Extern CD/DVD till spel och film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Står fast vid det, det är nått fel med den, den kan inte läsa skivorna korrekt. Byt ut

Nått du kan testa är en linux dist, för att se om det kanske är ett windows problem

Tack för all din hjälp och tålamod (blir lätt irriterad då teknisk alltid tycks krångla med mig). ❤️

Permalänk
Medlem

Lägger således in min huvudsakliga fråga igen:
Tips på en extern CD och DVD- läsare som:
• inte är alltför dyr
• Som faktiskt fungerar
• där jag kan spela spel och se filmer från CD och DVD
• kompatibelt med Windows 11

Helst vill jag hitta från någon butik som finns här i stan, Eskilstuna, så jag slipper åka på fler fraktkostnader om det inte skulle fungera.
Har ex kollat på https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/opt....
Den är i det dyraste laget för min budget men jag måste ha något som funkar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kasp:

Lägger således in min huvudsakliga fråga igen:
Tips på en extern CD och DVD- läsare som:
• inte är alltför dyr
• Som faktiskt fungerar
• där jag kan spela spel och se filmer från CD och DVD
• kompatibelt med Windows 11

Helst vill jag hitta från någon butik som finns här i stan, Eskilstuna, så jag slipper åka på fler fraktkostnader om det inte skulle fungera.
Har ex kollat på https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/opt....
Den är i det dyraste laget för min budget men jag måste ha något som funkar.

Allt lär vara kompatibelt med win 11 och kunna visa film och användas för spel då det inte är hårdvaruberoende.
Givet att enheten inte är trasig så letar du alltså efter den billigaste om du inte har några andra mer specifika krav.
Du länkar ingen specifik produkt men Kjell har ju en Plexgear för 450 kr
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/opt...
Annars får du väl fråga runt i de butiker du har nära dig eller så får du onlinehandla om du vill spara nån hundring till, jag har själv köpt dvder på en secondhandbutik så det kan också vara värt att kolla liksom annonser om du "letar billigaste" för allt bör fungera med dina tekniska krav.

Slim enheter brukar ha max X8 hastighet medans normalstora brukar klara X16-20 och har också nästan alltid egen nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Du har redan fått ett jättebra förslag från en känd tillverkare. Inga fraktkostnader varken vid beställning eller eventuella problem:

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte ha rätt. Jag kan mycket väl ha helt fel.

Men jag misstänker att eftersom det är en USB-B-port på den optiska enheten så är det USB 2.0-standard. Och det skulle inte förvåna mig om det krävs en Y-kabel och ansluta till två USB-portar.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag behöver inte ha rätt. Jag kan mycket väl ha helt fel.

Men jag misstänker att eftersom det är en USB-B-port på den optiska enheten så är det USB 2.0-standard. Och det skulle inte förvåna mig om det krävs en Y-kabel och ansluta till två USB-portar.

Borde väl rimligtvis ha följt med en sådan, det kan ju inte vi veta.
Om det gjorde det men den inte används så är det ju användarfel såklart

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Borde väl rimligtvis ha följt med en sådan, det kan ju inte vi veta.
Om det gjorde det men den inte används så är det ju användarfel såklart

Har haft många enheter som kräver y-kabel trots att det inte medföljt.

Om det är USB 2.0 chansar tillverkaren att datorn ifråga levererar lite mer effekt än vad standarden säger den skall göra.
Misslyckas då med datorer som strikt håller sig till gränsen.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har haft många enheter som kräver y-kabel trots att det inte medföljt.

Om det är USB 2.0 chansar tillverkaren att datorn ifråga levererar lite mer spänning och effekt än vad standarden säger den skall göra.
Misslyckas då med datorer som strikt håller sig till gränsen.

Då borde inte vissa skivor fungera, så nej detta kan inte vara orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Då säger vi så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

För lite kraft kan visa sig på olika sätt, kolla gärna upp så att det inte är fallet i alla fall

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

1. Jag har gett dig en länk till 24.se som visar att du har ångerrätt.
2. Jag har gett dig en länk till en extern DVD läsare/brännare.

Hur tänker du agera?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600MHz CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

1. Jag har gett dig en länk till 24.se som visar att du har ångerrätt.
2. Jag har gett dig en länk till en extern DVD läsare/brännare.

Hur tänker du agera?

Jag tackar för det, har varit i kontakt med 24 redan och de skrev att de skulle skicka mig en ny vilket jag egentligen inte vill då jag är tveksam till att det kommer fungera.
Köper helst inte online igen pga rädsla för att det ska krångla igen och då är detbetydligt enklare att ha en butik att gå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Jag tackar för det, har varit i kontakt med 24 redan och de skrev att de skulle skicka mig en ny vilket jag egentligen inte vill då jag är tveksam till att det kommer fungera.
Köper helst inte online igen pga rädsla för att det ska krångla igen och då är detbetydligt enklare att ha en butik att gå till.

Det är betydligt enklare att skicka tillbaka till Amazon än att gå till någon fysisk butik vid problem.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasp:

Hur har det gått?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600MHz CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless