte ska prioriteras genom att dom betalar pengar för bättre tillgång till deras tjänster går helt emot detta.
Googles monopol gör dom nästan som en "gateway" till Internet för de flesta.
Just möjligheten att kunna söka bör kunna jämställas med lagar för nätneutralitet där öppna fria aktörer som inte har pengar inte ska missgynnas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Fast just tanken med ett fritt internet som finns i "Net Neutrality" är att vissa aktörer inte ska prioriteras genom att dom betalar pengar för bättre tillgång till deras tjänster går helt emot detta.
Googles monopol gör dom nästan som en "gateway" till Internet för de flesta.
Just möjligheten att kunna söka bör kunna jämställas med lagar för nätneutralitet där öppna fria aktörer som inte har pengar inte ska missgynnas!

Net neutrality handlar om att nätleverantörer inte ska prioritera vissa dataflöden över andra. Tillgång till en viss hemsida via en sökmotor täcks inte av net neutrality.

Permalänk
Medlem

Tacka vetja Lemmy

Skrivet av underd0g76:

/Foliehatt på.

Har personligen mer eller mindre gått över till DuckDuckGo sedan Google's sökresultat mer och mer blivit minst sagt undermåliga. Kan detta beslut tagits efter påtryckningar (läs: mutor) från Google som kanske börjat ana att folk tröttat på deras sökmotor?

/Foliehatt av.

Du kan låta foliehatten fortsätta vara på när du använder dig av DuckDuckGo. De använder nämligen Bing och förra gången jag kollade via Big Tech Detective (vilket var för kanske 4 år sen), så bestod DuckDuckGo av endast Microsoft. I dag är det inte lika mycket, och mycket cache'as, men fortfarande alldeles för mycket från Bing.

Försökte leta efter min toot från när jag kollade förra gången, men orkade inte skrolla igenom flödet. Kan ej söka efter den då jag har valt att inaktivera kontot och dirigera besökare till min egna instans. Ni kan hitta tooten om min upptäckt om detta för 3 år sen här: https://fosstodon.org/@edgren/105791584757928632. Då hade jag DuckDuckGo som min standardsökmotor.

Qwant har också använt Bing. Dock gjorde de ett avtal med Microsoft under 2019 gällande "en unik erfarenhet av Internetforskning". Källa: https://news.microsoft.com/europe/features/qwant-and-microsof...

Själv använder jag SearxNG via min egna server, och där går det att få sökresultat från reddit, tack vare att jag har aktiverat Google i inställningarna.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.