Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jobbade till kl 19 igår. Väl hemma blev jag sugen på burgare. Det va så gott så jag klämde en imorse också! 3 köättbollar kvar till lunch!

Bröd, sirachamajo, silverlök, kött, ost, silverlök, sirachamajo och bröd! Det va morgonburgaren, igårkväll vart de dubbelt kött.
Köpte Coops nötfärs på rulle, 23% fett eller lägre.
https://i.imgur.com/vqNjOJ0.jpg
https://i.imgur.com/DpPmMdS.jpg
https://i.imgur.com/8FcFqzE.jpg

Ser gott ut!
Kör du metallredskap, i vad det ser ut som, teflonpanna?!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ser gott ut!
Kör du metallredskap, i vad det ser ut som, teflonpanna?!

Ja, jag har ett järn till grillen, men lite dåligt väder, så inte så sugen på att stå ute.
Och stekpannan skall bytas ut.

Möjligtvis att järnet kan köras på spisen däremot kom jag på nu.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Jag åt en hamburgare på Brödernas i Göteborg. Min upplevelse var att det var en smashburgare men jag kan ha missuppfatta den. Jag hittar inget på deras websida om att det var en sådan, men jag upplever hambörjaren som en sådan utan att någonsin har prövat en smashburgare sedan tidigare.
I vilket fall en smashburgare är förenklat en tillplattad hamburgare som får en väldigt stor stekyta och blir mer krispig, det var en upplevelse: https://www.youtube.com/watch?v=lMJpXyo0G20

Jag tänkte själv i helgen pröva en egen smach burger hemmagjord enligt recept ovanför.

*edit*
En kunnig skrev i sin recension att det var smashburgare på denna restaurang: https://www.burgerdudes.se/sweden/stockholm/brodernas/

När man googlar finns det flera restauranger. Att olika stektekniker kunde ha en sådan stor betydelse trodde jag ej. Sedan gillar jag de där megatjocka bäst, men variation är ej fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag åt en hamburgare på Brödernas i Göteborg. Min upplevelse var att det var en smashburgare men jag kan ha missuppfatta den. Jag hittar inget på deras websida om att det var en sådan, men jag upplever hambörjaren som en sådan utan att någonsin har prövat en smashburgare sedan tidigare.
I vilket fall en smashburgare är förenklat en tillplattad hamburgare som får en väldigt stor stekyta och blir mer krispig, det var en upplevelse: https://www.youtube.com/watch?v=lMJpXyo0G20

Jag tänkte själv i helgen pröva en egen smach burger hemmagjord enligt recept ovanför.

Kan (som jag tidigare skrivit), instämma med videon ovanför om Lidls frysta hamburgare. Har man ingen egen färs med bra fetthalt, så är denna bra.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Lånar tråden här lite inför grillsässongen.

Sitter någon med bra erfarenheter i att göra egna burgare?
Tänker om man köper ett par kilo kött och maler ner, eller hittar någon köttbutik som säljer bra köttfärs.

På det då avvara en halv dag och mala/knåda ihop ett stort gäng hamburgare (2-3 sorter) inför sommarn som man fryser ner för att ta fram och grilla vid senare tillfälle.

Mina frågor:

Ni som har rutin i detta, vad är en bra fördelning för skapa säg 2 olika varianter. Kanske högrevsburgare och angusburgare (tips välkommet!)

Vilka kryddor i köttfärsen och hur mycket?
Ska det vara olika procentsatser av olika köttfärs?

Tex i högrevsburgare ska det bara vara högrevsfärs eller blandar med med något annat? samma i angusburgare har man bara angus eller blandar man det med annan köttfärs? hur gör man entrecoteburgare?

Behöver man några andra ingredienser för att hålla ihop burgarna? tänker att något som innehåller socker gör bara att det blir svartbränt på grillen? egg ströbröd? eller hur brukar ni göra här för att dom ska hålla formen efter ni satt dom under hamburgarpressen?

Hur länge ska man frysa ner dom max för att inte tappa smak och kvalite? samma regler här som köttfärs på 3 max månader i frysen för att inte tappa kvalite?

Tänker mig storleken ca 30-40 burgare på 150g, i 2-3 olika sorter (brukar äta 2 burgare per måltid).

Första gången som jag gör burgare på allvar i större skala så alla grillmästare här inne får gärna släppa sina bästa tips, tricks och recept!

Permalänk
Medlem

Köpt på mig 2.5 kilo fin högrevsfärs från köttbutik nu då jag var säker på att högrev blir en typ av burgarna från ovan inlägg, ska köpa 2.5 köttfärs till av annan sort i veckan. sen är det dags att göra ca 40 hamburgare inför grillen i sommar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Nu till det viktiga... Vilket kött (eller blandning) är bäst?

85% högrev och 15% äppelrökt bacon som man maler tillsammans med salt och peppar.
Lite ost på det och hemmagjord dressing så är man hemma.
Hävdar att jag har godaste burgarna inom 10mils radie och då bor jag nära Stockholm 😂
Orkar man kör man dessutom mjölkpulver på dem innan grillning men det är överkurs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra tjockare "smash" själv men blir egentligen godast att blanda i fler kryddor och saker, kalla det för köttbulle eller vad ni vill. Ju mer man rör om köttdeget ju godare för mig, inte tvärtom som måmga säger om burgare.

Inte högrev, eller iaf inte utan extra tillsatt fett.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Brukar köra Garants Hot Burger och smasha till på stekhällen med yellow mustard på samt salt, peppar och smörsalt.

Garants Brioche och Sesam Bröd (även deras Brioche Hot Dog Buns är super).

Väddö Cheddar

Sköljd silverlök.

Majo, YellowMustard, Ketchup, Peppar, Chili, Liquid Smoke, BBQ Whiskey Sause Motörhead dressing

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Alla verkar ha hakat på smashtåget men jag är en stolt soldat för tjockburgaren, gärna nymald så man kan steka den medium rare och toppa med en enkel skiva smältost, skivad lökring, saltgurka, tomatskiva och isbergssallad. Gör min egen "Bigmac"-sås till det med majonnäs, senap, worcestersås, spad från saltgurkan, paprika-, lök- och vitlökspulver plus lite vitpeppar.

Perfektion från klotgrillen varenda gång.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Under sommaren har jag testat att helt släppa det här med att göra "burgarsmet" och istället bara kört färsen i lagom stora bollar som sedan trycks ut till burgare innan de läggs på grillen med ordentliga mängder salt och peppar på vardera sidan. Måste säga att jag verkligen uppskattar den typen av tillagning, det faktum att den är snabbare och enklare är en bekväm bieffekt.

När jag testat med lammfärs har jag känt att det vore fint med något mer än bara salt och peppar och funderar på att kanske köra örter eller t.o.m. curry nästa gång sådan färs finns här hemma.

En fundering från mig är vid vilken innertemperatur ni plockar (nöt)burgarna från grillen? Jag har ofta upplevt att runt 57 grader är lagom och sedan får de gärna vila lite. Hamnar man under ~54 tycker jag att de känns lite gummiaktiga i mitten, varierar dock lite med vilken sorts färs som används.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Nötfärs är den enda ingrediensen man behöver till själva burgaren, inget ägg eller ströbröd och liknande för att hamburgaren ska hålla formen, jag brukar använda en blöt skärbräda och blöta händer för att trycka ut färsen cirka 200g till en burgare ½-1cm tjock.
(15-20cm diameter är inte ovanligt rå, den drar ändå ihop sig i stekpannan till 10-12cm)

Stek i stekpanna med matfett i (såklart) och krydda med grovmalen svartpeppar.
När burgaren vänds sista gången lägg ost ovanpå så att den smälter, man kan hjälpa denna smältprocess genom att skopa matfett ovanpå med en tesked.
Sedan börjar man Dagobert-aren med bröd, dressing och tunnskivad rå lök(hela cirklar), därpå läggs själva burgaren, sedan bör man ha förberett brödlocket med ketchup och inlagd gurka i skivor.

Serveras med potatis huggna till pommes eller klyftor och rå-friterade. Skölj potatisbitarna med vatten innan fritering för att undvika att dom klibbar och glöm inte salta dom innan dom hinner torka efter upptagning ur fritös, så att saltet inte ramlar av.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Under sommaren har jag testat att helt släppa det här med att göra "burgarsmet" och istället bara kört färsen i lagom stora bollar som sedan trycks ut till burgare innan de läggs på grillen med ordentliga mängder salt och peppar på vardera sidan. Måste säga att jag verkligen uppskattar den typen av tillagning, det faktum att den är snabbare och enklare är en bekväm bieffekt.

Samma. Det är både enklare och nyttigare än att hålla på med ströbröd eller annan skit.

Sen är jag betydligt större ostälskare än köttälskare däremot, och anser att en bra ost är något riktigt viktigt för en bra burgare. Västerbotten är personlig favorit, som kan lyfta en hel burgare. Kör man den här "smash" metoden, man har en bra ost hemma, en rödlök och en valfri dressing (går även att slänga ihop en egen riktigt snabbt) och helt plötsligt så går det betydligt snabbare att göra två riktiga bra burgare på mindre tid än vad många halvfabrikatsrätter tar. Baserar man dessutom dressingen på kvarg, ketchup och typ dijon-senap och det blir en perfekt proteinrik måltid efter ett gympass. Osten gör smaken vilket som, vi pratar inte heller om bara en vanlig skiva ost per burgare om det behöver klargöras.

Permalänk
Medlem

Oj, en "gammal" tråd som blivit lite återupplivad, som jag inte har sett och skrivit i förut.

Även om jag inte ogillar smashburgare (när vi pratar om själva pucken), så föredrar jag nog en lite tjockare burgare, dock inte jättetjock. Sen tycker jag att det enda som en bra burgare ska innehålla är nötkött, salt och (nymald) svartpeppar. Sen föredrar jag pucken lite porös, alltså inte superkompakt, absolut ingen smet. Gillar inte när en burgare nästan har samma struktur som en köpeköttbulle från frysdisken.

Tror jag föredrar brioche bröd av nåt slag också. Tycker potatisbröden är alldeles för mjuka. Gör givetvis egen dressing när jag gör burgare hemma. Den är väl ganska "standard" förutom att jag har lite vitlök och ibland inlagd jalapeno i den. Och för mig är bacon nästan obligatoriskt på en burgare. Brukar även köra med inlagd rödlök eller tunt skurna äppelskivor som blivit "inlagda" i lite vinäger, olivolja och salt och peppar. I övrigt så är väl ost och tomat självskrivna också om jag får välja. Men det finns ju givetvis många andra kombinationer som är riktigt goda också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Samma. Det är både enklare och nyttigare än att hålla på med ströbröd eller annan skit.

Sen är jag betydligt större ostälskare än köttälskare däremot, och anser att en bra ost är något riktigt viktigt för en bra burgare. Västerbotten är personlig favorit, som kan lyfta en hel burgare. Kör man den här "smash" metoden, man har en bra ost hemma, en rödlök och en valfri dressing (går även att slänga ihop en egen riktigt snabbt) och helt plötsligt så går det betydligt snabbare att göra två riktiga bra burgare på mindre tid än vad många halvfabrikatsrätter tar. Baserar man dessutom dressingen på kvarg, ketchup och typ dijon-senap och det blir en perfekt proteinrik måltid efter ett gympass. Osten gör smaken vilket som, vi pratar inte heller om bara en vanlig skiva ost per burgare om det behöver klargöras.

Jag är själv ingen ostfantast när det kommer till hamburgare men frun anser att burgare utan ost är fel på alla plan som finns så det brukar ramla på någon bit.

En variant, med ost!, som jag testat här hemma är att steka upp lök i en stekpanna och karamellisera med lite soya och sirap (valfritt socker lär funka) för att trycka ut burgaren i det när jag vänder den den. Då fastnar löken i burgaren och sen slänger man på en redig ostbit ovanpå som får smälta så man sedan kan flytta hela "paketet" till brödet.

Lite snabbt googlande ger att det kanske heter Oklahoma style och en snubbe som gör något liknande finns HÄR. Han kör löken mer stekt än karamelliserad så jag vet vad jag ska göra nästa gång för att testa Jag har inte testat med pickles inuti men däremot med cowboygodis (chili i en söt inläggning) och det är fan underbart.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

När det gäller stekning så är smashburgare överlägsen i mitt tycke. Pucken får då en crust med en smak som är helt oemotståndlig. En smashburgare behöver inte mycket mer än ost, dressing och enstaka grönsaker, för annars kommer man inte känna den eftersökta smaken i en smashburgare när man lägger på för mycket.

På grillen vill man ha en vanlig puck direkt på öppen eld för att få lite rökighet och ränder på köttet.

Permalänk
Medlem

ost, rå lök, lite finhackad sallad, curryketchup och lite räksallad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Jag är själv ingen ostfantast när det kommer till hamburgare men frun anser att burgare utan ost är fel på alla plan som finns så det brukar ramla på någon bit.

En variant, med ost!, som jag testat här hemma är att steka upp lök i en stekpanna och karamellisera med lite soya och sirap (valfritt socker lär funka) för att trycka ut burgaren i det när jag vänder den den. Då fastnar löken i burgaren och sen slänger man på en redig ostbit ovanpå som får smälta så man sedan kan flytta hela "paketet" till brödet.

Lite snabbt googlande ger att det kanske heter Oklahoma style och en snubbe som gör något liknande finns HÄR. Han kör löken mer stekt än karamelliserad så jag vet vad jag ska göra nästa gång för att testa Jag har inte testat med pickles inuti men däremot med cowboygodis (chili i en söt inläggning) och det är fan underbart.

Ah, karamelliserad lök är definitivt något som hör hemma på en burgaren om man orkar. Det utesluter förövrigt inte rålök heller, båda två samtidigt funkar

För mig personligen har det blivit lite så att jag käkar burgare likt de jag nämnde lite för ofta, där det blivit lite mer av en vardagsrätt. Och burgare är även något som slinker ner ute med en öl i handen lite då och då. Så har inte riktigt lagt ner så mycket energi på mina hemmagjorda burgare där man orkar göra mer än en ganska basic burgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOOc:

Jag håller med dig. Varje gång jag går på Max är hamburgarna precis som du skriver degiga och känns som om dom värmts upp i micro eller nått. Har aldrig gillat Max och på min lista ligger dom absolut i botten.

En riktig smash burger hemma slår allt men om jag absolut måste ta någon burgare på resande fot mitt i landet letar jag alltid upp en McD.

Tar hellre en 10kr cheeseburgare på Donken än Max..
Också alltid undrat varför folk påstår sig gilla max..

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt svag för smashburgare men startar brandlarmet varenda gång jag gör det hemma så... brukar göra en tolkning av den klassiska gordon ramsey burgaren.

Det är från Toppen till botten.

Rostat Potato Burger Bun (Toppen)
Dijon / Tryffel Majo
Stekt / Grillad Lök
Brukar skippa ost men vilken som från Väddö mejeri fungerar.
150-200g klassisk köttpuck med rikligt med svartpeppar och salt antingen grillad eller stekt, brukar köra högrevsfärs.
Bifftomat / Svensk Kvisttomat i säsong + lite salt & peppar
Sallad, Krispig, Föredrar Crunchita.
Dijon / Tryffel Majo
Rostat Potato Burger Bun (Botten)

Dijon / Tryffel Majonäsen gör jag på samma bas och det är:

50% Majonäs
20% Creme Fraiche eller liknande, typ gräddfil / turkisk / grekisk yoghurt funkar med.
10% Citronsaft, limesaft eller vitvinsvinäger, något surt helt enkelt.
10% Salt & Peppar
10% Dijonsenap eller Tryffelolja

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tasty cheese på donken är grejer det.

Permalänk
Medlem

Åhh burgare! Less is more är min melodi.
Gjorde lite burgare med brorsan när han var här förut. Smashade med mycket peppar, mayon blandade vi i lite jalapeno och en rå vitlök i samt en svätt soja, karamelliserad lök som fick gå och gotta sig läääänge sen bara ost på.
Annars brukar jag bara köra en väldigt enkel, bröd, mayo med en touch senap och soja i, dubbla puckar med cheddarost, en rejäl skiva gul lök sen locket på när det fått ett lager mayo 😁
Den sista kom till mig när jag käkat på Funky chicken, svårt att få till den så bra då deras stekyta alltid är sinnessjuk men tycker smakerna satt rätt bra. Dem hade dock ingen lökskiva på utan det var mindre strimmlor för att passa allmänheten.

Permalänk
Medlem

Jag har nördat hamburgare ganska många år men de senaste åren har det handlat om Smashburgers.
Först var tanken att jag skulle besöka de bästa hamburgerställena i Stockholm och det händer väl att jag går till nåt ställe ibland. Men det är ju inte direkt ekonomiskt, hamburgerkulturen har växt helt enormt de senaste 10+ åren. Barnen älskar hamburgare, därför blir det mest hemlagat.

Jag har inte nördat i mig helt, tex färdig malen högrev från mataffären.. men insett att fetthalten är något för låg för perfektion.
Hittat en grossist i Stockholm som säljer färdiga högrevspuckar med bringa, för smashburgers. Då får man man upp fetthalten till runt 20-25% som tillsammans med stekningen ger otroligt mycket mer smak.

Det jag experimenterar mest med är tillbehören. Vill gärna ha lite sötma, såsen kan exempelvis bli en blanding av majonnäs, creme fraische, silverlök (i mängder), gul och sötstark senap, ajvar relish osv. Blir lite olika för varje gång.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Det enda ätbara på Max är halloumi/vegan alternativen. Själva hamburgarna kvalificerar som pannbiff.

De är något mer kryddade på Max. Mac donalds smakar alltid likadant, även om det är Jureskogs recept. Burger king är lite annorlunda. Svårt att rangorna dem eftersom Max sjunkit så mycket i kvalité jämfört med 10-15 år sedan.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Testade att göra smash på https://www.willys.se/produkt/Hamburgerfars-101547577_ST och det blev riktigt bra. Man får ut 8 st 100 gr puckar så drygt 11 kr per burgare. Prisvärt tycker jag. Fethalten står som "under 24%" så jag räknar med att den alltid är minst 20% vilket för mig är lägsta gräns för smashburgare. Grannen har köpt sig en Blackstone 36" också som vi körde burgarna på, blir riktigt bra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Min favvo burgare består av:

Bröd, kött, cheddar, karamelliserad lök, stekta champinjoner, bacon och BBQ-sås. Nånting krispigt som en bit grön salladsblad i mitten e najs också, och att toppa ovansidan av brödet med ketchup.

Köttet ska helst vara v höggrevsfärs men av lathet eller snålhet så kör jag rätt ofta med nötfärs också. Blir givetvis inte lika bra men ibland har man inte saker hemma. Burgaren är smash.

I Malmö går jag nästan uteslutande till Casual eller Rekas. Syltan har en god burgare också men de är lite dyrare (och inte bättre).

Till burgaren vill jag ha pommes med antingen bearneisås-, chilimayo- eller blåmögelostdipp.

Permalänk
Medlem

Invigde min Kamado Sumo igår med att smasha lite!

Nej men senaste åren har jag blivit en sucker för smashade burgare, oftast maler jag själv, oftast 50/50 entrecote och högrev. Om Kötthallen har bra pris på någon wagyu-detalj så maler jag gärna den. I de fall jag inte maler själv blir det Jureskogs blandning.

Sen två ostskivor, en dressing gjort på hellmans majo, dijonsenap, salt å peppar (ibland kan man köra nån liten droppe tabasco).
Sen lök, ibland karamelliserad, ibland rå, ibland picklad rödlök.
Tomat, saltgurka… ibland kan jag ha lite strimlad sallad.
Förut körde jag alltid bacon och oftast någon bbq sås, detta har jag typ helt slutat med. Det tar över för mycket från det fina köttet

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Bara jag som älskar tomatskivor på burgaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

De är något mer kryddade på Max. Mac donalds smakar alltid likadant, även om det är Jureskogs recept. Burger king är lite annorlunda. Svårt att rangorna dem eftersom Max sjunkit så mycket i kvalité jämfört med 10-15 år sedan.

Ja, jag har alltid tyckt att MacDonalds burgare har varit sämst av snabbmatskedjorna (kan ha ändrat sig nu), då jag tycker att smaken har varit för processad, generisk och återhållsam. Har haft Max som klar favorit tidigare, men tyvärr så har deras kvalité sjunkit en del. Kycklingmålen (Grand Chicken) är nog det bästa dom har på sin meny i dagsläget, tycker jag.

Skrivet av aLx:

Bara jag som älskar tomatskivor på burgaren?

Jag vill också gärna ha tomat på min burgare.