Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Tog mindre än 24h från beställning till upphämtning för oss, och det var inte ens beställt som lagerbil

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Sjukt vad det kan skilja, en 2019 m3 för ~270k ligger på 1500/månad helförsäkring för mig och halv på 770, och jag tycker inte jag är någon riskzon direkt (45, villa i medelstor stad).

Kan vara andra saker än risk. T.ex. dyr att reparera, Teslas produktionstänk med få stora delar som inte går /är svåra att reparera gör att man får lägga mycket pengar på en reparation.
Kan också vara att bilarna drabbas av onormalt mycket skador.

Permalänk
Medlem

Ursäkta för noob-fråga, men aldrig köpt en bil på avbetalning och senaste åren haft privatleasing. Om jag köper en Model 3 på 60 mån avbet. och jag räknar med att det beräknade restvärdet (42%) stämmer, skulle man rakt av kunna jämföra priset inkl. kontantinsats (ca 5700 kr/mån) med en privatleasing i samma prisklass med samma tillval (förutom att det finns några andra fördelar m leasing, som bilbyte efter tre år, alltid nybilsgaranti, ingen restvärdesrisk och serviceavtal)??

Finns det någon fördel att köpa en bil mot att leasa den? Tänker att framtida priser och restvärden är så osäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Finns det någon fördel att köpa en bil mot att leasa den? Tänker att framtida priser och restvärden är så osäkra.

För mig är fördelen flexibilitet. Jag har tidigare haft förmånsbilar som prompt ska bytas när leasingtiden gått ut trots att det inte är något roligt läge att göra det (ny bil som kommer ut om ett halvår eller att man allmänt vill vänta in något erbjudande innan man slår till).

När jag började på mitt nya jobb fick jag ingen förmånsbil utan fick fundera ut själv hur jag skulle lösa den biten. Jag lever inte så inrutat att jag kan bedöma hur många mil jag behöver. Slog till på en Model Y med ränterabatt i våras. Räknade i min kalkyl på 3k mil om året och att jag behåller den 4 år med 40% restvärde (betalar dock av så långsamt det går iom den fina ränterabatten). Det fina nu är att som det ser ut nu lär jag inte ens komma upp i hälften av milen första året. Jag kan då utan krångel ta beslutet att behålla den 1-2 år till eller mer om jag så vill, eller så får jag en eventuell positiv överraskning mot mitt kalkylerade restvärde om jag väljer att faktiskt sälja den efter 4 år.

Skrivet av Tvnissen:

(förutom att det finns några andra fördelar m leasing, som bilbyte efter tre år, alltid nybilsgaranti , ingen restvärdesrisk och serviceavtal)??

Det där ska man passa sig för att förutsätta. Vissa biltillverkare där ute har två års garanti och det är inte alla leasingavtal som täcker reparationer utan då blir det maskinskadeförsäkringen som får ta det med en sur självrisk som följd.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

För mig är fördelen flexibilitet. Jag har tidigare haft förmånsbilar som prompt ska bytas när leasingtiden gått ut trots att det inte är något roligt läge att göra det (ny bil som kommer ut om ett halvår eller att man allmänt vill vänta in något erbjudande innan man slår till).

När jag började på mitt nya jobb fick jag ingen förmånsbil utan fick fundera ut själv hur jag skulle lösa den biten. Jag lever inte så inrutat att jag kan bedöma hur många mil jag behöver. Slog till på en Model Y med ränterabatt i våras. Räknade i min kalkyl på 3k mil om året och att jag behåller den 4 år med 40% restvärde (betalar dock av så långsamt det går iom den fina ränterabatten). Det fina nu är att som det ser ut nu lär jag inte ens komma upp i hälften av milen första året. Jag kan då utan krångel ta beslutet att behålla den 1-2 år till eller mer om jag så vill, eller så får jag en eventuell positiv överraskning mot mitt kalkylerade restvärde om jag väljer att faktiskt sälja den efter 4 år.

Det där ska man passa sig för att förutsätta. Vissa biltillverkare där ute har två års garanti och det är inte alla leasingavtal som täcker reparationer utan då blir det maskinskadeförsäkringen som får ta det med en sur självrisk som följd.

Tack för svar

Köper flexibiliteten, men det där med reparation och självrisk gäller ju även vid eget köp. Och de märken jag kollar på har alla tre års nybilsgaranti eller mer (hej Kia!).

Jag har svårt att få ihop att bra case för att köpa jämfört med att leasa även om det rent logiskt borde vara fördelaktigt att köpa. Enda stora fördelen skulle vara om man verkligen ha en Tesla.

Lite inne på en Nissan Ariya, någon med erfarenhet av den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Tack för svar

Köper flexibiliteten, men det där med reparation och självrisk gäller ju även vid eget köp. Och de märken jag kollar på har alla tre års nybilsgaranti eller mer (hej Kia!).

