Priser på AMD:s Ryzen 9000-processorer läcker

Permalänk
Melding Plague

Priser på AMD:s Ryzen 9000-processorer läcker

Flera butiker både i Europa och USA har lagt upp priser på de nya Ryzen-kretsarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bara dumt att köpa 9600x för samma pris som 7800x3d. Vänta tills black friday och är troligen ~1000kr billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

bara dumt att köpa 9600x för samma pris som 7800x3d. Vänta tills black friday och är troligen ~1000kr billigare

9600x har väl 2 färre kärnor så de är inte riktigt i samma kategori ens.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tycker priserna är på tok för höga. AMD utnyttjar sitt läge med att höja priserna.

Jag får en känsla att dessa kommer vara sämre än nuvarande gen. Du får fler kärnor till lägre pris om du köper nuvarande. Vi får vänta in tester helt enkelt.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tycker priserna är på tok för höga. AMD utnyttjar sitt läge med att höja priserna.

Jag får en känsla att dessa kommer vara sämre än nuvarande gen. Du får mer kärnor för mindre pris om du köper nuvarande. Vi får vänta in tester helt enkelt.

@Ryzer
Edit:
Man får betala för Amds kvalitet och stabilitet.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nope,
Var läste du det?

Rätt är
6 cores 12 threads.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Coolt att du kan säga det utan att ha sett prestandatester. Tala gärna om hur du gör.

Skrivet av Ryzer:

Jag får en känsla att dessa kommer vara sämre än nuvarande gen. Du får mer kärnor för mindre pris om du köper nuvarande. Vi får vänta in tester helt enkelt.

"AMD utnyttjar sitt läge för att höja priserna" ...genom att sänka priserna? Jag får inte riktigt ihop logiken här. Visst kan man tycka det är väldigt dyrt med en kompetent dator idag. Men vi har en otroligt mycket mer hälsosam marknad nu än före zen lanserades.

Faktum är att intel fortfarande har en stor majoritet av marknadsandelarna (AMD verkar nyligen ha passerat 20% från lite snabbt googlande). Intel lever fortfarande gott på att ha varit de facto industristandard under en lång period. AMD kan gott plocka många fler andelar av marknaden innan de är i närheten av att ha en problematiskt stark ställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Nope,
Var läste du det?

Rätt är
6 cores 12 threads.

Ja?

7800x3d har 8 kärnor, dvs du får två kärnor mindre till dyrare pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja?

Du få två grafik cores till tydligen.
Räknas det? 😂😆

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Coolt att du kan säga det utan att ha sett prestandatester. Tala gärna om hur du gör.

Har sett prestandatester. Både pålitliga läckta och Amd's egna benchmarks de publicerade...

Mindre hopp än från 5600x & 5800x3d till 7600x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Du få två grafik cores till tydligen.
Räknas det? 😂😆

Det har väl 7000-serien också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja?

fler/färre kärnor är typ irrelevant, prestanda som spelar roll.
7600x hade iaf typ samma flertrådat prestanda som 5800x, 9000 serien verkar ha mindre upplyft vilket troligen resulterar i att 7700x/7800x3d>9600x. Samt för spel, de benchmarksen vi såg var varken 9600x eller 9700x bättre än 7800x3d utan lite sämre.

I genomsnitt var 7600x lika bra som 5800x3d.

Permalänk
Medlem

Att AMD sänker priserna trots att ingen vågar köps Intel nu är bra för kunderna och det är det som verkligen räknas. Men jag kan inte låta bli att tänka att det knorras lite bland aktieägare och investerare. De har ju ett gyllene läge nu att höja priset och dra Intel vid näsan för att det nu är AMD som är "the reliable choice". Men de gör inte det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Dom verkar vara rätt lika i spelprestanda, 9600X har aningen lägre max fps och för det mesta högre 0,1% 1,0% low än 7800x3d.

Men det är klart, blir där en prisskillnad på BF så... Kan ju även vara att båda går ner under BF.

Skrivet av Joppis:

Stämmer att det är 2 kärnor mindre, i övrigt rätt likvärdig spelprestanda.

RYZEN 5 9600X vs RYZEN 7 7800X3D | Test in 6 Games

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Moderator
Moderator

För att tydliggöra (om inte artikeln justeras) så är priserna inte på något sätt bekräftade av AMD utan bygger helt på vad några återförsäljare valt att sätta för prislapp på varor som ännu inte börjat säljas.

De kan mycket väl visa sig vara annorlunda vid släpp, antingen för att de är felaktiga eller för att AMD ändrar sig. Det vore inte första gången om så sker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Dom verkar vara rätt lika i spelprestanda, 9600X har aningen lägre max fps och för det mesta högre 0,1% 1,0% low än 7800x3d.

Men det är klart, blir där en prisskillnad på BF så... Kan ju även vara att båda går ner under BF.

Mark PC, en youtuber jag sett producera massa fejkbenchmarks tidigare, skulle inte lita på dessa alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Ryzer
Man får betala för kvalitet och stabilitet.

Inget säger tyvärr att dessa är stabila eller instabila 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Inget säger tyvärr att dessa är stabila eller instabila 🤷

Deras senaste drag att vänta med launch kostar pengar, pengar som kommer ur någons ficka. Vi får tro att AMD gör det för att dom vill släppa en stabil och bra produkt.

Dom kunde ju gjort som 7900XTX med den felaktiga kylaren och bara "fuck it", släpp och låt kunderna lösa det. Bra att man tänker annorlunda runt sina CPU släpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Litar inte på den där testet alls kolla på % användingen 9600 har 6 kärnor medans 7800x3d har 8 och användninge är högre i % på 8 kärniga processorn vilket inte borde vara fallet så videon måste vara fejk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Sen så betydde också 5800x3d att man kunde behålla am4 moderkort- samt prestandan med långsammare och billigare ddr4 minnen. Priset på 9600x är förväntad (efter läckor) men dock högre än vad det borde vara. Även om det säkerligen kommer gå ner snabbt, lika som de senaste lanseringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Ryzer

Menar du att dagens 7000-serie är ostabil och lider av dålig kvalite?
Som jag ser det finns det ingen anledning att köpa 9000-serien framöver 7000-serien till priserna som offentliggjorts.
Rätta mig gärna om jag har fel, men är väl egentligen ingen större skillnad från 7000-serien denna gång? Mer ett "namnbyte" för att reklamens skull.
Men vi får väl se när testerna släpps som sagt.

Skrivet av jeppe109:

Får hoppas att priserna justeras ned något.
Priserna från amerikanska återförsäljare verkar något bättre.
9600x i staterna tros bli $279.

279 * 10.72 * 1.25 = 3738.6

Med extra skitskatter borde väl 4000kr för en 9600x inte vara omöjligt även om jag personligen tycker det är för mycket för en 6-kärnig cpu år 2024.

Ser man till motsvarigheten AMD Ryzen 5 7600X så ligger den i dagens pris 1500kr billigare. Lätt val enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Deras senaste drag att vänta med launch kostar pengar, pengar som kommer ur någons ficka. Vi får tro att AMD gör det för att dom vill släppa en stabil och bra produkt.

Dom kunde ju gjort som 7900XTX med den felaktiga kylaren och bara "fuck it", släpp och låt kunderna lösa det. Bra att man tänker annorlunda runt sina CPU släpp.

Oj, du gissar duktigt 😅 Rena killgissningar eller har du några källor? 🙌

Permalänk
Medlem

Får hoppas att priserna justeras ned något.
Priserna från amerikanska återförsäljare verkar något bättre.
9600x i staterna tros bli $279.

279 * 10.72 * 1.25 = 3738.6

Med extra skitskatter borde väl 4000kr för en 9600x inte vara omöjligt även om jag personligen tycker det är för mycket för en 6-kärnig cpu år 2024.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Ryzer

kvalitet å stabilitet? var du med när am5 å sen 7800x3d lanserades? fortfarande så har am5 problem med stabiliteten för oss dödliga. Ett kontor jag besöker då å då så har am5 inte klarat av de interna testerna för arbetstationer.

edit: men till skillnad från lanseringen av lga1700 så funkade alla program, långt ifrån alla funkade med lga1700 pga e kärnrorna å p kärnorna, å på tidiga biosar för vissa moderkort så kunde man inte ens stänga av e-kärnorna då man möttes av ingen boot alls.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

Det gjorde vi redan innan hela incidenten med intel.
Att utnyttja läget ytterligare är lite fult kan jag tycka.

Har det alltid varit såhär girigt i prissättningar?
Upplevde det mer som att man försökte göra en bra produkt förr och satte ett okej pris.
Att höja sina priser för att någon annan gjort en tabbe känns bara oetiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorfex8400:

Det gjorde vi redan innan hela incidenten med intel.
Att utnyttja läget ytterligare är lite fult kan jag tycka.

Har det alltid varit såhär girigt i prissättningar?
Upplevde det mer som att man försökte göra en bra produkt förr och satte ett okej pris.
Att höja sina priser för att någon annan gjort en tabbe känns bara oetiskt.

Alltså ser man till MSRP så verkar priset ha justerats ner något.
Men ser man till det verkliga priset som 7k serien ligger på nu så blir det ett stort steg upp i pris för högst oklar prestandaökning.

Så allt utspelar sig i hur man väljer att tolka priserna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Sen så betydde också 5800x3d att man kunde behålla am4 moderkort- samt prestandan med långsammare och billigare ddr4 minnen. Priset på 9600x är förväntad (efter läckor) men dock högre än vad det borde vara. Även om det säkerligen kommer gå ner snabbt, lika som de senaste lanseringarna.

Helt klart, men den är ju inte precis i samma prestandaklass gällande spel även om den har 3D cache och 8 kärnor.

Däremot ett perfekt val för den som spelar och vill förlänga livslängden på sin AM4 plattform.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

"AMD utnyttjar sitt läge för att höja priserna" ...genom att sänka priserna? Jag får inte riktigt ihop logiken här. Visst kan man tycka det är väldigt dyrt med en kompetent dator idag. Men vi har en otroligt mycket mer hälsosam marknad nu än före zen lanserades.

Faktum är att intel fortfarande har en stor majoritet av marknadsandelarna (AMD verkar nyligen ha passerat 20% från lite snabbt googlande). Intel lever fortfarande gott på att ha varit de facto industristandard under en lång period. AMD kan gott plocka många fler andelar av marknaden innan de är i närheten av att ha en problematiskt stark ställning.

"Lever intel gott"?? om man gör en förlust för det andra kvartalet på 1,6 miljarder dollar och ska sparka 15000 pers. Nog ett företag som har stora problem just nu. Fast dom för stunden är överlägset störst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag får en känsla att dessa kommer vara sämre än nuvarande gen. Du får fler kärnor till lägre pris om du köper nuvarande. Vi får vänta in tester helt enkelt.

De sänker ju priserna med runt mellan 100-50$ jämfört med 7000-serien om vi ska tro den här läckan?

Permalänk
Medlem

Är lanserings priserna verkligen högre än de var på 7000 serien?
7950X kostade ~9500Kr vid lansering att jämföra med 8600kr för 9950X som anges här.