Logitech: Evighetsmusen var bara en idé

Permalänk
Melding Plague

Logitech: Evighetsmusen var bara en idé

I en intervju berättade nya Logitech-VD:n om visionen om en evighetsmus med prenumeration, men visionen slås nu ned av företaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta känns inte ens som en efterhandskonstruktion, utan helt i linje med hur det framstod i själva intervjun, även om förstås all press föredrog att göra clickbait av det...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om den mottagits väl, hade det bara varit en idé då med? Det tror jag inte.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

framtida möjligheter för mer hållbar konsumentelektronik

Handlar ENBART om att de vill kunna ta betalt över tid för samma hårdvara.
You'll own nothing and be happy.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad vill du se i framtidens mus?

Vill se mer "treknappars" möss.
Mittenknappen är väl nästan den man använder mest idag när man surfar på nätet, och scrollhjulet är ju rent skräp att klicka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Om den mottagits väl, hade det bara varit en idé då med? Det tror jag inte.

nu var det väl så att det inte ens kommit på tal ifall intervjuarn inte hade frågat specifikt ifall de kunde tänka sig något sådant. Nyheterna gjorde dock vad de brukar göra och försökte få så många klick som möjligt genom att skriva headlines som typ nästan kanske stämde.

Jag tyckte det var rätt uppenbart både om man läste mer än titlarna eller kollade på intervjun

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad vill du se i framtidens mus?

MX518 med små förbättringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad vill du se i framtidens mus?

Jag vill att ALLA knappar ska var optiska, jag är trött på att alla möss jag har haft de senaste 5-10 åren börjar dubbelklicka.

Tillverkare har börjat med optiska brytare men är bara på höger/vänster musknapp vad jag kan se än så länge och det är nästan alltid back/forward knapparna jag får problem med så när jag sitter och surfar så går det tillbaka 2-3 sidor istället för 1, otroligt irriterande.

Den sista musen jag hade som jag fick byta ut för att jag blev trött på den och inte för att den gick sönder var en gammal Logitech G9x.

Permalänk
Medlem

Nästa steg är att ta betalt per musklick.....

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

MX518 med små förbättringar.

Hade helt klart varit en mus jag skulle kunna använda resten av livet.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Skrivet av Lith:

Nästa steg är att ta betalt per musklick.....

... eller kilometeravgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hade helt klart varit en mus jag skulle kunna använda resten av livet.

Jag är lite sur att jag missade att Logitech G MX518 hade slutat tillverkas annars hade jag passat på att köpa en så jag hade i backup.
Den finns att köpa på Amazon för typ 1600 spänn inkl frakt men ej värt.

Min MX518 börjar ge med sig, en glidkudde har släppt så jag fått laga med tejp. Än så länge så funkar knapparna bra men känns som att den börjar bli gammal nu.

Får försöka prova G403 och G502 och se om de är tillräckligt sköna i min hand.

Skrivet av bonemachine:

... eller kilometeravgift

Folk snålar och kör med 10 000% känslighet.

Permalänk
Medlem

Är inte ovanligt med att testa vattnet genom att göra olika utspel.

Fick höra från en podcast att Warner läckte potentiella skådespelare som dom skulle kunna tänka sig spela Batman i Batman begins för att se vem internet gillade mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Min MX518 börjar ge med sig, en glidkudde har släppt så jag fått laga med tejp. Än så länge så funkar knapparna bra men känns som att den börjar bli gammal nu.

Det finns glides att köpa🙃 passa på att plocka isär musen och rengör insidan när du ändå är igång.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

nzxt har ju nu en dator man kan ha sub på för cirka 500 kr per månad
https://nzxt.com/collection/flex

Permalänk
Medlem

Hade ju krävts kvalitetskomponenter för att hålla en sådan mus vid liv och sådant har väl inte Logitech sysslat med sedan MX518.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Expertgissare

"Vad vill du se i framtidens mus?"

Komponenter som faktiskt håller, inget skit med planerat åldrande.
Alldeles för många möss där skrollen ballar ur eller att det blir dubbelklick på vänster höger.
Möss förr höll bättre/längre trots att man satt vid datorn nästan dygnet runt. Är i alla fall min uppfattning/erfarenhet.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Bästa vore väl klart att enbart ha teoretiska knappar och snurrhjul, då kan de inte gå sönder eller slitas ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Nästa steg är att ta betalt per musklick.....

Vad sägs om att ta olika betalt baserat på vad man klickar på?

Permalänk
Testpilot

Prenumeration på hårdvara behöver inte vara negativt – om det görs rätt.

Jag hade kunnat tänka mig att prenumerera på hårdvara likt en datormus om det innebar att jag alltid hade en aktiv, smärtfri och no-questions-asked-policy att byta ut musen om den hävdas fela. Tänk; "Vi skickar en ny enhet direkt, så skickar du tillbaka gamla i lugn och ro inom 30 dagar".

Sedan bör det ingå utskick av valfri mus från årets upplaga av möss, säg fria inbyten två gånger om året. Skulle kunna kompletteras med olika nivåer, där man får ha mer än 1 "aktiv" mus på sin prenumeration. Här tänker jag att man kanske vill ha en spelmus likt G502, sedan ett arbetsmus likt MX Master. De skulle även kunna öppna en egen refurbished-butik för begagnade möss, bra för miljön och folk som vill spara en slant på ett mer permanent köp.

Spontant tänker jag att folk ändå leasar bilar, köper datorer på avbetalning eller annars byter kringutrustning likt möss på löpande band ändå. En modell likt ovan beskrivning skulle ta bort hela biten med att behöva kontakta återförsäljare eller tillverkare vid garantiärenden, för att sedan sitta och vänta på pengar tillbaka alternativt ny mus.. eller för den delen böka med köp/sälj-marknader när man gör sina byten.

Jag tror definitivt det finns en marknad på hårdvaruprenumeration; men en prenumeration för mjukvara kan de slänga sig i väggen med redan i ett eventuellt tankestadie

Fixade lite grammatisk struktur.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag hade kunnat tänka mig att prenumerera på hårdvara likt en datormus om det innebar att jag alltid hade en aktiv, smärtfri och no-questions-asked-policy att byta ut musen om den hävdas fela. Tänk; "Vi skickar en ny enhet direkt, så skickar du tillbaka gamla i lugn och ro inom 30 dagar".

Sedan bör det ingå utskick av valfri mus från årets upplaga av möss, säg fria inbyten två gånger om året. Skulle kunna kompletteras med olika nivåer, där man får ha mer än 1 "aktiv" mus på sin prenumeration. Här tänker jag att man kanske vill ha en spelmus likt G502, sedan ett arbetsmus likt MX Master. De skulle även kunna öppna en egen refurbished-butik för begagnade möss, bra för miljön och folk som vill spara en slant på ett mer permanent köp.

Spontant tänker jag att folk ändå leasar bilar, köper datorer på avbetalning eller annars byter kringutrustning likt möss på löpande band ändå. En modell likt ovan beskrivning skulle ta bort hela biten med att behöva kontakta återförsäljare eller tillverkare vid garantiärenden, för att sedan sitta och vänta på pengar tillbaka alternativt ny mus.. eller för den delen böka med köp/sälj-marknader när man gör sina byten.

Jag tror definitivt det finns en marknad på hårdvaruprenumeration; men en prenumeration för mjukvara kan de slänga sig i väggen med redan i ett eventuellt tankestadie

Det är lite skillnad på en bil för 400 000 kronor och en mus för 1500 kronor.

Allt du beskriver kostar en massa administration, jag har svårt att se att det skulle gå att göra utan att det skulle bli sjukt ovärt dyrt jämfört med att bara köpa en mus.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pv2b:

Det är lite skillnad på en bil för 400 000 kronor och en mus för 1500 kronor.

Allt du beskriver kostar en massa administration, jag har svårt att se att det skulle gå att göra utan att det skulle bli sjukt ovärt dyrt jämfört med att bara köpa en mus.

Det var bara ett typexempel; ett mer närliggande kanske vore att ta mobiltelefoner. Kan kosta mellan 8 - 12 000 kronor och ändå lägger folk upp det på 12 till 24 månader delbetalning.

