Ny PSU som ej är ATX 3.0 kompatibel, felköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet ej har inte följt sagan till slutet.

sista jag läste var väl nån typ 90° adapter som fick återkallas från något företag för de kunde orsaka bränder men är nog säkert nått halvår sen minst.

Det var Cablemods. Problemet är tyvärr också folk som inte följer sagan men skriver med sådan säkerhet som du gör.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Det var Cablemods. Problemet är tyvärr också folk som inte följer sagan men skriver med sådan säkerhet som du gör.

jah håller mig bara skeptisk tills motsatsen är bevisad skrev aldrig nånstans varken att problemet var löst eller inte.

hur som hälst skulle ändå inte betala typ 500-1000:- mer för samma effekt när en lös corsairkabel till agget kostar 200:- som tillköp för att få kompabilitet med nya kontakten om man nu skulle behöva en i framtiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte heller orka krångla med att byta agg - speciellt om du fått det för ett vettigt pris och redan installerat

Som nämnts så ingår det i ATX 3.0 standarden och framåt att aggen ska klara mer tillfällig överbelastning så jag skulle inte betrakta den som oviktig, MEN eftersom du har ett redan overkill 1000W agg så har du redan buffert så det räcker och blir över

...

Gällande själva 3.1 kontakten så är det viktigare att ha rätt version på kontaktdonet som sitter i grafikkortet: det är där de längre/kortare ledarna sitter för att säkra att kontakten funkar bättre såvitt jag förstår.

Dvs det är ingen större förlust att ha "bara" 3.0 på nätagget! (med ett undantag: om den använder PCIE5.0 kontakten för att koppla den modulära kabeln mot själva nätagget.. men det gör inte corsair )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jah håller mig bara skeptisk tills motsatsen är bevisad skrev aldrig nånstans varken att problemet var löst eller inte.

hur som hälst skulle ändå inte betala typ 500-1000:- mer för samma effekt när en lös corsairkabel till agget kostar 200:- som tillköp för att få kompabilitet med nya kontakten om man nu skulle behöva en i framtiden.

Problemet är att adaptrarna är en osäkerhet.

Kontakten uppdaterades också för ett år sedan och hur det gått efter det, när stiften förlängdes, vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Kontakten uppdaterades också för ett år sedan och hur det gått efter det, när stiften förlängdes, vet jag inte.

Corsair har ju sina egna modulära kablar dock som man kan köpa så det är ju inte nån extra adapter.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Corsair har ju sina egna modulära kablar dock som man kan köpa så det är ju inte nån extra adapter.

Aaaaaaaah! Bättre 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Känner mig fortfarande osäker 🫤

Förstår inte heller vad du är osäker över? Bara köpa en adapter/ny kabel i framtiden i så fall.

Visa signatur

Acer Nitro 16
Ryzen 9 8945HS 1TB SSD 32GB RAM RTX 4070

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

var därför jag länkade en kabel från type 4 på nätagget direkt till den nya kontakten som är kompatibel med den äldre RMx serien och inte en adapter.
https://www.corsair.com/us/en/p/pc-components-accessories/cp-...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows