Följ Black Week på SweClockers

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag har pengar för att casha den ja, väljer att inte göra det då avkastningen på överskjutande del (allt utom kontantinsatsen) hoppas jag gör sig bättre på börsen kommande 5 åren än vad räntan (0,74-1,99%) kommer äta upp för mig.

Så att casha bilen ser jag som ett dumt ekonomiskt beslut just nu då räntan är så otroligt låg.

Då är jag med. Med sådan ränta är det ju nästan bäst att alltid låna så mycket som möjligt även om man inte behöver.

Permalänk
Medlem

Har en 16 åt gammal diesel och någon gång blir det en nyare bil. Måste man bo i villa eller något nybyggt lägenhetskomplex för att kunna leva med elbil?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Har en 16 åt gammal diesel och någon gång blir det en nyare bil. Måste man bo i villa eller något nybyggt lägenhetskomplex för att kunna leva med elbil?

Köp en ny diesel, så skjuter du upp problemet i 16 år till😉 du får lyx t ex att använda AC , slipper räckvidsångest osv.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Nej det är inget måste, det som underlättar är att ha tillgång till laddning vid hemmet och/eller arbetet så man inte är hänvisad enbart till snabbladdning utan kan ladda där bilen står parkerad ofta.

Kör man normalt inte långa sträckor kan det fungera med enbart snabbladdning, men då skall man nog inte behöva ladda mer än en gång i veckan och då gärna längs vägen man normalt kör så det inte blir en stor omväg eller extra tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Köp en ny diesel, så skjuter du upp problemet i 16 år till😉 du får lyx t ex att använda AC , slipper räckvidsångest osv.

Är tvärtom, du får lyxen att köra något som inte rister, låter och luktar som en traktor.
Du kan köra AC/värme precis när du vill. Kostar nästan inget i förbrukning.
Och du slipper ångest för kostnadschocken när fakturan för månadens tankning dimper ner.
Slutligen så kan du ta pengarna du sparat på bränsle att byta bil oftare så du slipper köra runt i ett 16 år gammalt lik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Har du inte möjlighet att ladda hemma så skulle jag aldrig skaffa elbil.
Vintersemestrarna med elbil utan möjlighet att ladda vid stugan sög fett, skulle aldrig velat ha det så varje vecka hemma.
Har elbilen, likt min, inte möjlighet att manuellt starta förvärmningen till batteriet så blir det en vinterdag med minus 10 grader ingen kort tid på laddstationen, om nu inte laddstationen ligger ca 1 timmes körande från hemmet, men då faller ju elbils-konceptet ändå.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av achdor:

Har kört elbil nu i 1 år, Tesla model y, utan laddningsmöjlighet hemma. Kan ladda billigt på jobbet (65 kr/tillfälle 3,7-11 kw). Åker mest och handlar, ibland på helgerna någon utflykt på 1-20 mil. Långresor till huvudstaden någon gång men det är ju ett erkänt ickeproblem. Tycker personligen att det fungerar alldeles utmärkt, skiljer sig inte mycket från gamla bensinbilen bortsett från att jag rätt ofta kan ladda gratis på olika köpcenter eller andra faciliteter. Publika laddare finns ofta för 3 kr/kwh, helt ok tycker jag, snabbladdning för 5. Internet har en tendens att ställa alla ytterligheter mot varandra....

Det jag hör mest agg emot från elbils vänner är att man måste ladda med app eller bricka. De brukar ha många olika appar vilket verkar rätt bökigt.
Kan man ladda på jobbet så kan det nog fungera bra.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det jag hör mest agg emot från elbils vänner är att man måste ladda med app eller bricka. De brukar ha många olika appar vilket verkar rätt bökigt.
Kan man ladda på jobbet så kan det nog fungera bra.

Det är ju i princip ett icke problem nu och definitivt inte efter 1/1-2027
Från den 13/4 i år är det krav på kortbetalning i alla ny stationer som öppnas och från den 1/1-2027 måste alla snabbladdare ha infört det, även dom som öppnat sen tidigare.
https://alltomelbil.se/nu-blir-det-olagligt-med-brist-pa-snab...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Är tvärtom, du får lyxen att köra något som inte rister, låter och luktar som en traktor.
Du kan köra AC/värme precis när du vill. Kostar nästan inget i förbrukning.
Och du slipper ångest för kostnadschocken när fakturan för månadens tankning dimper ner.
Slutligen så kan du ta pengarna du sparat på bränsle att byta bil oftare så du slipper köra runt i ett 16 år gammalt lik.

Jag gillar dock min kontantköpta 16 år gamla diesel, hur den ljuder och rister som en traktor och ser inte vitsen att byta bil mer än nödvändigt.

Jag är dock nyfiken på hur det är tänkt att folk utan villa ska kunna gå över till elbil.

Låt säga att jag åker ca 2mil stadstrafik per dag, hur länge behöver jag ladda bilen vid en laddstolpe och hur ofta?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Jag gillar dock min kontantköpta 16 år gamla diesel, hur den ljuder och rister som en traktor och ser inte vitsen att byta bil mer än nödvändigt.

Jag är dock nyfiken på hur det är tänkt att folk utan villa ska kunna gå över till elbil.

Låt säga att jag åker ca 2mil stadstrafik per dag, hur länge behöver jag ladda bilen vid en laddstolpe och hur ofta?

Beror på vad för effekt laddstolpen har. men säg att den har 11kw så kanske 15-20min
Med min elbil åker jag ca 5mil per dag till och från jobbet vara av det är 3.5 mil motorväg 120 och resten är lite blandat 30-80 som vädret är nu gör jag av med ca 10-12kw men kör du bara stads trafik så drar det mindre.

Så om du laddar 11kw på en timme och har 110kw batteri och det är tomt tar det 10 timmar att ladda med den effekten.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

En modern bil med bra snabbladdning och räckvidd behöver kanske 30-40 minuter på en snabbladdare en gång i månaden med det körmönstret.

Men det är om du inte laddar någon annanstans, använder du laddare på parkeringarna vid ICA, Ikea, Mcdonalds etc när du ändå är där kan du klara dig utan att behöva uppsöka en snabbladdare.

Permalänk
Medlem

Blev beställning på en Model 3 idag

Bakhjulsdrivna varianten med vit lack och vit klädsel.
Hämtas nästa vecka redan, första Teslan så får se hur man gillar det.

För er som har erfarenhet av Tesla, är det värt att köpa ”premium connectivity” eller kan man leva utan?

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

För er som har erfarenhet av Tesla, är det värt att köpa ”premium connectivity” eller kan man leva utan?

Grattis till en rolig bil! Tycker det är en av de mest prisvärda bilarna idag.

Personligen tycker jag det är värt det bara för att ha tillgång till musikströmningen mm i bilen (utan att köra hotspot från telefonen). Frun körde mest bluetooth från telefonen ändå men jag gillade att använda interfacet i bilen för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Grattis! Jag var och provkörde M3 LR och M3P i veckan och var klart positivt överraskad av både utrymmen och körglädje. Även frun som varit väldigt skeptisk till Tesla var såld.

Så blir med största sannolikhet en beställning av en M3P i oktober som innebär leverans i december. (ska ersätta en Id4 gtx som lämnas tillbaka då.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Holmgren3n:

Du får en 30 dagars prov på premium connectivity så du får testa av dig så får du ser om du tycker det är värt eller inte.
Är väl mest bättre navigator, snyggare karta och "gratis" spotify man använder med premium connectivity.
Tyvärr kan man inte uppdatera bilen via det mobila internet i bilen utan bara med wifi.

Är en riktigt nice bil, lite drygt med blinkersknapparna när man ska vänster i rondeller.
Tror du kommer få 500 gratis tesla supercharger mil nu också. Min kollega som hämtade ut denna mån fick det iallafall.

Permalänk
Moderator
Moderator

Tråden handlar fortsatt om elbilar, inte om fossilbilar. Ett spår som snöat in på den senare typen har raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Grattis till en rolig bil! Tycker det är en av de mest prisvärda bilarna idag.

Personligen tycker jag det är värt det bara för att ha tillgång till musikströmningen mm i bilen (utan att köra hotspot från telefonen). Frun körde mest bluetooth från telefonen ändå men jag gillade att använda interfacet i bilen för det.

Sambon som kommer köra bilen gör det mest bara fram och tillbaka till jobbet, typ 10 min körning.
Alla långresor sker i min ID7:a då det är förmånsbil.

Så får se vad hon säger

Skrivet av Henrico:

Grattis! Jag var och provkörde M3 LR och M3P i veckan och var klart positivt överraskad av både utrymmen och körglädje. Även frun som varit väldigt skeptisk till Tesla var såld.

Så blir med största sannolikhet en beställning av en M3P i oktober som innebär leverans i december. (ska ersätta en Id4 gtx som lämnas tillbaka då.)

Jag hade tagit en M3P om det var räntekampanj på den också, men icke…

Skrivet av Geckod:

Du får en 30 dagars prov på premium connectivity så du får testa av dig så får du ser om du tycker det är värt eller inte.
Är väl mest bättre navigator, snyggare karta och "gratis" spotify man använder med premium connectivity.
Tyvärr kan man inte uppdatera bilen via det mobila internet i bilen utan bara med wifi.

Är en riktigt nice bil, lite drygt med blinkersknapparna när man ska vänster i rondeller.
Tror du kommer få 500 gratis tesla supercharger mil nu också. Min kollega som hämtade ut denna mån fick det iallafall.

Använder Apple Music i hushållet istället för Spotify dock. Men bluetooth borde ju funka fint, samtidigt smidigt om Apple Music och Podcast är inbyggt att köra det direkt i bilen.

Jaha det hade ju suttit fint med gratis superchargermil, dom 500 kommer räcka en evighet då denna bilen kommer åka på väldigt få, om ens några långresor någonsin. Men kanske värt o ta den på en långresa bara för att, så milen inte brinner inne.

För övrigt så läste jag att LFP batteriet går att ladda till 100% varje gång utan att ta skada, så det var en fördel med RWD modellen.

Nu blir det att boka in en Ceramic Pro behandling av bilen och beställa en uppsättning gummimattor så man är redo för sämre väder

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Ahh, den var bara på Y, och M3 SR och LR va (1.99 på m3 och 0. 99 på my) ? Jag tittade inte så noga eftersom de kampanjerna bara gällde leveranser före 30/9.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Något speciellt man borde tänka på / hålla utkik efter på beg. model 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Månadspremien på försäkringen😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Månadspremien på försäkringen😂

Om jag vågar mig på en halvförsäkring så ligger den på 400 spänn, inte superdyrt men visst, jag kan tänka mig att man vill ha en full på en model 3(runt 1100).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om jag vågar mig på en halvförsäkring så ligger den på 400 spänn, inte superdyrt men visst, jag kan tänka mig att man vill ha en full på en model 3(runt 1100).

Det du skall fundera på är vad det kostar att laga bilen om du orsakar en olycka, singelolycka, yttre olyckshändelse, kör emot något eller råkar ut för skadegörelse.

Om jag inte är fel på det kan en Tesla vara ganska dyra att laga när det kommer till dessa sakerna, delvis därför det är ganska hög helförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Sambon som kommer köra bilen gör det mest bara fram och tillbaka till jobbet, typ 10 min körning.
Alla långresor sker i min ID7:a då det är förmånsbil.

Så får se vad hon säger

Använder Apple Music i hushållet istället för Spotify dock. Men bluetooth borde ju funka fint, samtidigt smidigt om Apple Music och Podcast är inbyggt att köra det direkt i bilen.

Jaha det hade ju suttit fint med gratis superchargermil, dom 500 kommer räcka en evighet då denna bilen kommer åka på väldigt få, om ens några långresor någonsin. Men kanske värt o ta den på en långresa bara för att, så milen inte brinner inne.

För övrigt så läste jag att LFP batteriet går att ladda till 100% varje gång utan att ta skada, så det var en fördel med RWD modellen.

Nu blir det att boka in en Ceramic Pro behandling av bilen och beställa en uppsättning gummimattor så man är redo för sämre väder

Apple Music har en app i Teslan, så det funkar fint. Audible också för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Rost, att värmepumpen fungerar, batterihälsa är det jag kommer på

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det du skall fundera på är vad det kostar att laga bilen om du orsakar en olycka, singelolycka, yttre olyckshändelse, kör emot något eller råkar ut för skadegörelse.

Om jag inte är fel på det kan en Tesla vara ganska dyra att laga när det kommer till dessa sakerna, delvis därför det är ganska hög helförsäkring.

Nu vet jag inte om det är brist på reservdelar till Tesla men för något år sen så var det i alla fall och då kan jag tänka mig att det kostade en del att laga dem.

Finns där några trevliga alternativ till model 3? Id4 och Polestar 2 är fortfarande lite dyra om man kollar begagnat. Kanske får gå tillbaka till någon fossil/hybrid tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Ingen som blivit avtänd på Tesla ju mer det kommer fram att Elon är psykopat?

Förr köpte man en Tesla tack vare Elon. Numera köper man en Tesla trots Elon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Ingen som blivit avtänd på Tesla ju mer det kommer fram att Elon är psykopat?

Jo, men hellre det än bil från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Sjukt vad det kan skilja, en 2019 m3 för ~270k ligger på 1500/månad helförsäkring för mig och halv på 770, och jag tycker inte jag är någon riskzon direkt (45, villa i medelstor stad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Nu vet jag inte om det är brist på reservdelar till Tesla men för något år sen så var det i alla fall och då kan jag tänka mig att det kostade en del att laga dem.

Finns där några trevliga alternativ till model 3? Id4 och Polestar 2 är fortfarande lite dyra om man kollar begagnat. Kanske får gå tillbaka till någon fossil/hybrid tills vidare.

Jag har dålig koll på begagnatmarknaden och det är väl lite beroende på vad dina krav är.
Tänk på att du oftast kan lägga lite mer i inköp på en elbil utan att det blir dyrare totalkostnad mot en fossil/hybrid, förutsatt att du kan ladda hemma eller på jobbet.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur lång tid det tar efter att man betalt in kontantinsatsen till Tesla tills att man kan hämta upp sin bil?

Jag ska hämta min direkt i hamnen, enligt Tesla säljaren skulle man kunna hämta den redan dagen efter beställning, vilket låter konstigt då det tar minst en dag för banköverföringen att gå igenom. Men den gick igenom idag, brukar Tesla kontakta en samma dag som den går igenom?

Köpte en lagerbil för är i behov av den snabbt, måste hämta bilen idag eller imorgon typ. Trodde det skulle vara smidigare än det vart så långt, att göra klart allt i fredags med beställning, reservation av en bil som stod i hamnen och fixa lån gick smidigt.

Dock skall sägas för ev. nya Tesla köpare att väljer man Santander som lånegivare får man inte kampanjräntan per automatik, så välj DNB istället så dyker den upp automatiskt om man väljer 1-8 års avbetalningsperiod.

Visa signatur