I slutändan handlar allt om pris för en hårdvaruprenumeration, och vad det kan medföra för extra förmåner. Skulle det kosta säg 149 - 249kr i månaden hade jag nog kunnat tänka mig att hyra min kringutrustning (om saker likt inbyte o.s.v. är smidigt nog). Logitech som har ett helt ekosystem med hörlurar, tangentbord, högtalare, datormöss mm, de skulle säkert kunna ta fram en plan som är resonabel för gemene man, samtidigt som det genererar vinst (otroligt bra marginal på kringutrustning överlag).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk
Medlem

Jag sa tidigare att jag hoppades att folk skulle sparka bakut och det blev så.

Man luftar inte idéer offentligt innan man har något på gång. Risken är att konkurrenterna kommer före så att detta inte var en sedan tidigare planerad produkt är så otroligt totalt osannolikt.

Skrivet av Yatagarasu:

Jag hade kunnat tänka mig att prenumerera på hårdvara likt en datormus om det innebar att jag alltid hade en aktiv, smärtfri och no-questions-asked-policy att byta ut musen om den hävdas fela. Tänk; "Vi skickar en ny enhet direkt, så skickar du tillbaka gamla i lugn och ro inom 30 dagar".

Sedan bör det ingå utskick av valfri mus från årets upplaga av möss, säg fria inbyten två gånger om året. Skulle kunna kompletteras med olika nivåer, där man får ha mer än 1 "aktiv" mus på sin prenumeration. Här tänker jag att man kanske vill ha en spelmus likt G502, sedan ett arbetsmus likt MX Master. De skulle även kunna öppna en egen refurbished-butik för begagnade möss, bra för miljön och folk som vill spara en slant på ett mer permanent köp.

Spontant tänker jag att folk ändå leasar bilar, köper datorer på avbetalning eller annars byter kringutrustning likt möss på löpande band ändå. En modell likt ovan beskrivning skulle ta bort hela biten med att behöva kontakta återförsäljare eller tillverkare vid garantiärenden, för att sedan sitta och vänta på pengar tillbaka alternativt ny mus.. eller för den delen böka med köp/sälj-marknader när man gör sina byten.

Jag tror definitivt det finns en marknad på hårdvaruprenumeration; men en prenumeration för mjukvara kan de slänga sig i väggen med redan i ett eventuellt tankestadie

Thorn Hyr-TV is requesting your location.
Det var inte en bra idé då och är inte en bra idé idag.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Har alltid tänkt att subscriptions är det vinnande alternativet för att komma runt planerat åldrande, för då ligger det i säljarens intresse att produkten varar och inte behöver bytas ut ofta. När man inte vill betala längre så får man lämna in musen eller gå miste om depositionen, vilket är miljövänligt.

Permalänk
Medlem

Känns väldigt "Haha, unless..." på deras svar. De doppar fötterna för att se om någon nappar.
Lite som när någon drar ett rasistiskt skämt på arbetsplatsen och sedan kommer med ett "det var bara ett skämt ju!" när det inte uppskattas.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Här sitter jag precis och pillar med att byta ut min 4e G502, alla har fått samma dubbelklick problem efter några månaders användande... Snart inne på min 5e "jippppeee"!
Kanske dom skulle se över sina brytare först, innan dom börjar "fundera" på evighetsmöss.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Rekordmedlem

Det dök upp ett medlande om detta i Logi options.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bonemachine:

... eller kilometeravgift

Tyvärr så kan du inte få en ersättningsmus för du har inte gjort din årliga service!

Och det är väl även extraavgift för övermil?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu så sa hon i intervjun att marknaden förmodades vara pro/entusiastmarknaden och där kan jag mycket väl tänka mig att det kan vara intressant, tex för att få profiler med färdiga macron till olika program och liknande till möss som Spacemouse och andra mer avancerade styrenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Här sitter jag precis och pillar med att byta ut min 4e G502, alla har fått samma dubbelklick problem efter några månaders användande... Snart inne på min 5e "jippppeee"!
Kanske dom skulle se över sina brytare först, innan dom börjar "fundera" på evighetsmöss.

Du får andra (optiska) om du går med G502 X istället som sägs ska ha längre hållbarhet än klassiska mekaniska brytare.

Med det sagt anser jag personligen att X har sämre ergonomi och inget fan heller av det "artificiella" klickljudet från dom nya brytarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D