Logitech vill göra evighetsmus med prenumeration

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Haha, vafan, ska jag "hyra" min mus nu också? Snart kalsongerna med, eller?

Betalar gärna mer för något som jag är riktigt nöjd med och dessutom kan ha för alltid.

Precis min tanke, snart måste jag hyra kläderna också.
Så länge man får en ny mus utan extra kostnad om man kastar den i väggen vore det kanske rimligt med prenumeration som en slags drulleförsäkring, men det kommer snarare öka mängden elskrot.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag skulle föredra om DPI inställningar etc lades på musen istället för mjukvara, önskar jag kunde köra min Logitech MX Vertical utan Logitech Options+ körandes hela tiden BARA för att ändra DPI (och så önskar jag att det var högre polling rate på musen, känns som typ 125 eller något, att det ens görs sådana möss längre är bortom mig, speciellt för en sådan dyr mus, men visst det är ju inte en gaming mus så då kan vi göra den skit för företag betalar iallafall.)

Permalänk
Medlem

Konceptet är inte helt åt helvete.
Men det förutsätter ju att prissättningen är rimlig och att servicegraden är på plats.

Jag tror inte att datormöss är rätt segment för denna modellen.
Vitvaror, eller för den delen själva datorn. Där hade det kanske kunnat fungera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SanyaIV:

Jag skulle föredra om DPI inställningar etc lades på musen istället för mjukvara, önskar jag kunde köra min Logitech MX Vertical utan Logitech Options+ körandes hela tiden BARA för att ändra DPI (och så önskar jag att det var högre polling rate på musen, känns som typ 125 eller något, att det ens görs sådana möss längre är bortom mig, speciellt för en sådan dyr mus, men visst det är ju inte en gaming mus så då kan vi göra den skit för företag betalar iallafall.)

Ändra DPI går väl utan Options+? Jag kommer åt den knappen på min MX Vertical då och då (testade nu också), den ändrar, och programmet är inte igång.

Håller med om polling rate dock, tror det är 125. Det första jag märkte när jag testade den i spel var att spelet upplevdes hacka trots att jag hade 165 fps stadigt. Testade med gamla musen (1000 Hz) och det var stor skillnad!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Många relationer fungerar väl i praktiken så redan idag, alternativt att man istället hyr en joystick

Är lite samma där? Köpemus är billigare än hyrmus, för man betalar bara när man ska använda den.

Åhh, jag känner att min själ åkte några millimeter närmare helvetet nu.

Vad betyder DPI där ... Kan man nästan gissa sig till.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Uppgraderbara delar och lätt att byta ut om något går sönder är nice!
Men nya funktioner i mjukvaran? vad skulle det vara för en mus?
Ska de ta bort DPI inställningar om man inte betalar månadsavgift?

Ändring av DPI inställningar kommer såklart endast med premium subscription

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kan tänka mig en hyrmus om den inte har nån initial kostnad och hyran är kring 5 kr/månad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Snacka om att ta en bra idé och förstöra den.

Grundkonceptet är vettigt - att ha en mus som är enkel att reparera och går att underhålla "för evigt". Alltid bättre att ha saker som går att reparera relativt enkelt än allt slit och släng vi har i samhället.

Men sedan skita ner det med en prenumeration för mjukvaruuppdateringar? Handen på hjärtat, behöver möss ens några nya funktioner? Det ska gå att flytta på markören och klicka. Allt annat är bloat. Och såna funktioner bör ligga i tillverkaroberoende program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förstår inte riktigt affärsmodellen?
Skulle prenumerationen bara bestå av löpande uppdatering av mjukvara, eller skulle service och reparationer med nya utbytesdelar också ingå i prenumerationspriset?
Om det är båda så är det väl inte heeeelt orimligt rent ekonomiskt. Möss slits ju och delar behöver bytas... Och det kommer komma ny teknik som inte bara går att låsa upp med mjukvara.
... men ändå ganska ointressant: Efter ett par år vill man antagligen ha frihet att prova något helt nytt och kanske inte heller vara helt inlåst i ett ekosystem. (Folk är nog för sugna på "nytt" för att det ska locka att låsa in sig i prenumeration)

Är det bara mjukvarudelen som ingår i prenumerationen, så är det ju rena rånet. Jag förväntar mig att drivrutiner och funktionalitet åtminstone hålls up-to-date till existerande OS osv under musens livstid, utan att jag behöver betala något extra för det!

I intervjun pratar hon mest bara om att det skulle kunna komma nya funktioner via mjukvara, och att det potentiellt skulle kunna vara en prenumerationstjänst ("Can you envision a subscription mouse? Possibly.").

Att musen skulle vara lätt att reparera är ingenting som nämns i intervjun vad jag kan se, hon pratar i stort sett bara om mjukvara och tjänster med paralleller till deras videokonferens-tjänster. Om hårdvaran skulle vara en del av tjänsten så skulle det lika gärna kunna vara att man bara får en ny mus om den skulle gå sönder.

Men ja, för oss vanliga datornördar känns det rätt ointressant oavsett. Jag gillar personligen Logitechs möss, men jag har aldrig använt deras mjukvara eller ens drivrutiner. På min förra mus bytte jag dock ut skalet två ggr och hjulet tre ggr tack vare reservdelar från eBay, men det är väl tyvärr inte särskilt lönsamt för de större företagen att göra det enkelt och billigt att reparera produkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ändra DPI går väl utan Options+? Jag kommer åt den knappen på min MX Vertical då och då (testade nu också), den ändrar, och programmet är inte igång.

Håller med om polling rate dock, tror det är 125. Det första jag märkte när jag testade den i spel var att spelet upplevdes hacka trots att jag hade 165 fps stadigt. Testade med gamla musen (1000 Hz) och det var stor skillnad!

Jag tror att knappen funkar, men den går mellan de två default DPI inställningarna och inte det du satt i Options+, iallafall inte för mig. Har dragit ner mina till 0% men håller inte i sig på andra datorer eller innan jag är inloggad. Måste ha Logitech Options+ körandes i bakgrunden (alltså inget gui som ses men kollar man i task manager så syns dem)

Permalänk
Medlem

Köper hellre en ny mus när de jag använt väl nötts ut. Om Logitech då inte har en mus att sälja mig utan bara en prenumerationstjänst så blir det alltså ett annat varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Betalar gärna mer för något som jag är riktigt nöjd med och dessutom kan ha för alltid.

Det var väl de två grejerna som är poängen med produkten

Permalänk
Medlem

Allt ska ha en prenumeration dessa dagar.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Det var väl de två grejerna som är poängen med produkten

Tror grejen med produkten, för Logitech, är prenumerationen. Då kommer grejen bli samma för konsumenten. Svepskälet är att "annars blir den väldigt dyr".

Paragrafen du citerade saknar kontexten från föregående. Implicit menar jag att jag endast betalar en gång och inte vill hyra eller prenumerera.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det där kommer bli en flopp känner jag på mig.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Låt se nu ... En dyr mus på Inet kostar 2199 kronor.

Avskrivningstid: 10 år är typ 3652 dagar, dvs 60 öre om dagen eller 18 kr per månad.

Ok, livstids utbyte under prenumeration oavsett anledning, maxvärde är alltså 36 kr per månad.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Släpp en trådlös MX518 = tjäna pengar för alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror rätt svar är: "Dra åt helvete, Logitech!"

Detta.
Börjar titta på vad jag ska ersätta min G502 Lightspeed med. Inte nåt från Logitech i alla fall.

Slutade som kund hos Synsam efter nästan 50 år pga deras tjat om att hyra glasögon i stället.
HATAR sån skit.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Haha, vafan, ska jag "hyra" min mus nu också? Snart kalsongerna med, eller?

Detta! Företag får ju ge sig med alla dessa prenumerationstjänster. Om de får välja ska väl hela lönen direkt försvinna till varenda pryl man äger och ska betala månadsavgift för. Jävla Thorn (gammal referens )-samhälle.

Permalänk
Medlem

Ännu en sak vi inte ska äga men vi ska vara lyckliga.
Dystopi eller utopi är frågan.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Jag hade en Logitech G5 från 2005 till 2017 kostade 500kr och behövde inte betalas varje månad. Den kändes aldrig ”gammal”.

Men förstår deras perspektiv. Antingen måste de sälja en ny vartannat år och göra så de inte håller länge. Eller så måste de få in pengar regelbundet som detta. Att göra en mus för en rimlig peng som håller över 10år går såklart men de vill ju tjäna pengar på dig hela tiden. Det ligger i deras intresse att inte göra produkter så bra som möjligt förutom just om de kan mjölka dig på annat sätt.

Jag skulle aldrig köpa detta och behöva betala regelbundet. En mus behöver inte konstant uppdateringar. Jag installerar aldrig ens mjukvaran utan kör bara med de automatiska Windows drivrutinerna generic mouse eller vad de heter. Fungerar bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hur blir man VD på ett så stort företag med den nivån av korkade idéer ? Blir fan mörkrädd.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Human_interface_device

Behövs ingen prenumeration så länge man följer standarder. GLHF.

Permalänk
Medlem

Haha dra åt helvete.

Permalänk
Medlem

Inte nog att mössen är tok för dyra redan, men de tycker vi ska prenumerera med.
Jävla dårar

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajoxx:

Varför ska man behöva prenumerera på allt nu för tiden? Micro transactions hit & dit, inför logitech detta så kan de glömma att de får en enda krona till av mig

En regelbunden betalning istället för en engångsbetalning? Självklart är det ekonomiskt bra affärsmodell, men kunderna tröttnar jävligt fort

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

Kan absolut tänka mig att prenumerera på mus eller tangentbord, men gissar att det jag kan tänka mig att betala (en femma i månaden kanske, möjligen en tia för ett riktigt bra tangentbord) inte gör mig till en drömkund.

Som med många prenumerationsmodeller, för programvara, skrivare, etc, tycks det mest lämpa sig för företag eller Prosumers av mer avancerat slag. Jag köper program/mobilspel för ett par hundra per år kanske, om en app kostar ett par tior köper jag utan att blinka men prenumerationer har jag inte hittat något värt pengarna än. Har i flera år velat om att köpa Skippo (sjökortsapp) men 499kr per år för något man bara använder 4 veckor... Ajaj. (vi har gps i båten och jag har Eniros gamla app som jag köpt, men Skippo har modernare sjökort + massa strunt)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Felmeddelande: Dina västerklick är slut. Var god köp fler.

Eeh, nej tack.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hur blir man VD på ett så stort företag med den nivån av korkade idéer ? Blir fan mörkrädd.

Jag skulle nog tvärtom säga att det är hennes jobb att åtminstone utforska såna idéer, för prenumerationstjänster kan ju vara väldigt lönsamma i rätt sammanhang. Det är ju inte som att de prestenterat något färdigt koncept, det enda som hände var att intervjuaren frågade henne "Can you envision a subscription mouse?" varpå hon svarade "Possibly". Och resten är clickbait-historia.