Alla fyndtips från mellandagsrean

Rykte: Intel sparkar tusentals anställda

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intel sparkar tusentals anställda

Intel uppges vara nära att säga upp tusentals anställda som ett led i företagets plan att spara in pengar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det går bra nu...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att göra fungerande produkter som inte behöver återkallas/etcetera.!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kanske bättre att göra fungerande produkter som inte behöver återkallas/etcetera.!?

Bra tips. Intel verkar bli ett av de många företag som väljer att försöka spara pengar genom att säga upp anställda istället för att som tidigare producera bra grejer som folk vill köpa.

"Låt oss fokusera på investerare istället för kunder"

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det går bra nu...

Grejen är ju att det går bra, omsatte $12.724B Q1 och liiiiite lite sämre Q2. Men det är aktiemarknaden vi snackar om så går man inte plus som en cancersvulst varje kvartal så spelar inte de egentliga siffrorna någon roll. Aktiemarknaden är ett skämt med monopolpengar.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Jag (och alla investerare antar jag) vill veta när Intel avser presentera ersättaren till deras 18 år gamla Core-arkitektur.
Är det inte dags att modernisera lite mer än Skylake++++++++++++++?
Känns som Intel trampat vatten de senaste 10 åren eller så.

Permalänk
Medlem

Många glömmer att det är i USA o inte Sverige det sker. Där är det en helt annan sak att säga upp folk eftersom arbetsgivaren nästan fritt kan välja vilka som går. Inga LAS-regler där inte.
Tänk hur många som inte bidrar alls på ett företag. Nu kan de bli av med dessa. I Sverige blir de en del av inventariet istället.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av talonmas:

Många glömmer att det är i USA o inte Sverige det sker. Där är det en helt annan sak att säga upp folk eftersom arbetsgivaren nästan fritt kan välja vilka som går. Inga LAS-regler där inte.
Tänk hur många som inte bidrar alls på ett företag. Nu kan de bli av med dessa. I Sverige blir de en del av inventariet istället.

Förlåt men nu måste jag fråga om du är ironisk eller inte? Menar du att det är bra för att de har sämre anställningsskydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Förlåt men nu måste jag fråga om du är ironisk eller inte? Menar du att det är bra för att de har sämre anställningsskydd?

I ett försök att vara opartisk kan man säga som så att svårare att sparka folk leder till ökad trygghet hos den anställde men svårare att få jobb då företagen inte vill riskera anställa fel.

Är det lättare att sparka det det ökad otrygghet för den anställde. Detta leder möjligen till ökad effektivitet då den anställde tvingas jobba hårdare för att inte bli av med jobbet. Det brukar vara lättare att få jobb då företagen vet att de kan sparka dig när som helst.

Länder där folk jobbar längre på en arbetsplats tenderar dock att folk lär sig rollen mer och får utbildning på arbetsplatsen.

Där man jobbar väldigt kort tid vill de inte investera i folk.

Vad som är bäst för individen och för systemet som helhet kan man diskutera.

I teorin är det mer effektivt att bli av med folk som inte jobbar lika bra. Men samtidigt så i länder där folk jobbar många år på ett ställe och företagen investerar i folk kan de bli bättre och vara mer effektiva pga det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Du kanske borde skriva till dom med tips från coachen?

Permalänk

Det är typ laggers som jobbar lokalt på sin egen dator idag. Och jag tillhör laggers men minskar min användning lokalt för varje år. x86 lever i sin tur kvar i princip enbart för att folk har äldre program lokalt på sin dator.. Arm och andra kan göra mer kompakta och tysta datorer.

Det blir en intressant framtid. På klientsidan kan olika aktörer vinna, men val av klientdator går emot som val av TV. Vissa argumenterar att ena TV är så otroligt mycket bättre än andra. Alla TV apparater begränsas dock för de flesta av streamingtjänsternas kvalité och utbud. Exakt samma blir det med ens klientdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag (och alla investerare antar jag) vill veta när Intel avser presentera ersättaren till deras 18 år gamla Core-arkitektur.

När är det en bra idé att köpa aktier i såna företag?

Permalänk
Medlem

Stämmer att 14nm släpptes 2014 och deras sista problemfria CPU är 10th gen (fortfarande 14nm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Bra tips. Intel verkar bli ett av de många företag som väljer att försöka spara pengar genom att säga upp anställda istället för att som tidigare producera bra grejer som folk vill köpa.

Eller så trimmar man fettet på folk som kanske inte gör så mycket.

Är lätt hänt på stora bolag att tusentals onödiga tjänster finns.

Har själv jobbat på bolag där man enkelt kan rensa ut tusentals personer och troligen kommer allt fungera bättre efter det. Men går man med vinst så orkar ingen riktigt titta på sånt. Och många chefer mörkar/fifflar med rapporter för att skydda sina egna värdelösa jobb.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av dagas:

I ett försök att vara opartisk kan man säga som så att svårare att sparka folk leder till ökad trygghet hos den anställde men svårare att få jobb då företagen inte vill riskera anställa fel.

Är det lättare att sparka det det ökad otrygghet för den anställde. Detta leder möjligen till ökad effektivitet då den anställde tvingas jobba hårdare för att inte bli av med jobbet. Det brukar vara lättare att få jobb då företagen vet att de kan sparka dig när som helst.

Länder där folk jobbar längre på en arbetsplats tenderar dock att folk lär sig rollen mer och får utbildning på arbetsplatsen.

Där man jobbar väldigt kort tid vill de inte investera i folk.

Vad som är bäst för individen och för systemet som helhet kan man diskutera.

I teorin är det mer effektivt att bli av med folk som inte jobbar lika bra. Men samtidigt så i länder där folk jobbar många år på ett ställe och företagen investerar i folk kan de bli bättre och vara mer effektiva pga det.

Utan att sväva iväg på detta ämne för mycket har du absolut en poäng i det du säger, men man kan ju också ifrågasätta hela branschens tendens att överanställa under gynsamma perioder för att sedan kapa tusentals arbetare när tillväxten inte är på en nivå som aktieägarna önskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lennart_zipf:

Jag tror väl förvisso de har som målsättning att sälja så mycket de kan med attraktiva produkter.
Men det är inte alltid så lätt att lyckas med det här.

Om allt inte går som en dans utan företaget går back en längre tid så behöver man dra ner på utgifterna förr eller senare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Aktien är för tillfället relativt billig om man jämför hur det har gått mot AMD, eller raketen Nvidia.

Problemet för Intel är som jag vid flera tillfällen tidigare sagt att dom sitter på egna fabriker och således behöver mycket personal och materiella tillgångar.

Både AMD och Nvidia outsourcar tillverkningen och kan fokusera på en sak och slipper gigantiska utgifter som fabriker kostar.

Både för och nackdelar såklart, men stora företag går mot mer och mer outsorcing.
Intel hade nog mått bäst av en delning av företaget. En tillverkning, och en utveckling/ mjukvarudel.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

I många fall så är ett sämre anställningsskydd bättre. Det kan vara bättre både för arbetstagare och arbetsgivare.
I vår "Svenska Modell" som (p)LO är så stolta över kan inte ett företag som Amazon eller Tesla växa fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Utan att sväva iväg på detta ämne för mycket har du absolut en poäng i det du säger, men man kan ju också ifrågasätta hela branschens tendens att överanställa under gynsamma perioder för att sedan kapa tusentals arbetare när tillväxten inte är på en nivå som aktieägarna önskar.

Är nog inte bara teknikbranschen som har samma procedur. Är rätt vanligt i alla branscher att vid högkonjunktur anställa fler för att sedan göra sig av med överskottspersonalen när lågkonjunkturen ramlar in som en "plötslig överraskning".

Intel bör väl framförallt göra sig av med QA-personalen eftersom den inte verkar göra ett speciellt gott jobb.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dunde:

I många fall så är ett sämre anställningsskydd bättre. Det kan vara bättre både för arbetstagare och arbetsgivare.
I vår "Svenska Modell" som (p)LO är så stolta över kan inte ett företag som Amazon eller Tesla växa fram.

Och på samma gång så riskerar inte den svenska personalen att bli sparkade för att de behöver kissa på jobb. Eller underpresterar. Eller har ett sjukt barn. Eller går igenom en depression. Eller ett svårt dödsfall i familjen. Eller drabbats av covid...

Jag lider själv av psykisk ohälsa och jag är väl lite smått partisk här.
Men om jag hade bott i USA så hade jag antingen varit död eller en uteliggare och mina barn vet jag inte vad det hade hänt med.

Att företag genererar miljarder efter miljarder efter miljarder med dollar som de inte behöver beskatta för att systemet tillåter att de stora undviker detta anser jag inte vara en mätpunkt för ett bra samhälle.

Jag anser att människan alltid bör komma först och att höga löner för de få och extrema vinster för bolagen bör komma senare.

Om man bygger regelverken runt människan och så vitt det går runt individen så kan hälsosamma miljöer skapas där människan kan frodas. Företag kommer att växa fram organiskt där de kan generera den ekonomi som krävs för framsteg utan att behöva krossa de små människorna.

Denna video var en tragedi för 11 år sedan då den skapades.
Vad är den idag?

Är inte bara aktiemarknaden en hävarm för de med ekonomisk köpkraft att på ett opersonligt vis trycka ner de som inte kan?
Säger inte att det är målet med det, men om företag tvingas öka sin vinst permanent så måste någon klämmas på vägen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är ju knappast något unikt för just IT-branchen, utan det funkar väl så hos de flesta storföretag, oavsett branch.

När det går bra expanderar de och investerar i diverse projekt som de anställer folk för. När det går dåligt så blir de tvungna att rensa bland alla de där projekten, och lägga ner vad som inte är lönsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

AMD innan Zen

Nvidia innan 2020

Intel runt 2008

ASUS runt 2022

Edit*

Eller du kanske inte ville ha tips...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

AMD innan Zen

Nvidia innan 2020

Intel runt 2008

ASUS runt 2022

Edit*

Lite oseriöst att kolla bakåt i tiden. Gör samma uppgift igen fast genom att kolla framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

AMD innan Zen

Nvidia innan 2020

Intel runt 2008

ASUS runt 2022

Edit*

Intel innan deras nya fabriker som lär vara sanktionerade av USA tar fart och bonus om Intels oneAPI också tar fart och således leder bort köpare från Nvidia. Men i Intels fall är det för mycket som är oklart fortfarande så jag hade avvaktat att investera i dem.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Nu är vi OT.
Den som tror att det Svenska sk "LAS"/anställningsskyddet är för bra för den anställde och skadligt för arbetsgivarna har inte hängt med.
Visst vi har LAS etc men det kontrade arbetsgivarna med att sluta avskeda personer till att istället terminera positioner.
Nu för tiden säger man inte: "Pelle du är avskedad"
Man säger: "Pelle, din position som svetsare kommer termineras om 6 månader. Vill du vara kvar får du hitta en ny position"

På större företag har detta lett till ett femtonspel, man flyttar runt folk man vill ha kvar så "luckan" hamnar på den/de man vill bli av med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Intel innan deras nya fabriker som lär vara sanktionerade av USA tar fart och bonus om Intels oneAPI också tar fart och således leder bort köpare från Nvidia. Men i Intels fall är det för mycket som är oklart fortfarande så jag hade avvaktat att investera i dem.

Intel är på väg mot ett vägskäl;
a) skall de gå över till att bli en renodlad kresttillverkare som Nvidia och AMD
b) Skall de gå över till att bli en renodlad halvledartillverkare som TSMC

Just nu tycker jag de "förlorar långsamt" i båda lägren.

Permalänk
Medlem

Intel är på väg mot ett vägskäl;
a) skall de gå över till att bli en renodlad kresttillverkare som Nvidia och AMD
b) Skall de gå över till att bli en renodlad halvledartillverkare som TSMC

Just nu tycker jag de "förlorar långsamt" i båda lägren.

De valde ju mellanvägen för något år eller två sedan. De lär inte byta inriktning på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Och på samma gång så riskerar inte den svenska personalen att bli sparkade för att de behöver kissa på jobb. Eller underpresterar. Eller har ett sjukt barn. Eller går igenom en depression. Eller ett svårt dödsfall i familjen. Eller drabbats av covid...

Jag lider själv av psykisk ohälsa och jag är väl lite smått partisk här.
Men om jag hade bott i USA så hade jag antingen varit död eller en uteliggare och mina barn vet jag inte vad det hade hänt med.

Att företag genererar miljarder efter miljarder efter miljarder med dollar som de inte behöver beskatta för att systemet tillåter att de stora undviker detta anser jag inte vara en mätpunkt för ett bra samhälle.

Jag anser att människan alltid bör komma först och att höga löner för de få och extrema vinster för bolagen bör komma senare.

Om man bygger regelverken runt människan och så vitt det går runt individen så kan hälsosamma miljöer skapas där människan kan frodas. Företag kommer att växa fram organiskt där de kan generera den ekonomi som krävs för framsteg utan att behöva krossa de små människorna.

https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM

Denna video var en tragedi för 11 år sedan då den skapades.
Vad är den idag?

Är inte bara aktiemarknaden en hävarm för de med ekonomisk köpkraft att på ett opersonligt vis trycka ner de som inte kan?
Säger inte att det är målet med det, men om företag tvingas öka sin vinst permanent så måste någon klämmas på vägen...

Problemet är att värdet på arbetskraft urholkats genom inflation, skatter, och byråkrati.
Om som du säger man ska bygga regelverken runt människan är detsamma som att öka inflation, skatter, och byråkrati.

Vill påminna att Sverige har bland världens högsta andel miljardärer och har bland dom lägsta inkomsterna i västvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Eller underpresterar.

Att underprestera är självklart en grund för avsked, allt annat är ju orimligt.

Skrivet av Dunde:

Det där är väl iofs lite orättvist, vi har företag som Ericsson, Tetra, Spotify, samtidigt som den inhemska marknaden är 1/30 av USA, och även globala företag växer ju från en inhemsk marknad.

Jag menar, Teslas marknadsvärde (aktiepris) är ju astronomiskt, men på alla andra mätpunkter så är ju ett företag som Ericsson överlägset

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Åh, ett politiskt ställningstagande från Swec! Spännande!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC