Följ Black Week på SweClockers

AMD Ryzen 7 9700X – ett lyft i energieffektivitet och spelprestanda

Permalänk

Man sitter på ett roligt perspektiv, siffrorna ser inte särskilt imponerande mot 7000-serien men väldigt imponerande mot 5000-serien. Det var lite samma visa med 7000-lanseringen som inte såg så mycket bättre ut mot 5000-serien.

Det jobbiga är att 5000-serien är så pass bra fortfarande och kostar nästan ingenting att bygga direkt från butikshyllan. Det motiverar ingen uppgradering om man sitter på t ex 5700X som jag gör idag framförallt med tanke på hur dyra AM5-moderkorten är fortfarande.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tar med lite av fortsättningen som inte ville följa med hos dig

As far as the adoption of AVX512 itself. The reason why it's low right now is largely because of Intel's fumbles. You can't introduce a shiny new instruction set, stack a ton barriers to using it, and expect people to quickly adopt it. And by the time AMD was able to do their implementation, Intel had already given up and bailed out.

So at no point in AVX512's history did both x86 CPU vendors support it at the same time. That sounds like a pretty big disincentive to developing for AVX512 right?

With Zen5, AMD finally delivers what Intel could not. A quality AVX512 implementation that not only bring substantial performance gains, but also avoids all the negatives that plagued Intel's early implementations.

Will that be enough to save AVX512? Will developers bite on that 2x performance? Only time will tell.

Var mest minnesbandbredden jag försökte highlighta. står i texten tidigare också om det. att pga avx512 implementeringen så har det blivit högre latenser i designen vilket ger sämre minnesbandbredd. säkert därför det är lite avslagen release. men gissar att epyc drar nytta av allt det där på ett bättre sätt med 12 kanalers ddr5 stöd

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk

Ser ut som att zen 5 är ett viktigt steg för att leverera för laptops och server i och med ökad energieffektivitet. Men kanske ingen storsäljare för desktop-formatet med dessa produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tack för lärdomen.
Men om det nu är så dyrt borde väl server cpuerna kunna få detta ändå?
Jag vet inte vad dyrt innebär men misstänker att kostnaden det skulle kosta borde de cpuerna lätt kunna bära?
Så är det verkligen bara kostnaden som får dem att inte gå på detta spåret?

Då det mest är spel som tjänar på 3D cache och annat verkar generellt tappa lite prestanda istället så kan man ju tänka sig att server-cpus lär passa sin marknad sämre med 3D cache, även om kostnaden kan slås ut lättare på högre prislappar så finns det ju ingen anledning att göra det för att få sämre prestanda för den sortens usecase.

Om jag inte missförstår frågan?
X3D känns just nu nästan enbart relevant för de datorer vars huvudsyfte är spel, och specifikt spel där man vill jaga max FPS och då har GPU nog att möjliggöra sådan FPS.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiprat:

Om jag inte missförstår frågan?

Tror det syftades mer på 8-wide och inte 3D V-Cache där.
Det finns dock Epyc med 3D V-Cache också; värstingen har 96 kärnor och 1152 MB(!!) L3.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zVTBpO6dWYW3pjD7As-qJ...

Drog ihop en snabb jämförelse på pris mot prestanda på lite olika processorer i gaming. Dessa nya kan man iallafall säga var väldigt tråkiga. Med vissa YT kanaler som bara får dryga 3% i förbättringar. Dock är de ju väldigt energieffektiva. Men det känns nästan som att man inte kan jämföra generationerna då. För att 7700X till exempel får bosta ungefär så länge den är under 95 grader. Medans 9700x bara bostar till den har använt hela strömbudgeten som de då har satt väldigt lågt. Medans om man sätter igång PBO ser man ett liknande generationellt upplyft som man brukar. Så jag tycker ni ska köra lite tester med PBO igång för att faktiskt se vad Zen 5 är kapabelt att göra.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tror det syftades mer på 8-wide och inte 3D V-Cache där.
Det finns dock Epyc med 3D V-Cache också; värstingen har 96 kärnor och 1152 MB(!!) L3.

Ah, tänkte på ursprungliga frågan om varför man inte bara kör X3D i allt

Jo jag vet, men gissar att det har en väldigt specifik target market så att säga.

Overall rätt intressant situation just nu, känns som att AMD fallit in i Intels klassiska tick-tock mönster, och på många sätt som att rollerna är omvända från ett par år sedan- AMD lederl spelprestanda med Intel fläskar på med fler kärnor i konsument-CPUs.

Och framförallt med 4090 som nya mätstickan, som verkligen är i ett presstandasegment för sig självt, så spelar CPU mer roll för spel igen. Samtidigt känns även de lägsta modellerna i respektive serie riktigt bra, och för bara spel (för de som inte har ett 4090) är ju typ en billig alder lake eller 5700X3D riktigt solida val fortfarande.

Känns som att det gick så många år utan att något särskilt intressant hände på x86-64 fronten och sedan händer plötsligt allt på en gång.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Var mest minnesbandbredden jag försökte highlighta. står i texten tidigare också om det. att pga avx512 implementeringen så har det blivit högre latenser i designen vilket ger sämre minnesbandbredd. säkert därför det är lite avslagen release. men gissar att epyc drar nytta av allt det där på ett bättre sätt med 12 kanalers ddr5 stöd

Minnesbandbredden är givetvis en flaskhals för 4x AVX512 EU, det är där cache kommer in. Till viss del...

Men hur latenser i olika AVX instruktioner (latenser som AMD har minskat i Zen5) kan påverka minnesbandbredden är för mig en gåta, speciellt då minneskontroller och Zen 5 core har IF med cache mellan sig.

Du får gärna förklara vad jag har missat? Gällande hur latensen i AVX instruktioner kan påverka minneslatensen.
Noters bör att minneslatens "inte" är nämnt med ett ord i din länk! Eller för den delen cache latens...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Bra test!
Skulle va intressant att se hur många Watt den drog när strömbudgetten va upplåst. Håller den fortsatt låg förbrukning jämfört med Intel skulle vara intressant att se.

Typ 155W såg jag i andra tester.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bra att dom får ned energi åtgången men då blir prestandan lidande. Dom kanske borde släppa en 9800 utan spärrar?

Jag kommer nog vänta på x3d varianterna och se om de är bättre.

De som köpte en 5800x3d gjorde ett bra köp då den ligger högt än idag och ibland kör om 9000 serien i spel.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

varför gör de tester med antik upplösningar och inte 4k ?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jake61:

varför gör de tester med antik upplösningar och inte 4k ?

Avsikten med testet är att utröna skillnader mellan processorer. I 4K är nästan alla spel som testas grafikkortsbundna - det är alltså grafikkortet som begränsar prestandan och en relativt långsam processor presterar snarlikt med en avsevärt snabbare. Ett sådant test vore med andra ord helt meningslöst för att särskilja hur respektive processor presterar.

Hardware Unboxed har en video som i grund förklarar det hela.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förväntade mig lite mer prestanda men det ser ändå lovande ut och det kommer att bli intressant att se hur de kommande X3D versionerna presterar.

Permalänk
Medlem

Phoronix är betydligt mer positiv än de flesta andra testare, vet inte om Zen5 just nu verkar prestera bättre på Linux eller vad det är:

https://www.phoronix.com/review/ryzen-9600x-9700x

Citat:

When taking the geometric mean of those nearly 400 raw benchmark results, it sums up the greatness of Zen 5 with the Ryzen 5 9600X and Ryzen 7 9700X processors. The Ryzen 7 9700X delivered 1.195x the performance of the Core i5 14600K competition or 1.15x the performance of the prior generation Ryzen 7 7700X. The Ryzen 5 9600X came in at 1.35x the performance of the Core i5 14500 and 1.25x the performance of the Ryzen 5 7600X. Or if still on Zen 3 for comparison, the Ryzen 5 9600X was 1.82x the performance of the Ryzen 5 5600X.

The raw performance of these Ryzen 9000 series processors was extremely impressive. These new Zen 5 desktop processors showed significant uplift in areas such as gaming and single-threaded workloads commonly led by Intel like Python, NumPy, Cryptsetup, audio encoding, and web browser performance. The Zen 5 generational uplift also showed great strides in even better AVX-512 performance for helping more AI workloads to a lot of other strong finishes in technical computing and HPC workloads. Whether you are just a heavy web browser user and running lots of Python scripts to doing a lot of creator workloads and software development, Zen 5 is an exceptionally well rounded design. The performance of the Ryzen 9 9900 series and upcoming EPYC Turin server processors should be a real treat given what we are seeing out of these Zen 5 6-core and 8-core desktop parts.

The raw performance results alone were impressive for this big Linux desktop CPU comparison but it's all the more mesmerizing when accounting for the CPU power use. On average across the nearly 400 benchmarks the Ryzen 5 9600X and Ryzen 7 9700X were consuming 73 Watts on average and a peak of 101~103 Watts. The Ryzen 5 7600X meanwhile had a 92 Watt average and a 149 Watt peak while the Ryzen 7 7700X had a 99 Watt average and 140 Watt peak. The Core i5 14600K with being a power hungry Raptor Lake had a 127 Watt average and a 236 Watt peak. The power efficiency of these Zen 5 processors are phenomenal!

The CPU performance and power efficiency of the Ryzen 5 9600X and Ryzen 7 9700X were truly impressive and rounding out the offering was good Linux support and competitive pricing. The Ryzen 5 9600X at $279 USD and the Ryzen 7 9700X at $359 USD are priced lower relative to their Zen 4 counterparts launch pricing and very compelling compared to the Intel competition. The pricing is also great with the Ryzen 9000 series processors working on existing AM5 motherboards after a BIOS upgrade and thus a nice upgrade path and/or a nice and robust selection of motherboards already in the marketplace at varying price points if this is your first leap onto AM5. For those that sat out the Ryzen 7000 series, the Ryzen 9000 series offer tremendous performance and power potential plus with DDR5 memory prices having subsided it's now a much better time to invest into the new platform.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tack för lärdomen.
Men om det nu är så dyrt borde väl server cpuerna kunna få detta ändå?
Jag vet inte vad dyrt innebär men misstänker att kostnaden det skulle kosta borde de cpuerna lätt kunna bära?
Så är det verkligen bara kostnaden som får dem att inte gå på detta spåret?

Den mjukvara som server CPUer jobbar med har för det mesta ingen större nytta av en extra stor L3-cache.
De skulle säkert kunna stoppa in en 3d-cache i server-cpuer, men det finns liksom minimal efterfrågan eller nytta med att göra det.

Permalänk
Medlem

Jag har överkonsumerat benchmarks osv de senaste dagarna och landat i att det är dags för mig, som aldrig kört AMD, att sätta en Ryzen 7 7800X3D i höstens datorbygge. Det verkar ärligt talat inte vara sådär jättemycket att fundera på, speciellt inte nu när X3D-varianterna fortfarande tycks vara överlägsna för spel.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kärlekstrollet:

Man sitter på ett roligt perspektiv, siffrorna ser inte särskilt imponerande mot 7000-serien men väldigt imponerande mot 5000-serien. Det var lite samma visa med 7000-lanseringen som inte såg så mycket bättre ut mot 5000-serien.

Det jobbiga är att 5000-serien är så pass bra fortfarande och kostar nästan ingenting att bygga direkt från butikshyllan. Det motiverar ingen uppgradering om man sitter på t ex 5700X som jag gör idag framförallt med tanke på hur dyra AM5-moderkorten är fortfarande.

Fast stämmer det? Om vi tar TechPowerUp har den klart största antalet testade Windows-applikationer så var 7700X i genomsnitt 34 % snabbare jämfört med 5800X. 9700X är 2,7 % snabbare jämfört med 7700X.

Skrivet av Bengt-Arne:

Men hur latenser i olika AVX instruktioner (latenser som AMD har minskat i Zen5) kan påverka minnesbandbredden är för mig en gåta, speciellt då minneskontroller och Zen 5 core har IF med cache mellan sig.

Latens verkar rent generellt vara väldigt likvärdigt hos Zen 4 och Zen 5. Där det skiljer är den högre, inte lägre, hos Zen 5.

