uBlock Origin slutar snart fungera i Google Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just Duckduckgo-browsern bör väl dock inte grupperas under Firefox?
De skeppar väl öht inte någon egen webbläsarmotor utan använder det som tillhandahålls av plattformen. På Windows innebär det Microsofts Webview2-komponent (baserad på Edge-varianten av Chromium/Blink), på MacOS och Ios dess Webview-komponent (Apples Webkit), på Android dess Webview-komponent (baserad på Chrome-varianten av Chromium/Blink) osv.

Fel av mig, har aldrig provat den så jag har inte kollat upp den, men det ändrar väl inte sakfrågan?

Skrivet av evil penguin:

Så dels är Duckduckgo inte på någon plattform Firefox-baserad, och sedan så är den ju lite i sin egen kategori eftersom en stor andel säkerhetsuppdateringar inte öht levereras i form av en Duckduckgo-uppdatering utan kommer via uppdateringar av det underliggande systemet. (Antingen via en OS-uppdatering eller via plattformens "Store" beroende på plattform).

Det gör inte saken bättre. Jag avskyr projekt som släpper nya releaser som bara är en merge från upstream utan att något egen kod har uppdaterats. Sådana program installerar jag inte ens för jag vet att de kommer att dö när de inte har någon aktiv utveckling. Firedragon är ett bra exempel på det.

Skrivet av Lagers:

Det va det jag ville få fram också men var lite otydlig, Att Google försöker göra surfningen säker, men inte just som de gör det med Manifest V3.
Därför jag är mer skeptisk till att använda mig av just de små utvecklarna som kanske inte hinner släppa en ny version så fort det kommer. Intressant att Vivaldi ligger så långt efter Chrome. Jag installerade Floorp och den hittar ingen nyare än 9 juli. v11.15.0
I början när nya Edge kom körde jag den, då va de rätt snabba varje gång och släppa en ny Edge efter att Chromium uppdaterades.

Ahh jag tog floorp-datumet från deras blogg. 11.16.0 fanns där men de kanske släpper release notes i förväg?

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Är det någon som inte har både fireox och chrome simultant

Det finns ett antal som vägrar det du efterlyser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Fel av mig, har aldrig provat den så jag har inte kollat upp den, men det ändrar väl inte sakfrågan?

Det gör inte saken bättre. Jag avskyr projekt som släpper nya releaser som bara är en merge från upstream utan att något egen kod har uppdaterats. Sådana program installerar jag inte ens för jag vet att de kommer att dö när de inte har någon aktiv utveckling. Firedragon är ett bra exempel på det.

Nej, som jag uppfattar det är det snarast tvärt om; att då t.ex. Duckduckgo-browserns säkerhetsstatus på Windows till stor del (hela själva webbläsarmotorn) ligger i Microsofts händer, oavsett om Duckduckgo släpper några nya versioner öht...

Och i specifikt det sammanhanget är väl bekymret att Webview2 verkar släpa en bra bit efter själva Edge-browsern i sig (som verkar följa Chromium *relativt* snabbt).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag tackar för dina utmärkta argument för Chrome. Framförallt jämförelsen mellan en bajskorv och Firefox var perfekt.

Skönt att den fungerar. Samtliga webbläsare jag har fungerar, inklusive Firefox.

Man behöver inte "aktivt" leta andra alternativ men man kan definitivt prova dem.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag sa aldrig att firefox var en bajskorv. Bajskorvsmetaforen var en beskrivning att jag inte förväntar mig en ny smak på erbjudandet.

Summa summarum önskas..
Om det inte funkar på Chrome, vad är effektivt ??
Själv kör jag android, Block Orignin + PrivacyBadger, mini telefon.
Struntar hur det smakar.
Smisk eller tumme upp ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Är det någon som använder tillägget Tampermonkey? För tex script som bypass age restriction on youtube mm.. funkar riktigt bra assså

Tack för tips! Irriterande att inte kunna se vissa filmer på jobbdatorn där jag inte vill logga in!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tack för tips! Irriterande att inte kunna se vissa filmer på jobbdatorn där jag inte vill logga in!

Använd gärna Violentmonkey istället för det är Open source. För några år sedan när man använde Tampermonkey så klassades det nästan som malware, vet inte hela historian om det men många sa att det inte var bra.

Jag har använd Violentmonkey länge nu och det fungerar perfekt.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema, m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

pfBlock NG på pfSense maskinen är allt jag behöver för alla klienterna.

Specs på din pfsense maskin?

Permalänk
Medlem

Adguard lär väl fungera?

Permalänk

En anledning varför jag har bytt till Brave, som har inbyggd ad-blocker. Behöver inte installera Ublock Origin.
Än så länge är reklamen blockerad på YouTube med Brave "by default".

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Specs på din pfsense maskin?

Inget märkvärdigt men byggde om den relativt nyligen för att dra mindre ström till följande:

i3-9100F, 32GB ram, M.2 SSD på en supermicro bräda med 4 intel NIC, 1U chassi i ett rackskåp, HPE switch samt en separat PoE gigabit switch (för kameror) sedan Patchpanel och kablar ut i hela huset.
Delar av nätverket 2,5Gb/s (primära maskinerna) resteranda 1Gb/s.

Liknande maskin i samma rack som agerar kameraserver separat.

Sen en stor 25A Mmilleteknik som UPS, en mindre Milleteknik 10A för själva nätverksutrustningen.

Ubitique accesspunkter, täcker huset + nästan hela trädgården (3500m2) endast för telefoner och enheter utan ethernet.

Samt en PLC Server för lite specialutrustning.

Separata vlanID för retrodatorer, kameraserver.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det är inget normalt beteende för firefox iaf

Jo det är normalt beteende med minnesläckor i FF på Windows.
Varit så minst i 10 år.

Bara sätta upp många flikar med video och sedan titta i about:memory hur allt havererar allt eftersom.

Permalänk
Medlem

Jag installerade precis Ublock Origin Lite efter att ha haft vanliga versionen i flera år. Rent spontant verkar Lite fungera precis lika bra. Måste man vara supernörd för att fatta grejen med standardversionen och varför den är sååå mycket bättre än Lite? Nu kanske ingen direkt påstått det men detta verkar vara en storm i ett vattenglas (klickbete?) så vitt jag förstår, men vad vet jag...

Jag gissar på att 99% av befolkningen klarar sig bra med Lite?

Upplys mig gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Jag installerade precis Ublock Origin Lite efter att ha haft vanliga versionen i flera år. Rent spontant verkar Lite fungera precis lika bra. Måste man vara supernörd för att fatta grejen med standardversionen och varför den är sååå mycket bättre än Lite? Nu kanske ingen direkt påstått det men detta verkar vara en storm i ett vattenglas (klickbete?) så vitt jag förstår, men vad vet jag...

Jag gissar på att 99% av befolkningen klarar sig bra med Lite?

Upplys mig gärna.

Handlar om att du bland annat inte själv kan/får skapa regler och filtrera bort saker.
Sedan för att få uppdaterade block-listor så måste hela tillägget uppdateras i webbläsaren, då de inte får uppdatera bara listorna detta gör att t.ex. google kan pusha ännu mer reklam när de "fixar lite" saker som pajjar listorna. Så slöare uppdateringar, mer reklam som kan visas och mer personlig information can samlas in för att säljas, som annars hade blockats.

Permalänk
Medlem

Många som rekommenderar Firefox. Jag vill gärna köra samma browser både på desktop och mobilt, mitt problem är att Firefox på mobil (android) drar helt sjuka mängder batteri. Så jag fick tyvärr överge den för chrome och bytte då på desktop också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Handlar om att du bland annat inte själv kan/får skapa regler och filtrera bort saker.
Sedan för att få uppdaterade block-listor så måste hela tillägget uppdateras i webbläsaren, då de inte får uppdatera bara listorna detta gör att t.ex. google kan pusha ännu mer reklam när de "fixar lite" saker som pajjar listorna. Så slöare uppdateringar, mer reklam som kan visas och mer personlig information can samlas in för att säljas, som annars hade blockats.

Tack för ditt svar!

Då fattar jag lite bättre. Jag har själv aldrig skapat några egna regler eller filter i Ublock Origin. Verkar som om alla "vanliga" sidor jag besöker (Aftonbladet t ex...) fungerar lika bra med Lite. Det kanske är för tidigt dock att dra några slutsatser. Hoppas Lite ska duga, alternativt att dom kan kringgå det hela i standardversionen... om det går ens...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Tack för ditt svar!

Då fattar jag lite bättre. Jag har själv aldrig skapat några egna regler eller filter i Ublock Origin. Verkar som om alla "vanliga" sidor jag besöker (Aftonbladet t ex...) fungerar lika bra med Lite. Det kanske är för tidigt dock att dra några slutsatser. Hoppas Lite ska duga, alternativt att dom kan kringgå det hela i standardversionen... om det går ens...?

För de flesta som var kör på standardlistor påverkas nog minimalt.
Men jag använder uBo till att ta bort saker jag inte vill ha på sidorna. Typ grejer i högermenyer. PIP-rutor på youtube och andra irriterande saker.
T.ex på youtube så använder jag uBo till att ta bort alla videos jag redan sett samt dölja allt som har med shorts att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

För de flesta som var kör på standardlistor påverkas nog minimalt.
Men jag använder uBo till att ta bort saker jag inte vill ha på sidorna. Typ grejer i högermenyer. PIP-rutor på youtube och andra irriterande saker.
T.ex på youtube så använder jag uBo till att ta bort alla videos jag redan sett samt dölja allt som har med shorts att göra.

Smart! Aldrig tänkt på faktiskt. Är nog ingen bra idé att börja med det nu och vänja sig vid det ifall det slutar fungera sen, men jag ska komma ihåg detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Smart! Aldrig tänkt på faktiskt. Är nog ingen bra idé att börja med det nu och vänja sig vid det ifall det slutar fungera sen, men jag ska komma ihåg detta.

Du kan köra riktiga uBo på firefox + clonade FF-varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Som nu när jag läser denna tråd på spotify https://community.spotify.com/t5/Content-Questions/Premium-ac...

Så dyker det upp en irriterande popup som frågar om "artikeln" hjälper eller nåt sådant skit, vid varje sidbyte, blev direkt att tabort det med uBo.