Permalänk
Medlem

Från 13600K till AMD cpu

Hej.

Efter Intels problem med sina cpuer på senare tid så funderar jag på att byta ut min 13600K CPU mot någon av AMD's version.

Har inte märkt av några crasher med min CPU men vill ju inte råka ut för något framöver.

Det jag gör är Lightroom/Photoshop, Diablo4, PoE samt lite andra spel men det är dom 2 stora.

Finns det någon prisvärd CPU och Moderkorts paket som är prisvärt?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hej.

Efter Intels problem med sina cpuer på senare tid så funderar jag på att byta ut min 13600K CPU mot någon av AMD's version.

Har inte märkt av några crasher med min CPU men vill ju inte råka ut för något framöver.

Det jag gör är Lightroom/Photoshop, Diablo4, PoE samt lite andra spel men det är dom 2 stora.

Vad har du för moderkort? Dom har börjat rulla ut fixen så finns stor chans att den finns ute för ditt moderkort.

Annars så finns det väldigt många alternativ just nu, vill du komma undan så billigt som möjligt så är 7600/7500F, moderkort för 1600-1800kr samt eventuellt minne.
Vill du själv justera/optimera så är nya 9600x och 9700x ricktigt trevliga (aningen meeh stock) men presterar riktigt ordentligt så fort man aktiverar curve optimizer/pbo.
Vill du ha max prestanda i dom spel du spelar/kommer spela så är det 7800x3d som fortfarande gäller!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

här är ett paket https://www.komplett.se/product/1222286/datorutrustning/paket...

Eller så beställer man det här

Det här är värt 2800kr mer än det under imo

Permalänk
Medlem

Dock inte prisvärt jämfört med lösa delar...

Dubbelt så mycket minne och snabbare minne och några hundralappar billigare.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/UTEsAXRUUe8uTzdBhwrPsm_s-Dg/uppgradering

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Moderator

Det där paketet är fullständigt genomuselt. Det kostar 470:- mer än om man hade köpt delarna separat.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte heller grejjen med prisvärda paket men det där är iaf ett paket,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hej.

Om du inte har upplevt några problem med din CPU så är den antagligen okej och inte påverkad av de brister som Intel har haft. Dock finns det en till aspekt i alltihop, förmågan att sova gott om nätterna Om du är orolig för att din CPU ska sluta fungera eller fungera sämre så kan det vara värt besväret och slantarna att byta till AMD istället.

Om du väljer att byta så hade jag rekommenderat att välja ett av de tre bästsäljande moderkorten med B650/B650E (om du vill ha PCI-E 5.0 stöd) då det i stort sett garanterar gott stöd i många år framöver för nya CPUer och BIOS uppdateringar. Jag hade också tittat på ett RAM kit med AMD EXPO stöd, 5600-6000MHz är fullt tillräckligt och allt över det ger marginella ökningar för vad det kostar i pengar samt tweaking i BIOS.

Slutligen CPU, här har du massor med alternativ och beroende på budget och behov så hade jag främst tittat på 7500F, 7700, eller 7900X om du vill ha mer produktivitet men samtidigt hyfsad spelprestanda.

Vad har du för RAM minne i nuläget, länka gärna exakt kit.
Behöver du wifi stöd på moderkortet?
Vad har du för CPU kylare, har du stöd/fästen för AM5?

Om du vill ha högsta möjliga "Bang for buck" AM5 system i nuläget där du får ett bra moderkort med möjlighet att byta CPU i framtiden, minne med EXPO stöd, samt en processor som går sval med 6 kärnor/12 trådar.

Framförallt moderkortet är otroligt prisvärt, 25% nedsatt hos Inet (bästa butiken) med wifi-6 stöd och B650 chipset. Det har också bra kylning för strömförsörjningen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om du inte har upplevt några problem med din CPU så är den antagligen okej och inte påverkad av de brister som Intel har haft. Dock finns det en till aspekt i alltihop, förmågan att sova gott om nätterna Om du är orolig för att din CPU ska sluta fungera eller fungera sämre så kan det vara värt besväret och slantarna att byta till AMD istället.
Mvh

Detta är väll snarare problemet, degradering sker hela tiden på CPUer, problemet är att det sker otroligt långsamt.
Detta problem intel har kan bli extremt kostsamt för dom då vi vet inte vad konsekvenserna är än, och kommer inte göra på ett bra tag. Kan vara så illa att ALLA cpuer är degraderade men inte visar några symptom än men att livslängden istället för 10-15 år är 5 år och att man börjar få symtom efter 3 års användning.

För TS del så har han rätt CPU då detta problem mestadels än så länge påverkat i7or och i9or.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det jag menade paket är cpu, moderkort och minne ihop kanske inte ett färdigbyggt paket från butik.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hej.

Eftersom Intels fix för problemet är gratis så finns det inget annat som är prisvärt. MSI har släppt rättade BIOS redan. JayTwoCentz testade detta på sin YT och konstaterar att överspänningarna är borta. Andra mobomakare släpper säkert sina uppdateringar inom någon vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Har ett Arctic Liquid Freezer II 420

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Eftersom Intels fix för problemet är gratis så finns det inget annat som är prisvärt. MSI har släppt rättade BIOS redan. JayTwoCentz testade detta på sin YT och konstaterar att överspänningarna är borta. Andra mobomakare släpper säkert sina uppdateringar inom någon vecka.

om inte CPU'n redan är skadad dvs, vilket den kan vara även om den inte visar symptom..

Men du har helt rätt, att byta till AMD är allt annat är prisvärt, ända fördelen är OM cpun visar symptom i framtiden så är en chansning. Ända fördelen med att byta till AMD är att det finns möjligheter till uppgradering till zen 5 och zen 6.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Låter bisarrt att byta ut din nuvarande om det du använder den till fungerar bra. Att processorerna som varit drabbade skulle börja massadö är skräckpropaganda. Och om den mot förmodan skulle börja krascha eller dö inom det närmaste åren är det bättre att köpa ny då.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Är väl bara köra på tills det börjar bli problem, om det nu ens blir några. Vad är det värsta som kan hända som du ser det?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dax:

Det jag menade paket är cpu, moderkort och minne ihop kanske inte ett färdigbyggt paket från butik.

Varflr inte behålla minnen eller har du bara ddr4?

Permalänk
Skrivet av Dax:

Hej.

Vad jag vet så har ingen I5 haft detta problem. Uppdatera bios och somna om och lägg pengarna på börsen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hej.

De har nästan exklusivt varit problem 900 serien, med någon procent av 700 serien p ga höga volt i de högsta farterna(single core boost)

Jag hade inte oroat mig eftersom 600k inte har de höga volt värdena som degraderat de dyrare modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Varflr inte behålla minnen eller har du bara ddr4?

Kör med ddr4 nu men vill byta till ddr5 så då behöver jag byta moderkort så då kan jag lika gärna byta cpu också

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Kör med ddr4 nu men vill byta till ddr5 så då behöver jag byta moderkort så då kan jag lika gärna byta cpu också

Ingen vinst med ddr5 kontra extra kostnaden dock!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

13600k är väl inte drabbad av problemen? trodde de bara var i7 och i9or.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hmm då kanske jag ska vänta med bytet men då vet jag på ett ungefär på vad jag ska leta efter tack alla

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

13600k är väl inte drabbad av problemen? trodde de bara var i7 och i9or.

Som jag förstått det är de rent formellt drabbade, men samtidigt är inte praktiken vit eller svart. I och med lägre klockfrekvensen är risken att processorn skadats mycket mindre än i9- och i7-modellerna.

Med det sagt instämmer jag i att det är fullständig overkill att byta ut en fullt fungerande CPU, för att inte tala om att helt byta plattform, för eventualiteten att den börjar strula senare. 13:e gen coreproppar lär väl inte direkt vara superheta på andrahandsmarknaden nu heller...

Personligen kör jag vidare på ursprungsplanen för min i7-13700k. Pajar den inte uppgraderar jag när jag känner att den är för trött, pajar den är det ett problem man får hantera när det sker. I bästa fall har den garantitid kvar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Som jag förstått det är de rent formellt drabbade, men samtidigt är inte praktiken vit eller svart. I och med lägre klockfrekvensen är risken att processorn skadats mycket mindre än i9- och i7-modellerna.

Med det sagt instämmer jag i att det är fullständig overkill att byta ut en fullt fungerande CPU, för att inte tala om att helt byta plattform, för eventualiteten att den börjar strula senare. 13:e gen coreproppar lär väl inte direkt vara superheta på andrahandsmarknaden nu heller...

Personligen kör jag vidare på ursprungsplanen för min i7-13700k. Pajar den inte uppgraderar jag när jag känner att den är för trött, pajar den är det ett problem man får hantera när det sker. I bästa fall har den garantitid kvar.

Ja, problemen har väl generellt uppstått när folk försökt överklocka med permanenta skador som följd, det var väl övervoltning som primärt skadade dem.

håller med till 100% att det är en otroligt mycket bättre idé att köra vidare på en i5 13600k, låt bli att överklocka den bara.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, problemen har väl generellt uppstått när folk försökt överklocka med permanenta skador som följd, det var väl övervoltning som primärt skadade dem.

håller med till 100% att det är en otroligt mycket bättre idé att köra vidare på en i5 13600k, låt bli att överklocka den bara.

Ja och med 0x129-microcoden installerad borde man väl också kunna överklocka bäst man vill. Den har börjat dyka upp i UEFI-uppdateringar sen ett par dagar tillbaka

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!