uBlock Origin slutar snart fungera i Google Chrome

Permalänk
Medlem

uBlock Origin slutar snart fungera i Google Chrome

uBlock Origin kommer enligt källor, tydligen att snart sluta fungera i Google Chrome. Några bra förslag på alternativ?
Byta webläsare eller annat adblock verktyg? Kom gärna med förslag.

https://www.bleepingcomputer.com/news/google/google-chrome-wa...

https://www.pcforalla.se/article/2417574/popular-annonsblocke...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta gäller alla chromium-baserade webbläsare eller enbart Chrome?

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

uBlock Origin kommer enligt källor, tydligen att snart sluta fungera i Google Chrome. Några bra förslag på alternativ?
Byta webläsare eller annat adblock verktyg? Kom gärna med förslag.

https://www.bleepingcomputer.com/news/google/google-chrome-wa...

https://www.pcforalla.se/article/2417574/popular-annonsblocke...

<Uppladdad bildlänk>

Förslag är ju o byta webbläsare. Jag för med Firefox har gjort det läänge. Fungerar bra här i Firefox

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

lär ju komma någon "fix" samma jävla timma som det slutar fungera

Permalänk
Medlem

Byt till Firefox eller Floorp, är det jag har gjort.
Använder Edge för YouTube endast

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Är det någon som inte har både fireox och chrome simultant

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Är det någon som inte har både fireox och chrome simultant

Jag. Jag har inte haft Chrome installerat på datorn sedan Edge blev baserat på Chrome

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det känns lite som ens plikt att kunna använda dom två (största) webbläsarna år 2024... ,

därför har man båda installerade ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Förslag är ju o byta webbläsare. Jag för med Firefox har gjort det läänge. Fungerar bra här i Firefox

Jo att byta till Firefox är nog planen, men funderade även på om det finns nån alternativ ad-blocker som funkar lika bra i Chrome som just uBlock i och med att jag har mycket integrerat med Crome.

Permalänk
Medlem

Vet du vad Adblock DNS är och hur det fungerar? annars kan du kolla upp det

To manually use our adblock DNS addresses, enter the following DNS addresses:

IPv4
217.64.148.33
192.165.9.157

IPv6
2a07:a880:4601:12a0:adb::1
2001:67c:750:1:adb::1

/antar att alla har vpn

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Jo att byta till Firefox är nog planen, men funderade även på om det finns nån alternativ ad-blocker som funkar lika bra i Chrome som just uBlock i och med att jag har mycket integrerat med Crome.

Vad jag förstått så kommer det bli svårare för alla ad-blocking tillägg i v3. Går ju o använda Adblocking DNS, men då kan man inte undanta individuella hemsidor om man vill göra det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Vet du vad Adblock DNS är och hur det fungerar? annars kan du kolla upp det

To manually use our adblock DNS addresses, enter the following DNS addresses:

IPv4
217.64.148.33
192.165.9.157

IPv6
2a07:a880:4601:12a0:adb::1
2001:67c:750:1:adb::1

/antar att alla har vpn

Vilken DNS tjänst är det där? Kan vara en god idé att skriva det så man vet vad man ansluter till

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

https://www.whois.com/whois/

Det kan man väll ta reda på själv ändåå

Permalänk
Medlem

Förmodligen kommer alla populära Chromium-forks funka likadant. Så ta nu och bit i det sura äpplet och byt till Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Förmodligen kommer alla populära Chromium-forks funka likadant. Så ta nu och bit i det sura äpplet och byt till Firefox.

Har ms edge sagt något om v2?

Ingen ublock är iaf en direkt avinstallation från min sida, jag har redan slutat med Chrome där jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Någon som vet om detta gäller alla chromium-baserade webbläsare eller enbart Chrome?

Gäller alla chromium-baserade webbläsare.. förutom typ Brave om jag minns rätt.

Skrivet av jnsson:

Förslag är ju o byta webbläsare. Jag för med Firefox har gjort det läänge. Fungerar bra här i Firefox

tills man får problem med firefox när den drar iväg 32GB+ ram i minnesläcka.

Skrivet av klockish:

lär ju komma någon "fix" samma jävla timma som det slutar fungera

Kommer inte gå, chrome har valt att göra det svårt. t.ex. det enda sättet att uppdatera blocklistorna är att tillägget själv får en uppdatering (dvs kommer ta längre tid att få listorna uppdaterade) och V3-tilläggen får inte ha egna listor/filter samt begränsade till 30k någonting (uBo har många gånger fler listor/länkar/url för blockering)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Har ms edge sagt något om v2?

Ingen ublock är iaf en direkt avinstallation från min sida, jag har redan slutat med Chrome där jag kan.

Google kan göra detta eftersom de är så dominerande, ni som vägrar rösta genom att byta är en del av problematiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vilken DNS tjänst är det där? Kan vara en god idé att skriva det så man vet vad man ansluter till

Om man inte kör sin egen så är https://nextdns.io/ trevlig!

Bara byt till FF. Bättre än chrome på de flesta sätten.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

tills man får problem med firefox när den drar iväg 32GB+ ram i minnesläcka.

Det har jag aldrig varit med om, och då använder jag firefox på min linuxburk, windowsburk, jobbdatorn & mobilen. Vilken version kör du? Kan det vara något tillägg som är boven?

OT: Intressant hur chrome spelar ut sig sjävla på webbläsarmarknaden. Troligtvis har som väl räknat in att den stora skaran helt enkelt inte vet vad ublock är eller stt wom inte bryr sig om reklam. Bra för firefox dock som lär få fler användare.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder tillägget Tampermonkey? För tex script som bypass age restriction on youtube mm.. funkar riktigt bra assså

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Är det någon som använder tillägget Tampermonkey? För tex script som bypass age restriction on youtube mm.. funkar riktigt bra assså

Har använt den tidigare men nu kör jag "Violent Monkey". Har en del skript däri.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

tills man får problem med firefox när den drar iväg 32GB+ ram i minnesläcka.

Återigen, något fel hos dig. Nu har jag 4 OS sändningar igång i 4 separata fönster, plus mina ordinarie 2 Firefox fönster och mitt Firefox drar ca 7GB RAM. Mitt Firefox har aldrig dragit 32+GB för det kan den inte ens göra hos mig, då jag har 32GB RAM i burken.

Skrivet av Exydia:

Det har jag aldrig varit med om, och då använder jag firefox på min linuxburk, windowsburk, jobbdatorn & mobilen. Vilken version kör du? Kan det vara något tillägg som är boven?

Samma här, fast på mina Windows enheter. Jag har då aldrig sett Firefox i närheten av 32GB förutom första startupen när jag återställer mer än 400 flikar från föregående Windows installation.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Han kanske aldrig någonsin tömt cache och historiken ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Någon som vet om detta gäller alla chromium-baserade webbläsare eller enbart Chrome?

Jag upplever det som lite oklart i vilken utsträckning någon av de andra Chromium-baserade läsarna faktiskt väljer att ogöra de här ändringarna. De *kan* förstås göra jobbet, men oklart om de tycker att det är värt det.

Flera av de andra har ju dock inbyggd adblocker, och mitt intryck är att de snarast verkar hänvisa till sin egna lösning när de säger att denna ändring inte berör dem. Det är ju dock lite av ett icke-svar, som skapar frågetecken.

Jag misstänker att uBlock Origin i Chromium-världen mer eller mindre är dött snart. Det finns ju dock dels "uBlock Origin Lite" som fungerar även i kommande Chrome och annat Chromium, den använder istället det nya blockeringsramverket (vilket är mindre kapabelt än vad uBlock Origin kunnat göra hittills), och dels olika webbläsares inbyggda adblockers (som inte heller nödvändigtvis matchar uBlock Origin).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Han kanske aldrig någonsin tömt cache och historiken ..

Jag tömmer aldrig min cache eller historik och händer inte hos mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Byt till Firefox eller Floorp, är det jag har gjort.
Använder Edge för YouTube endast

+1 på den! Floorp är riktigt bra.

Det är ju annars den självklara lösningen, dumpa Chrome och övriga derivat och kör en vettig webbläsare.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Det har jag aldrig varit med om, och då använder jag firefox på min linuxburk, windowsburk, jobbdatorn & mobilen. Vilken version kör du? Kan det vara något tillägg som är boven?

Just nu kör jag inte firefox alls, eftersom den läcker minne som ett såll.
Titta tillräckligt på youtube-klipp så kommer FF att läcka som ett såll, till sdu stänger det fönster som läcker.

Skrivet av klockish:

Han kanske aldrig någonsin tömt cache och historiken ..

Gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

+1 på den! Floorp är riktigt bra.

Det är ju annars den självklara lösningen, dumpa Chrome och övriga derivat och kör en vettig webbläsare.

Kollade lite och den ser intressant ut, vet du om den har inbyggd mouse gestures? De som finns som tillägg funkar inte överallt i firefox och kan inte göra vissa saker som jag annars är van vid med Vivaldi, och var huvudsakliga anledningen till att jag aldrig gick över till firefox när jag försökte senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Kollade lite och den ser intressant ut, vet du om den har inbyggd mouse gestures? De som finns som tillägg funkar inte överallt i firefox och kan inte göra vissa saker som jag annars är van vid med Vivaldi, och var huvudsakliga anledningen till att jag aldrig gick över till firefox när jag försökte senast.

finns ett tillägg som visar att du kan få det, typ "suggested extensions" eller vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

finns ett tillägg som visar att du kan få det, typ "suggested extensions" eller vad det heter.
<Uppladdad bildlänk>

De funkar tyvärr inte överallt p.g.a. hur addons är begränsade, exempelvis funkar den inte på inbyggda sidor som tillhör firefox, vilket betyder att man hela tiden blir avbruten (alltså flow blir avbruten och man måste använda något annat än mouse gestures), och kan till exempel inte öppna/stänga bookmarks etc