Specifikt för SIMD har man gjort något så ingen instruktion tar i praktiken mindre än 2 cykler på Zen 5, enklare sådana instruktioner tar 1 cykel på Zen 4.

Sen är det helt uppenbart en prestandaregression för program som primärt begränsas i hur snabbt CPUn kan leverera data på vad för dess "predictors" lär se ut som helt slumpmässiga anrop. Exempel Dijkstra-testet i GB6 (kartnavigering m.h.a. Dijkstras algoritm) och 7-Zip.

Det är väl samma I/O-die? Så de delarna av kretsen bör rimligen vara väldigt snarlika på Zen 4 och Zen 5.

Skrivet av F.Ultra:

Phoronix är betydligt mer positiv än de flesta andra testare, vet inte om Zen5 just nu verkar prestera bättre på Linux eller vad det är:

https://www.phoronix.com/review/ryzen-9600x-9700x

Den stora fördelen med Phoronix är att de har väldigt många tester som är helt automatiserade, blir därför väldigt enkelt att köra väldigt många.

Det stora problemet med Phoronix är att de (medvetet eller omedvetet) tenderar välja en delmängd av tester som ger extra stort utslag / variation mellan testade modeller utan att det egentligen har någon direkt relevans till den tänkta målgruppen.

Det kombinerat med att Phoronix-suite rätt mycket är en front-end till existerande tester på en lång rad program/bibliotek, där dessa i sin tur har en rätt stark bias mot beräkningstunga applikationer (helt naturligt att folk fokuserar på att benchmarka dessa) gör att eventuella förbättringar där ger väldigt stort genomslag i Phoronix tester.

Vilken del har man förbättrat mest i Zen 5? AVX-512. I Phoronix-testet finns massor med fall som är kraftigt AVX-512 optimerade med (ironiskt nog för Intels del...) MKL och liknande. Där blir vinsten mot Zen 4 och kanske än mer mot Intel som tagit bort AVX-512 i konsumentprodukterna.

Hade varit spännande att ha med Apple M3 i det testet. AVX-512 hjälper helt klart för många AI-laster, men många (dock inte alla) av dessa är ändå primärt begränsade av bandbredd mot RAM. M3 Pro är runt dubbelt så snabb som 7800X3D på att hantera LLMs med CPU, M3 Max ännu mer (typ 5x när den använder GPGPU, vilket ändå är RAM-begränsat då samma CPU är 10x snabbare i Blender med GPGPU).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jättebra cpu för min del som är intresserad av svala processorer. Positivt att de satsat på det och inte bara mer kraft.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Jag har överkonsumerat benchmarks osv de senaste dagarna och landat i att det är dags för mig, som aldrig kört AMD, att sätta en Ryzen 7 7800X3D i höstens datorbygge. Det verkar ärligt talat inte vara sådär jättemycket att fundera på, speciellt inte nu när X3D-varianterna fortfarande tycks vara överlägsna för spel.

Låter som ett vettigt val, jag står in för samma dilemma. Men ska vänta in Intels nya och se vad det bjuds på innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Första priserna ute, 5206kr på Computersalg känns inte direkt lockande…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Låter som ett vettigt val, jag står in för samma dilemma. Men ska vänta in Intels nya och se vad det bjuds på innan jag bestämmer mig.

Det är väl det kloka att göra antar jag, men jag har svårt att se hur deras värdeproposition egentligen skulle kunna spöa AMD. Bara att titta på strömförbrukning, effektivitet osv, det känns som att de får det tufft. Speciellt med tanke på alla deras problem senaste tiden. Men absolut, att avvakta är sällan en dålig idé!

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Mycket bra processor. Bra prestanda och mycket lägre strömförbrukning. har bara blivit löjligt med nvidia och intels ”uppgraderingar” där man bara trycker dit mer ström och inga innovativa uppgraderingar. ska bli en 9900x alt 9950x beroende på pris.

Permalänk
Medlem

Galet hur mycket de ändå krämar ur prollen vid så pass låg effekt! På den biten är jag både imponerad och får lite framtidstro.
Antar att de inte rört tjockleken på IHS:en så den fortfarande är lika tjock som på 7000-serien? Isf är det ännu mer imponerande.

Detta är en utveckling som måste ske kontra att enbart öka effekten. Sistnämnda vägen gynnar inte någon i längden.
Visst, det hade varit trevligt med liiiite mer kräm out of the box - det är ju ändå en "X"-modell - och så hade denna effektbudget kunnat vara baseline för 9700 non X. Men då hade heller inte effektiviteten varit den samma. Sen finns ju både PBO och OC...

Tror denna kommer hitta hem till många entusiaster av sff och de som vill ha lättkylda, tysta system som när på inte tvingas göra avkall på prestanda.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

Mycket bra processor. Bra prestanda och mycket lägre strömförbrukning. har bara blivit löjligt med nvidia och intels ”uppgraderingar” där man bara trycker dit mer ström och inga innovativa uppgraderingar. ska bli en 9900x alt 9950x beroende på pris.

Det är ju helt felaktigt, säg vad du vill om Nvidia, men 4000-serien är det mest energieffektiva grafikkorten som finns på marknaden. Samt att dom med 4090 satte en helt ny nivå av prestanda samt all mjukvara och innovationer dom jobbar med.
Utan konkurrens så hade inte utvecklingen gått framåt. Så var glad för att den finns.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Jag förvånades att strömförbrukningen i idle var högst på 9000-serien. Inte för att det spelar så stor roll i praktiken...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

100% att det beror på den dära dual prefecther, Amd sade ju att de designade zen5 i hopp om att applikationerna kommer ikapp senare. spel e ju rätt random jämfört med många pro applikationer/syntetiska tester så blir la ZzZz prestanda fram tills det blir nån optimering. Just nu kanske regressionen beror just på den och de lite latensen i cachen.

tycker inte strömförbrukningen e något att hänga sig i granen för, e ju ändå bara 8 kärnor, ta å testa å se hur en intel med bara 8 kärnor och lägre spänning kan dra. För mig som kör både intel å amd jag kör aldrig out of the box inställningar spec inte om out of the box medför varma cpuer eller tom att de skadas som nu med intel, å endå så anser jag att jag övervoltar även om det inte är så extremt som out of the box inställningar på intel.

Nä för sff så hade jag ändå valt en 7800x3d alla dagar i veckan. nu är min sff en intel men den drar aldrig mer än 120-130w(helt upplåst max prestanda utan e-kärnior) i spel men kan faktiskt enligt hwinfo toucha 160w i cpuz å så.

min 7800x3d kommer upp till 110w men den är ju inte stock den heller, 5.4ghz.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hur mycket gör x3d för spelande i 4k tex? Jag är lite sugen på 9950x iom jag även använder datorn som arbetsredskap för cad/3d + bild och film, men vet inte om det är en idé att köpa en 7950x3d istället?

Permalänk
Medlem

Känns som att AMD gick endast för lägre strömförbrukning på dessa. Samma verkar vara för 9900X och som jag förstår det så kommer 9950X ha samma tdp och det är säkert där vi kommer se en större skillnad i prestanda.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

....
Tänk att slå till på 7800x3d visade sig vara så fint köp ändå trots så sen till partyt i med uppgradering först i våras

En kompis till mig köpte en ny dator med 7800X3d och 7900xt på Inet förra veckan (utan att rådfråga mig först vafalls!). Jag hade ju definitivt föreslagit honom att avvakta denna och nästa veckas lanseringar innan han slog till. Men nu visar det sig inte vara ett helt dumt köp ändå eftersom AMD inte satsade på mer mer mer prestanda denna generation, utan energieffektivitet och lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

En kompis till mig köpte en ny dator med 7800X3d och 7900xt på Inet förra veckan (utan att rådfråga mig först vafalls!). Jag hade ju definitivt föreslagit honom att avvakta denna och nästa veckas lanseringar innan han slog till. Men nu visar det sig inte vara ett helt dumt köp ändå eftersom AMD inte satsade på mer mer mer prestanda denna generation, utan energieffektivitet och lägre pris.

Yep, jag visste ju om de skulle komma men man vet ju typ också att chipset jag köpte kommer ju stödja årets och nästa års CPU av vad de sagt, så kommer ju kunna med typ 90% sanolikhet uppgradera när de väl kommer något snabbare för spel