Jag har svårt att få ihop att bra case för att köpa jämfört med att leasa även om det rent logiskt borde vara fördelaktigt att köpa. Enda stora fördelen skulle vara om man verkligen ha en Tesla.

Lite inne på en Nissan Ariya, någon med erfarenhet av den?

Vill man ha en ny bil och byta ganska ofta, 24-36 månader, är leasing svårtslaget. Att köpa en bil skulle jag bara göra om jag tänkt behålla den längre än 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Lite inne på en Nissan Ariya, någon med erfarenhet av den?

Nissan har ju väldigt bra priser på sin Ariya nu, det kanske du har sett?

Tycker det är en riktigt trevlig bil, föredrar den frsmför t.ex ID.4 i både komfort och kvalité. Den stora nackdelen med Ariya är infotainmentskärmen som är hopplöst dålig. Den är långsam, rörig och navigationen ska vi inte tala om… Det finns dock Apple Carplay/aandroid Auto som räddar upp situationen. Snabbladdning är inte heller toppen, det tar tid då den har svårt att nå 100 kW vintertid, fast batteriförvärmning finns (manuellt dessutom).

Men annars är jag väldigt positivt inställd till den bilen. Ska sägas att jag har ingen själv men lånade en i en vecka och körde runt med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter och tittar lite på olika finanseringsalternativ om man vill köpa privat från volkswagen. Det jag undrar lite över är restvärdet. Lägger man upp det på 6 år är beräknat restvärde 43%. Tar man 7 år är restvärdet 25%. Vad är det som gör att det tappar så mycket i värde på 1 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tvnissen:

Tack för svar

Köper flexibiliteten, men det där med reparation och självrisk gäller ju även vid eget köp. Och de märken jag kollar på har alla tre års nybilsgaranti eller mer (hej Kia!).

Jag har svårt att få ihop att bra case för att köpa jämfört med att leasa även om det rent logiskt borde vara fördelaktigt att köpa. Enda stora fördelen skulle vara om man verkligen ha en Tesla.

Lite inne på en Nissan Ariya, någon med erfarenhet av den?

Du har rätt i att det samma med garantin gäller då man köper bilen. Kände bara att det var värt att påpekas då det vid leasing är lättare att tro att så inte är fallet.

Med ett vanligt billån på runt 8% är det ytterst tveksamt att inte välja leasing tänker jag. Ett alternativ jag hade tittat på i det fallet är en lätt begagnad Kia iom deras 7 års garanti.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Långskott här men jag såg ingen stor "laddbox"-tråd.
Är det någon som har erfarenhet av laddbox/stolpelösningar för större samfällighet/bostadsrättsföreningar osv? Finns det alternativ där kwh-priset går att få vettigt men med högre engångskostnad osv, eller hamnar alla dessa lösningar på hutlösa kwh-priser vs. om man hade kunnat ladda i sitt eget hushåll?

Permalänk
Medlem

Kolla med Aneo, de har rätt flexibla lösningar. Vad är ett hutlöst pris ? Över 1 kr/kwh ? 2 kr/kwh ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Långskott här men jag såg ingen stor "laddbox"-tråd.
Är det någon som har erfarenhet av laddbox/stolpelösningar för större samfällighet/bostadsrättsföreningar osv? Finns det alternativ där kwh-priset går att få vettigt men med högre engångskostnad osv, eller hamnar alla dessa lösningar på hutlösa kwh-priser vs. om man hade kunnat ladda i sitt eget hushåll?

Finns flera diskussioner om det i den här tråden om du söker lite, men det korta svaret är ju att det är upp till brf att sätta upp en modell som fungerar om man vill köpa egna stolar eller låta en 3e part hantera allt, det är nog i det sista fallet det ofta blir rätt dyrt om man använder leverantörer som evcore tex.

I vår förening köpte vi i 60 Zaptec Pro-stolpar och vi kör med ett tillägg på 100 kr/månad för laddplats i garaget ich sedan 1 kr/kWh. Vi tyckte det var för mycket administration att köra med rörlig elkostnad, samt att vår ekonomiska förvaltare kunde dessutom inte riktigt hantera det även om det hade fungerat från Zaptecs verktyg. (och drivit ett bättre ladd-beteende)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nightcrawl:

Jag gillar dock min kontantköpta 16 år gamla diesel, hur den ljuder och rister som en traktor och ser inte vitsen att byta bil mer än nödvändigt.

Jag är dock nyfiken på hur det är tänkt att folk utan villa ska kunna gå över till elbil.

Låt säga att jag åker ca 2mil stadstrafik per dag, hur länge behöver jag ladda bilen vid en laddstolpe och hur ofta?

Det går ju utmärkt att bo i lägenhet och ha en dedicerad parkeringsplats. Det gäller oavsett om man, som jag, bor i en närförort och vår BRF disponerar ett antal parkeringsplatser för boende, och det där finns laddboxar för alla, eller om man bor i innerstan och parkerar i ett P-hus där det finns laddstolpar. Men det är klart, boendeparkerar man på gatan så är ju situationen lite annorlunda.

2 mil stadstrafik skulle jag uppskatta tar cirka 4 kWh. På 7 dagar blir det 28 kWh. Så länge du har en bil med minst 40 kWh i batteri, vilket de flesta har, så klarar du dig alltså med att ladda en gång per vecka. Varannan vecka om du har minst 60 kWh.

Hur lång tid det tar beror på vad det är för laddstolpe och bil. Laddar du i 3,7 kW, så blir det gjort över en natt, på 7,5 timmar. Laddar du i 22 kW går det på knappt 1,5 timmar istället. Många bilar och laddstolpar klarar max 11 kW, då tar det 2,5 timmar. Detta är alltså för att ladda upp 28 kWh som är en veckoförbrukning, ska du fylla ett batteri från 0 till 100 så tar det längre tid så klart, kanske det dubbla beroende på hur stort ditt batteri är.

En variant för den som inte har möjlighet att ladda hemma är att snabbladda i samband med att man veckohandlar. Många köpcentra börjar smälla upp snabbladdare på parkeringarna, där man kan ladda till 80% på cirka en halvtimme i de flesta bilar. Lidl har sina egna snabbladdare vid många av deras butiker, och Eviny ställer upp snabbladdare vid många Ica Maxi. Allra bekvämast och billigast är det ju om man kan ladda hemma, men det är klart görbart att endast ladda publikt om man vill, även om det förmodligen är enklare att tanka bensin bara.

Permalänk
Medlem

Nån som har ett bra tips/erfarenhet av hållare för främre regplåt på en Tesla Model 3?

Alltid använt mig av Plexiclick till alla bilar men de funkar inte fram på Model 3 på grund av den väldigt konkava fronten där plåten skall sitta.

Kör Plexiclick bak och det funkar fint men vill ha bort den stora svarta klumpen fram som plåten sitter på idag, tips?

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Kolla med Aneo, de har rätt flexibla lösningar. Vad är ett hutlöst pris ? Över 1 kr/kwh ? 2 kr/kwh ?

Hutlöst tänker jag är mer än 2kr/kwh påslag på rörligt pris. 1kr hade känts rimligt.

Skrivet av Henrico:

Finns flera diskussioner om det i den här tråden om du söker lite, men det korta svaret är ju att det är upp till brf att sätta upp en modell som fungerar om man vill köpa egna stolar eller låta en 3e part hantera allt, det är nog i det sista fallet det ofta blir rätt dyrt om man använder leverantörer som evcore tex.

I vår förening köpte vi i 60 Zaptec Pro-stolpar och vi kör med ett tillägg på 100 kr/månad för laddplats i garaget ich sedan 1 kr/kWh. Vi tyckte det var för mycket administration att köra med rörlig elkostnad, samt att vår ekonomiska förvaltare kunde dessutom inte riktigt hantera det även om det hade fungerat från Zaptecs verktyg. (och drivit ett bättre ladd-beteende)

Ja exakt, låta 3e part hantera allt är ju säkerligen smidigt, men lär ge oehört mkt högre påslag.
Kör ni fast pris på 1kr/kwh? Hur går det runt på vintern om det rörliga priset stiger långt över det osv?
Förstår att administrationen för en enskild individ nog hade blivit lite övermäktig helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Ja exakt, låta 3e part hantera allt är ju säkerligen smidigt, men lär ge oehört mkt högre påslag.
Kör ni fast pris på 1kr/kwh? Hur går det runt på vintern om det rörliga priset stiger långt över det osv?
Förstår att administrationen för en enskild individ nog hade blivit lite övermäktig helt klart.

Min mor har EVCore i sin förening och de betalar 2.99kr/kwh rörligt eller 20 kr per månad och sedan 2 kr/kwh. Vilket jag är "ok" men i överkant... Inte minst för att det är 3.6KW-laddare, vi har 22 KW-laddare.

Vi har haft tur och har haft längre avtal på fast pris under 1kr/kwh.. Samtidigt så blir det lite gungor och karuseller, medelpriset har ju varit under en krona både 2023 och 2024 - men det är ju detta som blir lite tråkigt med att inte betala för exakt sin förbrukning rörligt, det finns ju inget incitament att optimera eller "tänka" på elpriset.. Just nu så går vi funderingen på att ligga kvar rörligt och höja till 1.50 för laddning då förlängning av avtalet inte blir lika bra denna gång. Fortfarande "helt ok"...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Min mor har EVCore i sin förening och de betalar 2.99kr/kwh rörligt eller 20 kr per månad och sedan 2 kr/kwh. Vilket jag är "ok" men i överkant... Inte minst för att det är 3.6KW-laddare, vi har 22 KW-laddare.

Vi har haft tur och har haft längre avtal på fast pris under 1kr/kwh.. Samtidigt så blir det lite gungor och karuseller, medelpriset har ju varit under en krona både 2023 och 2024 - men det är ju detta som blir lite tråkigt med att inte betala för exakt sin förbrukning rörligt, det finns ju inget incitament att optimera eller "tänka" på elpriset.. Just nu så går vi funderingen på att ligga kvar rörligt och höja till 1.50 för laddning då förlängning av avtalet inte blir lika bra denna gång. Fortfarande "helt ok"...

Intressant! Runt 3kr/kwh är nog verkligen övre smärtgränsen jag hade kunnat acceptera för att nästa gång om 1½år leasa elbil istället för vår laddhybrid idag (som i princip ALDRIG laddas längre pga hutlösa +4.5kr/kwh publika laddpriserna som ännu inte gått ner sedan topparna?!). Hamnar laddpriset över 3kr kan det ju på vintern ev. bli svårt att räkna hem den billigare driften tänker jag, vilket är det jag väljer att sätta som prio #1 även om jag tycker elbil verkar mycket "roligare" också.

Känns ju som att få i dagens läge (än en gång de hutlösa publika laddpriserna, varför rör de inte på sig?! Kan ju inte bli som prishöjningarna på hämtmat, dvs de kommer aldrig gå ner igen?) kan bli arga på ett laddningspris á 1.5kr/kwh, så det känns ju klart vettigt för er!

Permalänk
Medlem

Du tycker alltså att en drivmedelskostnad om 5-6 kronor milen vid 3 kr/kWh är ett hutlöst pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Någon som har koll på hur lång tid det tar efter att man betalt in kontantinsatsen till Tesla tills att man kan hämta upp sin bil?

Jag ska hämta min direkt i hamnen, enligt Tesla säljaren skulle man kunna hämta den redan dagen efter beställning, vilket låter konstigt då det tar minst en dag för banköverföringen att gå igenom. Men den gick igenom idag, brukar Tesla kontakta en samma dag som den går igenom?

Köpte en lagerbil för är i behov av den snabbt, måste hämta bilen idag eller imorgon typ. Trodde det skulle vara smidigare än det vart så långt, att göra klart allt i fredags med beställning, reservation av en bil som stod i hamnen och fixa lån gick smidigt.

Dock skall sägas för ev. nya Tesla köpare att väljer man Santander som lånegivare får man inte kampanjräntan per automatik, så välj DNB istället så dyker den upp automatiskt om man väljer 1-8 års avbetalningsperiod.

Tack för headsup, blev inte klok på varför kampanjräntan inte dök upp på Santander, men som sagt så fungerade det utmärkt via DNB.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du tycker alltså att en drivmedelskostnad om 5-6 kronor milen vid 3 kr/kWh är ett hutlöst pris?

Har varit 6kr per kw för publika hela sommaren och är 5.5 här i göteborg på 90% av ställena just nu. Vilket är 8kr/mil i bara el om man ser skodan jag kör på ca 14.5kw/100km i stan och landsväg.
Med dagens bensinpris så är det ca 10.5kr milen med en någolunda snål bensinare...eller batteriet är tomt.
Så svårt att räkna hem om man köper något om man inte laddar hemma.
Laddat några gånger när jag kört hybriden då det hjälper förbrukningen ganska mycket också att ha batteri så blir värt det ändå. Och kan ladda någolunda hemma...även om det tar 5-6h. Men hade jag inte kunnat ladda alls så hade det inte varit värt att ha köpa en bil med batteri alls.
Edit. Snabbladdarna är ännu dyrare på typ 8-9kr/kw men inte de vi pratar om just nu

Konstigt att det är SÅ stor skillnad i elpris och laddpris. Men ska väl räkna hem kostnaden av stationen...men tror inte det kommer bli billigare om några år när publika boxen väl har tjänat tillbaka kostnaden

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | PSVR2 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Har varit 6kr per kw för publika hela sommaren och är 5.5 här i göteborg på 90% av ställena just nu. Vilket är 8kr/mil i bara el om man ser skodan jag kör på ca 14.5kw/100km i stan och landsväg.
Med dagens bensinpris så är det ca 10.5kr milen med en någolunda snål bensinare...eller batteriet är tomt.
Så svårt att räkna hem om man köper något om man inte laddar hemma.
Laddat några gånger när jag kört hybriden då det hjälper förbrukningen ganska mycket också att ha batteri så blir värt det ändå. Och kan ladda någolunda hemma...även om det tar 5-6h. Men hade jag inte kunnat ladda alls så hade det inte varit värt att ha köpa en bil med batteri alls.
Edit. Snabbladdarna är ännu dyrare på typ 8-9kr/kw men inte de vi pratar om just nu

Konstigt att det är SÅ stor skillnad i elpris och laddpris. Men ska väl räkna hem kostnaden av stationen...men tror inte det kommer bli billigare om några år när publika boxen väl har tjänat tillbaka kostnaden

Snabbladdare kostar inga 8-9 kronor om man anstränger dig ens lite grann att leta och inte kör på dyraste eller någon ovärd roamingtjänst. Jag klickade runt lite i Göteborg på Chargefinder, och det är snarare 5-6 kronor det handlar om, vilket är ungefär likadant i Stockholm och längst med E4:an söderut från Stockholm också. Sannolikt också resten av landet men där har jag inte kollat.

En stor del av kostnaden för publik laddinfra är att elabbonemang med hög effekt kostar. Det här är bara en datapunkt, men i en video där Peter Esse intervjuar Haris Dzavic som står bakom Elmacken, som är ett mindre företag med några få laddstationer, så betalar han 66 kr exkl moms per kW i Gislaved. I videon visar han utöver det en mack med en total effekt på 400 kW fördelat på 4 st dubbla laddstolpar (8 platser).

Total kostnad för stationen blir då 66*400 = 26400 kronor per månad exkl moms. Slår man ut det per laddplats blir det 26400/8 = 3300 kronor per månad exkl moms. Det ska man sedan räkna hem genom att folk laddar, så då är det inte lika konstigt att det kostar mer att snabbladda. Även han tar ut 5-6 kronor per kWh.

Det som är mer konstigt är att normalladdning kostar 5-6 kronor på gatan. Samma är ju sant i Stockholm om man tittar på publika laddstationer. Det känns som att det är dyrt för vad man får, när man kan snabbladda för samma pris. Det man betalar för där är väl bekvämlighet, att kunna ladda nära sitt hem eller destination utan att behöva vänta vid en snabbladdare.

Om man ska killgissa så är det som kan dra upp priset är väl att marken i innerstaden är dyrare, å andra sidan behövs det inte alls lika mycket mark för att smälla upp några normalladdare jämfört med snabbladdare. Investeringarna är mycket lägre, en laddstolpe kostar i storĺeksordningen 10 000, medan en snabbladdare över 100 000 som jag förstått det. Sedan behöver man inte ett lika stort effektabonnemang heller vilket också drar ner priserna. Så 5-6 kr för normalladdning har jag också svårt att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

.

Det som är mer konstigt är att normalladdning kostar 5-6 kronor på gatan. Samma är ju sant i Stockholm om man tittar på publika laddstationer.

Det där håller jag helt med om, särskilt eftersom man på gatan i stockholm samtidigt betalar vanlig parkeringsavgift på 20 kr/timme. Men antar att det även där handlar om att "tjänsten" för att tillhandahålla infrastrukturen är så pass dyr... Använder Mer en del i garage när man reser och tycker det är rätt hutlöst med 4,76 kr per kwh som de tar nu.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henrico:

Det där håller jag helt med om, särskilt eftersom man på gatan i stockholm samtidigt betalar vanlig parkeringsavgift på 20 kr/timme. Men antar att det även där handlar om att "tjänsten" för att tillhandahålla infrastrukturen är så pass dyr... Använder Mer en del i garage när man reser och tycker det är rätt hutlöst med 4,76 kr per kwh som de tar nu.

Tja, det är fortfarande billigare än bensin, och de som säljer laddning har ju inte som direkt ekonomiskt incitament att uppmuntra folk att köpa elbilar mer än nödvändigt. Dessutom är värdet ofta att kunna ladda vid en specifik plats, så så länge det inte är hej kom och hjälp mig-dyrt så kommer nog priserna vara så höga.

En av nackdelarna med el är ju att det tar lång tid att ladda jämfört med att tanka bensin. Det som ska mitigera detta är att man kan ladda på fler ställen medan man gör annat. Men då blir inte laddstationer på samma sätt utbytbara som bensinstationer är, vilket gör det svårare att få till ett priskrig.

Man kan väl trösta sig med att man kan hitta helt gratis elbilsladdning ibland fortfarande, och att det är billigt att ladda hemma vilket drar ner totalkostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Snabbladdare kostar inga 8-9 kronor om man anstränger dig ens lite grann att leta och inte kör på dyraste eller någon ovärd roamingtjänst. Jag klickade runt lite i Göteborg på Chargefinder, och det är snarare 5-6 kronor det handlar om, vilket är ungefär likadant i Stockholm och längst med E4:an söderut från Stockholm också. Sannolikt också resten av landet men där har jag inte kollat.

En stor del av kostnaden för publik laddinfra är att elabbonemang med hög effekt kostar. Det här är bara en datapunkt, men i en video där Peter Esse intervjuar Haris Dzavic som står bakom Elmacken, som är ett mindre företag med några få laddstationer, så betalar han 66 kr exkl moms per kW i Gislaved. I videon visar han utöver det en mack med en total effekt på 400 kW fördelat på 4 st dubbla laddstolpar (8 platser).

Total kostnad för stationen blir då 66*400 = 26400 kronor per månad exkl moms. Slår man ut det per laddplats blir det 26400/8 = 3300 kronor per månad exkl moms. Det ska man sedan räkna hem genom att folk laddar, så då är det inte lika konstigt att det kostar mer att snabbladda. Även han tar ut 5-6 kronor per kWh.

Det som är mer konstigt är att normalladdning kostar 5-6 kronor på gatan. Samma är ju sant i Stockholm om man tittar på publika laddstationer. Det känns som att det är dyrt för vad man får, när man kan snabbladda för samma pris. Det man betalar för där är väl bekvämlighet, att kunna ladda nära sitt hem eller destination utan att behöva vänta vid en snabbladdare.

Om man ska killgissa så är det som kan dra upp priset är väl att marken i innerstaden är dyrare, å andra sidan behövs det inte alls lika mycket mark för att smälla upp några normalladdare jämfört med snabbladdare. Investeringarna är mycket lägre, en laddstolpe kostar i storĺeksordningen 10 000, medan en snabbladdare över 100 000 som jag förstått det. Sedan behöver man inte ett lika stort effektabonnemang heller vilket också drar ner priserna. Så 5-6 kr för normalladdning har jag också svårt att förstå.

Wow priserna skiljer enormt beroende på betaltjänst man använder när jag kollat chargefinder....hur är det lagligt? Massa ställen där det skiljer en faktor 4-5 mellan skylten vid stationen där och annan tjänst.....eller att man använder fel betaltjänst...så får man betala mer än vad det står på skylten. Har garanterat betalat 2-3x priset utan att veta det....kul...
Har bara använt powerpass karta hittils då den är i skodans infotainment system

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | PSVR2 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Har varit 6kr per kw för publika hela sommaren och är 5.5 här i göteborg på 90% av ställena just nu. Vilket är 8kr/mil i bara el om man ser skodan jag kör på ca 14.5kw/100km i stan och landsväg.
Med dagens bensinpris så är det ca 10.5kr milen med en någolunda snål bensinare...eller batteriet är tomt.
Så svårt att räkna hem om man köper något om man inte laddar hemma.
Laddat några gånger när jag kört hybriden då det hjälper förbrukningen ganska mycket också att ha batteri så blir värt det ändå. Och kan ladda någolunda hemma...även om det tar 5-6h. Men hade jag inte kunnat ladda alls så hade det inte varit värt att ha köpa en bil med batteri alls.
Edit. Snabbladdarna är ännu dyrare på typ 8-9kr/kw men inte de vi pratar om just nu

Konstigt att det är SÅ stor skillnad i elpris och laddpris. Men ska väl räkna hem kostnaden av stationen...men tror inte det kommer bli billigare om några år när publika boxen väl har tjänat tillbaka kostnaden

Nu svarade jag en person som sa att 3 kr /kWh var övre smärtgränsen.
Snabbladdar du för 8-9 kronor är du helt ute och cyklar. Eviny tar 4,99. OKQ8 och CircleK ligger runt 5,50.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Wow priserna skiljer enormt beroende på betaltjänst man använder när jag kollat chargefinder....hur är det lagligt? Massa ställen där det skiljer en faktor 4-5 mellan skylten vid stationen där och annan tjänst.....eller att man använder fel betaltjänst...så får man betala mer än vad det står på skylten. Har garanterat betalat 2-3x priset utan att veta det....kul...
Har bara använt powerpass karta hittils då den är i skodans infotainment system

Hur är det lagligt? Fri marknad, kapitalism. På gott och ont, mest ont just i den situationen.

Däremot så borde det ju vara olagligt att skylta med ett visst pris för att sedan ta ett annat högre pris om man använder någon annan app...

Det finns tyvärr en hel del bondfångeri inblandat i snabbladdningsträsket.

Bland annat som du är inne på, roamingtjänster som tar saftigt betalt ovanpå ordinarie pris för att man är för slapp att installera appar.

Ett annat fulknep är snabbladdningsabbonnemang, såna där som man kan betala per månad för att få "rabatterat" pris, där ordinarie pris är artificiellt satt högt för få abbonemangen att framstå som mer prisvärda än de är. Så sitter man där och betalar per månad och kanske inte ens laddar på just den laddstationen den månaden. Eller så kanske just den laddstationen är full just då så man står och väntar eller går miste om rabatten genom att ladda någon annan stans... bil ska ju vara frihet, att begränsa sin egen frihet genom att köpa in sig i en viss laddstations ekosystem är galenskap.

Men värst ändå är Tesla, tycker jag ändå. Prissättningen är helt dynamisk, så du betalar en abbonemangsavgift för att få "lite billigare" på ett ordinariepris du inte i förväg kan veta vad det är. Snacka om att köpa grisen i säcken.

Mer är någon slags lightversion av det eländet, du får 1 kr/kWh i rabatt bara av att registrera dig i appen(!). Snacka om att utnyttja slapphet.

Det har ju kommit en bra reglering, och det är att alla nya snabbladdare enligt EU-lag måste ta kortbetalning, och befintliga har ett par år på sig att fixa detta. Synd bara att det kommer leda till kortbetalningspriser som är alldeles för dyra.

Det är verkligen vilda västern idag när det gäller laddpriser. Det man kan göra är att beväpna sig med information, välja bort laddabbonemang, och aldrig betala för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Hej allesammans tänkte fråga om lite input kanske blir med El-bil framöver, har tittat på en Honda E och ska låna med den över helgen. bilen är liten med kort räckvidd, men det är ok pendlar ca 2 till 2,5 mil enkel resa till och från jobbet så ca 4-5 mil daglig pendling. är en demobil hos lokala handlaren ca 900mil priset verkar ok enligt mig. dom tar min nuvarande bil i inbyte.

pris Honda E 279.900

jag kan ladda hemma har kanske möjlighet att ladda på jobbet ska kolla upp det lite mer.
dom har även en Honda jazz hybrid som jag tittat på för 249.900 som är intressant

frågan är egentligen om det är dumt att köpa eller om jag borde leasa bilen i 1-3 år då jag inte vet hur värdet på en elbil som inte sålts i stora volymer och som inte tillverkas längre är när det är dags att byta bil igen.

Honda E har garanti på batterier 8år 16.000 mil det som kommer först.

kostnad med överslag är ca 1000kr i månaden för bensin i dagsläget drar 0,5 liter mil i nuvarande bil.

ps vinterdäck på fälg ingår i priset på bägge bilar

Tycker Honda E är en perfekt liten pendlarbil. Kikade själv på den för två år sedan då vi ville ha en liten smidig elbil för lokal pending och lokala ärenden. I vårt fall så blev det en Mini Copper elbil i stället, men både Honda E och Fiat 500e var två fina kandidater för oss.

Personligen så ogillar jag att leasa bilar. Iaf. privat (på firman har jag en Tesla på finansiell leasing, men det är endast av skatteoptimeringskäl). Föredrar att köpa cash, och det brukar alltid bli billigast i längden (om det inte är någon form av speciell kampanj sponsrad av tillverkaren, men det skulle jag inte misstänka i detta fall).

För 280 papp så hade jag köpt den cash. Riktigt kul liten bil!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu tror jag du missförstod vad jag menade, jag menar inte att dom motorstarka versionerna behöver försvinna, jag menar att dom kunde lägga till en version med något mindre effekt som förhoppningsvis då hamnar något lägre i pris samt är förmånligare att försäkra eftersom förhållandet mellan effekt och vikt på en bil har tendens att styra prissättning ganska mycket hos försäkringsbolag och det behöver man inte vara "gammal gubbe" för att tycka

Ja, håller med dig helt i detta du skriver ovan. 👍

Är alltid bra med valfrihet, och att det finns en massa olika elbilar för olika syften/kunder.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Som @MacAllan är inne på, man behöver inte vara "gammal gubbe" för att tycka det är onödigt mycket effekt. Vår XC40 Recharge har "bara" ~250hk, har aldrig upplevt den som slö.

Min pappa har exakt den, och tycker den är personligen lite för slö. Samma sak gäller med min Tesla M3 LR, så även om den är bra mycket piggare än pappas FWD XC40, så blir det personligen en M3 Performance om jag byter till Tesla i höst (om det inte blir en BMW i4 M50 eller Porsche Taycan).

Samma sak med vår "tredjebil" som är en Mini Cooper SE. Är en rätt så lätt liten bil (ca 1450 kg) för att vara elbil, men upplever den med sina ca 190 hk som lite väl slö jämfört med vår Tesla och andra bilar.

Hade jag köpt dagens Mini, så hade det blivit den nya Mini Cooper SE med ca 250 hk utan tvekan.

Skrivet av Yoshman:

Grejen med BEV är att för modeller där man stoppat in ett stort batteri för att primärt uppnå lång räckvidd så sker "betalningen" där i form av högre vikt, som i sin tur kräver kraftigare/dyrare bromsar och hjulupphängning.

Håller med helt. Tycker det är allt för många som har för stor fokus på att alla elbilar måste ha en enormt lång räckvidd. Många som åker runt med alldeles för stora batterier som sällan utnyttjas fullt (kanske några få dagar per år). Speciellt om man har flera bilar i familjen (vi har tre bilar, varav en bensinare) så är det ju onödigt för oss att alla tre har lika lång räckvidd.

Finns alldeles för många stora tunga elbilar på marknaden (speciellt mega-SUVar), och är positivt att det nu börjar komma allt fler små mindre lättare elbilar som passar många utmärkt i vardagen där mång ofta inte behöver enormt räckvidd. Bra med ett större utbud av prisvärda små lätta elbilar.

Skrivet av Yoshman:

Från den punkten är det då "gratis" att skruva upp effekten då elmotorn tål det. Begränsningen ligger i att battericellerna måste kunna leverera strömmen, ett större batteri har fler parallellkopplade celler -> strömkapacitet skalar linjärt med antalet parallellkopplade celler.

ICE har faktiskt en variant där effekten kan ökas, och det potentiellt rejält, utan att förbrukningen påverkas speciellt mycket i normalfallet: turbo. Finns färdiga turbo-kit till bilen jag har som tar den från 450hk till mellan 1000 till 1500hk beroende på kit. (I sverige är ett problem att det kräver en ny typbesikning som skulle ge direkt astronomisk försäkringspremie, kör man ändå gäller typiskt inte helförsäkring + utgår från att man bryter mot ett gäng lagar)...

Omvänt finns ju bilar med väldigt liten volym + turbo, dessa får väldigt bra effektivitet.

Nackdelen är att motorer med turbo är mindre tillförlitliga + det är inte gratis, vilket inte är fallet för när effekten skruvas upp i BEV när batteriet tillåter (utöver lite högre mekaniskt slitage)!

Instämmer helt. Förtuom det ökade försäkringspriset (som jag absolut förstår att alla inte är bredd att betala för) så är det ju grymt fint med att det kostar så extremt lite med högre effekt på elbilar (så länge som batterierna klarar effekten så är själva elmotorerna extremt liten kostnad i sammanhanget). Till skillnad från ICE-bilar är det nästan inget alls negativt med högre effekt på BEV (varken i förbrukning, eller i övrigt).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Ändå känns det rätt så trevligt att ha 800V vs 400V nu när de börjar bygga nya laddstationer med 1k-laddare. Men det är ingen deal breaker på något vis att kliva ner ett snäpp för när man kör så pass långt att man tömt 80% av batteriet kan en paus på 35-40 min vara rätt så välkommen oavsett.

Batteriet, och battericellerna, laddas inte snabbare för att batteriets totala spänning är 800V i stället för 400V. Det är tyvärr en stor felaktig myt som jag ofta ser spridas i många elbilstrådar.

Skrivet av Dunde:

Detta gäller ju för typ allt i teknikväg, du kan byta ut ordet elbil mot, ny ICE, grafikkort, elcykel etc. Flera "experter" talade om för mig vilken dålig affär jag gjort när jag köpte min nya elbil för tre år sedan. I backspegeln så är det den absolut billgaste per mil räknat fabriksnya bil jag ägt.

Samma sak här. Min Tesla som jag köpte 2019 så har jag aldrig någonsin ägt en billigare ny bil i hela mitt liv.

Skrivet av NDanielN:

Tack för input. Nu har jag varit och testat lite. MY och alla MEB bilarna är precis på gränsen. Dvs jag skulle kunna tänka mig att sitta så, men vill nog helst kunna dra tillbaka sätet något mer. Hos Volvo hade ingen av bilarna, bortsett från XC90, tillräckligt med utrymme.Testade även ID 7, där finns det hur mycket plats som helst och första intrycket av den var väldigt positivt.

Kika på tex. Kia EV9 som alternativ till Volvos kommande XE90.

Skrivet av Chibariku:

Ja jag hade en lätt trimmad Impreza WRX, borde vara jämförbar i effekt/vikt med en Tesla 3 LR och liknande 0-100, iaf under 5s, och den slet också däck trots en tjänstevikt på under 1400kg. så det var inte vikten som var problemet 😅

Exakt.

Tror mer på "tung högerfot" än tyngre bilar, som orsak till de som har stort däckslitage.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand