Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Finns typ "inget" på YTm tycker jag när jag letar i minnet.
Sist jag kollade så var det typ användaruppladdade klipp, dålig kvalité osv

Lyssnar på mycket klassisk musik, och semi-följer en podd som BARA finns på sporkify.

Jag lyssnar också mycket på klassisk musik och det finns betydligt mer av det på YTm än på Spotify. Speciellt om man är ute efter specifika symfoniorkester.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Ja det stämmer, men vet någon varför det är så? Mer än att det är Apple? Får man göra så?

Felet ligger hos Apple. Apple kräver 30% av allt du köper i appar inkl. prenumerationer. Detta är en anledning till varför många appar, exempelvis Spotify, inte tillåter köp i appen.

Det är heller inte tillåtet att hänvisa till hemsidan för köp, utan användare måste lista ut det själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lite orelaterat till Youtube visserligen, men.. Något jag kommer att tänka på är SL. Jag vet inte hur det är med andra bussbolag i resten av Sverige, men SL får färre kunder varje år, och höjer priserna hela tiden. Det blir ett moment 22, där ju mer dom höjer, desto färre kunder får dom, som leder till lägre intäkter, som leder till att dom höjer priset igen.

Sagt detta i flera år nu, fattar inte varför SL inte fattar det.
Skulle de ge 50% under ett år så skulle trippelt så många köpa kort... Hellre lägre pris och fler kunder än högt pris och inga kunder........ idioter

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Premium är en bra tjänst, går det över 1000kr månaden så hoppar jag av.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Felet ligger hos Apple. Apple kräver 30% av allt du köper i appar inkl. prenumerationer.

Det är väl för första året. efterföljande år har jag för mig att det är 15% på prenumerationer.

Jag hittade en sida som listar vad apple och google tar:
avgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Felet ligger hos Apple. Apple kräver 30% av allt du köper i appar inkl. prenumerationer. Detta är en anledning till varför många appar, exempelvis Spotify, inte tillåter köp i appen.

Det är heller inte tillåtet att hänvisa till hemsidan för köp, utan användare måste lista ut det själv.

Tack för svar! Låter dock konstigt men jag får skylla mig själv som var godtrogen😅

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lite orelaterat till Youtube visserligen, men.. Något jag kommer att tänka på är SL. Jag vet inte hur det är med andra bussbolag i resten av Sverige, men SL får färre kunder varje år, och höjer priserna hela tiden. Det blir ett moment 22, där ju mer dom höjer, desto färre kunder får dom, som leder till lägre intäkter, som leder till att dom höjer priset igen.

Skrivet av Niivpzi:

Sagt detta i flera år nu, fattar inte varför SL inte fattar det.
Skulle de ge 50% under ett år så skulle trippelt så många köpa kort... Hellre lägre pris och fler kunder än högt pris och inga kunder........ idioter

Vad gör folk istället? Känns lite som med mat, man kan ju inte bara låta bli att äta/åka.

Skippar man skola/jobb eller plankar man istället? Cykel?

Att antal kunder sjunker pga att fler kan/får jobba hemifrån är ju givet och om SL inte vill tappa pengar på det och inte "får" höja priserna så får dom väl börja ha färre avgångar, städa utrymmena sämre osv istället då.

(jag tycker inte en tusenlapp per månad låter så jättedyrt...? var det inte ganska många år sedan det kostade typ 800kr?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vad gör folk istället? Känns lite som med mat, man kan ju inte bara låta bli att äta/åka.

Skippar man skola/jobb eller plankar man istället? Cykel?

Att antal kunder sjunker pga att fler kan/får jobba hemifrån är ju givet och om SL inte vill tappa pengar på det och inte "får" höja priserna så får dom väl börja ha färre avgångar, städa utrymmena sämre osv istället då.

(jag tycker inte en tusenlapp per månad låter så jättedyrt...? var det inte ganska många år sedan det kostade typ 800kr?)

Absolut att det inte är jättedyrt, och det är mycket billigare än att köra bil. Speciellt i stan. Bor man på landet så kommer man behöva en bil iallafall, men man kanske kan lämna den hemma om man bara ska till och från jobbet. Dock beror det på hur långt det är.

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

Fick ett mail precis.... priset höjs till 149 SEK!! Är inte detta absurt? Vart går gränsen enligt er? Jag använder YT dagligen på TV. Men detta är ju sjukt..

<Uppladdad bildlänk>

YTs prishöjningar är fullständigt barockt, mitt Family Abonnemang höjs från 229 kr till 359 kr, alltså motsvarande 57 procents prishöjning.
Beslutet saknar motstycke i dumhet🤯 personligen kommer jag avsluta abonnemanget, dess tjänst är inte värd dessa slantar🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockeyslaktarn:

YTs prishöjningar är fullständigt barockt, mitt Family Abonnemang höjs från 229 kr till 359 kr, alltså motsvarande 57 procents prishöjning.
Beslutet saknar motstycke i dumhet🤯 personligen kommer jag avsluta abonnemanget, dess tjänst är inte värd dessa slantar🤮

Betala inte genom appen utan direkt på Youtubes hemsida så kommer du mer än halvera kostnadsökningen. Då blir det nya priset bara 279kr. Du har ju hittills varit ok med att Apple tar 30% extra bara för att så betala ett rimligt pris för en bra tjänst borde ju inte vara några som helst problem.

Apple tjänar mer på prishöjningen än Google för de som betalar genom Apple. Där är det riktigt hutlösa.

Permalänk
Medlem

Sådär, då var familjeabonnemanget uppsagt efter sista dragningen för 179:-. Ytterligare en hundring betalar jag inte. Absurt hög höjning. Tar nog ett vanligt premium-abb så får vi i familjen samsas på det. Så Youtube förlorade pengar på oss istället.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av PoXe:

Alla ni som använder adblock och inte vill betala för Premium heller:
-Vem ska betala då? Ska någon annan betala så att du kan fortsätta kolla på YT?

"Google är stort, dom har råd"... Jo, men det har dom ju fått för att de har kunnat sälja reklam till dig. Det är ju enda anledningen att YT överlevt över huvud taget från första början. Sedan kom idén att kanske folk är villiga att betala istället för att få reklam uppspelad?

Fatta vad det ska kosta att driva YT - Bandbredden?! Högdefinierat innehåll strömmas till kanske miljontals användare i närmast realtid. Vilken infrastruktur kräver inte det?? Och lagringen?? Alla dessa exabytes av data som ska lagras, cache:s, propagera ut genom noderna till användare... Svindlande att tänka på vilket maskineri...

Och det tycker du är en rättighet du har, att ha fri tillgång till? Eller är det så att du tycker att DU har fri rätt till det sålänge någon annan betalar för det?
Jag har aldrig förstått det här... Hjälp mig förstå snälla någon...

Jo, jag kan betala. Absolut inget problem. Det som är grejjen är att jag gärna betalar för tjänsten, men allt över det är ju det alla är upprörda över.

Till exempel; många är snabba med att påpeka att youtube har många kreatörer. Om dessa skulle få en betydande del av vad en premium-kund betalar varje månad, så skulle de troligtvis få ca 1 kr per tittare!

Hur skulle det vara möjligt? Jo, bredband är ju nästan gratis, och det är nog få som tittar över 100 klipp per månad. Säg en timme varannan dag eller så? De tar då 15 timmar a ~ 10mbit i anspråk, och låtsas vi att även google skulle betala konsumentpris på bredband så är det då 24*30 =720h, men säg att det endast är tio timmar per dag som folk är intresserade av att titta så 300h a 100 mbit för ~130spänn och 250kr nätavgift. Vilket innebär att det kostar Google ca 2 kr i bredband för denna kund.
Fast det är väl mer troligt att de har 10gbit för 10k, så säkert närmare 50öre.

Oavsett! Vi har då 147 kr kvar av månadsavgiften (jag minns inte riktigt om det var någon tier som faktiskt låg på 149, men det finns ju familjeabbonemanget på 200+ så detaljer.. dessutom ska vi se hur luftigt det är. )

OM vi antar att en server med "kapacitet" att fylla dessa 100mbit då kostar 10x bredbandet så blir det 4k per månad eller 20kr för vår kund. Detta är ju en överdrift men nu har vi 127 kr kvar. Då Google är snälla påjkar som inser att kreatörerna gör ju hela jobbet och Google behöver i princip inte göra något, så ligger resterande pott fördelat mellan Google och kreatörer med 80% till de som skapar innehållet. Google får 20% vinst, vilket är ju riktigt bra.

Nu har du läst ett räkneexempel på detta, är det så det ser ut? Nej, det är inte så det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Jo, jag kan betala. Absolut inget problem. Det som är grejjen är att jag gärna betalar för tjänsten, men allt över det är ju det alla är upprörda över.

Till exempel; många är snabba med att påpeka att youtube har många kreatörer. Om dessa skulle få en betydande del av vad en premium-kund betalar varje månad, så skulle de troligtvis få ca 1 kr per tittare!

Hur skulle det vara möjligt? Jo, bredband är ju nästan gratis, och det är nog få som tittar över 100 klipp per månad. Säg en timme varannan dag eller så? De tar då 15 timmar a ~ 10mbit i anspråk, och låtsas vi att även google skulle betala konsumentpris på bredband så är det då 24*30 =720h, men säg att det endast är tio timmar per dag som folk är intresserade av att titta så 300h a 100 mbit för ~130spänn och 250kr nätavgift. Vilket innebär att det kostar Google ca 2 kr i bredband för denna kund.
Fast det är väl mer troligt att de har 10gbit för 10k, så säkert närmare 50öre.

Oavsett! Vi har då 147 kr kvar av månadsavgiften (jag minns inte riktigt om det var någon tier som faktiskt låg på 149, men det finns ju familjeabbonemanget på 200+ så detaljer.. dessutom ska vi se hur luftigt det är. )

OM vi antar att en server med "kapacitet" att fylla dessa 100mbit då kostar 10x bredbandet så blir det 4k per månad eller 20kr för vår kund. Detta är ju en överdrift men nu har vi 127 kr kvar. Då Google är snälla påjkar som inser att kreatörerna gör ju hela jobbet och Google behöver i princip inte göra något, så ligger resterande pott fördelat mellan Google och kreatörer med 80% till de som skapar innehållet. Google får 20% vinst, vilket är ju riktigt bra.

Nu har du läst ett räkneexempel på detta, är det så det ser ut? Nej, det är inte så det ser ut.

Jag tror du måste ha kommenterat fel inlägg för mitt inlägg handlade inte om priset i förhållande till vad kreatörerna får alls (vilket absolut kunde diskuteras, men det har jag ingen lust med nu heller) utan om de som inte vill betala någon prenumeration och heller inte se någon reklam men ändå vill ha tjänsten. Enligt den modellen får kreatörerna ingenting alls.

Är det så det ser ut? Ja, det är det faktiskt. 🙃

Permalänk
Skrivet av PoXe:

Jag tror du måste ha kommenterat fel inlägg för mitt inlägg handlade inte om priset i förhållande till vad kreatörerna får alls (vilket absolut kunde diskuteras, men det har jag ingen lust med nu heller) utan om de som inte vill betala någon prenumeration och heller inte se någon reklam men ändå vill ha tjänsten. Enligt den modellen får kreatörerna ingenting alls.

Är det så det ser ut? Ja, det är det faktiskt. 🙃

Du frågade ju vilka som skulle betala, så det var vad jag svarade på. Du har en poäng med de som kör AdBlock, att kreatörerna inte får något av dem - från youtube. Fast å andra sidan har de ändå alltid sponsorer, vilka inte går via youtube, vilka rimligtvis betalar efter views/storlek på kanal. Så på det sättet spelar det ingen roll om du har premium, tittar på reklam eller kör AdBlock, då de får samma betalt av sina sponsorer oavsett?

Men det är vad jag förstått även samma med reklamen, att kreatörerna fortfarande får en ytterst liten del av kakan.

Så för att svara på din fråga, nej, så är det inte. Då de har sponsorer som oavsett om du betalar står får deras huvudsakliga inkomst.

Edit: dessutom, youtube skulle stänga av alla som använder AdBlock och liknande snabbare än en avlöning om de trodde att det vore mer lönsamt. Att det fortfarande går att använda AdBlock är för att de nogsamt beslutat att det lönar sig att tillåta det.

Permalänk
Medlem

Trist, fick precis ett mail där det står att jag måste uppdatera betalningsmetoden till en som är utfärdad i Argentina före 5 december 2024 för att behålla medlemskapet.
Jag går från 40kr till 279kr för familjeabonnemanget.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Trist, fick precis ett mail där det står att jag måste uppdatera betalningsmetoden till en som är utfärdad i Argentina före 5 december 2024 för att behålla medlemskapet.
Jag går från 40kr till 279kr för familjeabonnemanget.

Fick precis samma

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB